Hoeveel hooi krijgen jullie shetlanders op een dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ekeif96

Re: Hoeveel hooi krijgen jullie shetlanders op een dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:21

Mijn shetlander staat overdag buiten en kunnen in het weiland met strook-begrazing.
Elke ochtend en avond krijgt ze een klein plukje hooi en een paar worteltjes.

Ik zou dus als ik jou was een klein beetje hooi bij voeren, ook omdat er in het gras momenteel weinig voedingstoffen zitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:26

Onze shetjes staan ook aan huis, op een stenen en een zandpaddock (hekje staat normaal altijd open, nu even niet i.v.m. dat ze na de castratie even niet op de modder mogen). Ze krijgen dus geen gras, maar in de winter met een weide als die van jou verschilt dat niet. Die eten samen 5kg hooi op een dag ongeveer (ruim 1½ jaar nu). Ze eten samen anderhalve baal per week. Daarnaast krijgen ze zo'n 300gr Marstall naturell en 100gr veulenmix (geen veulenmuesli) per dag. En nu dan iedere dag ieder een peentje.

Ik zou geen genoegen nemen met om de dag een kruiwagen hooi.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:27

shetjeIris schreef:
Met z'n alle krijgen ze een grote kruiwagen vol. Geen idee hoeveel plakken of kilo dat is.
Het gras dat er staat is zeer kort.

Vallen jullie shetjes in de winter altijd iets af? Of houden jullie ze redelijk op hetzelfde gewicht?

Dat is véeels en véeeels te weinig! Dat hebben ze in nog geen halve dag op met z'n 5en! :oo
Die hoeveelheid krijgen mijn 2 shetten over een 24 uur wel gevoerd.

Het is jou pony.......... ik neem aan dat je iedere dag komt? Dan zíe je toch hoe snel dat hooi op is? En af en toe even op stal met een hooinet om bij te vreten :n

of je gaat idd de discussie nogmaals aan met de 'stal'eigenaar, of je slikt het maar en je gaat zelf 2x per dag heen om te voeren. En evt. voerbeurten afspreken met de rest v/d eigenaren van die shetten.
Zelf kun je toch ook een beetje je handen uit de mouwen steken???

En ja, je moet kunnen verwachten van een pensionhouder/stalhouder/weide-eigenaar dat er goed voor de dieren wordt gezorgd en dat er goed gevoerd wordt, maar helaas is dat gewoonweg niet altijd zo. Dat is nou eenmaal het nadeel van 'op pension' staan, daar heb je helaas niet zelf alles over te zeggen.

1 volle kruiwagen voor 5 shetten en dat 2 of 3x per week is echt véels en véels te weinig. shetten moet je sober houden, maar dit is gewoon belachelijk weinig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:30

Hier 2 shetters thuis. Die krijgen niet veel hooi, weide is ook niet erg groot en er is niet veel te vinden. Maar toch hebben ze het 's ochtends nooit op. Ik gooi 1x per dag 1 plak hooi in de wei(kleine 3kg). En daar doen ze met z'n twee dus tot de volgende ochtend mee.
Nu moet wel zeggen dat ze verder ook nog wat bij krijgen. De ene valt vaak wel wat af in de winter. Het eerste jaar was hij graatmager toen de winter voorbij was. Dus geef ik ze nu ook slobber bij. Dus ik hoop dat hij deze winter er goed door komt.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:49

JoyCiej007 schreef:
shetjeIris schreef:
Met z'n alle krijgen ze een grote kruiwagen vol. Geen idee hoeveel plakken of kilo dat is.
Het gras dat er staat is zeer kort.

Vallen jullie shetjes in de winter altijd iets af? Of houden jullie ze redelijk op hetzelfde gewicht?

Dat is véeels en véeeels te weinig! Dat hebben ze in nog geen halve dag op met z'n 5en! :oo
Die hoeveelheid krijgen mijn 2 shetten over een 24 uur wel gevoerd.

Het is jou pony.......... ik neem aan dat je iedere dag komt? Dan zíe je toch hoe snel dat hooi op is? En af en toe even op stal met een hooinet om bij te vreten :n

of je gaat idd de discussie nogmaals aan met de 'stal'eigenaar, of je slikt het maar en je gaat zelf 2x per dag heen om te voeren. En evt. voerbeurten afspreken met de rest v/d eigenaren van die shetten.
Zelf kun je toch ook een beetje je handen uit de mouwen steken???

En ja, je moet kunnen verwachten van een pensionhouder/stalhouder/weide-eigenaar dat er goed voor de dieren wordt gezorgd en dat er goed gevoerd wordt, maar helaas is dat gewoonweg niet altijd zo. Dat is nou eenmaal het nadeel van 'op pension' staan, daar heb je helaas niet zelf alles over te zeggen.

1 volle kruiwagen voor 5 shetten en dat 2 of 3x per week is echt véels en véels te weinig. shetten moet je sober houden, maar dit is gewoon belachelijk weinig.

