kan ik nog op mijn shetlander rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan ik nog 2x in de week op haar rijden?

Ja hoor! Kan best!
1 (0%)
Zou wel kunnen.
2 (1%)
Mhuaa, kan net.
8 (5%)
nee, denk het niet
9 (6%)
Nee, kan echt niet meer
49 (32%)
Nee! Kan absoluut niet meer!!!
81 (54%)

Totaal aantal stemmen: 150

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:09

Lous schreef:
Sorry meid, maar je bent echt te groot.
Het gaat niet alleen om het gewicht van jezelf, maar ook om je lengte, daarmee breng je haar uit evenwicht. Je beugels zijn hier al te kort, doe je ze op maat zijn je benen te lang voor de pony. Ook ligt het zadel te ver naar voren.

Dat ze niet stil kan staan en onder jouw heel snel is, is een teken van vluchtgedrag. Ze vind het kennelijk niet fijn jouw op haar rug te hebben, dus probeert er onderuit te komen.
Er zijn zat andere dingen die je nog met haar zou kunnen doen. Maar laat het rijden over aan kinderen die nog wel op haar passen :)

+1

Ik ga hier volledig in mee.
Ik vind je ook echt veel te groot. Als je je beugels op de goede maat zou doen, kom je waarschijnlijk al onder haar knieën. Als je echt wil rijden, zal ik een grotere pony nemen, een D pony ofzo. Maar alstjeblieft, ga niet meer rijden op deze pony. Op de langere tijd zal je haar rug verpesten, en dat is niet wat je wil denk ik.

Dat ze altijd zo hard wil, komt omdat ze gewoon weg rent voor je lengte. Kijk verder dan je neus lang is, als paarden iets doen is dat niet altijd omdat ze het leuk vinden ;)

Overigens ; Op een D pony kan je makkelijk, ik ben zelf 1.70 en kom net iets onder de buik van een kleine tinker bij ons op stal.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:13

Hahahah geweldig, die overdreven reacties hier. Zelfs een D pony te groot? LOL :')

Maar goed, je bent inderdaad te lang... :P

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:13

Je bent echt veel te groot. Nooit meer opstappen!!

kwpn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:14

Mensen hebben allemaal hun mening klaar, waar jij in dit geval ook om vraagt.

Als hier 1x al iets is aangegeven, lijkt het wel of nog 10 mensen willen laten weten dat ze het ook weten dat je te lang bent.

Natuurlijk, voor het 'mooie' ben je te lang, waarschijnlijk heb je dat zelf ook al gezien en ben je onder andere om die reden het topic gestart.

Als jij nog plezier hebt in het rijden en je merkt dat je pony het ook nog leuk vindt en zich niet anders / stakend of opvallend gedraagt, dan kun jij best nog wel 2x per week op haar rijden.

Pony uit balans? Dat heeft te maken met evenwicht, als jij netjes en rustig op je pony zit, lijkt me dit niet meteen het grootste probleem. Anders zou er in het western ook een hoop verkeerd gaan met veelal grote mannen op voor hun kleine pony's.

Gezien je nog door groeit, zowel in lengte als in gewicht, is het een idee om haar te leren voor een karretje te spannen of wat je maar leuk vindt. Dan hebben jullie samen een nieuwe uitdaging om naar toe te werken.

Heel veel succes en bovendien plezier!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:18

kwpn123 schreef:
Pony uit balans? Dat heeft te maken met evenwicht, als jij netjes en rustig op je pony zit, lijkt me dit niet meteen het grootste probleem. Anders zou er in het western ook een hoop verkeerd gaan met veelal grote mannen op voor hun kleine pony's.
!

TS is meer dan 50% langer dan de pony hoog is, dat is hetzelfde als een man van minimaal 2,25m op een pony van 1.50m. (of 2,40m op een paardje van 1,60m)
Dat komt in de westernsport niet voor....
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-01-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:19

kwpn123 schreef:

Als jij nog plezier hebt in het rijden en je merkt dat je pony het ook nog leuk vindt en zich niet anders / stakend of opvallend gedraagt, dan kun jij best nog wel 2x per week op haar rijden.

Sorry hoor, maar ook door lengte raakt een paard uit balans. Het is niet alleen niet mooi, maar ook slecht voor de rug van je paard. En ik neem aan dat ze bij western geen kleine shetlanders gebruiken, die sowieso al minder kracht hebben dan een wat grotere pony.

