Gekocht als Arabofries maar hebben twijfels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:33

Ibbel schreef:
Formeel wel.
Geen papieren, geen ras. Echt niet. Bij geen enkel dier. Ook een paard uit zuivere what-ever ouders zonder papieren mag zich geen raspaard noemen.

Oftewel, als je een raspaard wilt, moet je een raspaard kopen. Met papieren. Alles wat je koopt met de kreet: het is een XYZ, ik weet wie de ouders zijn, koop je als vuilnisbakkie.

Hoeft niet hoor :P
Als je gewoon geen papier aanvraagt als fokker zijnde, omdat je geen dekbewijs hebt in verband met onderhandse handel, heb je gewoon een paard zonder papier.

Zo ken ik mensen die een prachtig mooi Dream Catcher veulen hebben gefokt destijds, maar dat veulen heeft geen papieren gekregen omdat ze geen dekbewijs hadden. Hengstenhouder wilde gewoon eens wat proberen.

Dus ja, twee friezen met papieren, waar geen dekbewijs bij zit, dan heb je een veulen dat eigenlijk geen ras heeft. Maar met ouder die wel papieren hebben.

antje_vip

Re: Gekocht als Arabofries maar hebben twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:36

Ik zag beide rassen er direct in.

ilsegerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:42

Ik zie beide rassen er wel in maar een arabo fries zal het denk ik niet zijn. Zover ik weet mogen paarden die 50% fries en 50% arabuer zijn niet bij het stamboek. Het paard moet meer fries bloed voeren dan arabisch bloed.
Je paard os niet echt zwaar gebouwd en dus lijkt me dat er meer arabisch bloed in zit.

Maar zeker weten doe ik het niet er zijn ook lichtgebouwde arabo friezen natuurlijk

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:59

Arabofriezen ZIJN geen 50% Fries en 50% Arabier!!! Dat is een wijdverbreid misverstand. Zoek eens op het Arabofriezen Stamboek, daar vind je de standaard voor "de AraboFries", het zijn slechts kleine percentages Arabier die in het Friezenbloed mogen lopen.

De Arabo is ontstaan voor de sport, de sportieve capaciteiten, de long/hart-capaciteit, dus niet gewoon maar een simpele kruising kruising tussen een volle Arabier en een volle Fries!

Er is een speciaal stamboek voor Arabo Friezen. Even Googlen en je hebt 'm.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:29

Niet helemaal Terpentijn, heb in een eerdere post al de link gezet, je moet ergens beginnen met kruisingen om een product volwaardig aan de norm van een arabofries te krijgen, en zo zijn F1-kruisingen wel 50%.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:53

terpentijn: dat zegt ilsegerrits ook :') B-)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:52

Ik heb een arabo fries mét papier van een arabo fries.
Een simpele kruizing tussen een fries en arabier is GEEN arabo fries.

http://www.eafs.be/

Dit is de officiele website van de arabo's,