[TI] Lui of...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Lui of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:11

Je geeft als reden aan dat je hem niet uit de kudde wil halen.
Dit moet je niet als enige tegen reden zien.
Een kudde is flexibeler dan je in de gaten hebt. Misschien is de kudde de eerste dagen wat van slag, dit hersteld zich snel genoeg hoor.
En het zelfde geld voor weer terug plaatsen.
En voor het paard zelf is misschien wel even goed, even terug gezet worden in rang. Misschien is ie dan net even wat gerichter op de mens in een nieuwe omgeving.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:15

Daar heb je gelijk in...het voelt nu zo vertrouwd en hij staat al best laag in rang. Wordt vaak weg gestuurd door de rest terwijl hij helemaal niets doet. Toch vanavond nog eens serieus met mijn man over hebben! Dank je.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:16

Het stilstaan in de bak, en het samen met je merrie ervan door gaan zijn voor mij 2 uitingen van het zelfde probleem:

Je paard heeft óf geen idee van wat jij met je hulpen bedoeld, óf hij heeft "besloten" er lak aan te hebben.

Mijn advies zou toch zijn om hem een week of drie naar een professional te brengen om hem te laten doorrijden. Het lijkt er nl sterk op dat het paard wel zadel/ruitermak is... .maar verder gewoon nog niet echt ingereden/doorgereden. Niet te veel zelf doorklungelen, maar snel adequaat aanpakken.

Geeft wat mij betreft de meeste kans op succes

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:23

Misschien werkt het wel als een positief iets en wordt hij sterker in zijn kudde positie.

Mocht je beslissen om hem weg te brengen, vraag dan ook om zelf in het proces mee genomen te worden.
Zo leren jij, je man en je paard in de nieuwe situatie moeten reageren.
Een goede beleeradres doet niet alleen het paard, maar neemt ook de ruiter / eigenaar mee in het proces.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:24

_PatriciaH schreef:
Daar heb je gelijk in...het voelt nu zo vertrouwd en hij staat al best laag in rang. Wordt vaak weg gestuurd door de rest terwijl hij helemaal niets doet. Toch vanavond nog eens serieus met mijn man over hebben! Dank je.

Zie je,je zegt het zelf.Daar heeft hij het gezag wat ie nodig heeft,leiderschap want anders liet hij zich niet weg sturen uit de groep.
Waarschijnlijk is hij bij jullie "van slag" want tja.....wie is hier nu de baas he?
Ik denk dat wanneer je echt een keertje flink door weet te grijpen dat de boodschap snel duidelijk zal zijn en jullie dan een stuk makkelijker communiceren met elkaar.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:29

Dat wordt op zoek naar een betrouwbaar persoon met ervaring...waar ik hem heen breng of waar ik begeleiding van krijg aan huis. Tja soms moet je even horen van een ander wat er mis gaat :o want het is zo`n lieverd maar ondertussen ;)
Het gekke is dat ik zoveel geleerd heb met mijn merrie in al die jaren, deed veel grondwerk "Parelli" en weet heel goed wat leiderschap betekend maar ik kan het nu dus gewoon niet over brengen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:49

_PatriciaH schreef:
Dat wordt op zoek naar een betrouwbaar persoon met ervaring...waar ik hem heen breng of waar ik begeleiding van krijg aan huis. Tja soms moet je even horen van een ander wat er mis gaat :o want het is zo`n lieverd maar ondertussen ;)
Het gekke is dat ik zoveel geleerd heb met mijn merrie in al die jaren, deed veel grondwerk "Parelli" en weet heel goed wat leiderschap betekend maar ik kan het nu dus gewoon niet over brengen!

Dat is toch ook helemaal niet erg ts. :n
Maar soms kan men ook té lief zijn wat dan averechts werkt.
Ik heb ook een Tinkermerrie,super lief dier <3 maarrrrr zodra je iets vraagt wat ze niet snapt komt ze geen pas vooruit |o !Al ga je op je kop staan,zij snapt niet op dat moment wat ik bedoel,dus neem ik 20 stapjes terug(denkbeeldig) en vraag het op een andere manier en dan hopsakeetje "probleem" opgelost.Zij is een Tinker die even over de vraag wil nadenken op haar tempo dan is het goed.

