amateurskeuring Arabische volbloeden, rijrubriek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BabiiVeeraa

Re: amateurskeuring Arabische volbloeden, rijrubriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:07

Een sperriem is nier verplicht als hij niet aan het hoofdstel hoort. Maar zo gauw er een lusje aan je hoge neusriem zit, moet de sperriem eraan ;-)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:46

Jeannette schreef:
Ik heb evt nog wel een blauw rijjasje en ik heb ook nog wel een witte rijbroek.

Ooh dat zou wel handig zijn :D
Welke maat?

Okee bedankt BabiiVeeraa, dat word gaatjesprikken dus :')
En nog steeds niks gehoord...

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:46

36/38 beiden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:55

ach de rijrubriek op de amateur moet je voor jezelf niet te serieus nemen. Ik reed mijn Pony de eerste keer op de amateur en doe dat niet snel weer. Ze was voornamelijk heel geïnteresseerd in wat er achter de ramen gebeurde dan wat ik van haar vroeg, was heet en totaal niet bij de les.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:15

Volgens mij moet je het rijden sws niet te serieus nemen, je doet het voor je lol toch :D

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:19

Okee! Jaa dat zeker, winnen hoeft echt niet, eerder het idee dat ik toch een x een wedstrijd heb gedaan in mn leven :D
Alleen hoop dat die van mij er niet weer ns bokkend vandoor gaat zodat andere eigenaren boos bij mij komen klagen omdat hun paarden meegingen :')

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:24

Ach dat heb je toch niet altijd in de hand! Mijn Cuubs had op de nationale ineens een rare bui, vloog heel de ring met hem door bij het aanspringen, en dat is toch een heel geroutineerd wedstrijdpaard :+
Ze kijken dan ook echt naar hoe je het oplost, al was er in mijn geval wat onenigheid, de ene jury zei namelijk dat paarden die aan de kletter gaan echt niet kunnen, en de ander zei dat paarden altijd kunnen schrikken en dat ik het netjes had opgelost :p

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:18

vorig jaar schitterend op de amateur, een aantal race-beesten had ene kleine volte in het midden om de ringmeester heen :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:55

Haha het is maar wat je schitterend vindt :-p vond het zelf op de tulip cup wel erg opvallend hoe netjes en relaxed het er bij de Western rubriek aan toe ging, terwijl er ook hele jonge paarden meededen. Terwijl in de engelse klasses er zelfs paarden waren die 10 minuten stil hebben gestaan, alleen achteruit liepen of juist van alles schrokken en gingen racen. Dat was wel erg vervelend, want dan wordt je ook steeds zowat aangereden en afgesneden, erg irritant, want dan kan je zelf ook niet je paard op zn best voorstellen, als je steeds op de handrem moet voor anderen.

Maar ik zou me geen zorgen maken om klachten van anderen Ts, dat jouw paard gaat rennen wil niet zeggen dat de rest mee gaat rennen :-p

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:01

ik stond langs de zijlijn, dan vind ik het erg leuk om te zien :D

drie jaar terug deed ik zelf mee, zat achter een paard wat geen tempo kon houden, ook lekker met een paard met een hele grote loop. Kreeg nog de opmerkingen dat mijn merrie geen tempo kon houden...de gene die voor me reed won...zucht. Ergernissen genoeg gehad daar.

Denk dat de western paarden sowieso braver geschoold zijn dan de Engelse paarden. Al viel me in Raalte op dat de gene die tweede geplaatst werd kreupel liep...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:44

BabiiVeeraa schreef:
Haha het is maar wat je schitterend vindt :-p vond het zelf op de tulip cup wel erg opvallend hoe netjes en relaxed het er bij de Western rubriek aan toe ging, terwijl er ook hele jonge paarden meededen. Terwijl in de engelse klasses er zelfs paarden waren die 10 minuten stil hebben gestaan, alleen achteruit liepen of juist van alles schrokken en gingen racen

