WE zadel voor Lusitano met korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:34

nombrado schreef:
hmmm...kwordt toch niet echt blij van de foto's met de koeien :-(

Ik denk dat het meer een momentopname is van een pittig paardje :)
Of bedoel je dat niet?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:43

Lente76 schreef:
nombrado schreef:
hmmm...kwordt toch niet echt blij van de foto's met de koeien :-(

Ik denk dat het meer een momentopname is van een pittig paardje :)
Of bedoel je dat niet?

Voor dat laatste bedoelde ik dat ook. Niet bedoeld om dressuurmatig mooi figuur te slaan, enkel om te laten zien welke bewegingen je kunt maken.
Voor het koeienwerk moet je snel reageren, van links ineens naar rechts draaien. En met een pittig paard wat snel heet wordt op koeien, heb je soms je handen vol.

Maar Nombrado mag graag (ver)oordelen op andermans foto's. Dat is echter een andere discussie.

Ik heb enkel voor TS deze foto's geplaatst zodat TS idee krijgt van wat je kunt verwachten in de WE, en mijn ervaring daar ik ook klein paardje heb met korte rondgeribte rug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:37

Jesser schreef:
Voor dat laatste bedoelde ik dat ook. Niet bedoeld om dressuurmatig mooi figuur te slaan, enkel om te laten zien welke bewegingen je kunt maken.
Voor het koeienwerk moet je snel reageren, van links ineens naar rechts draaien. En met een pittig paard wat snel heet wordt op koeien, heb je soms je handen vol.

Maar Nombrado mag graag (ver)oordelen op andermans foto's. Dat is echter een andere discussie.

Ik heb enkel voor TS deze foto's geplaatst zodat TS idee krijgt van wat je kunt verwachten in de WE, en mijn ervaring daar ik ook klein paardje heb met korte rondgeribte rug.

Het gaat ook niet om dressuurmatig een goed figuur slaan, maar wel wat er gebeurd met jou in het zadel als je paard dit soort bewegingen maken. Dat bedoel ik in balans blijven zitten.
Je kan zien, dat het zadel je hierbij alleen tegenwerkt ipv mee, waardoor je je benen moet klemmen en je sporen diep in je paard moet prikken om houvast te houden.
Je bovenbeen en knieën vallen over de wrong, waardoor het houvast nog verder te zoeken is.
Nogmaals, het gaat hier niet om (ver)oordeling om jou of je paard! Maar sec om het zadel en de steun die je in dit soort bewegingen van het paard steun of geen steun geeft.
Ik zie in de andere foto identieke verstoring met het been van de ruiter...
Een zadel hoort de ruiter balans te ondersteunen, niet daarin te storen.
Ik zie het nu als storende factor, en ben ervan overtuigt, dat je in een beter ondersteunend model beter in balans kan blijven zitten.

Overigens vind ik je in het vaquera zadel veel beter in balans blijven zitten op die foto.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:01

Nombrado, je hebt het verkeerde paard/ foto bij de verkeerde persoon.
Ik zelf rij met een dressuurzadel met veel wrong die ook kort moest zijn. Mijn keuze is de Prestige Venus geworden. Zit je goed stevig in. Als mijn paard wat meer uit is gegroeid dan ga ik verder kijken voor een zadel erbij die evt wat prettiger voor de speed zou kunnen zijn. Maar de smurf is daar nog niet aan toe dus komt het vanzelf.

Lente76

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:14

Dus eigenlijk kun je toch het beste een Spaans zadel gebruiken als je WE wilt rijden?
Ik heb ook een paard met een korte rug, weliswaar geen PRE maar toch korter dan het gemiddelde paard.
Zijn er ook zadelpassers die hier ervaring mee hebben, behalve die uit Duitsland?
Wat zijn de voor- en tegens van een dergelijk zadel?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:08

Nombrado en dat is juist de pest dan ook met het vinden van een juist zadel bij mijn paard. Dat wat hem past, hoeft niet altijd mij te passen, en dat wat mij past, past hem niet altijd...Dus moet je een compromis sluiten en in eerste plaats naar mijn paard kijken. Mijn vaquero ligt gewoon niet meer fijn.. En mag ik geen dressuurwedstrijden rijden als ik dat wil.

