Welke hengst ? Draver ? Kruising?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Welke hengst ? Draver ? Kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:23

Wat is je probleem Natasja?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:24

@ natasja met een of 2 keer kijken heb je ook niet meteen een band. en het soort karakter hoeft nog niks te zeggen over of je een band er mee heb of niet. ik blijf gewoon bij mijn keuze. als ik een veulen neem. dan neem ik er een uit mijn eigen merrie.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:34

ik zelf zou niet voor oreos gaan , ik vind hem ook niet echt de bouw hebben die bij jou merrie past . De rocky hengst Risky ken ik ook , ik kan hem ook aan raden mooi gebouwde hengst met een vriendelijk karakter

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:37

xSlvna schreef:
Wat is je probleem Natasja?

Probleem??? :?

Iemand(weet niet meer wie) maakt de opmerking waarom koop je geen veulen?

TS reageert met ik wil van mijn eigen merrie een veulen.

Nou, dan geef ik mijn persoonlijke ervaring dat je met een zelf gefokt veulen lang niet altijd een band opbouwt. En ik weet dat er veel meer fokkers zijn die dat hebben.

Als je een paard fokt moet je altijd in je achterhoofd houden dat zaken niet altijd lopen zoals je denkt. Het het niet aanstaan van het karakter kan er een zijn.
En dan kan er van alles gebeuren maar je bouwt niet die band op die je wil.

Bij het kopen van mijn paarden heb ik altijd gezien wat voor een paard het was en of deze zou passen. Zeker bij de merrie die ik nu heb. Het moment dat ik haar zag wist ik genoeg.

Maakt niet uit....dat hoeft geen rede te zijn om niet te fokken. Maar je moet er gewoon rekening mee houden dat er geen garantie is dat je het fokproduct ook naar je zin is. Een veulen van je merrie is namelijk niet hetzelfde als een kind krijgen. (hoe lelijk, dom, stom en ongemanierd een moeder houdt toch wel van haar kind)
Bovendien...de eerste jaren van het leven van een jong paard doe je vrijwel niets met het diertje. De meeste mensen hebben geen opfok mogelijkheden in hun (nabije) omgeving. Een paard gaat dan naar een opfokadres.(bv de Eifelopfok paarden lopen daar 3 jaar buiten in mooie groepen)
De band bouw je meestal pas op na 2,5 tot 3,5 jaar omdat je dan pas echt met het dier aan de slag gaat.

TheoRoelvink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:41

Hoe je het ook bekijkt, fokken of kopen, het blijft altijd een gok, dus doe niets overhaast!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:44

TheoRoelvink schreef:
Hoe je het ook bekijkt, fokken of kopen, het blijft altijd een gok, dus doe niets overhaast!

Dat klopt op zich.

Maar ik vindt dat je als fokker 1 taak hebt en dat is zorgen dat het fokproduct zo gezond en correct mogelijk is.

Als je je eigen product om wat voor rede dan ook gaat verkopen kan iemand anders er gelukkig van worden.
Maar dan moet het wel om een goed* paard zijn

* even los van wat een goed paard dan precies is.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:48

precies mijn mening, het blijft een gok. dan neem ik liever de gok uit mijn eigen merrie.
voor opfok is alles al geregeld die heb ik namelijk ( kleinschalig) praktisch aan huis.

ik denk er natuurlijk goed overna wat ik doen gaan. maar het is of geen veulen of een uit mijn eigen merrie. kopen ga ik gewoon weg niet meer doen haha.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:49

Ik zou wel voor je haar laat dekken de benen op de foto laten zetten. Je schiet er niets mee op als ze bv spat heeft of iets anders erfelijks.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:35

Ze gaat inderdaad van te voren nog naar de kliniek. Wil wel zeker weten dat ik ook een gezond veulen krijg.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:19

Fokken is altijd gokken.

Maar het is belangrijk waarvoor je fokt.

Iets van je eigen merrie is leuk, maar je weet nooit wat eruit komt.

Ik heb mijn merrie gekocht voor de instelling van een draver. Als je een band met een draver hebt, doen ze alles voor je!

Dit mis ik een beetje in de springsport. Vandaar dat ik een kruising ga proberen.

Over vijf of zes jaar weet ik pas of dit gelukt is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:50

Heb je er ook over nagedacht dat niet alle geboorte's goed gaan? Dat je ook je merrie
Kan verliezen? Ik zou, om dat te voorkomen, er geen grote hengst ( fries, grote kwpn'er ) opzetten :) .

Een in het stamboek ingeschreven draver is alleen wat waard als jaarling, of als beleerde twee jarige, of als koersende 3/4 jarige en verder. Dat traject ga jij toch niet volgen, dus in onze sport kun je 'm bijna niet verkopen. Wil niet zeggen dat je er geen draver op moet zetten, maar het is een illusie te denken dat hij geld waard is voor de sport :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:57

Ik heb een haflinger x draver gehad, heb hem gekocht als veulen.
Moeder is een haflinger, vader een draver.
Mijn pony was heel koel in zijn koppie, eigenlijk een hele makkelijke pony die zich goed liet sturen.
Over zijn vader heb ik genoeg (negatieve) verhalen gehoord, die zou niet makkelijk geweest zijn.
Merrie was dat voor zover ik weet wel.
Foto's staan wel in mijn profiel.

