verzamel dwergshetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:41

Afbeelding
kleine in haar crostijdje, was een steiger, boksprong

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:43

hielkebro schreef:
wij hebben er ook 2 van in het dorp.
de ene heeft x benen achtervoeten,
de andere weet ik niet.
lijken er geen last van te hebben maar vind het wel zielig.

ik zie ook niet echt dat ze er last van heeft en het is indd wel zielig maar iedereen vindt haar super schattig dus krijgt ze vaak streeltjes en je kan haar goed knuffelen en ze komt altijd bij mij staan <3

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:50

Het goede nieuws is dat er binnenkort een test voor dwergen is, nu maar hopen dat het testen ook verplicht gemaakt wordt want helaas wordt er nogsteeds gefokt met dieren waar al dwergen uit zijn voortgekomen. Ik vrees alleen als je die beerput open trekt dat er veel dieren uit de fokkerij moeten gaan verdwijnen.

Dat dwergen niet oud worden klopt niet helemaal, dwerg van TS heeft weliswaar dwerg kenmerken maar niet zo extreem dat ik denk dat het dier er niet oud mee kan worden. Met goede verzorging kom je een heel eind maar blijf rieel en houd haar gezondheid goed in de gaten. Dit kan wel leuk in de papieren gaan lopen, een goede hoefsmid heb je zeker nodig ! Ik weet niet hoe het gebitje is van deze pony ?

Ik heb zelf een dwergje van 3 jaar oud met de nodige afwijkingen maar het is een vrolijke, bijzonder inteligente pony die ik voor geen goud kwijt zou willen. Tandarts komt hier 3 keer per jaar voor haar en de hoefsmid iedere 6 weken maar ze is me dat allemaal waard.
Ik zit ook bij een groep die informatie verzameld over dwergen.
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:51

Ik heb ook een dwergje.
Op één keer koliek na in ruim tien jaar, heeft hij nog nooit iets gemankeerd, is dolgelukkig en vooral heeeeeeeel groot in zijn gedachte ;)

Tuffy: Afbeelding

Hier uiteraard in z'n zomervachtje, 't is nu een enorme haarbal op pootjes :D

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:53

Letsdunit schreef:
Het goede nieuws is dat er binnenkort een test voor dwergen is, nu maar hopen dat het testen ook verplicht gemaakt wordt want helaas wordt er nogsteeds gefokt met dieren waar al dwergen uit zijn voortgekomen. Ik vrees alleen als je die beerput open trekt dat er veel dieren uit de fokkerij moeten gaan verdwijnen.

Dat dwergen niet oud worden klopt niet helemaal, dwerg van TS heeft weliswaar dwerg kenmerken maar niet zo extreem dat ik denk dat het dier er niet oud mee kan worden. Met goede verzorging kom je een heel eind maar blijf rieel en houd haar gezondheid goed in de gaten. Dit kan wel leuk in de papieren gaan lopen, een goede hoefsmid heb je zeker nodig ! Ik weet niet hoe het gebitje is van deze pony ?

Ik heb zelf een dwergje van 3 jaar oud met de nodige afwijkingen maar het is een vrolijke, bijzonder inteligente pony die ik voor geen goud kwijt zou willen. Tandarts komt hier 3 keer per jaar voor haar en de hoefsmid iedere 6 weken maar ze is me dat allemaal waard.
Ik zit ook bij een groep die informatie verzameld over dwergen.
[ Afbeelding ]

ik zou Febe ook voor geen goud wegdoen ze is zo lief als iets en een crosje doet ze zeker!
In de kerstvakantie komt de hoefsmid nog eens en zal ik zeker febe aan de beurd laten komen.
En van tandjes heb ik nog niets gemerkt :)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:54

Shirley schreef:
Ik heb ook een dwergje.
Op één keer koliek na in ruim tien jaar, heeft hij nog nooit iets gemankeerd, is dolgelukkig en vooral heeeeeeeel groot in zijn gedachte ;)

Tuffy: [ Afbeelding ]

Hier uiteraard in z'n zomervachtje, 't is nu een enorme haarbal op pootjes :D

Van kleur een beetje de mijne :) is die van jouw ook zo aanhankelijk?

Shirley

Re: verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

Als niemand kijkt ;)
't Is natuurlijk een heel stoere hengst !

Zit geen kwaad in het beestje ( is geen ruimte voor, denk ik :)) )

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:58

Shirley schreef:
Als niemand kijkt ;)
't Is natuurlijk een heel stoere hengst !

