Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
evelien11 schreef:Ik denk dat vooral je gewicht bepalend is of je nog op een paardje kan rijden. Lengte is meer voor t plaatje misschien niet mooi, te veel gewicht heeft het paardje last van
kvika schreef:90 is dan ook wel de max, maar nogmaals. Hoe rijdt de ruiter en hoe laat jeje paard lopen.
iemand van 60 kilo op den kwpn-er van 1.75 die totaal geen ruitergevoel heeft en vaker tegen de bewegingen in dan mee beweegt, het paard in een holle rug trekt of juist in de krul met kin op de borst met 0 achterhand gebruik zal eerder het paard naar de klote helpen dan een zwaardere ruiter die paard correct laat lopen en zichzelf "licht" kan maken.
kvika schreef:90 is dan ook wel de max, maar nogmaals. Hoe rijdt de ruiter en hoe laat jeje paard lopen.
iemand van 60 kilo op den kwpn-er van 1.75 die totaal geen ruitergevoel heeft en vaker tegen de bewegingen in dan mee beweegt, het paard in een holle rug trekt of juist in de krul met kin op de borst met 0 achterhand gebruik zal eerder het paard naar de klote helpen dan een zwaardere ruiter die paard correct laat lopen en zichzelf "licht" kan maken.

kvika schreef:Tiga, tuurlijk is het verschil te extreem, maar het is ook een voorbeeld.
We praten hier toch niet over een geweldige eigenaar of geen geweldige eigenaar?
Ben zelf totaal geen Anky, of om bij de IJslanders te blijven een Siggi.
Wel ben ik vaak bezig met rug gebruik, goede achterhand en paard door zijn lijf te laten lopen.
Omdat ik denk dat het belangrijk is voor het behoudt van je paard.
en Piet H. is natuurlijk veuls te zwaar
Maar ze rijden wel rond op paarden waar ik nog geen 100 meter normaal mee zou kunnen afleggen
Tigra_ schreef:kvika schreef:Tiga, tuurlijk is het verschil te extreem, maar het is ook een voorbeeld.
We praten hier toch niet over een geweldige eigenaar of geen geweldige eigenaar?
Ben zelf totaal geen Anky, of om bij de IJslanders te blijven een Siggi.
Wel ben ik vaak bezig met rug gebruik, goede achterhand en paard door zijn lijf te laten lopen.
Omdat ik denk dat het belangrijk is voor het behoudt van je paard.
Natuurlijk is dat voor het behoudt van je paard maar gewicht speelt daar zeker ook een grote rol in. Je kan wel bezig zijn met rug gebruik en dat soort zaken maar dat zal weinig doen als je echt zwaar bent. En het spijt me zeer 90 kilo op een IJslander vind ik nog steeds enorm veel. Ik weet niet wat een gemiddeld zadel weegt dat op de IJslanders ligt maar de meeste leren zadels zitten ook gauw aan de 10 kg. Dan heb je 100 kilo op een zeg grote IJslander van 400/450 kilo. Ik vind dat niet kunnen. En heel eerlijk maakt dat voor mij wel of dat je een goede eigenaar bent of niet. Als je een goede eigenaar bent wil je dat paard gezond blijft en hoor je het beste met hem voor te hebben. Als dat zou betekenen dat je als eigenaar niet meer kan rijden omdat je zoveel weegt dan is dat maar zo. Paard heeft er geen boodschap aan waarom je zoveel weegt. En het wil niet zeggen dat iedereen maar maatje 36 moet hebben. Maar ik vind wel dat je moet kijken naar het formaat paard. Ik ga ook geen shetlander kopen omdat ik ze zo leuk vind en omdat ik toch perse wil rijden, ga ik er maar op rijden.
Verder wil ik zeggen dat het helemaal niet ter zake doet of dat het er niet uitziet of wel. Het gaat erom wat gezond is voor het beestje. En mijn inziens is een IJslander niet zoveel anders als een ander paard en zijn ze dus niet zo sterk als sommige willen geloven.
Dat ze het kunnen dragen maakt nog niet dat het gezond is. Ik vind dat je daarvoor niet je kop in het zand moet steken.