Grondwerkt met haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

straalina

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:49

je moet vooral zien dat het interessant voor haar blijft. Let dus goed op haar lichaamstaal. Als ze het bij het longeren SUPER doet meteen stoppen en iets anders gaan doen (wandelen, knuffelen...) Ik denk dat ze dus die stijgertjes doen omdat ze zich begint te vervelen, wissel onder het longeren dus soms ook van hand, laat haar een stoppen, eventjes laten wachten, meteen terug aansporen, gewoon veel variatie inbrengen en op het 'hoogtepunt'stoppen! :) Succes!!!! *\o/*

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:58

straalina schreef:
je moet vooral zien dat het interessant voor haar blijft. Let dus goed op haar lichaamstaal. Als ze het bij het longeren SUPER doet meteen stoppen en iets anders gaan doen (wandelen, knuffelen...) Ik denk dat ze dus die stijgertjes doen omdat ze zich begint te vervelen, wissel onder het longeren dus soms ook van hand, laat haar een stoppen, eventjes laten wachten, meteen terug aansporen, gewoon veel variatie inbrengen en op het 'hoogtepunt'stoppen! :) Succes!!!! *\o/*

Oké, dat dan maar gaan proberen! Iid klopt ookwel, had er alleen nog niet zo aangedacht.. :\
Maar echt bedankt!
Hihi alle reacties zijn nog van harte welkom!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:22

Hoelang longeren jullie ong? Ik ben hier niet echt bekend mee... En wil dus graag weten wat normaal is voor mijn haf die dus een tijdje qua rijden en longeren heeft stilgestaan... (half jaartje).
Btw: Ik wil nu eerst de stap en draf tijdens het longeren goed onder de knie krijgen (voor mij en Iris!)
Het galoperen wil ik hierna gaan doen natuurlijk, maar eerst de stap en draf maar eens! :)
Ik longeer altijd aan het halster.
In stap loopt ze met haar hoofd heel laag.. (bijna tegen de grond), is dit erg??
Sorry ik ben best onervaren, en wil dus hier graag vragen stellen (vooral over het rijden en longeren..).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:48

Toevallig. Vandaag ben ik een leuke vrijheidsdressuur channel tegen gekomen op youtube!
Het heel VrijheidsdressuurNL! Ben vandaag begonnen op m'n haf te leren flemen door middel van dit filmpje. Hij vond het erg leuk (ik denk vooral omdat hij eten kreeg...)
Hier een link als het je leuk lijkt: http://www.youtube.com/watch?v=2iebDEqYD_w

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:52

ik heb een hele lijst met simpele oefeningen voor het grondwerk, het is simpel uitgelegd heb hem zelf gemaakt :D ik zou je pb'en

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:05

Esaqar schreef:
Toevallig. Vandaag ben ik een leuke vrijheidsdressuur channel tegen gekomen op youtube!
Het heel VrijheidsdressuurNL! Ben vandaag begonnen op m'n haf te leren flemen door middel van dit filmpje. Hij vond het erg leuk (ik denk vooral omdat hij eten kreeg...)

Oehh! Dat ziet er iid heel leuk uit! Dankje!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:06

kionasuppie schreef:
ik heb een hele lijst met simpele oefeningen voor het grondwerk, het is simpel uitgelegd heb hem zelf gemaakt :D ik zou je pb'en

Dankje! Ik heb het net gezien! :) Ik zou het straks ff doorlezen :) En dan kan ik zo aan het werk! (ik heb een stukje gelezen, en het zag er heel boeiend uit!)
Dankje!!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:37

Mirjam1202 schreef:
Esaqar schreef:

Oehh! Dat ziet er iid heel leuk uit! Dankje!

Haha geen dank hoor (:
Op het kanaal staan verder nog veel meer leuke dingen!

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:12

Ik ken het kanaal ook al een tijdje, superduidelijke filmpjes alleen vind ik dat er bij het aanleren soms wel met HEEL VEEL voedsel word gewerkt, pas daar dus mee op, zie dat je pony niet alleen werkt voor het eten maar vooral ook omdat hij het leukt vind en omdat hij wilt werken voor JOU en voor ZICHZELF :j
De website en de groep op fb (Vrijheidsdressuur en meer) zijn ook kei leuk, zeker een aanrader! :Y)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:38

straalina schreef:
Ik ken het kanaal ook al een tijdje, superduidelijke filmpjes alleen vind ik dat er bij het aanleren soms wel met HEEL VEEL voedsel word gewerkt, pas daar dus mee op, zie dat je pony niet alleen werkt voor het eten maar vooral ook omdat hij het leukt vind en omdat hij wilt werken voor JOU en voor ZICHZELF :j
De website en de groep op fb (Vrijheidsdressuur en meer) zijn ook kei leuk, zeker een aanrader! :Y)

Oké, mmij haf is DOL op eten, dus dat zou ze wel niet zo erg vinden ;). Dankje!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:45

Ik werk zelf altijd met freestylen (Emiel voest)& vrijheidsdressuur (joyce de vos, heeft een site waarop veel vrijheidsdressuur staat, en er is eventueel ook een leuk boek... Vrouw met een wit paard als afbeelding op de voorkant Van het boek).