Ze is nu 5 jaar en ik ben nu bezig met inrijden,toen ze pas bij me was kon ze niet normaal meelopen aan een touw,ze begreep het niet en zodra ik zacht aan de lijn trok ging zij op de rem.Ze snapte niet dat die lichte druk naar voren betekende.Tijdens het lopen kroop ze bijna in mn achterbroekzak haha ze zocht echt veel steun.
Heb dus helemaal van voren moeten beginnen,echt met alles en nu pluk ik daar de vruchten van.
Boos worden helpt zeker niet :n maar duidelijke herhalingen zonder al te veel druk helpt heel goed.

Nu met rijden doet ze het prima,is ook geen looplustige tante,ook liever lui dan moe maar ik heb wel begeleiding erbij.Iemand die mij op tijd wakker schud wanneer ik moet "aanpakken" en wanneer niet.
Dat heeft (bijna) iedereen nodig,zeker als je zelf graag te lief bent voor je paard(zoals ik ahum :o ).
Teveel koeschkoesch is niet goed soms moet je even woeschwoesch ~~}> :+ doen hihi

Zoals ik jou verhaal lees ts denk ik dat de paardjes behoorlijk hebben geboft met jullie als (hele lieve)baasjes!
Nu nog een goede intructeur en je zult met sprongen vooruit gaan,weet ik zeker.
Geef niet op!!! +:)+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:54

Je kunt het ene paard niet vergelijken met de ander. Elk paard heeft een andere aanpak nodig.
En niet Elk paard gedijt het beste op parreli, wie weet past een andere stijl beter bij dit paard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:59

Thanks funnyhorses :o We hebben sinds een paar maanden les van deze instructrice dus we weten nu dat het tijd is om op zoek te gaan naar een andere die beter bij ons past.

myk_en _shant We deden Parelli (met mijn merrie al 5 jaar) maar zijn sinds een aantal maanden overgestapt naar het "normale" rijden en merk dat er veel verschil zit in de ene of de andere instructrice.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:04

Het is idd een hele kunst om een goed lesgeefmens te vinden dat probleem had ik ook.
Had het eerst gezocht in het natural horsemanship gedoe maar dat ligt mij totaal niet. :n
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden zeg ik dus gewoon doorzoeken tot je een passende instructeur hebt gevonden.
Geld kosten ze allemaal dan mogen ze ook aan je eisen voldoen. ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:07

Eerst je paard goed op orde en idd een goede instructrice vinden.
Ik denk dat je met deze twee taken je handen vol aan zal hebben.
Maar als het eindresultaat er naar is, zul je dit met plezier gaan doen.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 24-02-14 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:07

_PatriciaH schreef:
Hij is 8 jaar en inderdaad heeft de oude eigenaar mij pas na de koop aangegeven dat hij slecht is "ingereden".

Als ik jou was zou ik hem even een weekje wegbrengen naar een professionele stal. Dan kunnen zij alle 'knopjes' weer even fatsoenlijk installeren. Je gaat er zelf denk ik niet uitkomen op deze manier, aangezien je nog weinig tot geen vooruitgang hebt geboekt. Je man is nog onervaren, des te belangrijker om het paard goed te kunnen vertrouwen.

Als de verkoper al aangeeft dat hij 'slecht' is ingereden zou ik geen risico's nemen, ophouden met zelf aanmodderen en hem weg brengen naar iemand die ervaring heeft met paarden beleren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:12

Jasmijn159 schreef:
_PatriciaH schreef:
Hij is 8 jaar en inderdaad heeft de oude eigenaar mij pas na de koop aangegeven dat hij slecht is "ingereden".

Als ik jou was zou ik hem even een weekje wegbrengen naar een professionele stal. Dan kunnen zij alle 'knopjes' weer even fatsoenlijk installeren. Je gaat er zelf denk ik niet uitkomen op deze manier, aangezien je nog weinig tot geen vooruitgang hebt geboekt. Je man is nog onervaren, des te belangrijker om het paard goed te kunnen vertrouwen.

Als de verkoper al aangeeft dat hij 'slecht' is ingereden zou ik geen risico's nemen, ophouden met zelf aanmodderen en hem weg brengen naar iemand die ervaring heeft met paarden beleren.