Ik snap dat het te weinig is. En ik doe heus mijn best voor mijn eigen pony. De andere pony's mag ik niet eens voeren.
Je bericht komt wat bot over, maar je bedoeld het vast goed. In elk geval zal ik het nog eens aankaarten bij de stalhouder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:17

Omdat ik er nooit zo goed tegen kan als men zegt 'ja ik wéét het, maar ik kan niet anders en ik probeer wel', over hun eigen paard.

Het is jou pony, jou verantwoordelijkheid.

Het is fout van de weide-eigenaar om zich zo op te stellen, maar het is nog altijd jóu taak om te zorgen dat jou dier krijgt wat het nodig heeft.
Daarbij kan ik niet zo goed begrijpen dat je zelf die vraag stelt 'wat hooi' (1 volle kruiwagen dus) op 5 shetten en dat 2/3 x per week, of dat genoeg is. Dat merk je als eigenaar toch, als je ziet/weet wanneer er gevoerd wordt, dan zie je toch dat het heel snel weer op is?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:37

De twee shetlandjaarlingen staan overdag op de wei en krijgen 2x per dag iets meer dan een halve kruiwagen.
Mijn shetlandhengst staat ook overdag in de wei alleen staat daar weinig gras op. Krijgt 2x per dag het overige uit een volle kruiwagen die van de jaarlingen afkomt.
Dan heb ik nog mijn twee merries met hun veulens die ook overdag op de wei staan en die krijgen 2x per dag een goed gevulde kruiwagen (bergje boven de kruiwagen uit).
Alhoewel dat wel kuilgras is.
's Avonds staan ze op stal en knabbelen ze aan het stro en krijgen ze een klein plukje hooi, zodat ze gewoon wat te knabbelen hebben.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 02:09

2 plakken hooi per shet per dag, verdeeld over 4 voerbeurten. :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 02:28

Een volwassen en een 1,5 jarige mini-appaloosa hengsten, overdag in de wei met elke dag ongeveer een stuk van 4x4 meter vers lang uitgebloeid gras erbij (ik heb nog gras genoeg), plus 2x daags ongeveer een plakje kuil (ongeveer 1 kilo) erbij, wat lang niet altijd op gaat. 's Nachts op stal met elk een handvol muesli en een paar peentjes en 2 kilo kuil. Doen weinig, behalve de hele dag achter elkaar aanzitten en zijn wat te dik. Wat een leven...

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:03

JoyCiej007 schreef:
Omdat ik er nooit zo goed tegen kan als men zegt 'ja ik wéét het, maar ik kan niet anders en ik probeer wel', over hun eigen paard.

Het is jou pony, jou verantwoordelijkheid.

Het is fout van de weide-eigenaar om zich zo op te stellen, maar het is nog altijd jóu taak om te zorgen dat jou dier krijgt wat het nodig heeft.
Daarbij kan ik niet zo goed begrijpen dat je zelf die vraag stelt 'wat hooi' (1 volle kruiwagen dus) op 5 shetten en dat 2/3 x per week, of dat genoeg is. Dat merk je als eigenaar toch, als je ziet/weet wanneer er gevoerd wordt, dan zie je toch dat het heel snel weer op is?

Ik snap best dat je fanatiek wordt als het om dierenwelzijn gaat, heb ik zelf ook. Maar geloof me, ik doe naar mijn mening, wat ik kan.
Ik heb deze pony gekregen van iemand die er totaal niet meer naar omkeek. Ze had luis, was ondervoed, gebit was een ramp en haar hoeven waren te lang. Ik heb haar toen alle zorg gegeven om er weer bovenop te komen. Deze zomer was ze in goede conditie, hoogstens iets te dik op een gegeven moment. Dit is mijn eerste najaar en winter dat ik de eigenaar ben. De pensionhouder houdt al jaren pony's. Ik mis was ervaring moet ik bekennen. Daarom twijfelde ik aan mezelf. Ik was bang dat ik bij de pensionhouder weer aangekeken werd als zeikerd. Deze zomer vond ik namelijk dat er te veel gras beschikbaar was...
Voor alle duidelijkheid; ik heb mijn pony wel bijgevoerd en zij is niet te mager. Ik vroeg me alleen af het normaal was om zo te voeren als de pensionhouder doet. Inmiddels ben ik overtuigd dat dat niet zo is en ik ga twee dingen doen; discussie met de pensionhouder aangaan en daarnaast zoek ik een nieuwe plek (die ik al een tijdje trouwens, maar er is hier weinig).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:51

Mijn ponys krijgen in de paddock 3/4 keer per dag een hoeveelheid hoor gevoerd. Is altijd wat te eten. Hebben ook een schuilstalletje vol stro.

Paarden moeten eigenlijk altijd wel wat te knabbelen hebben ivm de aanmaak van maagzuur die gewoon 24/7 doorgaat (dus niet zoals bij ons) Als ze dan niets te eten hebben, is hun maag leeg en kunnen ze makkelijk last krijgen van maagzweren. Dit doet heel erg veel pijn voor paarden.