Bedankt! Erg leuk om terug te horen! :D
Ik denk ook dat er idd een verschil zit qua opvoeding, wat eigenlijk niet zou moeten/hoeven. Binnen welke discipline je ook rijdt, het is fijn om een goed opgevoed en gemakkelijk te hanteren paard te hebben.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een paard te showen die zich niet weet te gedragen. Je stoort daarmee echt andere combinaties. Hoe irritant is het als je in een fijn ritme zit om dan door n onrustig paard afgesneden te worden.
En natuurlijk kan een paard altijd schrikken, ik denk dat iedereen daar begrip voor heeft, maar je kunt je paard ook op veel voorbereiden. Ga eens op een vreemde locatie tussen vreemde paarden rijden, oefen dat gewoon, zodat je m ook niet op zon show in het diepe gooit. Wel zo fair, voor jezelf, je paard en voor je mederuiters.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:24

YildizArabs schreef:
BabiiVeeraa schreef:
Haha het is maar wat je schitterend vindt :-p vond het zelf op de tulip cup wel erg opvallend hoe netjes en relaxed het er bij de Western rubriek aan toe ging, terwijl er ook hele jonge paarden meededen. Terwijl in de engelse klasses er zelfs paarden waren die 10 minuten stil hebben gestaan, alleen achteruit liepen of juist van alles schrokken en gingen racen

Ik denk ook dat er idd een verschil zit qua opvoeding, wat eigenlijk niet zou moeten/hoeven. Binnen welke discipline je ook rijdt, het is fijn om een goed opgevoed en gemakkelijk te hanteren paard te hebben.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een paard te showen die zich niet weet te gedragen. Je stoort daarmee echt andere combinaties. Hoe irritant is het als je in een fijn ritme zit om dan door n onrustig paard afgesneden te worden.
En natuurlijk kan een paard altijd schrikken, ik denk dat iedereen daar begrip voor heeft, maar je kunt je paard ook op veel voorbereiden. Ga eens op een vreemde locatie tussen vreemde paarden rijden, oefen dat gewoon, zodat je m ook niet op zon show in het diepe gooit. Wel zo fair, voor jezelf, je paard en voor je mederuiters.

Zo bereid ik me wel altijd voor.
Vind het voor mezelf prettiger omdat ik dan toch beter kan inschatten hoe me paard zijn reactie's zijn :D

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:50

YildizArabs schreef:

Haha ja maar het viel ook echt op hoor! Ik reed zelf mee in de Engelse merries/ruinen rubriek, en ondanks dat Cuba de enige was die niet ofwel kreupel ofwel met hoofd in de lucht aan het racen ofwel koppeltje aan het duikelen was, werden we toch laatste geplaatst :+ Kreeg achteraf vanuit het publiek heel veel te horen dat ze het er niet mee eens waren, maar de jury zal wel iets gezien hebben wat niet klopte, zij hebben ervoor geleerd natuurlijk O:)
Maar het was echt super irritant om steeds afgesneden etc te worden. Schrikken kan altijd, maar een kwartier lang racen en geen overgangen kunnen laten zien, pas na 5 minuten je paard voldoende terug kunnen nemen om van hand te veranderen, en dan nog beloond worden met een 1e/2e plaats ook :?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:24

Haha ik word ondertussen ook steeds uitgelachen door mijn instructuur als ze er vandoor gaat :')
Ne afsnijden heb ik ook een hekel aan! Gelukkig is Romaissa ontzettend fijn qua ritme te regelen, zowel op buitenrit, langs de weg, in de bak of op de manege :)
Ik ga inderdaad best vaak met haar naar ander terrein, niet andere stallen maar dmv buitenrit alle kanten uit, woonwijken in, langs de weg enzz. Ze vind alles best zolang ik er zelf maar zelfverzekerd op zit, ze is heel gevoelig met dat soort dingen
Jaa dat snap ik ook niet BabiiVeeraa, ontspanning is het belangrijkste, we zouden de gedachtes van de jurie nooit te weten komen :+
Het schrikken is na de 3 weken rust wegens spierbevangenheid nog niet gebeurd! Normaal was het elke x rijden, sws 1 keer. Maar nieuwe start en grondwerk gedaan te hebben is nieuwe baas ~~}>
Dus ik sta er nu heel positief voor :j
Ze gaat trouwens samen met haar zusje die nergens bang voor is dus dat zal zeker als kalmeringsmiddel werken!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:31