Zit geen kwaad in het beestje ( is geen ruimte voor, denk ik :)) )

Hahhaha febe loopt vaak met haar staart omhoog en je kan haar vastpakken alsof het een echte knuffel is

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:58

juliexxxx schreef:
hielkebro schreef:
wij hebben er ook 2 van in het dorp.
de ene heeft x benen achtervoeten,
de andere weet ik niet.
lijken er geen last van te hebben maar vind het wel zielig.

ik zie ook niet echt dat ze er last van heeft en het is indd wel zielig maar iedereen vindt haar super schattig dus krijgt ze vaak streeltjes en je kan haar goed knuffelen en ze komt altijd bij mij staan <3

Als ze nergens last van hebben, zou ik er verder ook geen probleem van maken.
misschien hecht je je er meer aan dan een normale pony.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:02

Ja ik hecht veel aan haar, je kan niet boos zijn op haar als ze iets stout doet, die haar snoetje is zo schattig :) terwijl tegen mijn andere shet kan ik heel boos zijn zoals vandaag: mevrouw was weggelopen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:04

juliexxxx schreef:

Ik raad je aan even naar haar tandjes te kijken, of die wel netjes op elkaar aan sluiten.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:05

Letsdunit schreef:
juliexxxx schreef:

Ik raad je aan even naar haar tandjes te kijken, of die wel netjes op elkaar aan sluiten.

Oke zal ik zeker eens doen :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:20

juliexxxx schreef:
Ja ik hecht veel aan haar, je kan niet boos zijn op haar als ze iets stout doet, die haar snoetje is zo schattig :) terwijl tegen mijn andere shet kan ik heel boos zijn zoals vandaag: mevrouw was weggelopen

hahahahaha '' Echte Shetlanders ! '' sommigen dan xd

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:23

hielkebro schreef:
juliexxxx schreef:

hahahahaha '' Echte Shetlanders ! '' sommigen dan xd

vroeger liepen ze met 2 weg moest ik ze helemaal op het einde van de wei gaan halen samen met mijn buurman want die had gezien dat 2 shetters te samen pakken moeilijk was

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:35

Maar uiteindelijk zal het alleen voor de professionele fokkers iets uitmaken of dwergdragende hengsten eruit moeten. Hoe groot is de kans dat het gebeurd?
Waarschijnlijk zal er enkeld anders wordt gefokt, bepaalde merries en hengsten niet meer combineren maar in de hobby fok zal het niets uitmaken. Helaas.

ik dacht trouwens dat dwergen allemaal geboren werden met grote problemen, kromme pootjes, en gezondheid problemen. Of is dat een ernstiger gradatie van dwarfisme?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:45

Ik heb er eentje gekend maar die is niet oud geworden, ze kon ook heel moeilijk lopen. Is uiteindelijk in een sloot beland. Heel zielig eigenlijk. Diertje kon bijna alleen maar liggen. Beentjes waren even lang als het hoofd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:55

Er zijn, zoals bij alle afwijkingen, inderdaad diverse gradaties ...
Sommige dwergjes zijn niet eens levensvatbaar, worden doodgeboren of sterven gelijk na de geboorte, anderen redden het een poosje maar ontwikkelen zich niet juist en sterven alsnog ( hopelijk dan door ingrijpen van de betrokken personen :( )

En sommige hebben geluk, zijn gezegend met een klein, maar pittig lijfje en bijbehorend karakter ( en een baas die ze donders goed in de gaten houdt ;) )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:19

want als ik op google kijk zie ik echt hele nare misvormde ponies voorbij komen. Heb dan ook begrepen dat ze het er nooit mee redden.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:09

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:49

heb destijds ook heel veel gezocht en nagelezen over dwarfisme naar aanleiding van dat topic, en kwam toch niet achter dat ze ook kunnen leven ermee...

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:51

bij mij staat er ook een dwergje in de buurt! :)
beestje kan nog vrolijk door de wei crossen, hij heeft er in ieder geval geen last van! :)

ik kan wel een foto pb'en als je wilt, maar ik zet hem liever niet zomaar op internet omdat hij niet van mij is ;)

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:21

donna123 schreef:
NardoLove schreef:
ik heb 2 mini shetjes weet alleen nie hoe ik foto moet plaatsen maar Nardo is 86cm en sweedy 80 en sweedy heeft zelfde snoetje als jou shetje :)

Mini Shetlanders zijn iets totaal anders dan "dwerg" Shetlanders...

ja weet ik, ik vond het wel leuk om erbij te zetten en vooral omdat sweedy op de onderste lijkt :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:09

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:33

Phew en er dan zoveel geld voor vragen, nadeel is wel dat sommige mensen alleen de stokmaat zien en er dus vrolijk verder gefokt wordt....

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:37