Advies gevraagd bij aankoop Andalusiër.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tes_Ian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:40

Dit volg ik !
Ik wil over een aantal jaren misschien een andalusier kopen ( een veulentje)
Weten jullie ook iemand die veulentjes - andalusiers verkoopt. ( graag een betrouwbaar iemand :) )

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:34

Ook hier heel goede ervaring met Danielle (rafiki), ik heb een ontzettend leuk paard bij haar vandaan met een enorm goed karakter en ook nog eens goed bewegen.
Ze is eerlijk en oprecht en denkt met je mee, probeert ook echt een passend paard te zoeken.
Ze heeft altijd goede bewegers, echt de moeite waard om eens bij haar te gaan kijken.
Succes met je zoektocht!

Kinke

Re: Advies gevraagd bij aankoop Andalusiër.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:45

helemaal mee eens Madieke :)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:56

Ik heb mijn PRE bij Marietre vandaan: andalusieropmaat.nl
Het was super gaaf om in Spanje op zoek te gaan naar mijn mannetje.
Persoonlijk vond ik het aanbod in Nederland niet heel veel en wilde graag een paard uit het land van herkomst.

Ik kende toen de Nederlandse stallen niet maar ik heb veel mensen met positieve ervaringen gezien met Danielle en ik heb mijn juf ook aangeraden bij haar een paard te kopen.
Ze is heel eerlijk en rijden heel netjes.
Mocht ik ooit nog een pre gaan kopen dan kijk ik eerst bij Danielle.
Vind het ook hele nette prijzen.
Eerder laag dan hoog.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:15

Het is maar net wat je wilt met de PRE
wil je een beweger (dressuurambitie) en een kleur zwart, dan zal je beter in Spanje kunnen gaan kijken (meer keuze en beter vergelijk) maar dan kan ik je nu al zeggen dat je moeilijk zal slagen onder de 10000 euro. (volwassen en dan correct beweger)
De talenten mag je dieper in de buidel tasten ben ik bang. (en dan ook nog zwart)
De Spanjaarden zijn niet gek. Die verkopen hun goede bewegers (en gezond)en zwarte echt niet voor weinig naar Nederland.

Dan zou je misschien nog beter een keuze kunnen maken voor een veulen (al dan niet in Nederland met bewezen ouders die goed kunnen bewegen)

Mocht je een fijn recreatie dressuur PRE willen, dan zou je hier in Nederland nog kunnen slagen.
Wel het advies daarin iemand mee te nemen die verstand heeft van het ras en er kijk op heeft.
Dit geldt zowel in Nederland als in Spanje.
Ik bemiddel zo af en toe, dus mocht je serieus op zoek willen gaan laat me maar weten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

Een dure PRE hoeft niet goed te zijn en een goede PRE is niet altijd duur 8-)
Je moet alleen de weg weten!
Er gaan veel vooraanstaande fokkerijen failliet en moeten dan noodgedwongen hun paarden met spoed verkopen
Sommige handelaren kopen de beste voor weinig op..

Zo ben ik ook aan mijn merrie gekomen. daar heb ik echt geluk mee gehad!
Gefokt door goede en bekende fokker
maar moest helaas wegens omstandigheden al zijn paarden (snel) verkopen.
Heb haar wel zelf in Nederland (rontgenologisch) laten keuren bij een door mij uitgezochte kliniek
Foto´s zeggen mij meer dan iemands woord of gevoel :+

Ik weet dat Danielle haar paarden stuk voor stuk uitgebreid (rontgenologisch) laat keuren
Ze wil nl 100 % voor een paard in kunnen staan
Vind dat ze echt aparte paarden heeft staan voor een normale prijs!
Als ik een PRE zocht ging ik eerst even bij haar winkelen _/-\o_

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:00

Mijn eigen PRE heb ik bij een kleine fokker in NL gekocht, puur toeval dat ik daar terecht gekomen ben. Mocht ik nog een keer een andere gaan kopen zou ik in ieder geval altijd bij Daniëlle gaan kijken. Haar kende ik toen nog niet, nu echter wel (persoonlijk).
Hoor niets dan positieve dingen over haar, de onzin die hier geschreven is daargelaten. Ken bovendien een aantal tevreden klanten persoonlijk en weet dat de paarden het bij Danielle hartstikke goed hebben.
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 17-01-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:16

Vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat er geen zwarte in Nederland te koop staan.
Niet alle handelaren/fokkers hebben hun aanbod op internet staan.

En ik gaf al aan dat ik mijne in spanje had gekocht bij mariette : andalusieropmaat.nl
Dus haar kan je misschien benaderen om in spanje te kijken
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 21-01-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst aangepast ivm verwijderde posten

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:34

Je kan ook naar Sofie: andalusitano.com
Of naar Rikki: thebestspanishhorses.com

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:41

Moderatoropmerking:
Om het topic weer overzichtelijk te krijgen en netjes te laten verlopen zijn er een aantal berichten door mij verwijdert

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:46

marloeszan schreef:
Stal melek heeft geen pre's meer zo te zien op haar website
stal uit Goes heb ik ook al gebeld maar die hebben ook geen zwarte staan op het moment.