Dat is altijd fijn, als ze een rustig maatje bij zich heeft om op te vertrouwen! Het komt best wel goed hoor, zoals ik al eerder zei is juist de Amateurkeuring een fijne plek om voor het eerst mee te doen aan een zadelrubriek :j
Oei spierbevangenheid, dat is rot! Had mijn merrie heel snel last van, niet fijn! Goed dat het nu weer beter gaat!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:29

Jaa klopt!
Die week komen onze duitse uitwisselingsstudenten naar Nederland, en die dag dat ze weg gaan heb ik blijkbaar mijn eerste wedstrijd ooit, de stalcompetities (kan ze gelijk oefenen met drukte, andere paarden, geluiden enz :j) en dan savonds ben ik uitgenodigd voor mijn zus haar sweet 18 party, en die volgende dag de keuring, ik zou dikke wallen onder mijn ogen hebben waarsschijnlijk :')
Maar een vraag daarover: Is het wel verstandig om die dag vanb te voren ook nog eens de stalcompetities aan te gaan?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:17

ach het paard wat in mijn rubiek won, liep wijd van achter(leek wel een harddraver, ken zat dravers die minder breken) met één voorvoet deuren aan het open schoppen en de ander aan het lepelen, constant scheef lopen en echt geen tempo kunnen houden...Weet het af en toe echt niet met de jury. Op Raalte in de western rubriek was de tweede geplaatste immers ook kreupel...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:17

We hebben toen vorig jaar bij de Tulip voor de western de scoresheet opgevraagd, altijd leerzaam!
En dan zie je dat de arabjudge heeel anders jureert dan de westernjudge. En dat zie je natuurlijk terug in de uitslagen. Tja, blijft een jurysport.

Hum, kreupel? Ik was er vorig jaar niet bij op de Nationale maar kan me niet voorstellen dat welk clubgenootje dan ook zou starten met een kreupel paard, en zeker niet degene die toen tweede is geworden.
Maar soi, was er niet bij. ;)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:44

Hmmm... dat de meningen van verschillende jury's en het publiek weleens verschillen klopt inderdaad maar een kreupel paard heb ik niet gezien in Raalte :)

Leuk dat je meedoet TS en wat een super lieve reacties hier van behulpzame mensen! Dat komt vast helemaal goed!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:37

Jaa ik ben ook ontzettend blij met de antwoorden! :D
Veel van geleerd en een beetje zelfvertrouwen voor de wedstrijd er mee gekregen :Y
Is het goed als ik zo een foto plaats en jullie tips geven waar ze met deze rijrubriek op letten? Sws moet ik mn tempo echt opvoeren :')

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:52

Aangezien mijn zus met Asiyah de rubriek aan de hand loopt, is het een kleine moeite om ook de rijrubriek mee te rijden. Aangezien ik en Asiyah een westerncombinatie zijn zal ik in het huntersetje van mn trainster starten. Mag ik met deze kleur rijbroek de zadelrubriek rijden?

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:05

*\o/* super stoer!

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:02

Je mag met een beige rijbroeken starten hoor. Combinatie ziet er heel netjes uit!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:16

Nou, het is bij mij bekend en dit jaar gaat hem niet worden door dr spierbevangenheid :n
Miss wel met het thema rijden :')
Ik had net een wedstrijdset gekocht, die ik nu dus nooit ga gebruiken := haha
Bedankt iedereen!
Leuke combi hierboven!