Wat te doen als het veulentje komt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:00

fokfanaat schreef:
FriesWytske schreef:
Laat het over aan de eigenaar van je verzorgpony. Zou er ook niet bij gaan slapen als het bijna zover is. De meeste merries doen het liever als ze alleen zijn. En ze kunnen het ook prima zelf redden.

wat een waardeloos advies, meestal gaat het goed, maar er is ook een royaal percentage dat mis gaat voor veulen en of merrie zonder ingrijpen.
waarom zo laks, als je een merrie drachtig maakt moet je ook zorgen voor een goede afloop

Vind jij. Wij doen het al jaren zo. En nog nooit een slechte afloop gehad. Dus zou als ik jouw was een beetje netter reageren.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:01

zorgen dat je een telefoon met volle batterij en abbo of beltegoed bij je hebt en kan bellen naar de eigenaar :) (of evt dierenarts als er iets fout gaat)

edit; laten we allemaal aardig blijven voor elkaar :)
Laatst bijgewerkt door dinek123 op 30-12-13 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:01

KingYasFenn schreef:
Mijn eerste veulentje was ik ook zo als jou!
blijven slapen en alles plannen en ''oooh ik moet alles weten"!
ik heel trots gepland en het plan zou in werking gaan over een weekje
kom op stal, staat madam achter in de wei met naast haar op de grond haar veulen al :)

ze redden zich vaak prima en niet erbij gaan zittn ivm dat ze toch liever alleen willen bevallen
een camera of zwangerschapsband is een beter plan ;)

Haha grappig verhaal.
Ik hoop dat het bij mijn verzorgpaardje ook zo makkelijk mag gaan.

@fokfanaat en FriesWytske, kunnen we het allemaal gezellig houden? -O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:06

Yasmijntje schreef:
@LindyH, daarom heb ik dit forum ook aangemaakt. (voor wat te doen nu.)
Ik wil er graag zijn voor mijn verzorgpony/paard.
@Delphi, haha, nee dat denk ik ook niet, maar ik wil wel graag leren, alles over paarden.

Er echt voor je verzorgpaard zijn kan ook betekenen dat je juist in het belang van de merrie en veulen besluit dat de eigenaar zelf bij de geboorte moet zijn ;).
Je verzorgpaard heeft op het moment van veulenen niets aan morele steun ;). Het klinkt heel lief voor je verzorgpaard, maar een merrie heeft op dat moment juist veel rust nodig en iemand met verstand van zaken die afstand houdt maar wel direct kan en weet te handelen als er iets mis gaat.

Ik denk zelf dat je het eigenlijk gewoon allemaal heel spannend vindt en leuk en er gewoon graag bij wilt zijn :D Dat is heel begrijpelijk, want het is natuurlijk heel speciaal om zo'n geboorte van dichtbij live mee te mogen maken.
Besef alleen wel dat het niet altijd gaat zoals in het boekje en het niet zo romantisch lijkt als het is. Je zult niet naast je verzorgpaard kunnen zitten om haar aan te moedigen, haar aaien en het veulen droog te wrijven en te kroelen :+
Dit is natuurlijk erg overdreven, maar het is belangrijk om zo min mogelijk te storen en in te grijpen bij een geboorte tenzij er natuurlijk iets mis gaat. En om dat goed te beoordelen is het gewoon heel belangrijk dat er iemand is die er echt verstand van heeft.
Je wilt niet meemaken dat je alleen bent en er iets mis gaat, de DA en eigenaar te laat komt en later blijkt dat je met een simpele handeling achteraf toch had kunnen ingrijpen.

Ik zou zeggen doe je voordeel met de tips die je hier hebt gehad, denk er eens goed over na en belangrijker nog overleg goed met je ouders en eigenaar wat nu eigenlijk verstandig is!!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:09

@Delphi, ik ben dus ook echt niet van plan om daar alleen te zijn, maar ik weet dus niet zo goed wat ik voor haar kan betekenen of regelen.

Ik ben er eigenlijk liever niet bij, weet je.
Ik vind het tamelijk vies, sorry, dit klinkt misschien heel gemeen maar ik wil er liever niet bijzijn.

Maar ik wil haar gewoon graag helpen en toch wil ik alles over paarden leren^^

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:13

Yasmijntje schreef:
@Delphi, ik ben dus ook echt niet van plan om daar alleen te zijn, maar ik weet dus niet zo goed wat ik voor haar kan betekenen of regelen.