Alle knopjes kunnen niet WEER fatsoenlijk geinstalleerd want dit paard weet de betekenis van de knopjes waarschijnlijk niet. ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:14

Hihi punt is duidelijk, we beginnen van voor af aan met een goede instructrice of brengen hem weg!

Bedankt allemaal voor het mee denken!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:18

Graag gedaan :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:46

Je hoeft trouwens niet te kiezen tussen óf parelli óf traditioneel rijden.. Je kan het prima combineren hoor :) Parelli is ook niet alleen maar lief doen en friendly game.. Parelli is juist ook heel veel leiderschap en consequent zijn. Als jij je paard met je lichaam vanaf de grond kan sturen dan wordt het ook veel makkelijker om het paard aan de longe of los in draf te duwen.
Ik doe het zelf ook, parelli. Mijn tinker kent alle games, en is daardoor het liefste paard wat je je kan voorstellen tijdens wandelen, en ik kan hem los alles vragen, hij reageert direct :) Maar als hij niet luistert kan hij toch een flinke schop verwachten. Ik verdiep me gewoon in een aantal verschillende methodes, en neem van elke methode dat gene wat bij mij en mijn paard past.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:01

Moeilijk hoor Patricia. Ik zou je 1,2,3 geen beter advies kunnen geven dan al gegeven is.

Wel zou ik het ook nu rigoureus aanpakken! Als je denkt dat je het zelf niet kunt (of misschien durft) dan zou ik het uit handen geven.

Bij Troy gaat het ook niet altijd van een leien dakje, maar hij gaat gelukkig wel vooruit :D
En bokken kan Troy ook, vooral na een tikje met de zweep.

Ik volg deze topic, hou je ons op de hoogte?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 23:00

dank jullie wel weer! Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb met mijn man overleg gehad en hij wel echt niet dat hij weg gaat voor de training, hij geeft liever meer geld uit aan iemand die op stal komt dan dat we hem weg brengen. Ik sta daar achter en we gaan nu hard op zoek naar een geschikte instructrice die ons gaat helpen en die het kan overnemen mocht het nodig zijn.

Hij is onderzocht op bloed, urine, en mest daar kwam niets uit. Hij is naar Laarakker geweest en daar zagen ze wat afwijkingen aan zijn lever en darmen maar niet zo erg dat hij ziek is. Hij heeft jeuk vanaf dat we hem hebben maar ook daar kwam niets uit. Tandarts, osteo, zadelmaker zijn geweest ook niets. Het enige wat ik nu nog wil doen om echt uit te sluiten dat hij wat heeft en daarom zo sloom is is hem testen op de ziekte van Lyme.
Mijn man is hier mee eens (het is zijn paard) en mocht daar helemaal niets uitkomen weten we gewoon dat hij dominant is en dat we hem moeten gaan aanpakken samen met een juiste instructrice.
In het begin willen we 2x per week les gaan nemen zodat we een goed begin maken gaat het goed bouwen we het af naar 1x per week. We willen het rustig aan doen en hebben geen haast. We hoeven niet binnen een week een b proef lopen, we willen dat hij gaat lopen en het liefst snel maar we weten nu ook dat dit tijd nodig heeft.
Ik weet wat ik moet doen en daar ga ik me 100% voor in zetten zodat we samen met hulp ergens gaan komen!

Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend, zo weet ik waar ik aan moet gaan werken!

Super bedankt allemaal!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:47

Hier iemand met mega-ervaring met een wat flegmatiek dier, althans dat heb ik heel lang gedacht. In de bak niet fijn te rijden, jeeeh niet vooruit te krijgen maar buiten ging het eigenlijk achter een ander wel aardig. Dacht ook dat ie het bakwerk niet leuk vond en ik vond er inmiddels helemaal niks meer aan. Drijven,drijven,drijven,tikken,boos worden om uiteindelijk gefrustreerd af te stappen.

