PRE in het echt - waar kan ik kennismaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: PRE in het echt - waar kan ik kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:42

Ik begrijp de afkeer van hengsten ook niet, maar het wordt je hier in Nederland met de paplepel ingegoten en dan blijft dat zo. Gebeurd er een keer wat met een hengst dan is het gelijk; zie je wel die hengsten... Is het een ruin of merrie, dan is het; ach ja, risico van het vak, het blijft nu eenmaal een paard.
Terwijl hengsten idd juist zo duidelijk zijn. Uiteraard zijn er hengsten waarbij hun testosteron hen echt in de weg zit en die baat hebben bij een castratie. Maar het is echt geen gegeven dat dit bij elk paard nodig is. Zeker niet bij rassen waar karakter belangrijker is gebleven dan sportprestaties.

Overigens ben ik het met het bovenstaande van de merries ook niet eens. Ook de merries zijn bij deze rassen betrouwbaarder en minder zuur. Mijn PRE merries zijn maar heel zelden chagrijnig en vreselijk lief. Net als mijn hengsten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:21

daar heb je gelijk in!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:47

Mijn bericht ging meer over hengsten en merries in het algemeen.
Over het gedrag van pre merries kan ik niet meepraten :D

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:45

Threefingers; de PREmerries zijn over het algemeen erg lief en zachtaardig. In Spanje worden ze nu steeds meer gereden maar dat was enkele jaren geleden wel anders.Er werd niet gereden of gemend met een merrie alleen gefokt. De PRE merrie moet een goed exterieur en eerlijk karakter hebben, ik heb er nog nooit eentje naar de mens zien slaan. Door eeuwenlang selecteren zijn slechte karakters zoveel mogelijk uitgebannen bij zowel de hengsten als de merries. Tuurlijk zijn ze er wel minder brave of verknipte PRE hengsten en merries maar vaak is er dan wat misgegaan, verkeerd behandeld of zijn ze niet 100% gezond . In Spanje gaat een paard bij een goede fokker gewoon de pan in als hij/zij niet voldoet.

@cyrina ik zeg hierboven niet dat merries niet lief of eerlijk zouden zijn maar als merries lastig zijn dan word dat makkelijk geaccepteerd omdat ze nou eenmaal merrie zijn....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:19

Dank je wel voor je reactie en informatie paintedblack!
Het is mooi als een ras nog "puur" gehouden word, en word uit geselecteerd.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:57

Van mij mag je langs komen, maar dan moet je naar Friesland. :+

Mijn andalusier is heel gevoelig. In de bak thuis en bij iemand anders heeft hij een nare ervaring gehad met mijn instructrice(inmiddels met haar allang gestopt). Hij is zo knetter gespannen bij mij thuis in de bak. En dit duurt wel even voordat dit eruit is. Hij is verder wel heel eerlijk en braaf. Maar hij is echt sensibel.

Ik moest ook heel erg omschakelen van fjord naar andalusier. Ik gaf de eerste keer been, wel voorzichtig maar ik moest zo wennen.

Als je naar Friesland wil reizen, welkom hoor. :+

Edit; Sinds augustus is hij ruin.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:38

nombrado schreef:
Spanje? meteen een vakantietje eraan vastplakken:-)

Inderdaad als je bij ons een appartementje huurt ben je wel een dagje welkom om kennis te maken met mijn paardjes :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:45

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:23

Pre's zijn zeker heel verslavend. Ik had er zelf nog nooit 1 aangeraakt of echt gezien. Maar toen ik mijn merrie voor het eerst zag hoe overbouwd mager en lelijk ze ook was, ik was verkocht! Ze zijn gewoon erg eerlijk, gevoelig en werklustig. Maar ze zijn ergens ook eenkennig en ze moeten aan je wennen. Dus ik denk dat je pas echt een goed beeld krijgt als je er 1 hebt. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Rekiurbeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:28

Ik weet niet hoe het inmiddels gaat met je zoektocht, maar ik heb hier in Spanje sinds kort les bij een stal van Belgische mensen met vooral Spaanse paardjes. Ik ben verkocht! Heb vorige week op een (geloof 8-jarige) hengst gereden en het was een doodbraaf dier, vooral aan de hand. Geen stap verkeerd en heel vriendelijk. Onder het zadel wat onzeker en gevoelig, maar ontzettend werklustig en oplettend op mijn hulpen. Vond het een heel bijzonder dier!

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 14:38

Ik heb onlangs mijn eerste rij-ervaring op een Pre gehad...Wauw
Het klopt wat ik er over gelezen heb en nu begrijp ik wat er bedoeld wordt met de sensibiliteit, werklust en betrouwbaarheid.

De Spaanse heer waar ik op gereden heb was erg braaf en toegankelijk op stal. Onder het zadel voelde hij af en toe wat 'druk'. Ik kan begrijpen dat je zelf een rustige ruiter moet zijn om hem voldoende vertrouwen en rust te geven om hem lekker te laten bewegen. Meneer was continu attent op mij en zeer gevoelig op de hulpen. Hij wilde echt graag voor je werken. Ik heb de indruk dat hij in eerste instantie aftast met wie hij te maken heeft, maar als je elkaar eenmaal begrijpt dan denk ik dat hij alles voor je doet. Super!
Ik hoop niet dat ik iemand beledig, maar ik vond het qua gevoel overeenkomen met een appaloosa die ik een tijdje gereden heb. Erg werklustig en wendbaar, en beide geven ze je direct het gevoel dat je een 'eenheid' vormt waar je alle kanten mee op kan (hoe leg je dat gevoel uit...?).

Hoewel ik nu dus maar een enkel uurtje een echter Pre heb mogen ervaren, heb ik nu de bevestiging gevonden van de kwaliteiten van een Pre. Ik denk wel dat het nog een lastige opgave is om een Pre te vinden die genoeg ruimte op de voorhand heeft. Deze Spaanse meneer liep graag achter te teugel (kort in de hals) en de ruimte in de gangen was ook beperkt. Er zat overigens wel heel veel vering/ cadans in zijn gangen en met verzamelen had hij geen moeite.

Het smaakt naar meer! :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:40

Leuk TS!
Over de appaloose, wat ik meende, en wat ik nu ook terug lees is dat de appaloose "ontstaan" is uit de andalusier.
En was het een echte appaloose, of een knabstrupper?

Maar wat je schrijft over de PRE herken ik inderdaad helemaal!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:35

Wat leuk Mevy dat je hebt kunnen rijden, als je nog eens rijden wilt kom gerust een keer op mijn grote bruine Kazan , hij gaat vanaf aankomende week weer aan de bak met mij . Ik hoop dat je een goed PRE dressuurpaard vindt, ze bestaan echt hoor !

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:50

Super leuk dat je op een PRE hebt kunnen rijden!
Ik vind het zelf ook enorm gave paarden en zou er ook graag een in me wei zien lopen :))

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:26

wat leuk dit topic! mijn pre komt donderdag vanuit spanje en ik ben zo benieuwd!! het is een 7 jarige ruin. als hij er is kan ik je er vast wel meer over vertellen!