Ze kan nog veel meer doen dan alleen rijden. Ze kan ook mennen, vrijheidsdressuur, grondwerk, wandelen etc.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:20

kwpn123 schreef:

Als hier 1x al iets is aangegeven, lijkt het wel of nog 10 mensen willen laten weten dat ze het ook weten dat je te lang bent.

Natuurlijk, voor het 'mooie' ben je te lang, waarschijnlijk heb je dat zelf ook al gezien en ben je onder andere om die reden het topic gestart.

Gezien je nog door groeit, zowel in lengte als in gewicht, is het een idee om haar te leren voor een karretje te spannen of wat je maar leuk vindt. Dan hebben jullie samen een nieuwe uitdaging om naar toe te werken.

Heel veel succes en bovendien plezier!

dankjewel!!!! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:24

Nee, te groot. Op langere termijn verpest je nu simpelweg de rug van je shet. Dus niet meer opstappen, je kan zoveel meer doen dan rijden. Vd, longeren, wandelen, mennen, ga zo maar door!
Te groot is te groot, ook voor een staprondje wat geen meerwaarde heeft.
En als je besluit door te gaan, is het simpelweg egoïstisch...

Nog veel plezier met je shet :D.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 16-01-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:25

Ik vind dat je nog wel een keer een staprondje zou kunnen maken. Maar echt intensief trainen zou ik niet meer doen. Zelfs het balans van de pony gewoon goed is en als je pony enkel voorzichtiger is met kinderen, en met jou gewoon wat meer durft denk ik dat het niet goed zal zijn voor zijn rug en knieën als je door zou rijden.

Mennen is misschien lastiger om te leren, maar zeker de moeite waard! Maar ook dingen als vrijheidsdressuur of vrij springen kunnen erg leuk zijn voor zowel jou als je pony.

Verder denk ik dat alles wel gezegd is inmiddels. Veel plezier met je pony :D

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:29

pipo schreef:
Beste ts, met alle liefde van de werld zou ik je afraden om op je shet te gaan zitten. Tuurlijk doet ze geen gekke dingen met jou erop,je bent immers te groot. Zwaar wil ik niet zeggen. Maar die korte beentjes zorgen voor maximale inzet en jouw lange lijf zorgt voor onbalance. Probeer eens aan je wiskunde leraar te vragen wat jouw bovenlichaam doet als het voor of achterover of zijwaarts gaat. Is heel interessant

Heb je een punt, want ik rijd in onze carrousel team op een d pony. Gewicht van mij leent zich er nog prima voor, maar lengte is wel discutabel. Ik merk idd dat deze pony bij mij sneller uit balans is dan als ik dezelfde dingen zou doen op een paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:32

Je zit bijna met je knieën in de neus van het paard ( :+ ): natuurlijk ben je veel te lang en dat weet je zelf ook wel :)

Gewoon lekker ernaast dingen doen en super dat je gaat beginnen met mennen *\o/* hartstikke stoer!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:35

Nee ik vind dat je er écht niet meer op kan rijden.... Je bent veel te lang voor je pony!
Ga lekker mennen of vrijheidsdressuur, grondwerk. Maar ga alsjeblieft niet meer op je pony zitten...

Wieke

Re: kan ik nog op mijn shetlander rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:40

Dat je te groot bent hebben al genoeg mensen hier gezegd, daar ga ik niet meer op in...

Wat een reden kan zijn dat ze zo snel is, kan zijn omdat ze uit balans raakt.
Stel je voor je zit op een fiets en je valt bijna. Dan ga je ook sneller fietsen om ervoor te zorgen dat je niet valt. Dat is, wat ik denk, de reden dat ze steeds zo snel wil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:47

Ts, ik Lees dat dit je verzorgpony is. Wat vind de eigenaar ervan dat je op haar rijdt? En ja, je bent te groot geen discussie over mogelijk maar ik gok dat dat bekend bij je is. Ga eens op zoek naar een leuke grote pony om te verzorgen, dat rijdt vast ook een stuk fijner!

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:48

pimaude schreef:
Ts, ik Lees dat dit je verzorgpony is. Wat vind de eigenaar ervan dat je op haar rijdt? En ja, je bent te groot geen discussie over mogelijk maar ik gok dat dat bekend bij je is. Ga eens op zoek naar een leuke grote pony om te verzorgen, dat rijdt vast ook een stuk fijner!

