Friese dressuurmerrie x warmbloed dressuurhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Friese dressuurmerrie x warmbloed dressuurhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:44

In mijn profiel staan wat foto's van mijn kruising fries.
Ook foto's op 2 jarige leeftijd. Ze is nu 3,5.
En zeker goed gelukt.
Je kan een warmbloed hengst kiezen die sowieso wat klassiek bloed draagt. Past beter bij het barokke fries type.
Waardoor je minder kans hebt op vreemde verhoudingen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:21

Hmm maar het is net voor dat barokke er uit te krijgen. Inderdaad misschien beter een goede dressuurmatige friese hengst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:30

Ja voor dat barokke eruit te krijgen maar als je een super de luxe warmbloed neemt kun je imo een paard krijgen wat uit verhouding is.
Zie mijn jonge merrie uit en gelderse moeder Friese vader. Dat ding is echt leuk geworden. Degelijk maar zeker niet grof.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:33

steflyn schreef:
Hmm maar het is net voor dat barokke er uit te krijgen. Inderdaad misschien beter een goede dressuurmatige friese hengst.

Dat krijg je er nooit helemaal uit. Dat zal altijd terugkomen in het veulen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:41

Zijn er mensen die kennis hebben van de friese hengsten? Ik zoek vooral een hengst die niet zo barok gebouwd is en met meer schoudervrijheid.
Ik heb al gedacht aan Tsjalle en Norbert maar heb deze nog niet in levende lijve gezien :-)
Laatst bijgewerkt door sc1990 op 08-01-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:44

Suzanne F. schreef:
Dat krijg je er nooit helemaal uit. Dat zal altijd terugkomen in het veulen.

Denk dat je dan nog drie a vier generaties verder bent en als je dan aanpaart met een wat stevigere vererver heb je het zo weer terug. Zo heb ik al eens een wb x wb x haflinger gezien. Dat haflingerbloed bleef je toch nog zien in de bouw, stevig en wat gedrongen. Qua hoogte was het inmiddels wel een paard, maar ook niet spectaculair. (1.63m)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:23

Zaterdag is de hengstenkeuring op tv en internet te bekijken van het FPS en worden de goedgekeurde hengsten gekeurd/geshowd. Misschien zie je er wat interessants tussen lopen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:27

Jammer genoeg ben ik dit weekend, heel weekend op seminarie met het werk maar kan inderdaad ze nadien even opzoeken :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:36

Je hebt tegenwoordig wel friezen met veel meer schoudervrijheid en een super goede beweging. Ik zou dus ook voor een goede friese hengst gaan inplaats van een kruising.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:40

steflyn schreef:
Zijn er mensen die kennis hebben van de friese hengsten? Ik zoek vooral een hengst die niet zo barok gebouwd is en met meer schoudervrijheid.
Ik heb al gedacht aan Tsjalle en Norbert maar heb deze nog niet in levende lijve gezien :-)

Misschien moet je je even aanmelden van het fries paarden forum. Daar zitten veel mensen met ook veel kennis. (Zitten ook fokkers tussen) Ik denk dat zij je wel een advies kunnen geven :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:47

Zo te zien en wat jij wilt zou je er bestens een goedgekeurde Arabo Fries op kunnen zetten, zoals Eelke Hipke.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:02

steflyn schreef:

Juist omdat het Friese paard aan zoveel inteelt onderhevig is geweest zijn de eigenschappen kneitersterk verankert. Het Friese/Barokke type en de bijbehorden beweging is dus in bijna alle gevallen zeer dominant in een kruising.
Ik denk inderdaad dat je er beter aan doet bij het ras te blijven of in iedergeval zeer dicht erbij (arabo-fries).

Mocht je graag richting het KWPN type willen misschien toch liever wat kopen? Dan heb je in iedergeval garantie dat het type en karakter je bevalt, wat je dus met een veulen gewoon echt niet weet.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:02

Nou ik rijd een merrie die het andersom is. Komt uit een grote, forse KWPN merrie en haar vader was een ( rijtypische ) fries. En daar komt dit resultaat uit. Fijn paard, ontzettend nuchter ( soms te nuchter..Lees kan nog niet onder de indruk raken van een zweep ) En werkwillig..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:23

Malou9 het is alsof je mijn 3 jarige beschrijft.
Vindt ze qua bouw ook lijken. Echter is die van mij nog niet af.
Echt jeugdig.
Ook grote KWPN gelderse moeder, rijtypische Friesche pappa

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:25

Hey Malou9 die van jou is echt een mooierd, dat er is uitgekomen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:28

Ik ben zelf in het bezit van friesxhannoveraan
Ik heb er 1 foto van op mijn profiel

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:36

Tietse 428, misschien iets? (Even googlen voor afbeeldingen)
Paard heeft ruimte in voorbeen en is niet zwaar van type.