Ik ben er eigenlijk liever niet bij, weet je.
Ik vind het tamelijk vies, sorry, dit klinkt misschien heel gemeen maar ik wil er liever niet bijzijn.

Maar ik wil haar gewoon graag helpen en toch wil ik alles over paarden leren^^

Dan zou ik gewoon tegen de eigenaar zeggen dat je er liever niet bij wilt zijn. Misschien vinden je ouders het ook helemaal geen goed idee en mag je niet eens daar blijven slapen.
Je kan hem een geboortemelder aanraden, die kun je bij veel grotere paardenzaken huren.
En dan zal hij er toch echt bij moeten zijn, want dit is natuurlijk wel zijn verantwoording.
Echt helpen kun je haar niet. Ze zal het zelf moeten doen en zal die rust ook nodig hebben. Het meeste heeft ze aan iemand die op de achtergrond aanwezig is en direct weet en kan handelen als er iets verkeerd gaat.

Zoek eens op you tube bijv. daar zullen vast ook veel veulen geboortes op staan!!! En ik zag net dat iemand hier een boek aanhaalde dat erg goed en informatief zou zijn. Wie weet is dat iets leuks voor je.

Het komt vast goed! Probeer je er niet te veel zorgen over te maken, want deze verantwoording hoort niet op jou te rusten!

Yasmijntje

Re: Wat te doen als het veulentje komt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:16

@Delphi, maar misschien heb ik wel voorordelen over dat ik denk dat ik het 'vies' vind.
Dankjewel voor je reacties trouwens :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:22

Je kunt gebruik maken van een geboortemelder (een band die een alarmsignaal afgeeft naar iemand die de ontvanger bij zich heeft), en dan afspreken met de eigenaar dat hij/zij jou direct belt als het zover is? Dan kan je erheen crossen zodat je er toch een beetje bij kan zijn :)
Het is natuurlijk gekkenwerk om jou er verantwoordelijk bij te zetten, niet vanwege je leeftijd, maar om het simpele feit dat je nog nooit een paardenbevalling mee hebt gemaakt :)

PurpleNight

Woonplaats: Zo'n 10 tijdzones verwijdert van mijn favoriete acteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:27

Wat spannend en leuk :)!
Afgelopen jaar zijn er bij mijn verzorgpony's ook 3 veulentjes geboren.
De 3 moeders zijn zonder hulp bevallen en alles is goed gegaan gelukkig.
De kans is groot dat je er niet bij kan zijn als ze gaat bevallen, maar als ik jou was zou ik duidelijke afspraken met de eigenaar. Goed telefoonnummers uitwisselen (eventueel van zijn/haar werk in geval van nood).
En duidelijke afspraken maken.
Het is natuurlijk ook super leuk om daar te gaan slapen, maar de kans dat je goed inschat welke nacht ze gaat bevallen is niet heel groot, helaas.
Je zou zoals andere mensen hier al gezegd hebben kunnen vragen of de eigenaar een geboortemelder kan huren.
Het komt vast allemaal wel goed!
Succes en veel plezier met de verzorging en het toekomstige veulen :).

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:29

@Margrathea, ik weet niet of hij het geld ervoor heeft.
Het is rond de 15 minuten fietsen dus dat wordt dan inderdaad kei hard crossen!
@PurpleNight, de eigenaar werkt naast de paarden, hij heeft er namelijk een garage naast.
Ik slaap altijd echt als een os, dus ik ben ook nog eens bang dat ik erdoorheen ga slapen!
Dankjewel!
x

PurpleNight

Woonplaats: Zo'n 10 tijdzones verwijdert van mijn favoriete acteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:45

Ik denk niet dat je er doorheen gaat slapen ;).
Als je in een stal slaapt ligt dat ook minder comfortabel en slaap je waarschijnlijk minder diep en je zal vast ook zenuwachtig zijn waardoor je kleinere geluidjes sneller opvangt als normaal.
Het komt vast helemaal goed!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:24

Samblabla schreef:
Ik vindt het wel heel erg veel verantwoording voor een 14 jarige, ik zou met de eigenaar overleggen om een geboortemelder te huren. Het is natuurlijk allemaal leuk maar mij lijkt het beste als je na de bevalling gaat kijken. :)

Een geboortemelder is een hulpmiddel bij het waken maar geeft geen 100 % melding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:21