Zoals ook al eerder werd genoemd leid oefeningen etc.
Als je wil kan ik de links wel eens zoeken :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:53

Polkiej_x schreef:
Ik werk zelf altijd met freestylen (Emiel voest)& vrijheidsdressuur (joyce de vos, heeft een site waarop veel vrijheidsdressuur staat, en er is eventueel ook een leuk boek... Vrouw met een wit paard als afbeelding op de voorkant Van het boek).

Zoals ook al eerder werd genoemd leid oefeningen etc.
Als je wil kan ik de links wel eens zoeken :)

Oké, als je wilt doen: Graag! ;)
Hihi dankje!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:45

Hee!!
Laatste tijd elke keer met haar gewandeld (wat best goed ging!!), ook gedraafd wat ze elke keer goed doet :) De bochten gaan ook al steeds beter!! :)
Zaterdag gaat t wss gebeuren... (is nog niet zeker of ze dan kan) Ik heb een vriendin van me gevraagd om me weer te helpen met het starten van rijden... :) Ik vind t super spannend, maar ik wil t super graag! En t moet toch maar een keer gebeuren... ;)

XX

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:23

jeeeejjj!!! hoe is het geweest? :+

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:24

Heel erg balen.... Ze is met haar eigen paard gevallen, en had heel erg last van haar been... Kon niet opstijgen en ook niet meerennen enz... Ze heeft me geholpen met het rechter achteruit lopen en met het longeren :) We gaan binnenkort wss wel weer opnieuw afspreken

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:34

Ik wou eerst graag een zweep aanschaffen, door alle reacties op bokt ;)
Maar ze is bang voor de zweep kwam ik achter.... Dit had ik nooit verwacht want ze is nooit ergens bang voor...

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:19

Als je echt met zweep wilt werken (kan vaak handiger en veiliger zijn) kun je wat schriktrainig/zweepgewenning doen, je vind genoeg filmpjes op yt ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:46

straalina schreef:
Als je echt met zweep wilt werken (kan vaak handiger en veiliger zijn) kun je wat schriktrainig/zweepgewenning doen, je vind genoeg filmpjes op yt ;)

Ja klopt! :) Ben er al een beetje mee bezig geweest ;) Ik heb met een klein stokje geprbeerd :) Ging al best redelijk ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:34

Vandaag Iris opgezadeld :) We hebben gwn aan het halster gelopen, en ze gaf er helemaal niks om dat er een zadel op haar rug lag :) We hebben ook nog een stukje gedraafd! :) Ben echt super blij dat het zo goed ging!! Dit wil ik nog een paar keer herhalen, dan wil ik het hoofdstel op doen, en daar het touw aan maken :) Daarna wil ik er dan toch écht op gaan! Heb er super veel zin in!!
Tijdens het draven schudde haar zadel wel een beetje... (aan de achterkant), we hebben er destijds wel een staartriem bij gekregen, dus die wil ik er de volgende keer aan vast maken :).
Ik kan merken dat het 'grondwerken' geholpen heeft!! :). Ik ga hier zeker nog mee verder, en verder op door ;). Ik hoor nu steeds meer over een kaptoom? Is dit nu nog handiger, beter ofzo? :) Echt bedankt voor de tips tot nu toe!! Heb er super veel aangehad tot nu toe ;)

Cisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:15

Onze dochter is ook eerst begonnen met grondwerken met haar Haflinger. Dit heeft ook heel veel geholpen. Toen zij er eenmaal voor de eerste keer op ging hebben we dat met een longeerlijn eraan gedaan. Dan heeft iemand nog een extra rem vast. Ze is pas geheel los gaan rijden toen zij aan de longeerlijn de noodrem goed door had en vervolgens alle gangen onder de knie had dus stap, draf en gallop en vanuit al deze gangen ook goed kon stoppen. Sinds 3 dagen hebben wij haar verhuisd naar een nieuwe stal en je zal dan denken dat een paardje dan best wat onrustig is op zo'n nieuwe plek maar niets is minder waar. Door het vele grondwerken is ze helemaal gesteld op onze dochter. Ze volgt haar overal en zelfs de 2e dag op haar nieuwe plekje kon onze dochter er al weer op rijden. Wij hebben ook veel gekeken naar de filmpjes op youtube van Monty Roberts en dan voornamelijk het join up gedeelte. Erg veel van geleerd en het werkte super. Succes met rijden en geniet er vooral van!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:42

Yeah!! Vandaag weer ff met haar gereden! Ging super! Alleen ff rustig gestapt :) Zodat we er allebij weer aan konden wennen :). Al was het vooral voor mij wennen haha ;).
Ze vond het prima, en gaf er helemaal niks om ! :) Morgen/overmorgen weer gaan rijden, en dan ook ff draven :).