Moeilijk moeilijk ;(

Even een vraagje tussendoor omdat ik zelr ook aan het sparen ben. Die stal uit goes zie ik regelmatig nieuwe paarden voorbijkomen. Van de goedkopere naar de hogere prijsklasse. Maar hoe heet deze stal en is dat een betrouwbare stal?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:00

Kijk ook eens op www.baroquehorses.nl. Daar heb ik ook het een en ander aan interessante PRE's voorbij zien komen :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:47

Fijn dat t topic weer open is. Zelf willen wij tzt ook weer graag een barok paardje aanschaffen.
Een aantal jaar terug hebben wij een geweldige cruzado (pre x lusitano) gehad maar hij is helaas overleden.

Eerder in het topic had ik nog een vraag gesteld dus ik hoop dat t niet bezwaarlijk is als ik deze nogmaals stel :)

Jellie schreef:
Ik kwam dit topic tegen en zag dat er nu n paar x n Lusitano aan de ts wordt 'aanbevolen' om ook mee te nemen in haar zoektocht.
Wat is het 'voordeel' van dat ras tov de PRE?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:27

Sentigo schreef:
marloeszan schreef:
Stal melek heeft geen pre's meer zo te zien op haar website
stal uit Goes heb ik ook al gebeld maar die hebben ook geen zwarte staan op het moment.

Moeilijk moeilijk ;(

Even een vraagje tussendoor omdat ik zelr ook aan het sparen ben. Die stal uit goes zie ik regelmatig nieuwe paarden voorbijkomen. Van de goedkopere naar de hogere prijsklasse. Maar hoe heet deze stal en is dat een betrouwbare stal?

Die in goes staat algemeen bekend als onbetrouwbaar. Als je er iets leuks ziet zou ik zeker gaan kijken (ze hebben wel vaak leuke paarden zo op de foto's te zien) alleen heel goed laten keuren. Maar dat geldt natuurlijk altijd.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:28

Bij de mensen in Goes heb ik geprobeerd meerdere afspraken te maken. Maar de paarden waren telkens verkocht. Helaas hadden ze dat niet door gegeven en kwam ik daar via MP telkens achter...

Ben gisteren bij Danielle - rafiki hier op bokt geweest. Als ik jou was zal ik haar even een pb sturen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:50

knuffeldier schreef:
Die in goes staat algemeen bekend als onbetrouwbaar. Als je er iets leuks ziet zou ik zeker gaan kijken (ze hebben wel vaak leuke paarden zo op de foto's te zien) alleen heel goed laten keuren. Maar dat geldt natuurlijk altijd.

Ik vind het jammer dat er op deze manier "praatjes" in de wereld komen.
Als het iemand betreft die hier op bokt ook post , en er een slechte ervaring mee is, wordt het als onwaar bestempeld en een topic dicht gegooid.
Ik ben bovenstaande mensen tegengekomen op de SICAB. Ze hebben heel wat stallen bezocht.
Hebben een vrachtwagen vol leuke (voor iedereen betaalbare) paarden meegenomen.
Naar ik begrepen heb, hebben ze ze allemaal gekeurd (röntgen) hier in Nederland.
En in Spanje is de handel nog steeds.....neem je er meerdere , krijg je korting.
Sorry jongens, zo is de handel. Dus dat geldt voor iedereen in Nederland die handelt in PRE's.

In Nederlands PRE handel land is heel wat te doen geweest en is altijd al zo geweest.
En toch, bij de slechts bekend staande handelaren kan je hele leuke paarden tegenkomen.
Het is maar net wat je wilt. (kben al bij heel wat "slecht bekende" handelaren geweest en heb daar super leuke paarden voor klanten gevonden. Die er reuze blij mee waren!)
Ik neem aan dat een ieder hier op bokt een recreatie paard zoekt, waar je misschien een wedstrijd mee wilt rijden. Dan hoef je kwa beweging niet al te hoge eisen te stellen.
Heb je wel dressuur ambities, dan zal je secuurder moeten kijken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:03

@knuffeldier als je uit de reguliere handelsmarkt wilt blijven en een betrouwbaar adres zoekt kun je eens kijken bij het stamboek . Daar vind je Nederlands en Spaans gefokte PRE's bij echte liefhebbers die verstand en passie voor het ras hebben.
Veel succes

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:23

Nombrado, je hebt 100% gelijk.
Ik heb de mijne van bij Ineke uit Goes en schaam me daar niet voor.
Ik ben super tevreden met mijn miniman. :D
Keuring was geen probleem.

