Paspoort per 1/1 2004

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:41

Ja, alleen elk stamboek krijgt zijn eigen logo erop. Ongeregistreerde krijgen een met het logo van het PVE.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:41

Yootha schreef:
Het maakt wel degelijk uit als het om een bepaald ras gaat. Veel mensen willen juist een pas van hun eigen ras, met de bloedvoering en de percentages aan origineel bloed vermeld.

Ik weet niet hoe het bij andere rassen gaat, maar bij Tequiro is in het Duitse paspoort een volledige kopie van zijn KWPN-papieren vermeld. Ik heb zijn paspoort naast het door de KWPN afgegeven paspoort van B'elanna gelegd en ik zie geen verschil anders dan dat de taal boven de kolommen Duits is en zijn signalement (aantal witte sokken, kolletje e.d. ) ook in het Duits is ingevuld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 20:47

Anya"]
[quote="Yootha schreef:
Het maakt wel degelijk uit als het om een bepaald ras gaat. Veel mensen willen juist een pas van hun eigen ras, met de bloedvoering en de percentages aan origineel bloed vermeld.

Ik weet niet hoe het bij andere rassen gaat, maar bij Tequiro is in het Duitse paspoort een volledige kopie van zijn KWPN-papieren vermeld. Ik heb zijn paspoort naast het door de KWPN afgegeven paspoort van B'elanna gelegd en ik zie geen verschil anders dan dat de taal boven de kolommen Duits is en zijn signalement (aantal witte sokken, kolletje e.d. ) ook in het Duits is ingevuld.
[/quote]

Maar er staat toch paspoort KWPN op met een KWPN kaft.
En hoe zit dat bij dat Duitse.
Daar ik dacht dat ze overal in de EU gelijk zouden worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 20:52

Yootha schreef:
Nederlandse stamboeken mogen geen paspoorten meer uitgeven voor dieren die in het buitenland verblijven. Als je dus een lid hebt die in Duitsland woont, mag je daar als Nederlands stamboek geen pas voor afgeven.

Wordt leuk voor die mensen die lid zijn van het KWPN en over de grens wonen.
Wordt het bv. toch een Belgischpaard Huilen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:52

Yep dat is het enige verschil.
B'elanna heeft een kaft met een KWPN-logo. Dit is bovendien nog het oude paspoort (van 8 jaar geleden, dus het is van slecht dikker papier, gaat er dus snel lelijk uitzien). Tequiro heeft een gladde bordeauxrode kaft, van veel steviger materiaal. Binnenin is de indeling en de tekst gelijk. Alleen de taal is anders. Het is ook vooral een grensdocument tot nog toe en voor mij een vervanger van mijn entingsboekje. Dat staat al jaren in het paspoort.

Overigens: ik zie het probleem niet hoor. Als je perse een Nederlands paspoort wil hebben bij je tot dan in het buitenland staande paard uit een Nederlands stamboek, dan weet ik wel 1000 grensweggetjes. Ik ben 4 jaar met grote regelmaat met paarden heen en weer over de grens gereden en we zijn nog nooit maar dan ook nog nooit aangehouden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:57

Oh ja... alternatief is een Nederlandse dierenarts vragen en een Nederlands huisadres hebben. Mijn veulen (Wizkid) kon zonder problemen een Nederlands paspoort krijgen. Mijn veearts vraagt het aan, mijn huisadres was/is Nederlands. Alleen het paard stond over de grens. Maar dat was geen probleem.

Ik heb op aanraden van de veearts alleen gewacht, vanwege de nieuwe paspoorten die er aankwamen per 1 januari. Dus het veulen heb ik over de grens gesmokkeld Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:06

Vele mogelijkheden misschien Anya, maar het blijft dat je het knap moeilijk hebt als je over de grens woont en toch Nederlandse paarden wil fokken.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:08

Idd voor veel mensen is het "merk" nog steeds belangrijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:10

Ja dat is wel zo, maar naarmate er meer Nederlanders vlak over de grens gaan wonen...En hier in Twente worden dat er met de dag meer (de scholen in de grensplaatsjes kunnen het in Duitsland wonende Nederlandse aanbod niet meer aan) lost zich dat vanzelf op. En over grensverkeer wordt hier niet zo moeilijk gedaan. Je denkt toch niet dat de douane iedere tweede dinsdag in de maand (oefenparcours in De Lutte) al die paardentrailers gaat checken van Nederduitsers die nog steeds lid zijn van een Nederlandse rijvereniging? Ze hebben wel wat anders te doen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:12