Je bent van harte uitgenodigd om nu eens te komen kijken bij mijn overijverige dressuurhaf hahaha en sjouwen dat kan ie en ik dus inmiddels ook. Zijn wel wat jaartjes verder en ik heb me enorm verbeterd.
Want wat was er mis? Om te beginnen zat ik in een soort stoelzit, dus mijn zit duwde het dier naar achteren terwijl ik juist wilde dat ie voorwaarts zou gaan. Ten tweede door het steeds drijven werd die zit ook nog eens onrustig dus dier kreeg elke tegenwerking dat mogelijk is. Vervolgens als ik beengaf was dat niet op het moment dat het achterbeen zou vertrekken :o dus haf snapte er al helemaal niets van. In de draf was ik veel te traag, zat achter de beweging waardoor hij ook weer terugzakte enz.
Oja en dan dat doorpakken :( , komop nu was het plaatje compleet, dus ik als ruiter hield tegen, vervolgens tikte ik door voorwaarts en werd boos waarop ie totaal stilviel of begon te bokken.

Moraal van het verhaal, niet wegbrengen maar met de juiste instructie aan de ruiter gaan werken. Leren rechtop te zitten, met zitbeenknobbels meelopen, op het juiste moment ondersteunen en vooral de zit openen (hij moet immers voorwaarts). Teugels enzo komt allemaal later en vooral het plezier voor het dier in de bak teruggeven.

Zelf rijdt ik ook veel buiten maar zie het wel als mijn plicht om het dier soepel en gehoorzaam te houden en dat is vooral door bakwerk te doen. En geloof me, vooral als je van ver komt is het geweldig als je dier jou ineens snapt, voorwaarts gaat,correct de volte draait enz,enz, en je zult zien dat ook het paard waar het niet van verwacht wordt bijna glimlachend voor je aan het werk gaat in de bak!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 13:18

Wat klinkt dat heerlijk dagmach om na zo`n lange weg zo lekker met je paard bezig te kunnen zijn!
Ik heb al een aantal instructrices gemaild voor een proefles, één daarvan doet ook centred riding dus wie weet helpt dat voor mij ook wel.
Ik ga mijn uiterste best doen om mezelf te verbeteren en zo ook onze ruin te verbeteren en uiteraard ons doel om samen te kunnen gaan werken dat hij het ook echt leuk gaat vinden. Kan niet wachten om met de juiste instructrice aan de gang te gaan!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:48

Ik ben het met bovenstaande adviezen eens. Je ruin heeft duidelijk een gebrek in de basisopleiding en snapt eigenlijk niet goed wat er van 'm gevraagd wordt en heeft tot nu toe vaak zijn zin gekregen door stil te blijven staan en/of te bokken (namelijk: niks doen in de rijbak).

Ik zie dat je ergens in het zuidwesten van het land woont want anders had ik je echt Britta van Kranen (http://brittavankranen.webklik.nl/page/britta-van-kranen) aangeraden.
Mijn buurmeisje d'r 4 jarige ruin was ook zo traag voor het been en liever lui dan moe. Terwijl zijn beide ouders en volle zus allemaal vrij vlot voor het been zijn. Hij is een maandje bij Britta geweest en ze heeft er voor gezorgd dat de basis er goed in zat. En nu loopt en reageert hij uitstekend en is het een goed voorwaarts paardje geworden. Zowel buiten als in de rijbak.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:53

Dank je wel flettie, Britta heeft mij gister ook een berichtje gestuurd dat als het niet mocht lukken dat ik altijd welkom ben. Helaas woont ze ver van ons vandaan maar nogmaals lukt het niet met een goede instructrice reis ik liever verder en het gebeurd goed door iemand met veel ervaring met Tinkers dan dat ik hem hier in de buurt weg breng en het gebeurd nog niet goed!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:03

_PatriciaH schreef:
Dank je wel flettie, Britta heeft mij gister ook een berichtje gestuurd dat als het niet mocht lukken dat ik altijd welkom ben. Helaas woont ze ver van ons vandaan maar nogmaals lukt het niet met een goede instructrice reis ik liever verder en het gebeurd goed door iemand met veel ervaring met Tinkers dan dat ik hem hier in de buurt weg breng en het gebeurd nog niet goed!

Britta is echt +:)+ (en nee, ik ben niet bevooroordeeld want ze heeft geen van mijn eigen paardjes ingereden :D)