Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:23

Zie de post van Pletje.

Tis maar wat je wil bevestigen. Wil je een meer rijtypish model kan je denk ik beter gaan voor Chablis en niet terug pakken op Elegant.
Vind je juist Elegant een mooi type hebben ja,...dan kan je er voor kiezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:23

Elegant was een goed fokkende hengst :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:24

Elegant was een keurhengst...dus ja. Hij fokte heel goed.

Ik heb zelf een Elegant.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:25

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:26

paardjes123 schreef:
Ik kan mij hierop bokt een gelderse merrie herinneren die afstamde van Sir Oldenburg, was echt een plaatje. Volgens mij voldoet hij ook aan je eisen, maar ik ben geen echte kenner
http://www.team-nijhof.nl/apps/hengst_detail.php?id=51

Ja, dat was Esprit uit Jorina van Ahoy.

Maar Jorina was wel wat degelijker nog dan deze merrie. En Sir Oldenburg zien ze liever niet bij de Gelderse.

Esprit is wel een erg goed paard.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:29

Oh weer wat geleerd, wist niet dat ze SO liever niet zagen :o

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:59

Bedankt voor jullie hulp allemaal! Ik leer er veel van, ik ga sowieso Aida in Didam laten keuren als Gelderse, had ik voor dit topic niet gedaan.. Thanks!

Ik wil het veulen van Aida graag wat minder grof/ iets ranker. Ook zouden haar bewegingen, vooral stap en draf, wat ruimer mogen. Vind haar benen ook iets aan de korte kant voor haar grootte ;) Ik wilde ook graag meer knie actie zien maar als ik de Gelderse kant op ga met haar, dan is dat misschien niet echt noodzakelijk.

Ik weet niet wat verstandig is voor het Gelderse stamboek, rij- of tuigtypisch? Of maakt dat weinig uit? Qua looks neig ik heel erg naar Chablis; prachtige kleur! (sorry :o ) Maar ik weet niet of Chablis überhaupt nog dekt? Ik zag dat hij voor 2013 niet beschikbaar was wegens dressuurtraining.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:03

Chablis is beperkt beschikbaar voor 2014, je kunt een aanvraag indienen over de mail of telefonisch, zie ook zijn facebook pagina :j Erg mooie hengst en zou hem zeker wel durven te gebruiken in combinatie met deze merrie :) !

Vitens lijkt ook geschikt, maar is vos ;) En dan heb je toch weer goede kans op een vos :)

Zoals Natasja ook al aangeeft, deze merrie zou heel goed naar Didam kunnen naar mijn idee. Mooi type en mooi bloed voor de gelderse richting ! Leuk dat de keuring al in de planning staat !

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:12

Vitens is mooi ja! Zag echter bij de stal waar hij staat ook de hengst Sirius staan.. Erg mooi! Zou dat dan niet passen? Waarom past Vitens beter? (excuses voor alle vragen; vind het allemaal zeer interessant :D)

(ojee.. ga ik dan toch richting vos? ;) Alle opties open houden!:o)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:15

Wat wil je graag verbeteren en verankeren?

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:21

Aida heeft een prachtig karakter, gezond, sterk en werkwillig paard. Mooi koppie, mooie kleur, goede hoeven, mooi lengte in haar rug.

Minpunten; weinig ruimte in stap en draf, wat grof, benen m.i. wat aan de korte kant... Dat zou ik graag verbeteren.

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:22

Cheytjuh schreef:
Zoals Natasja ook al aangeeft, deze merrie zou heel goed naar Didam kunnen naar mijn idee. Mooi type en mooi bloed voor de gelderse richting ! Leuk dat de keuring al in de planning staat !

Wat leuk om te horen!!! En wat spannend, heb er helemaal zin in! :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:34

Leuke merrie heb je daar! Je woont bij mij in de buurt zie ik :) Heb je haar van de fokker, die ook bij jou in de buurt zit?

Alexandro zou ik echt laten staan voor deze merrie. Je gaat er niet meer ruimte mee krijgen in stap, wel veel spektakel in de benen, maar dat komt toch ook wel van de tuigpaardenkant weg. Dan zou ik bij jouw merrie veel eerder voor Koss gaan, die doet het goed op tuigpaardenbloed.

Wilson kan je inderdaad ook overwegen.

Sander zou ik laten staan, want dan fok je ook de tuigtypische kant op, dan val je een beetje tussen Gelders en tuigpaard in gezien jouw merrie ook een 'randgeval' is. Weet ook niet of je daar meer ruimte in de bewegingen mee gaat fokken.

Chablis is een plaatje en een heel charmant dier om te zien. Daar ga je vast niet grover mee fokken.