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:39

ik heb zelf een fries x kwpn

heel klein en compact, mooi paard goede bespiering
prachtig beestje al zeg ik het zelf, en er zijn er ook wel meerdere

ken de ouders van het paard niet, maar loopt super

als je eventueel foto's wilt kan ik ze wel doorsturen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:42

Er zijn een paar hele goede friese sport dekhengsten.
Als ik zie wat jullie willen dan zou ik het binnen het stamboek houden.
Er lopen echt een paar grote dressuurtoppers rond!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:43

zou een arabo-fries niks zijn ?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:46

Bedenk goed dat karakter niet iets is wat enkel genetisch bepaald is. Dus dat jouw merrie een ontzettend fijn karakter heeft betekend niet dat het veulen dat ook krijgt. Zowel genetisch als qua opgroei zal het immers nooit hetzelfde paard zijn;)

Ik snap dat het fokken van een veulen uit je eigen merrie veel sentimentele waarde zal hebben, maar besef goed dat het wel eens heel teleurstellend uit kan pakken.
Kruis je twee paarden van hetzelfde ras met elkaar, dan zullen zij over het algemeen een aantal rastypische eigenschappen met elkaar gelijk hebben. Kruis je echter een fries met een kwpn bijvoorbeeld dan heb je twee paarden die zowel fysiek als qua karakter van elkaar verschillen (van de rasstandaard uitgaande). En je hebt eigenlijk geen garantie welke eigenschappen het veulen zal krijgen van welke ouder.
Dus óf je eindigt met een prachtveulen, dat de beste eigenschappen van beide ouders combineert. Of het pakt teleurstellender uit en je eindigt met een 'alledaags' veulen of zelfs een veulen dat totaal uit verhouding is en niet de gewenste eigenschappen bezit.

Zou zeker even in het friezen kruisingen topic kijken!
Zelf ben ik in het bezit van een fries x kwpn, en gelukkig is zij goed gebouwd, maar kan zo een aantal punten aanwijzen die geen handige combinatie zijn van de kruising;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:50

Ik denk dat je hier gewoon heel weinig aan kunt voorspellen.
Ik heb zelf een kruising haflinger x groninger.
Nu vind ik die van mijzelf erg goed gelukt ( heeft misschien ook met mijn liefde voor t beest te maken haha), maar de rest van dezelfde kruisingen ben ik niet enorm weg van ofzo.
Het is altijd zoeken naar een passend zadel, hoofdstel etc,. Past nooit standaard maten. Nu achteraf had ik haar rug wat langer willen hebben.
Mijn pony is zo heet en gevoelig als een bloederige kwpn,er ...
Gelukkig vind ik dat leuk en kan ik er prima mee werken.
Maar van te voren had niemand mij kunnen vertellen dat ze zo zou gaan worden.
De kruisingen met friezen die ik heb gezien, hebben wat mij betreft meestal een slechte rug, maar goed misschien heb jij geluk en heeft die van jou dat niet.
Kortom... Fokken is gokken zullen we maar weer zeggen

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:06

steflyn schreef:
Hey Malou9 die van jou is echt een mooierd, dat er is uitgekomen.

Ookal is ze niet van mij: dankjewel! Maar ik ga mee in het onderstaande. Bij kyara is het redelijk positief uitgepakt maar ik kan wel een paar puntjes aanwijzen die ik niet zo top vind in de combinatie. Inderdaad fokken is gokken. Weet niet of ik een kruising aan te bevelen vind. Zeker als je zegt ik wil de dresuursport in en geen 'lol met je knol en een aantal buitenritten'.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:07

Laat karakter nou iets zijn dat zeer erfelijk is. Alleen het gedrag niet perse. Gedrag is namelijk in combinatie van wat het veulen leert van de moeder en/of fokker en wat het qua karakter meekrijgt van de ouders....of grootouders. Daarom kan de factor soms onvoorspelbaar lijken te vererven maar als je verderop in de stamboom kijkt vaak nog heel goed te verklaren.

Als voorbeeld de Amor kinderen. Die waren veel vaker als andere paarden kopschuw. Maar als je op tijd oefende met een halstertje omdoen kwam dat helemaal goed. Qua karakter net wat apartere paarden maar met de juiste opvoeding kon je het gedrag wel mooi bijsturen.

Fokken hoeft niet alleen maar gokken te zijn. Je kan een hoop dingen uitsluiten door naar het paard, de afstamming en het potentiële vaderdier te kijken.

Persoonlijk zou ik dan ook een goede Friese merrie niet laten dekken door een ander ras of type tenzij het bij het type past. Zoals Arabier, Arabo-Fries of als je perse bont wil een Barockpinto.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:24

Ik heb ook een FRIES X KWPN.
Staan een aantal foto's in m'n topic. (Link staat in m'n onderschrift)
Zijn moeder is echt het ouderwetse type fries. Zijn vader een bonte spring hengst.
Melle is vrij grof (barock) gebouwd maar heeft wel fantastische bewegingen.
Het nuchtere karakter heeft hij absoluut niet van zijn moeder.
Het is een enorme rillerige angsthaas :')