De eigenaar doet echt niks met haar, hij vind alles goed... :) Ik kan haar echt niet verlaten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:54

Meid. Je hoeft haar niet te verlaten. Maar zoals andere zeggen lekker wandelen, mennen, truucjes leren !:-) ook super leuk !

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:57

Goed voorbeeld voor : 'vragen naar de bekende weg' :')

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:57

xNoaFredje schreef:
pimaude schreef:

De eigenaar doet echt niks met haar, hij vind alles goed... :) Ik kan haar echt niet verlaten....

Logisch dat je haar niet kan verlaten, vind ik ook altijd moeilijk bij een verzorgpony. Maar ga eens kijken naar andere dingen. Als ik jou was zou ik in ieder geval niet meer op Diva gaan rijden.

Ga bijvoorbeeld eens vrijheidsdressuur doen, of ga haar lekker longeren, ga wandelen e.d.
Ik weet niet of je er elke dag bent, maar als je ook graag wilt rijden, ga opzoek naar een bijrijdpony/paard voor een paar keer in de week.

Ik zelf zou het niet doen en gewoon nog steeds al mijn aandacht op je huidige verzorgpony richten, maar aan jou de keuze.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 21:15

KailyxMur schreef:
xNoaFredje schreef:

Logisch dat je haar niet kan verlaten, vind ik ook altijd moeilijk bij een verzorgpony. Maar ga eens kijken naar andere dingen. Als ik jou was zou ik in ieder geval niet meer op Diva gaan rijden.

Ga bijvoorbeeld eens vrijheidsdressuur doen, of ga haar lekker longeren, ga wandelen e.d.
Ik weet niet of je er elke dag bent, maar als je ook graag wilt rijden, ga opzoek naar een bijrijdpony/paard voor een paar keer in de week.

Ik zelf zou het niet doen en gewoon nog steeds al mijn aandacht op je huidige verzorgpony richten, maar aan jou de keuze.[/quote]

dankjewel voor je reactie! Het probleem is dat ik niet echt weet hoe ik met vrijheidsdressuur moet beginnen, het lijkt haar niet echt iets te interesseren... Ze kan nu, als ze er zin in heeft, voetje geven en nee schudden, maar ik weet niet hoe ik nu verder moet gaan... heb je misschien tips?

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:32

Ik ben nu een 1,5 jarige hengst wat simpele kunstjes aan t leren. Zoals Flemen, en kusje geven. Dat is ontzettend makkelijk en niet te veel inspannend.
Ik weet niet hoe oud Diva is ? Maar aangezien je ook al op haar kan rijden, zal ze wel oud genoeg zijn. Bij jonge paarden moet je wel uitkijken, die mogen niet te veel doen. Bij die 1,5 jarige hengst is kusje geven en flemen het enigste wat ik af en toe eens doe.

Dus zelf kan ik je veel tips ook niet geven, aangezien ik op het moment ook niet zoveel doe. En filmpjes zeggen meer dan 1000 woorden ;)

Een vriendin van mij kijkt vaak naar filmpjes op deze kanalen. De eerste is van Eva Roemaat.
Ze zijn heel handig.

http://www.youtube.com/user/AlwaysHorseLove
&
http://www.youtube.com/user/VrijheidsdressuurNL

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:36

als je je voeten uit de beugels doet komen ze onder je pony's knieen uit, dan ben je dus sowieso te groot. Dus TS stap alsjeblieft nooit meer op..

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:40

x_Quinta_x schreef:
Ik zou je op een D-pony al groot vinden, laat staan een shetlander.
Nee TS, hoe leuk jij zelf de pony ook vind, dit je bent er inmiddels echt te groot voor geworden.
Ik denk dat ze het rijden met jou helemaal niet zo leuk vind, doordat ze bij jou heel hevig is en bij lichtere/kleinere kinderen net heel rustig.
Ik zou der niet meer op gaan, die tijd lijkt mij voorbij.

Dit is wel een tikje overdreven, vind je niet? Ik rijd en past nog prima op mijn D pony.

Maar TS, ik zou lekker andere dingen met hem gaan doen. VD, mennen? Genoeg leuke dingen te doen! :j Je zit de pony wat in de weg met je benen. Dus rijden zou ik niet meer doen..

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:49