Lente, ik heb met Callista Schrage hele fijne contacten. Ze adviseert me zo eerlijk mogelijk, zonder druk van een zadel te verkopen. En tot nu toe heeft ze bij mij en mijn paard altijd gelijk gehad.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:43

Lente76 schreef:
Dus eigenlijk kun je toch het beste een Spaans zadel gebruiken als je WE wilt rijden?
Ik heb ook een paard met een korte rug, weliswaar geen PRE maar toch korter dan het gemiddelde paard.
Zijn er ook zadelpassers die hier ervaring mee hebben, behalve die uit Duitsland?
Wat zijn de voor- en tegens van een dergelijk zadel?

Nee hoor, als je het filmpje kijkt van Pedro, zie je dat hij ook een dressuurmodel zadel gebruikt (zit is dressuur, opbouw is portugees tintje) Het gaat om de beenligging en zit.
Mail anders Pedro of Bruno om te vragen welk zadel je fijn steun kan geven met WE

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:47

Jesser schreef:
Nombrado en dat is juist de pest dan ook met het vinden van een juist zadel bij mijn paard. Dat wat hem past, hoeft niet altijd mij te passen, en dat wat mij past, past hem niet altijd...Dus moet je een compromis sluiten en in eerste plaats naar mijn paard kijken. Mijn vaquero ligt gewoon niet meer fijn.. En mag ik geen dressuurwedstrijden rijden als ik dat wil.

Lente, ik heb met Callista Schrage hele fijne contacten. Ze adviseert me zo eerlijk mogelijk, zonder druk van een zadel te verkopen. En tot nu toe heeft ze bij mij en mijn paard altijd gelijk gehad.

Ik ken het probleem niet echt wat je omschrijft.
Als een zadel fijn in het middelpunt ligt en goed op de paardenrug ligt, waar mijn billen in passen :D
mijn been mooi lang kan afhangen, bekken kan ontspannen en iets kantelen in bewegingen van het paard rijd ik op veel zadels zo weg.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:42

Jesser schreef:

Dank je!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:21

Ik heb met een dressuurzadel, een Espanola en een Vaquera WE gereden.
Het is toch een beetje zoeken wat je fijn vindt.

Het dressuurzadel ging prima in de dressuur en in de trail (ook nog de speedtrail). Maar met koeiendrijven was het toch geen pretje :) En is meer steun veel fijner. Het Espanola zadel geeft je die steun wel en je zit net zo lang als in een dressuurzadel waardoor je het fijn kan combineren! Alleen springen was echt een drama en er zit toch vaak een sprongetje in het parcours, ik kon niet eens in verlichte zit komen. Op een Vaquera gaat dat wel veel beter, omdat je iets minder lang zit. Maar je hebt ook net wat minder contact met je paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:35

Dank voor het delen van je ervaring!
Welk zadel vind je het lekkerst zitten, als je geen WE doet.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:22

Dan valt ieder geval de Espanola af. Dressuur en Vaquera zitten heel anders maar allebei erg lekker.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:30

Waarom valt de Espanola af?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:42

Te gedwogen voor mij, ik heb graag wat bewegingsvrijheid in een zadel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:18

In de alta escuela van Zaldi, heb je je beenligging dressuur en smal (smaller dan de espanola) en die is er 3 verschillende lengtes.
Er rijden wel meer ruiters WE met dit zadel en die zijn er erg blij mee kwa zit. Steun aan de achterzijde, voorzijde vrijer, voor evt. lichtrijden, en beenligging als een new kent in de dressuur.
(dressuurproefje mag er niet mee, dus als je dressuur wilt gaan starten zal je een andere keuze moeten nemen.)
Overigens zit er wel een verschil in opbouw tussen verschillende spaanse merken /type zadels.
zaldi, ludomar, marjoman.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:54

Wat zijn precies de verschillen, Nombrado?

