Exterieur Wonderboy x jetset D (+ hengstkeuze)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Exterieur Wonderboy x jetset D (+ hengstkeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:17

Tip: kijk eens naar de standfoto van Ferguson en de standfoto van je merrie..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:06

Wat mij vooral opvalt is het volgende (ik kan er totaal naast liggen en ben nog lerende):

Ferguson lijkt korter in het voorbeen, dit zie ik bij mijn merrie ook.

Rugverbinding en achterhand lijken een stuk beter dan bij mijn merrie, dus op dat vlak lijkt hij te kunnen verbeteren(?).

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:02

Omdat je niet weet hoe je merrie vererft zou ik een hengst gebruiken die bewezen is. Dwz, meerdere jaren nakomelingen. Dan zie je in grote lijnen wat hij vererft op de merries. Waar hij zijn stempel op drukt. Bij zo'n eerste veulen blijft het toch gokken, maar probeer de zwakke punten van je merrie ( toontredend, korte croup, halsrichting, kort voorbeen, zwak achterbeen zoals je zelf zegt) in ieder geval niet te versterken. Succes!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:29

Ik heb een hele fijne van Charmeur lopen.
zou ook heel goed kunnen passen om jouw merrie

zou oppassen met het lange achterbeen van jouw merrie ... LL lijkt dit nl ook door te geven
Ik zou op zoek gaan naar een hengst met een correct achterbeen, goede bovenlijn en een opwaartse romprichting

dan kom ik oa bij Charmeur uit en Bordeaux

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 08:52

het klinkt gek misschien nadat ik zo negatief over Charmeur denk.. Hij staat nu wel in mijn top 3! Wil de merrie pas in 2016/2017 laten dekken, dus dan kan ik mooi de nakomelingen volgen van Charmeur. karakter is voor mij heel belangrijk en wil daar niet op inleveren.

Wil vooral gaan zoeken naar hengsten die de volgende minpunten kunnen verbeteren bij mijn merrie:
- neerwaartse romprichting (= "kort" voorbeen en "lang" achterbeen)
- korte croupe en weke rug (+ de verbindingen)
- zwak achterbeen
- toontredend
- horizontale hals

Misschien veel aandachtspunten en ik zal niet alles kunnen verbeteren, maar zal zeker voor een hengst gaan met een meer opwaarts romprichting, met een betere achterhand en achterbeen.

Zal ook even bij Bordeaux kijken Rambobo, heb wel al bij Ferdeaux gekeken maar die trok mij totaal niet. Heb begin dit jaar ook Krack C, United, Bordeaux en Ferdeaux gezamenlijk gezien, en op de een of ander manier vond ik ze niet geweldig. Maar dat kan ook omdat ze alleen aan de hand getoond werden.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:02

Wat ze laten zien, en wat ze meegeven... 2 totaal verschillende dingen ;) Wat Totilas laat zien, als hij dat zou meegeven hadden we er enorm veel rond lopen. Dan zijn ze allemaal hun dekgeld van €8000 dubbel en dwars waard. Helaas werkt het niet zo. De meest gruwelijk gave verrichtingtoppers kunnen we na een aantal jaren niets meer van horen. Die raken in de vergetelheid. Oftwel ze fokken gewoon niet door wat je ervan zou verwachten. Zo werkt het natuurlijk ook andersom.

Toontredende stand zou bij mij op 1 staan, die had moeders ook al enorm. Kijk niet zozeer naar een korter achterbeen, maar naar meer buiging in het spronggewricht. Die moet een bepaalde hoek hebben, en even uitgaande van het normale heeft die van jou een te grote hoek. Je moet dus op zoek gaan naar een beter ''gehoekt'' spronggewricht. Ze lijkt een lang achterbeen te hebben omdat ze neerwaarts is in de romp, én een kort voorbeen heeft. En net zoals je zegt, kijk naar een hengst die het meeste kan verbeteren. Bordeaux geeft ze meer chiquer dan Charmeur vind ik persoonlijk, meer bloedpaarden. Dat is persoonlijk wat ik ervan gezien heb. Niet op feiten/rapporten gebasseerd.
Die van jou mag ook net wel wat meer bloed hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:37

Ik vind inderdaad de nakomelingen van Totilas vrij matig, zeker in vergelijking met het hoge dekgeld en de toch wel goeie moeders die ervoor gekozen zijn.

Sowieso laat ik een hengst staan als deze ook toontreden blijkt te zijn, dat is iets wat ik niet wil verankeren.
Net naar de Bordeaux gekeken en hij bevalt mij eigenlijk wel. Ook wat filmpjes als jong paard gezien (vind ik iets makkelijk te bekijken dan de hengsten die al verder zijn en veel met hun benen al zwaaien). Zal hem ook op mijn lijstje zetten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:51

Aanvulling: Enige jammere is, is dat Bordeaux een OCD heeft in het rechter spronggewricht.
En Bordeaux heeft ook een moeder met een neerwaartse romprichting, met daarnaast een croupe welke hellend en matig lang is.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:45

Maar Bordeaux geeft de neerwaartse romp en de croupe dus niet door ;)
En dat is war t om gaat toch? ;)
Charmeur zou ook goed kunnen passen. Zeker met oog op de maar.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:43

o zie nu dat je Charmeur niet aandruft vanwege het karakter

moet zeggen dat er uit mijn jazz merrie een hele brave charmeur uit is gekomen (tot nu toe ;))
daarnaast schijnen de charmeurtjes best braaf te zijn hoor

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 11:56

Heb je helemaal gelijk in hoor! En ik twijfel nog om Charmeur vanwege zijn karakter, maar daarom wil ik meerdere hengsten de komende jaren in de gaten houden (en hun nakomelingen).

Momenteel heb ik op mijn lijstje staan:

1. Bordeaux
2. Charmeur
3. Ferdeaux (ondanks dat ie mij niet helemaal aanspreekt, raak ik steeds meer gecharmeerd van deze)
4. Netto
5. Chippendale/Fairytale/Glamourdale

Ik moet nog eerst goed gaan uitzoeken of de genoemde hengsten een aanvulling kunnen zijn voor mijn merrie, of totaal niet geschikt zijn voor haar. Jullie mening erover is natuurlijk altijd welkom :D (voor zover deze nog niet gegeven is).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:57

Ik zou vooral eens veel nakomelingen gaan bekijken van deze hengsten en afstammelingenkeuringen bekijken van de nieuwe goedgekeurde hengsten. Daar leer je een hele boel van.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:30

charmeur geeft doorgaans juist hele brave!
ik heb een charmeur x jazz hengstje
heb nog nooit zo'n relax en makkelijk veulen gehad

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:10

Elisa2 schreef:
Ik zou vooral eens veel nakomelingen gaan bekijken van deze hengsten en afstammelingenkeuringen bekijken van de nieuwe goedgekeurde hengsten. Daar leer je een hele boel van.

23 augustus is de afstammelingenkeuring van de vorig jaar gekeurde hengsten :) Is een goede tip om eens te gaan kijken inderdaad. Vindt plaats in Ermelo.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:05

Pletje123 schreef:
Elisa2 schreef:

23 augustus is de afstammelingenkeuring van de vorig jaar gekeurde hengsten :) Is een goede tip om eens te gaan kijken inderdaad. Vindt plaats in Ermelo.

Zonet m'n agenda bekeken en ik ga dan ook. Als er niet tussenkomt..
Dus mocht je uit Brabant komen. Kunnen we carpoolen.