Maar het gaat hier niet alleen om Nederduitsers. Het gaat om mensen die zelf uit Duitsland komen, daar wonen en daar ook een bepaald ras fokken en bij een Nederlands stamboek die internationaal opereert hun dieren laten registeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:12

Ja maar anya, dan moet je wel een huisadres hebben in Nederland. Want de paarden staan op je naam, en dus ook op adres! Lijkt mij een fraude wat je dan pleegt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:22

Anya schreef:
Ja dat is wel zo, maar naarmate er meer Nederlanders vlak over de grens gaan wonen...En hier in Twente worden dat er met de dag meer (de scholen in de grensplaatsjes kunnen het in Duitsland wonende Nederlandse aanbod niet meer aan) lost zich dat vanzelf op. En over grensverkeer wordt hier niet zo moeilijk gedaan. Je denkt toch niet dat de douane iedere tweede dinsdag in de maand (oefenparcours in De Lutte) al die paardentrailers gaat checken van Nederduitsers die nog steeds lid zijn van een Nederlandse rijvereniging? Ze hebben wel wat anders te doen.

Je hebt ook nog zoiets als een AID.

Je komt er wel achter.

Citaat:
De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot ? 4.500,-.

Hier staan ze regelmatig op de wedstrijden etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:44

Pipo schreef:
Ja maar anya, dan moet je wel een huisadres hebben in Nederland. Want de paarden staan op je naam, en dus ook op adres! Lijkt mij een fraude wat je dan pleegt.

Ik heb een huisadres in Nederland. En nee hoor geen fraude. De KWPN was er volkomen mee op de hoogte. Toen ik navroeg hoe mijn veulen (geboren in Duitsland) aan papieren kon komen, was het voor de veulencontroleur geen probleem om het veulen in Duitsland te bezoeken. Een paar km over de grens was geen probleem, zolang de eigenaar maar een Nederlands adres had. Aldus de KWPN. Ik heb er uiteindelijk van afgezien om Wizkid op te laten nemen in het stamboek (hij zou alleen een blauw papier kunnen krijgen en daarvoor was dan ook nog duur DNA onderzoek nodig omdat de vader geen goedgekeurde KWPN-hengst was). Maar het kon wel. Ik heb die mail zelfs nog wel ergens. Samen het het papier zou nl. ook een paspoort afgegeven kunnen worden, zo werd mij verteld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:49

Ceasario. Op wedstrijden heb je toch een paspoort bij je. Het ging toch over het verkrijgen van een paspoort voor een jong paard? Dus een eenmalige grens-oversteek?

Bovendien staan mijn paarden inmiddels weer in Nederland, de momenten dat ik de grens nog oversteek betreffend hooguit een buitenritje. En dan zwaait de boswachter (of het nu de Duitse of de Nederlandse boswachter is) altijd vriendelijk.

Tuurlijk... je mag je paard niet over de grens smokkelen. En zoals ik al eerder schreef, het zal mij persoonlijk worst of mijn paard een duits of een nederlands paspoort heeft, maar als je nu perse een paspoort met een nederlands stamboek logo wil (waarom zou ik echt niet weten) dan is het een optie om het risico op de boete te nemen. Het is geen misdrijf waar we het over hebben, het is een overtreding. Mensen nemen dagelijks het risico op overtredingen: bijvoorbeeld als ze te hard rijden. Dus "je komt er nog wel achter...?" Tja!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:53

Yootha schreef:
Maar het gaat hier niet alleen om Nederduitsers. Het gaat om mensen die zelf uit Duitsland komen, daar wonen en daar ook een bepaald ras fokken en bij een Nederlands stamboek die internationaal opereert hun dieren laten registeren.

Daar krijg je toch een stamboekpapier voor. Ook als je in Duitsland woont of v.v.

Volgens mij moet je wel de verschillende doelen van een paspoort en een stamboekpapier onderscheiden.

De Europese wetgeving (waar het paspoort voor in het leven is geroepen) is niet zo geinteresseerd in de stamboekgegevens van paarden, alleen in de identificatie en het voorkomen van ziekten. Dat wil zeggen chipnummer en beschrijving van het paard, en of het wel op tijd geent is, dat is belangrijk. De afstamming: daar heb je het stamboekpapier voor.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:20

Nou ik denk dat de Europese wetgeving wel degelijk in de stamboekgegevens van paarden is geinteresseerd. Heeft dus met de Gezondheids-en Welzijnswet voor dieren te maken, waar het gaat om het reguleren van het fokken van dieren. Dergelijke regulering dient de belangrijkste welzijnsproblemen tegen te gaan die uit het fokken van recreatiedieren voortvloeien en, met name de problemen die optreden als gevolg van opzettelijk gefokte uiterlijke kenmerken. In het paspoort komt ook de afstamming te staan Anya, tot de 4e generatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:25

Ja hoor Greetje... Als je paard een afstamming heeft. Maar niet als het een paard is met onbekende afstamming. Of zelfs niet als het een paard is met bekende afstamming, maar waarvoor geen papier aangevraagd is.

Zo is de KWPN best bereid om een blauw papier af te geven voor Wiz (als ik dure tests doe), maar zijn ze niet bereid om bijvoorbeeld alleen de moeder in het paspoort van Wiz op te nemen. Terwijl er toch echt meerdere officiele getuigen zijn die weten dat B'elanna de moeder van Wizkid is. Dus kortom: als je afstamming en dierenwelzijn wilt reguleren, dan zijn er andere en betere methoden dan een paardenpaspoort. Of men zou de registratie van ouders niet aan het stamboek moeten over willen laten Lachen Want die hebben toch echt zo een eigen agenda.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:34

Dit heb ik ook nog even opgezocht, ter illustratie dat het hier niet om een misdrijf zou gaan... Immers de regeling wordt in medebewind uitgevoerd...

Als de wetgever besluit overtredingen van voorschriften door middel van
bestuurlijke boetes af te doen is formeel geen sprake meer van ‘strafrecht’. Als bepaalde feiten voordien strafrechtelijk werden afgedaan, maar nu door middel van bestuurlijke boetes, wordt op dezelfde voet gesproken van ‘decriminalisering’. De voorschriften worden in het tweede geval uit de strafrechtelijke ‘sfeer’ gehaald en ondergebracht in het (niet-strafrechtelijke) bestuursrecht. De
aard van de sanctie wordt hierdoor echter niet aangetast. Het meest wezenlijke dat de verschuiving van strafrechtelijke handhaving naar bestuurlijke beboeting verandert bevindt zich op het formele vlak: de persoon van de sanctieoplegger (bestuursorgaan in plaats van strafrechter) en de procedure die op de sanctieoplegging van toepassing is (bestuursprocesrecht in plaats van strafprocesrecht).

Voorts wil ik ook nog even wijze op de juridische schrijfwijze van de terminologie bij de boete. Er staat TOT 4500 euro. Dat is iets anders als daadwerkelijk die boete krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 22:54

[quote="Anya"]
Laatst bijgewerkt door ceasario op 12-12-03 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 22:54

Anya schreef:
Dit heb ik ook nog even opgezocht, ter illustratie dat het hier niet om een misdrijf zou gaan... Immers de regeling wordt in medebewind uitgevoerd...

Als de wetgever besluit overtredingen van voorschriften door middel van
bestuurlijke boetes af te doen is formeel geen sprake meer van ‘strafrecht’. Als bepaalde feiten voordien strafrechtelijk werden afgedaan, maar nu door middel van bestuurlijke boetes, wordt op dezelfde voet gesproken van ‘decriminalisering’. De voorschriften worden in het tweede geval uit de strafrechtelijke ‘sfeer’ gehaald en ondergebracht in het (niet-strafrechtelijke) bestuursrecht. De
aard van de sanctie wordt hierdoor echter niet aangetast. Het meest wezenlijke dat de verschuiving van strafrechtelijke handhaving naar bestuurlijke beboeting verandert bevindt zich op het formele vlak: de persoon van de sanctieoplegger (bestuursorgaan in plaats van strafrechter) en de procedure die op de sanctieoplegging van toepassing is (bestuursprocesrecht in plaats van strafprocesrecht).

Voorts wil ik ook nog even wijze op de juridische schrijfwijze van de terminologie bij de boete. Er staat TOT 4500 euro. Dat is iets anders als daadwerkelijk die boete krijgen.

Leuk antwoord voor de ontwerpers van de regels en de controle.

Hier heb je hun e.mail adresse
van de ambtenaren (pb)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:48

ceasario schreef:
Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel
over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert,
zorgen dat elk dier een paspoort heeft.

Die regel bestond toch al eerder?