Beste tijd om merrie te laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:26

Leonoor: Dat klinkt logisch, echter zijn de schommelingen in het weer groter dan voorheen. Het weer is net als vrouwen 'niet te vertrouwen' ;) Dat is natuurlijk een grapje. Voorjaar lijkt me ook het beste :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:41

agerrits schreef:
. Het weer is net als vrouwen 'niet te vertrouwen' ;) Dat is natuurlijk een grapje. Voorjaar lijkt me ook het beste :D

Jaja >;)

:+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:57

agerrits schreef:
Leonoor: Dat klinkt logisch, echter zijn de schommelingen in het weer groter dan voorheen. Het weer is net als vrouwen 'niet te vertrouwen' ;) Dat is natuurlijk een grapje. Voorjaar lijkt me ook het beste :D

:')

Iemand die eindelijk de handleiding gevonden heeft!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:27

NatasjavE schreef:
maar zit je ook niet met een megavroeg veulen wat te veel op stal staat.

Geboren 8 februari. :+

Deze kan van het voorjaar genieten. en gaat met veel Weerstand de volgende herfst/winter de opfok in .

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 25-02-14 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: Beste tijd om merrie te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:28

Ja maar.... vorig jaar hadden we half april nog sneeuw! Wel lekker dit weer voor veulen en moeder zo, dit jaar!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:45

Leonoor schreef:
Ja maar.... vorig jaar hadden we half april nog sneeuw!!

So what..

Zorg altijd dat je bij winterveulens een grote box en droge uitloop hebt..
Reserveer een weide die niet stuk getrapt is..

En dan is er niks aan de hand..

Veel erger is een veulen in eind april mei die de hele zomer in de brandende zon met strontvliegen en dazen moet staan op een uitgedroogd grasveld..om daarna in de opfok terecht te komen..zonder voldoende weerstand opgebouwd te hebben en pas echt begint te groeien vanaf 1 mei het volgende jaar..

En beweging moet je ook niet overdrijven een zuigeling zet je ook niet op een skeelerbaan o.i.d.

sandra8

Re: Beste tijd om merrie te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 08:34

Gefeliciteerd met je veulen :)F Laten we eerlijk zijn je hebt het dit jaar wel getroffen met het weer.
Mijn paard staat op een pensionstal waar het overigens goed voor elkaar is maar er is geen overdekte uitloop wel een ruime box. Ik ga dan toch liever voor een veulen begin april ( als alles lukken wil natuurlijk)

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:25

Ligt er een beetje aan wat je doel is met het veulen en hoe snel/makkelijk drachtig je merrie is.
Als je de merrie niet zo goed kent, zou ik op tijd beginnen!, mocht het niet zo soepeltjes gaan, heb je meer kansen (hengstigheden) om te gebruiken voordat het dekseizoen gesloten is.
Als je met veulen naar de keuringen wilt evt in de toekomst naar hengstenkeuring, zou ik ook niet te laat veulen nemen.