jans1999 schreef:Beste mensen, als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Tölt is een regelmatige gang maar wel een waarin je juist goed moet meebewegen met je zit. Aangezien dit ook een viertakt is zit je niet bepaald stil. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken. En dan moet je ook niet alleen maar willen tölten met een Ijslander. Je moet ook gewoon draven met deze paarden.
kijk naar de zit van deze vrouw, Frauke schenzel op de Wk, je ziet hier heel goed dat zij echt niet stil zit in tolt : http://www.youtube.com/watch?v=pFAcqoc9MKI
Ja maar ik ga ervan uit dat TS geen WK-paard zal kopen
Zoals eerder gezegd zitten gangenpaarden met ruime hoge gangen meestal veel schommeliger dan de vlakke natuurtölters. En ik ken toch echt natuurtölters waarop ik gewoon stil kan zitten.
Ik denk ook niet dat het zozeer gaat om het echte stil zitten, maar over de schokken die je rug moet opvangen. En in tölt zijn er niet veel schokken op te vangen, als je dan nog eens een vlakke natuurtölter hebt is het gewoon lekker rijden

Ik ben de laatste om toe te geven aan het typische beeld dat mensen hier hebben van de IJslander als bosklossende poownies ipv de vurige wedstrijdpaarden, maar ze bestaan gelukkig wel en daar hebben mensen met rugklachten veel profijt van

En het is niet omdat een IJs kan draven en galoperen dat TS dat MOET doen tijdens het rijden he...
Draf-en galoptraining is naturlijk ook goed voor je paard om de spanning uit zijn rug te halen, maar dat kan ook door eventueel een vriendin gereden worden of getraind worden aan de longeerlijn.