friese merrie keurings waardig? zoja, hoe aan te pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Re: friese merrie keurings waardig? zoja, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:05

Voor zover ik er verstand van heb zou ik het zeker een kans gunnen! Vind het een mooie merrie om te zien!

Mooie beenstand en goede rug, vind ik. Ik zou het doen! En wat anderen ook al zeiden: Wie niet waagt, die niet wint!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:08

dank jullie wel!

wie niet waagt wie niet wint, dat is waar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:10

Mijn honden zitten met een scheef hoofd naar mij telefoon te kijken door de ja's :')

Ik ben benieuwd naar een filmpje aan de hand.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:14

hier eindelijk het filmje!

verwacht er niet te veel van, voor de 1ste keer zo aan de hand was het erg onwennig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:20

Ik vind haar vooral achter wat strak lopen, maar dat kan ook aan mij liggen, ik zou eerst zorgen dat ze vertrouwd is met het aan de hand draven, en dan niet alleen heen en weer zodat je haar steeds terug moet nemen en moet draaien maar de hele bak meenemen, en dan kijken hoe ze loopt als ze gewend is.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:24

dankje! goed idee!

ik denk dat dat echt spanning is!

ik zal binnenkort een filmpje maken met dat we de hele bak gebruiken ipv een zijde :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:40

Of ze keuringswaardig is zou ik niet weten, maar zou het gewoon proberen als ik jou was.

Dat draven aan de hand heb ik regelmatig geprobeerd, maar ben na 1 halve lange zijde kapot, en ik hou haar niet bij :')

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:01

Achter vind ik haar ook onregelmatig/strak. Maar dat zou niet gek zijn voor de eerste keer aan de hand. Qua bouw is het een hele mooi merrie. Hoe groot is ze?

Edit: lees net even terug, ze is ook nog jong. Dus mee nemen en dan kan je haar volgend jaar gewoon weer laten keuren, als het tegen valt!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 12:33

@poes, haha dat herken ik! Heb zelf ook een bar slechte conditie :')

@prizrwir, klopt!
Gister gemeten en ze komt op de 1.58!
Ze is zeker nog jong! Word dit jaar 4!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:24

Maait ze nou met dr voorbenen? staat ze recht op dr benen? etc etc. ik vond haar met het longeer filmpje beter lopen, en ik vind het aan de hand eigelijk een beetje tegen vallen. waarom bel je niet een keer naar een kenner die je met het eea kan helpen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:56

Nee ze maait niet :) kenner bellen is een goed idee maar wie? En ik woon in Zeeland

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:04

haha, geen idee! ik zit niet in de friezen! misschien een friezen fokker! :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:07

Het is een leuke Fries, alleen voor een keuring heeft zij te weinig capaciteiten.. Ik zou het dus niet doen. :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:14

In de buurt van Rotterdam zitten een aantal goede friezenfokkers die ook regelmatig naar keuringen etc gaan. Dat is niet zo ver van Zeeland toch? Ligt eraan waar je woont in Zeeland natuurlijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:45

Voor de 1ste keer vind ik het nog niet zo raar.
Oefenen kun je het best met z`n 2en doen.Jij loopt ernaast en een aanjager die kijkt of ze goed loopt en eventueel aanjaagt met de zweep of rammelkastje.
Stap proberen de hals wat te laten zakken en dan krijg je meestal wat ontspanning en gaan ze beter stappen.Vlot doorstappen zonder overhaast te stappen.
Draf moeten ze eigenlijk wat klimmen naar je hand.Zodat ze achter kan wegdraven en voor haar benen kwijt kan.
Het ene paard loopt beter wanneer je ze van voren los laat en de andere loopt beter wanneer je contact met de mond houdt,probeer dat eens uit.
Verder moeten ze in draf zowiezo 2 hoeken doordraven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:52

Je zou eens contact op kunnen nemen met http://www.frysk-andaluz.com/nl/

Deze mensen doen niets anders dan met friese paarden werken. Misschien kun je iets van ze leren!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:08

Wat ik er van weet is dat wanneer je het sterpredikaat wil hebben echt van goede huizen moet komen. Wat ik er nu van zie, gaat ze dat niet halen.

Zoals al is gezegd is de stap te kort en veels te gespannen. Ze moeten echt door het lijf en los in de rug zijn. Wat ik er nu van kan oordelen stapt ze niet in de voorafdruk.

In draf willen ze graag zien dat ze achter al wat gaan "zitten" zodat ze inderdaad voor makkelijker weg komen.

Mocht je serieus zijn dan zou ik de merrie wegbrengen en keuringsklaar laten maken. Nogmaals je moet het niet onderschatten, met een beetje stappen en draven kom je er niet.

Verder vind ik het een plaatje van een fries en ik zou haar zeer zeker groter hebben geschat. En een goede keuringsmerrie wil niet zeggen dat ze goed zijn in de wedstrijdsport en omgekeerd werkt het net zo.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:18

Als ik jou was zou ik het zeker proberen. Ze stapt niet fantastisch, maar ik heb op de keuring merries slechter zien stappen (door spanning) en die kregen ook Ster.

Keuren is een momentopname, en sommige paarden doen het door de spanning beter dan normaal, en sommigen doen het minder dan normaal. Ga er gewoon heen met niet al te hoge verwachtingen, en heb een dagje plezier :) Je leert er ook enorm veel van namelijk.

Daarnaast: ik zou doorgaan met longeren zoals je al doet. Lekker veel buiten laten komen en een regelmatige training doen heel veel. Daarnaast: zorg dat ze mooi slank is. Kan nog wel iets slanker dan nu. Gewoon uitproberen met voer.

Succes! :)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:37

Ik vind haar prachtig!!

Maar voor de keuring zie ik veel haken en ogen van achter is ze idd niet soepel kort..
Je zou van een goede standfoto meer kunnen zeggen en wat al word genoemd,vraag een voorbrengen/stal v keurinsklaarmaken wat hij ervan denkt.

Ook zonder oefening zien hun wel of je kans hebt.
Wij plukken ze ook gewoon uit het land,zonder getraind te zijn en daarna worden ze weggebracht mocht er potentie voor zijn.

Als je gewoon dit voor jezelf wilt doen moet je het zeker doen!!

Succes

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:12

wow bedankt allemaal!

@Roweentje, middelburg! dus het is best een poosje rijden!

@loriene, dankje! ik heb dus niemand anders om mee te oefenen dus ik heb ook geen aandraver!

@jorika, dankje ik ga meteen even op de site kijken!

@egnie, dankje! wat mij betreft hoeft ze geen ster te worden! al zou het natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid zijn :D

@martine, we longeren inderdaad zeer intensief en eigenlijk altijd zo als op het filmpje! dus dat gaan we zeker zo vast houden :D

@brenda, ik ben momenteel op vakantie, maar ik zal als ik terug ben zeker een goede standfoto plaatsen!

wegbrengen is in ieder geval geen optie voor ons!
we hebben zojuist 2 zadels aan laten meten, dus dat zit er financieel echt even niet in, plus dat het erg onhandig is omdat ze altijd samen met mn ruintje is, en als hij zn sokjes nog had en het zo financieel passen dan had ik ze uiteraard samen weg gebracht :D maar helaas we moeten het echt zelf doen!

wel weet ik iemand die me misschien wel kan helpen, maar dat moet ik nog even vragen!

en uiteraard wil ik ze wel op de keuring zelf voor een voorbrenger daar laten voorbrengen!