Het blijft gokken wat voor veulen er uit komt inderdaad. Zeker met een kruising is het een verrassing.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:44

Dat het niet goed kan gaan is aan gedacht. Daarom wil ik mijn merrie wel helemaal gezond verklaart hebben en inderdaad een goede hengstenkeuze binnen kruisingen om zulke dingen proberen te vermijden

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:59

Toevallig zag ik op stallionlocator en bokt en paar ontzettend mooie cremellos staan in D en E pony formaat die altijd een verdunningskleur mee geven. Dit zou betekenen dat ie dan een kleur zoals valk of palomino zou worden wat ik erg gaaf zou vinden. En mag het veulen waarschijnlijk nog bij het nrps ingeschreven worden ook ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:19

ruitje schreef:
Heb je er ook over nagedacht dat niet alle geboorte's goed gaan? Dat je ook je merrie
Kan verliezen? Ik zou, om dat te voorkomen, er geen grote hengst ( fries, grote kwpn'er ) opzetten :) .

De grootte van de hengst maakt zich niet uit, dat gaat pas buiten het moederlichaam uitgroeien naar papa's maat :Y)

Een draver heeft vaak arabisch bloed (of zeg ik nu iets stoms? :+) dus dan zit je sowieso wel met een percentage voor NRPS als de cremellovader dit ook heeft (arabisch bloed).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:25

xSlvna schreef:
Een draver heeft vaak arabisch bloed (of zeg ik nu iets stoms? :+) dus dan zit je sowieso wel met een percentage voor NRPS als de cremellovader dit ook heeft (arabisch bloed).

Dat heeft een Draver niet, dat stamboek is sinds de tweee wereldoorlog gesloten.

Maar het zou niet mijn keuze zijn om er mee te gaan fokken. Voor 2-300 euro heb je een leuke Draverjaarling. Kruisingen lopen er al zat rond.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:58

De cremello hengst die me meest op viel was de duitse rijpony don cremello du bois.

Aan kruusingen lopen zat rond dat weet ik. Maat ik vind het wel wat hebben. Sommige houden ervan sommige niet

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:56

Team_Sublime schreef:
Toevallig zag ik op stallionlocator en bokt en paar ontzettend mooie cremellos staan in D en E pony formaat die altijd een verdunningskleur mee geven. Dit zou betekenen dat ie dan een kleur zoals valk of palomino zou worden wat ik erg gaaf zou vinden. En mag het veulen waarschijnlijk nog bij het nrps ingeschreven worden ook ?

Als je een D of E pony met verdunningskleur zoekt, is onze perlino Welsh cob hengst Sublime Sponté misschien wel iets. http://www.perlinowelshcob.webs.com

Veulens kunnen geregistreerd worden als welsh part-bred.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:31

Dravers hebben geen vreemd bloed meer nu, zit te ver weg.

Grote van de hengst maakt wel uit, helaas een aantal keer mogen meemaken wat er gebeurd als er een te groot veulen in een merrie zit....

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:50

uit mijn vorige dravertje heb ik destijds een veulentje gefokt van een hele knappe nrps hengst, 1 keer en nooit meer, was echt het grootste monster met een heel erg tegenstribbelend karakter, heb er na 11 jaar uiteindelijk weggegeven, ze was gezond, zag er goed uit kon erg goed springen, maar wel het meest moeilijke paard wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:00

Ik had gezet zet er een ander ras op.
ik heb dan wel geen verstand van fokken.
maar ik zal dan erg benieuwd zijn wat er dan uit komt.
Waarom altijd het zelfde doen als iedereen.
Doe er wat aparts op gaaf haha of zeg ik nu hele rare en foute dingen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:02

ik kan je een hele fraaie Arabische hengst aanbieden met een top karakter, lief en rustig. Super benen werk en een topbouw, helemaal mooie lange hals.
Afbeelding

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:03

milja78 schreef:
uit mijn vorige dravertje heb ik destijds een veulentje gefokt van een hele knappe nrps hengst, 1 keer en nooit meer, was echt het grootste monster met een heel erg tegenstribbelend karakter, heb er na 11 jaar uiteindelijk weggegeven, ze was gezond, zag er goed uit kon erg goed springen, maar wel het meest moeilijke paard wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt!

Ik vind zelf nrps ook niet 1 van de makkelijkste rassen.

maar ik ken echt zeer gave kruising tuiger of hackney x Fries.
Of trekpaard x kwpner.
en enz is dan wel geen draver.
maar ik stond versteld wat daar uit kon komen.
sommige waren nog mooier dan de meeste kwpners

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:12

Ik heb ook een draver kruising gefokt. (Zie profiel) helaas voor mij te klein gebleven ( of eigenlijk ik te zwaar geworden) :o was wel een erg leuk gelukte kruising. Heb hem verkocht aan een moeder en dochter, die nog steeds erg happy met hem zijn.

Vader was Ricardo (EASP) en moeder dus een draver. Het is een veelzijdig paardje geworden, hij loopt nu crossen. Is kwa karakter echt een toppaard, werkwillig maar wel super koel in zijn koppie.
Daarbij is hij ook nog valk kleurig. <3

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:16

Ik vind het een erg leuk dier geworden.