Haflinger versus New Forest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:10

Ik zou wat ras betreft heel open-minded te werk gaan.
Gedrag zou op de eerste plaatst moeten komen ipv ras.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:18

frisian_love schreef:
helemaal mee eens, karakter is belangrijker dan ras of uiterlijk.
Ik heb zelf de slechte ervaring opgedaan met een Haflinger.
Ik was al gewaarschuwd dat een Haflinger delen met je dochter, vragen om problemen is.
Hij zou er met mijn dochter vandoor gaan.
Toch eigenwijs, een "superbrave" ruin gekocht (bleek later dekhengst te zijn geweest)
Hij ging er idd met mijn dochter vandoor, ik zou hem wel even opvoeden :\
Dat kostte mij bijna mijn leven (ben al lang blij dat het mijn dochter niet was).
Ik zou dus voor de NF gaan, moet makkelijk kunnen (of een Ijslander)

Dit heeft volgens mij niets met Haflingers opzich te maken.. Ik heb jaren een stel Hafjes met mijn moeder gedeeld en nog nooit last gehad.
Als je een Forester weil, zou ik gewoon kijken naar een groffer gebouwd type, daar kan eigenlijk iedereen wel op :)

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:20

Goudlokje1 schreef:
frisian_love schreef:
helemaal mee eens, karakter is belangrijker dan ras of uiterlijk.
Ik heb zelf de slechte ervaring opgedaan met een Haflinger.
Ik was al gewaarschuwd dat een Haflinger delen met je dochter, vragen om problemen is.
Hij zou er met mijn dochter vandoor gaan.
Toch eigenwijs, een "superbrave" ruin gekocht (bleek later dekhengst te zijn geweest)
Hij ging er idd met mijn dochter vandoor, ik zou hem wel even opvoeden :\
Dat kostte mij bijna mijn leven (ben al lang blij dat het mijn dochter niet was).
Ik zou dus voor de NF gaan, moet makkelijk kunnen (of een Ijslander)

Dit heeft volgens mij niets met Haflingers opzich te maken.. Ik heb jaren een stel Hafjes met mijn moeder gedeeld en nog nooit last gehad.
Als je een Forester weil, zou ik gewoon kijken naar een groffer gebouwd type, daar kan eigenlijk iedereen wel op :)

Natuurlijk heeft het ook voor een groot deel te maken met karakter.
Het enige is dat ik er al van te voren voor was gewaarschuwd.
Er wordt niet voor niets gesproken over "typische Haflingerstreken"
En begrijp me goed, ik vind ze nog steeds heel leuk, maar van de 5 Haflingers die ik ken of gekend heb, hadden ze alle 5 ook in meer of mindere mate deze streken.
Ik weet niet hoe oud je was, toen je deze Haflingers deelde, maar 9 jaar is gewoon erg jong voor zo'n sterk en karaktervol dier.
En de leeftijd van het paard maakt natuurlijk ook verschil, er loopt bij ons een Haflinger rond van in de 20 en daar kun je echt iedereen op zetten.
Maar die was toen ze jonger was toch ook echt wel pittig.
Feit blijft dat er in elk ras braverds en rotzakken zitten, maar het ene ras is nu eenmaal stabieler als het andere

Goudlokje1

Re: Haflinger versus New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:23

Ik was 8/9 toen we de eerste namen, indd wel haflingerstreken, maar ik heb verder alleen maar goede ervaringen met dit ras ;) Maar indd, er zitten een stel rotzakken tussen hihi :P

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 10:02

Qua type vind ik NF aansprekend, mijn dochter is nu 140 maar die is natuurlijk nog lang niet uitgegroeid. De tijd zal het leren of mijn dochter een wedstrijdmeisje gaat worden of misschien liever rondjes door de polder wil gaan hobbelen, van mij moet ze daarin niets. Zo'n stoere Haf vind ik ook weer heel gaaf maar ja gaat ze die aankunnen. Ze is nu nog heel voorzichtig en vindt het nog maar niets als een pony iets doet wat ze niet wil. Ze moet km maken en vooral veel plezier in het rijden hebben.

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:10

Denk dat je gewoon moet gaan kijken naar een pony die je aanspreekt en vooral heel braaf is. Waarom een keuze tussen die twee rassen? Ik ben helemaal fan van haflingers en heb zelf een super lieve en stoere haflinger maar zoals er al is gezegd die ene haflinger is de andere niet en dat geldt ook voor een NF. Zou in iedergeval kijken naar een pony die al ervaring heeft en gewendt is aan kinderen. De dochter van mijn schoonzus heeft toevallig 2 weken geleden hun hele brave M2 New forester verkocht want die zou wel perfect voor jullie zijn geweest. Succes met je zoektocht :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:20

Ik zou voor een NF gaan, heb ze zelf beide en mijn Haflinger is met haar 16 jaar nog steeds een draak.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:38

IK heb een ontzettend lieve haflinger gekocht op karakter.
Maar alleen voor mijn dochters is zij te sterk.
Ik rij er ook op en rijdt haar door, heb zodoende geen problemen.
Als mijn kinderen het alleen hadden moeten doen was ze te sterk geweest.
En had ze de bewuste haflingerstreken gekregen.
Het ligt dus hoe je ermee omgaat en of je bepaald wat er gebeurd. Want doe je dit niet dan weet de pony wel en neemt de leiding. :o
Is de pony voor jou zou ik persoonlijk gaan voor een new forest.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:43

Freedom30 schreef:
Dag bokkers,

graag wil ik jullie mening omdat ik zelf nogal twijfel over het volgende.
Eind van het jaar willen we een pony kopen. Mijn dochter is dan 9 en moet nog leren in galop te gaan, zelf meerdere keren Z, ORUN, zadelmak maken etc.

Zelf wil ik ook op de pony kunnen rijden omdat mijn dochter niet 7 dagen op de pony gaat rijden. Ben zelf 174 en 66 kg. Ik denk dat voor mijn dochter een NF makkelijker is dan een misschien sterke Haflinger, maar een Haflinger pas ik weer wat beter op. Wat vinden jullie.

ik zou zeker voor een NF gaan. misschien heeft je dochter later wel wedstrijd ambitie (Sorry als ik nu mensen beledig, en ik bedoel ook niet elke haflinger) maar over het algemeen zijn de NF zeer divers en goed.

Ik denk dat jullie daar beide langer plezier van zullen hebben. NF zijn er toch ook in ietwat verschillende maten?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:10

Wat een vooroordelen over haflingers. Ik heb er zelf 2 en hebben geen last van rare streken. Ze vragen wel om een strenge opvoeding maar dan heb je ook echt een top pony. Ze zijn ijzersterk op de benen, geschikt voor volwassenen.

Wat betreft NF, zijn hele leuke kinderpony's. Enkele zijn ook geschikt voor de sport en voor volwassenen.

Een tip, ga bij beide rassen kijken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:20

Punz schreef:
Orienteer je eens op een Connemara!

( al ben ik het met de rest eens: karakter ( en in dit geval ook het hebben van voldoende massa) is belangrijker dan ras)

Oei een Connemara zou ik al helemaal niet adviseren. Dat zijn zeker geen kinderpony's maar hebben een flink karakter, net als welsh. Moet je wel aankunnen. Maar super sportpony's dat wel.
Persoonlijk zou ik ook voor een NF kiezen. Wel eentje die al beleerd is en aantoonbaar braaf.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:47

Wat leuk dat ik zoveel reactie's krijg. Volgens mij staat de NF bij de meeste op 1. Ik wou dat we al wat verder in het jaar zaten dan kunnen we gerichter kijken....

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:57

Over je gewicht ed zou ik mij niet zorgen maken bij een NF. Ik rijd een NF van 1,55 ongv. en ben zelf 172 en 66 kilo. Past prima al had ik zelf liever op een paard van 165 gereden maarja haflingers vindt je ook niet in die maat...

Even een foto ter illustratie:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8676_o.jpg

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:10

Babootje schreef:
Punz schreef:
Orienteer je eens op een Connemara!

( al ben ik het met de rest eens: karakter ( en in dit geval ook het hebben van voldoende massa) is belangrijker dan ras)

Oei een Connemara zou ik al helemaal niet adviseren. Dat zijn zeker geen kinderpony's maar hebben een flink karakter, net als welsh. Moet je wel aankunnen. Maar super sportpony's dat wel.
Persoonlijk zou ik ook voor een NF kiezen. Wel eentje die al beleerd is en aantoonbaar braaf.

Dat ben ik echt niet met je eens! Ik ken mensen die juist hun NRPS of Welsh kruisen met een Connemara om een pony met een iets makkelijker karakter te krijgen.
De dekhengst die wij eerder hadden wordt nu door een gupje van 12 gereden die net van een B pony afkomt.
Over het algemeen zijn Connemara's geen "dooie dienders" maar wel betrouwbaar en wel degelijk kinderpony's. Wat mij betreft vergelijkbaar met de New Forest maar met net iets meer massa waardoor ze ook snel geschikt zijn voor een volwassene.
Mijn zoon heeft daardoor met zijn 1.78 tot zijn 18e op de Connemara's kunnen blijven rijden.

Ik wens de TS iig veel plezier en succes met de zoektocht!

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:37

hou ook rekening met de toekomst, wil jij wat gaan doen dressuur springen? en je dochter heeft misschien ook haar voorkeuren.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:51

Ik deel met veel plezier een connemara met mijn dochters, die 9 en 11 waren toen we hem kochten. Geschikt voor dressuur, springen, crossen en heeeeel veel buitenritten. Geen dooie, maar ook geen heethoofd, heerlijk beest!!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:17

Kortom TS: je zou je ook kunnen orienteren op een Connemara!
Natuurlijk heb je binnen dat ras ook verschillen in karakter, maar iha zijn ze werklustig zonder heet te zijn, cooperatief, núchter.

Daarbij zijn ze voldoende rijtypisch om er plezierig mee te kunnen rijden én hebben ze idd wat meer massa dan de gemiddelde NF, waardoor ze ook door volwassenen heel prima te rijden zijn. ( zie mijn profiel. Paardje werd overigens als toch nog puppy paard tijdens het Open Nederlands Connemara Kampioenschap ook probleemloos in een Bixie rubriek gereden door een meisje van toen 10 jaar, die hem daarvoor net 3 keer gereden had...)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 03:00

Ik denk, zoals al eerder gezegd is, dat je echt moet kijken naar het karakter.Je moet je niet op 1 of 2 rassen blind staren. Niet alle haflingers zijn hetzelfde en niet alle new forests zijn hetzelfde. Ik zou dus lekker gaan kijken bij verschillende paardjes.

In ieder geval succes met het zoeken! :)

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:14

Nou Punz jij hebt een knappe Connemara, dat is wel mijn type. Zelf ben ik een echt zo'n dressuurmuts en ik als ik mijn dochter zo inschat gaat die geen SGW rijden zeg maar. Hoewel dat natuurlijk nog moeilijk te zeggen is. Ik wil echt zo'n penny pony.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:20

Dank je voor het compliment Freedom!!

Ben ook echt helemaal gek met hem. Hij is voor mij echt mijn "once in a lifetime" paardje.

Weet je: kijk vooral naar een pony met voldoende massa zodat jij er ook op kunt, maar met voldoende sensitiviteit om ook netjes naar je dochter te luisteren en daarbij ook nog eens braaf én met voldoende beweging om te kunnen dressuren ( Hoeft echt geen benenzwaaier te zijn, maar ga wel voor een goede stap en galop. Draf valt te verbeteren)

Kortom: je zoek een lot uit de lotererij :) :) En dan kun je het je niet veroorloven om je te beperken tot 1 ras. Orienteer je gewoon zo breed mogelijk..

Te beginnen met de Connemara, dat wel natuurlijk...
( Geintje....) ;) ;) ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:24

Of een Duitse Rijpony? Dat lijkt me ook wel doenbaar voor jullie, voor jou ook leuker met oog op de sport denk ik.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:28

Ik zou naar beide kijken, mijn vriendin heeft een NF en die is echt een stuk breder en iets groter als mijn haf. Ook is die een stuk koeler dan mijn haf haha maar het verschilt gewoon heel erg per ras!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:43

Freedom30 schreef:
Maar kan ik wel op een NF, dat is nog een beetje mijn puntje.

Op eentje van 1.45 zal je prima passen hoor , je bent ook helemaal niet zo zwaar :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:46

Mijn Haf is 1,42 en de NF 1,47 en ook breed dus dat past prima.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 09:41

Thanks jadeken.