Renovo en Manno vrij gaat best lastig worden en helemaal als je geen vos wilt. Daarnaast moet je ook rekening houden met Waterman. Tenminste dat is als je een tuigpaard hengst wilt.
Ik dacht eerst aan Cresendo maar die heeft in de derde generatie toch weer 1x Renovo bloed. Helaas ook vos.
Marvel alleen diepvries, helaas ook vos maar wel echt Renovo en Manno vrij. Money maker alleen diepvries stekelharig zwart bruin is net als Marvel een halve saddlebred maar wel weer Renovo en Manno vrij.
Nando vers sperma, zwart +punt, Renovo en Manno vrij maar wil wel eens minder mooi hoofd door geven.
Of als je hackney aandurft PLAIN'S LIBERATOR is geheel vrije lijn. Is zwart! Ik heb niet gekeken of de hengst bij je merrie past.
Verder heb je weinig keus maar misschien is een gokje met Alexandro P wel wat? Ik meende gelezen te hebben dat er wat tuigpaard fokkers hem hebben overwogen.
MKuijt
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-14 18:40
Ja ik neem hem wel mee ja, ik lees er toch wel hele goede dingen over.. Ik blijf toch ook twijfelen over Urgent.. Geen Renovo, wel veel Hackney.. Moeilijk dit..
Anoniem
Geplaatst: 27-01-14 18:45
Ik zou Urgent niet doen, ik vind het wel een hele mooi hengst maar met vader Waterman??? Aangezien jou merrie aan moeders kant Waterman als vader heeft.... of begrijp ik jou afstammingsrijtej niet goed?
Je kan een inteelt percentage lijst opvragen bij het kwpn. Dan weet je het precies. We krijgen ook een plains liberator veulen dit jaar. Maar ja uit een heel andere moeder.
Anoniem
Geplaatst: 28-01-14 12:23
Wat wil je eigenlijk gaan doen met het veulen? Als je concoursen wilt gaan rijden (tuiger voor de showwagen) dan kun je beter je strenge eis van Renovo en manno vrij laten varen. Je kunt dan kiezen voor een tuigerhengst die Renovo of Manno in de vierde lijn heeft zodat bij aanparing met jou merrie Renovo of Manno buiten het papier valt.
Is bloedspreiding je doel maar wil je geen hackney dan kun je een Gelderse hengst overwegen als Rubus, Alexandro P of Danser (heeft 1x Renovo in de vierde lijn). Je kunt dan met dat veulen altijd nog weer terug fokken met een tuiger.
Overigens kun je met het veulen altijd naar de Gelderse toe als je een Gelderse hengst gaat gebruiken. Zolang het veulen aan het Gelderse type voldoet zal men naar mijn gevoel niet zo moeilijk doen.