Ik was op zoek naar een betaalbare recreatie PRE. Dus waarom zou ik 8000 euro en meer betalen? Pas op, ik wil niemand voor de borst stoten, maar niet iedereen hoeft een topper.
In de BWP en KWPN wereld zijn het ook niet allemaal toppers, dus waarom zou het in de PRE wereld zo moeten zijn? Wat ben ik met een BWP die een parcours van 1m30 springt als dit mijn doel niet is?
Mijn doel: genieten van mijn paard en zeker geen wedstrijden meer. Ik rij dus wel dressuur, maar puur voor de ontwikkeling van mijn paard. Genieten is in mijn geval ook spelen met hem, grazen, vrijheidsdressuur, etc.

Mijn lieverd was net zadelmak en maaide als een gek, maar dit vond ik niet erg.
Net zadelmak betekende dat ik hem volledig naar mijn hand kon zetten. En het maaien is ondertussen door hem door te rijden met 90% verminderd. Eigenlijk heeft hij wel leuke gangen ontwikkeld (oké, het is geen Fuego de Cardenas).

Ik hoop om in de toekomst een 2de betaalbare recreatie PRE aan te schaffen en ik zou zeker terug gaan kijken bij Ineke.
Ik denk dat dit bij iedere handelsstal zo is, tevreden mensen en ontevreden mensen.
Mijn paard was vrij recent aangekomen, dus veel konden ze er niet over vertellen. Daar waren ze ook heel eerlijk in. Dus het was aan mij om het te doen of niet.

En voor mezelf heb ik een zeer goede koop gedaan, zou niet willen ruilen. Natuurlijk zijn er veel betere en mooiere PRE's, maar ik ben ook niet miss world of Einstein. :o In het begin we even een opstijgprobleem gehad, maar dit heb ik gelukkig zelf kunnen oplossen.
Nu heb ik een paard waar ik een huis kan opbouwen. Lief, super braaf en toch karakter. Ik hou zo van mijn macho.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:17

Nombrado: volgens mij gaat het hier om ervaringen uit de " eerste hand"
Dwz. niet dat je mensen op de Sicab gesproken hebt en je hun verhalen hebt aangehoord.

Maar dat je op hun stal geweest bent en daar paarden gereden hebt, nog beter gekocht hebt.

Of jij hun verhalen in Spanje mooi vind is even niet belangrijk, maar de persoonlijke ervaringen van mensen die daat gekocht hebben. Zo houden we het topic zuiver.

Ook ik geef mijn mening nu niet.

Ik zal een poging doen om te temmen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:50

barrye : van mij is het eerste hand! dont worrie. ;-)
Waar ik slecht tegen kan, is dat er hier openbaar op bokt op deze manier mensen zwart gemaakt worden.
(volgens mij heb jij daar ooit ook mee te maken gehad) en dat is niet prettig.
Wij draaien allebei al wat jaartjes mee met de PRE, en er zijn idd heel wat verhalen bekend van heel veel handelaren in Nederland (en buitenland) Dat weet jij net zo goed.
Het is maar net wat men er voor over heeft en of de klik met het paard gevonden wordt.
Geen dressuurambities? Een leuke PRE of cruzado is er best wel.
Veelal ontstaan er vaak problemen door de onbekendheid met het ras.
Tis nu eenmaal wel ff wat anders dan een kwpn er.

Bovendien is de wet er in Nederland niet makkelijker op geworden voor handelaren. Is de aankoop niet goed na 1/2 jaar, dan heb je het recht hem terug te brengen. (of inruilen)
Lastig voor de handelaar, want in 3 weken kan je een paard al totaal de vernieling in rijden.
Voor de koper iets wel fijner

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:39

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:13

Mocht je nog op zoek zijn. Zal ik naar Rafiki (danielle) op bokt een berichtje sturen. Ze heeft leuke sociale en zeer fijn gereden PRE's staan. Mensen zijn ook zeer vriendelijk. Je betaald wel wat maar je krijgt er heel wat paard voor terug!
Ze heeft nu toevallig 1 zwarte maar die zit in hoge prijsklasse (boven 10)
Voor de rest met name schimmels, maar wie weet wat ze binnenkort binnen krijgt. ;)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:12

In goes staat momenteel ook een mooie en lieve zwarte pre hengst.
Mijn paard komt daar ook vandaan en wordt zondag persoonlijk gebracht. Super toch?
En inderdaad eerlijk in het keuren en vertellen over het paard.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:36

Wat zijn jouw mogelijkheden? Pre's zijn niet goedkoop, maar dank zij de crisis wel goedkoper dan eerst. In Brabant heb je stoeterij rijthof en die fokken hele leuke pre's.

Wat wil je met het paard gaan doen? Ruinen zijn meestal iets goedkoper omdat ze niet voor niets geruind zijn: niet goed genoeg voor de fokkerij. Een hengst of merrie heeft behalve het stamboekpapier en het paspoort óók nog een carta de titularidad nodig. Met het ontbreken van een van die documenten verliest het paard gelijk waarde. Dat is iets om aan te denken. Je hoeft er een paard niet om te laten staan, maar ik zou er dan niet de volle bak voor betalen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:38

Ook een ruin heeft een Carta titularitad.