Jami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:19

Ik heb heb een Ludomar Venus en een Zaldi Alta Esquela, beide korte versies. De lengte van de kussens is van beide zadels 48 cm. Beide zadels zijn dus geschikt voor een paard met een korte rug.
Het verschil in mijn beleving:
De Ludomar heeft een vrij brede zit dus dat is even wennen maar de flexibele boom en zachtheid van het leer ervaren mijn paard en ik als heel comfortabel. Het zadel geeft een heel veilig gevoel bij onverwachte acties maar geeft ook genoeg vrijheid om licht te rijden en een klein WE-sprongetje te kunnen maken.
De Zaldi heeft een smallere zit wat meer vergelijkbaar voelt met een dressuurzadel. Verder is de galerij aan de voorkant vrij klein dus geeft een iets minder veilig gevoel maar ook meer vrijheid. Dit zadel is in zijn geheel iets stugger en vereist een wat langere 'inrijtijd' maar daarna is het ook heel comfortabel.
Beide zadels zijn 'op maat gemaakt' op basis van metingen die ik zelf gedaan heb en foto's. Naar mijn idee passen ze beide goed.
Als je wil kan ik je foto's sturen; weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen.
Mijn man rijdt met een Marjoman Potrera Royal. Een heel stevig en robuust zadel. De kussens zijn 50 cm. lang dus daarmee ook redelijk geschikt voor een paard met een korte rug. Ik heb er wel eens mee gereden en vond het redelijk hard en zat er een beetje klem in omdat de voorgalerij lichtjes op je bovenbenen ligt. Maar mijn man zweert erbij en het is een zadel met lange zweetbladen dus daardoor goed geschikt voor zijn lange benen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:57

Wij hebben voor Ultramar ( zie profiel) een WE zadel ontworpen dat moest voldoen aan de volgende eisen: goed draagvlak, allround zodat het geschikt is voor de dressuur maar ook voor het koeienwerk, diepe zit. Ultramar wordt uitgebracht in de WE4 en omdat er dus geen zadel te koop is wat aan onze eisen voldeed hebben we het, samen met onze zadelmaker, zo ontworpen dat het aan onze eisen voldoet. Resultaat is een "kruising" tussen een dressuur, barok en westernzadel.
Het zadel heeft dus een hele diepe en zeer comfortabele zit, zoals je die terug ziet in bijv. de Sella Portugesa, maar is gebouwd op een flexibele westernboom, die zowel lichtgewicht als vrij kort is, het zadel heeft zweetbladen maar wordt gesingeld met een westernsingel en heeft ook een achter singel. Dat 1e is prettig omdat het aansingelen minder strak hoeft te gebeuren, o.a. ook door de westernboom. De achter singel is optioneel maar kan bij koeienwerk van pas komen. Het zadel heeft voor de gewone singel 2 verschillende bevestigingen waardoor de singel verder naar voren/ achteren of als 2 punts gording gebruik kan worden. Het zadel heeft een afneembare "horn" en er kan bijv. een borsttuig of staartriem bij gemaakt worden.
Er zitten brede beugelriemen aan en westernbeugels, maar het is ook mogelijk om er smallere riemen aan te bevestigen zodat er met "engelse" beugels ( of andere beugels naar keuze) mee gereden kan worden.
Het leuke aan dit zadel is dat het precies gemaakt kan worden volgens de eisen van de ruiter ( diepte van de zit, lengte van de boom, met of zonder "tooling" ( bewerking van het leer), singel en beugels naar keuze en als extra groot voordeel; geheel op maat voor paard en ruiter).
Het zadel wat wij nu hebben is "fully tooled" ( geheel bewerkt) omdat het op een grote (zadel. tuig, art, ) show in Amerika tentoongesteld is geweest. Meer informatie via PB.
Op de 1e foto het zadel met afneembare zadeltassen, afneembare horn en afneembare fenders:
Afbeelding
Op de 2e foto het zadel zonder tassen/ horn. Wel nog met de afneembare fenders en afneembare achter singel. De saddle strings zijn hier zo lang voor de show, die kunnen korter of weggelaten worden. Beugels kunnen dus naar keuze, we hebben nu zelf aluminium beugels aan de beugelriemen ( de brede fenders zijn er dus af).
Afbeelding

De facebook pagina van de (zadel) show:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater