Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:52

zorro schreef:
Cassidy: het is nooit mijn droom geweest, en ik zou met mijn andere paarden ook niet willen fokken. Als ik al een ander paard erbij zou kopen, fok ik daar ook niet mee. Het is puur het idee dat ik een veulen van mijn lieveling heb, als ze er niet meer is, dat ik nog wat over heb. Want eerlijk is eerlijk, mijn andere paard zit veel meer potentie in dan dit paardje.

De band die je met je paard hebt, ga je niet terugvinden in een veulen, zelf niet van je lievelingsmerrie. Sterker nog, een veulen kan zo contra uitpakken, zo anders zijn dan je merrie dat je je uiteindelijk daaraan kunt gaan ergeren.
Geniet van je merrie. Ze is uniek, en dat kun je niet copieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:53

Cassidy schreef:
zorro schreef:
Cassidy: het is nooit mijn droom geweest, en ik zou met mijn andere paarden ook niet willen fokken. Als ik al een ander paard erbij zou kopen, fok ik daar ook niet mee. Het is puur het idee dat ik een veulen van mijn lieveling heb, als ze er niet meer is, dat ik nog wat over heb. Want eerlijk is eerlijk, mijn andere paard zit veel meer potentie in dan dit paardje.

De band die je met je paard hebt, ga je niet terugvinden in een veulen. Sterker nog, een veulen kan zo contra uitpakken, zo anders zijn dan je merrie dat je je uiteindelijk daaraan kunt gaan ergeren.

Of dat de merrie zo veranderd (ten negatieve) met een veulen aan de voet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:53

Ben absoluut geen kenner, dus schat mijn post op geringe waarde.
Maar als ik het zo lees dan is de merrie zeg maar een fris paard, gevangen in een stug lichaam. Dat zou je dus andersom erin moeten stoppen om het in balans te krijgen; een soepel en lang lichaam, met een superchill karakter. Ik denk dat je dan snel uitkomt bij de NRPS-kant. Maar: dat staat wel heel ver van jouw merrie af, dus dat zou dan weer twijfel geven. Ik bedoel, je wilt geen kroket op spillepootjes.

Qua karakter voorzie ik weinig problemen. De start van de merrie is niet goed geweest, en de eerste fase van het leven bepaalt ook wel veel over hoe het paard uiteindelijk wordt. Maar zou jouw merrie een goede opvoedmoeder zijn? Ik kan me dat bijna niet voorstellen eerlijk gezegd.
En het zou ook zomaar kunnen dat het veulen sowieso tegen gaat vallen omdat je zo een klik met de merrie hebt. Maar het veulen is niet de merrie, de kans dat je met het veulen eenzelfde klik ervaart is gewoon een kans, geen garantie.
Tel daarbij het gezondheidsrisico: ik zou het zelf niet doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:54

Haha, nou ja ik wou ook vooral benadrukken dat ze qua karakter en bouw gewoon niet helemaal gewoon is.. Ze is geen monsterlijk dier, maar er zijn wel dingen om rekening mee te houden, en ik heb dus ook jaren geroepen dat ik daarom niet met haar fok. En toch twijfel ik nu..

Cassidy: Klopt. Bedankt voor je reacties, daar heb ik echt wat aan. Ik besef ook heel goed dat ik puur vanuit emotie hier over nadenk. Toen het ouder worden nog niet zo aan de orde was, was ik juist heel stellig.. En het allerlaatste wat ik wil, is handelen vanuit emotie. Want het gaat wel om een dier, dat ik hoe dan ook een goed leven wil geven.

Cassidy

Re: Veulentje bij 'geen geweldige kruising'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:55

Ik heb dezelfde redenering gehad, en ik heb gefokt, met een knappe merrie met papieren en een super hengst. Het is een prachtige merrie geworden, maar het is niet hetzelfde type de moeder waarmee ik kan lezen en schrijven, hoezeer ik het ook probeer.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:57

Delerium: en daarmee trek je mij eigenlijk gelijk uit mijn emotionele 'misschien toch' denken... Inderdaad, zal ze een goede moeder zijn.. Stiekem ging ik er een beetje van uit dat elk paard dat wel is, maar dat hoeft natuurlijk niet. En eerlijk is eerlijk.. Mijn paard is asociaal naar andere paarden toe. Dat heeft ze niet geleerd vroeger, is eenzaam opgegroeid onder slechte omstandigheden.

Jullie zetten me met beide benen op de grond, en daar ben ik heel blij mee.. Want ik kwam er zelf echt niet uit, maar ik geloof dat ik het toch maar niet doe.. Bedankt, dat sowieso!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:03

Niet ieder paard is een goede moeder. En dan zit je met een flesseveulen, omdat moeder het veulen niet aanneemt. Of komt te overlijden tijdens de bevalling. Of merrie en veulen komen beiden te overlijden, en dan heb je niets meer.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 23:07

of ik heb een prachtig lief veulentje dat nooit lekker in balans is, net als haar moeder. Nee, ik hou het maar bij wat ik heb, daar ben ik sowieso tevreden mee.. Ik hoop dat ze nog lang leeft en in goede gezondheid, en ik denk dat dat het verstandigst is..

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:09

Ik heb me altijd laten vertellen dat als een merrie normaal hengstig wordt en normaal ( zonder ingrepen) drachtig wordt dat het weinig kwaad kan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 23:10

Wel heel erg bedankt voor jullie mening trouwens! Ik bleef maar twijfelen, en het is me nu wel duidelijk dat ik echt bij mijn standpunt moet blijven, niet doen. Soms moet een ander je er even uittrekken :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:12

Heel verstandig. En zoals gezegd, geniet van je merrie, en ik wens jullie nog een hele lange en fijne tijd samen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:12

Het mooie van een spiegel is dat je ziet wat je eigenlijk al wist.
Top dat je er op deze realistische manier mee omgaat :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 23:19

Ik ben altijd heel realistisch geweest op dit punt, alleen de emotie stond er de laatste tijd even voor. Dat is ook niet erg, gelukkig ben ik niet van de impulsbeslissingen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:23

En je hebt jezelf op tijd teruggefloten. Toen ik mijn merrie had gedekt, had ik dezelfde avond een cursus EHBO bij paarden, en met name problemen rondom dracht en geboorte. Ik zat al bij mezelf te denken: wat heb ik gedaan! :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:25

Ik zou voor een leuk veulen gaan dat er al is. Ik ben het met je eens dat een veulen leuk is, en daarom hebben wij vrijwel al onze paarden vanaf veulen gekocht en nooit spijt van gehad. Er staan zo'n leuke dieren te koop, en soms nog spot goedkoop ook waar je ook lekker jong mee begint en dan hoeft je merrie niet zo laat nog een veulen te krijgen. En je hebt alle keuze! Maar ik snap je wel hoor. Als ze jonger was had ik een fjord x niet slecht gevonden trouwens al geef je zelf aan dat dit toch niet de beste mix geweest is. Gedrag kan trouwens volledig anders worden van een veulen als de moeder lief is, kan het veulen nog een ettertje zijn. Dus waarom niet dan eentje zoeken waar de klik er is, het karakter er is en je toch ook een band kan opbouwen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:29

Ik zal ook lekker naar een veulen kijken die er al is.

Dan kan je kijken of het klikt of niet. Je hebt dan keus van wel of niet doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:39

Mensen, wel lezen. TS wil geen ander veulen kopen. Een veulen van deze merrie, of geen veulen. En inmiddels al van het idee teruggekomen ook. Dat reageren zonder te weten waar het nog over gaat is echt een beetje vervelend.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:43

Gamblerscup je bent me net voor :)
Veulen kopen is leuk, maar dan is die emotiële waarde er niet. Bij veulen van haar lievelingspaard wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:44

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd moet onthouden dat je ze nooit gebruikt.

Misschien komt ts wel een veulen tegen dat haar wel aanspreekt. Ook al is dat nu de bedoeling niet. Soms komen dingen op je pad....

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:48

Nee dat klopt er kan altijd iets op je pad komen en dat je het dan toch koopt, maar daat gaat dit topic niet over. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:50

Ik had het over de opmerking van Gamblerscup. Al kan ik me de irritatie wel voorstellen. Teveel bokkers lezen de topics niet helemaal door en reageren alleen op de OP. Al is die allang achterhaald.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:51

zorro schreef:
of ik heb een prachtig lief veulentje dat nooit lekker in balans is, net als haar moeder. Nee, ik hou het maar bij wat ik heb, daar ben ik sowieso tevreden mee.. Ik hoop dat ze nog lang leeft en in goede gezondheid, en ik denk dat dat het verstandigst is..

Ik wil je niet aan het twijfelen maken maar...
Vriendin van mij kwam een paar jaar geleden met haar 18 jarige geblesseerde merrie bij de dierenarts van de universiteitskliniek in Utrecht. Daar gaven ze haar het advies om de merrie te dekken, dat het het eerste veulen van de merrie zou worden was geen enkel bezwaar. De merrie werd niet gemakkelijk drachtig, maar ze kreeg op 19 jarige leeftijd een gezond veulen, de bevalling was voorspoedig gelopen.

Bokt kent vele dierenartsen, maar dit soort zaken zou ik liever met mijn eigen dierenarts bespreken. Ik zie in je profiel dat de merrie onder een eczeemdeken staat? Bespreek dat dan ook met je dierenarts, zomereczeem zou erfelijk kunnen zijn.
Een veulen van je eigen merrie is geweldig. Ik heb twee keer een kruising gefokt uit mijn geweldige Haflingermerrie. Ik heb genoten van het hele proces, hengstenkeuze, dracht, geboorte en opgroeien van het veulen. Ik heb ze gelukkig allemaal nog, en vooral in haar eerste nakomeling zie ik in het karakter heel erg veel terug van zijn moeder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:52

Cassidy, jouw opmerking als reactie op mijn post slaat kant noch wal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:56

En dat is dan weer jouw mening, geeft niet als je me niet kunt volgen. Maar ik wil het topic van ts niet vervuilen. Laatste reactie in dit topic.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:58

Nee, niet mijn mening, feit. Want wat jij allemaal brabbelt, daar gaat dit topic niet over.