Lengte in de benen vind ik trouwens prima hoor bij jou merrie!

Vitens kan je ook overwegen als jouw merrie een goed achterbeen heeft (Vitens heeft een wat lang achterbeen). Hij heeft veel ruimte in bewegingen, een super voorbeen en een heel mooi front.

Sirius kan je ook overwegen ja, maar vind Vitens beter passen.

Edit: SO kan je ook overwegen ja, daar kan je wel een plaatje mee fokken. Maar geen kampioen keuringspaard gezien SO ze niet echt lijkt te bevallen in de Gelderse richting (al hebben ze er maar 1 voor de neus gehad en dat is de mijne).

En als je eens wilt bekijken hoe de verschillende hengsten vererven, zie de fotomappen op de FB pagina uit mijn onderschrift!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:45

MKuijt schreef:
Cheytjuh schreef:

Wat leuk om te horen!!! En wat spannend, heb er helemaal zin in! :D

Misschien leuk om te zien, mijn Vitens van dit jaar uit een Elegant merrie met Walser x Droomwals (ook tuigbloed) :

Dag 1 :
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-M7RVSVHN.jpg

Afbeelding
Merrie (moeder) is zoals hier te zien nogal tuigtypisch in beweging, redelijke actie van voren en een goed achterbeen. Idunn (het veulen) heeft een actief achterbeen en de ruimte van paps meegekregen in het voorbeen (GELUKKIG :+ )

4 maand oud geloof ik :

Afbeelding

Enorm fijn karakter, koeler in de kop dan de moeder die nogal een vuurvretertje kan zijn, en langer gebeend dan moeders :j

Vond Vitens dus erg fijn gecombineerd :j Chablis ligt voor mijn merrie ook in de planning voor 2014, mochten we 'geselecteerd' worden :D

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:51

Dank je wel :) Ze komt uit voorthuizen, brugveense weg (als ik het me goed herinner). Ik geloof niet dat het daar een officiele fokkerij was maar -wil niemand tegen het zere been stoten- ik weet het niet zeker :)

Och zag net Chablis op de facebookpagina... Jeetje.. Geloof dat ik verkocht ben, wat een vreselijk mooi paard!

Maar mijn lijstje met hengsten wordt nu wel erg lang, ik ga nog heel even wat namen langs en dan afsluiten.. Ik geloof dat ik vannacht over paarden ga dromen, kan niet anders.. :D

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:53

Ontzettend leuk dier! :D Maakt het er niet makkelijker op :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:54

Haha nee he, het blijft leuk dat hengst uitzoekwerk :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:56

Malestein? Dat is een bekende Gelderse en tuigpaardenfokker. Maar zal er gewoon als een boerderij uitzien gok ik.

Is van de stam van alle Jane's. Odila Jane, Bresila Jane, ook Dandy Jane die vorig jaar kampioen was bij de 4-7 jarigen, enz.

Ja Chablis is knap he!
Vitens ook hoor!

Chablis staat trouwens bij jou om de hoek, als je de eigenaresse contact is het vast wel mogelijk hem irl te bewonderen!
En verder is de Gelderse hengstendemonstratie begin van het voorjaar in Ermelo erg interessant. Daar kan je ze mooi vergelijken, alle hengsten op een rij.

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:07

Ja echt heel leuk! :D

Malestein, daar komt haar stalgenoot vandaan! (het andere topic, Eva -waar in het stamboek de Jane vergeten is- :(). Aida (alida Jane) komt bij de buren van Malestein vandaan :), van Manen. Grappig, klein wereldje he?

Chablis bij mij om de hoek? Oh? Oeh, daar ga ik even contact mee zoeken dan, die moet ik zien in het echt! ;)

Die demonstratie lijkt me een erg goed idee!

En dan als laatste, voor ik mijn mandje in duik;

Wat vinden jullie van Wilskracht? http://familievanlutterveld.nl/wilskracht/

Dank voor al jullie hulp en welterusten ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:17

Wilkracht is niet goedgekeurd bij het KWPN. Zou zonde zijn om daar mee te dekken.
Vind zijn voeten ook niet geweldig.

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:18

Duidelijk.. Is van mijn lijstje af! Thanks :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:44

foto van mijn Alexandro uit een voorlopig keur merrie van Elegant x Zep x Commandant x Eclatant.

Afbeelding

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 09:10

Ook een prachtig dier! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:55

Alexandro is een Koss, dan pakte ik in dit geval de vader!

Tuigpaarden draven vaak sterk, dan zou je Saron ook nog kunnen overwegen om iets rijtypischer en toch gelders te fokken
Ik heb een Saron veulen en die is bovengemiddeld braaf! De moeder ook maar toch

Je Vitens ziet er knap uit Cheytjuh