met hengst op hengstenkeuring willen maar verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: met hengst op hengstenkeuring willen maar verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:05

Voor het BWP is mijn beste raad, ALS je er al aan wilt beginnen: breng hem naar een van de grote stallen om klaar te maken en voor te brengen daar. Al heb jij een wereldpaard daar staan, als eigenaar met 1 paard zonder naamsbekendheid, ligt hij er sowieso uit.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:10

Ooh ja, als nieuweling ben je vaak bevooroordeeld, ook al is je paard nog zo goed.

Als iemand met een grote naam een rondje maakt krijgt hij hogere punten. Raar maar waar :P

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:14

De afstamming is ook bepalend, correcte bouw, voor springen goeie technieken en overzicht...

Ik was van De week bij kwpn hengsten keuring. Er was er 1 liet geen enkele goeie sprong zien. Maar door interessante afstamming toch door...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:43

melvinrandy schreef:
Ooh ja, als nieuweling ben je vaak bevooroordeeld, ook al is je paard nog zo goed.

Als iemand met een grote naam een rondje maakt krijgt hij hogere punten. Raar maar waar :P

Dat is niet zo. Tenminste niet bij het KWPN.

Pletje123 heeft vorig jaar haar hengst bij het KWPN goedgekeurd gekregen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:57

NatasjavE schreef:
Dat is niet zo. Tenminste niet bij het KWPN.

Pletje123 heeft vorig jaar haar hengst bij het KWPN goedgekeurd gekregen.

Je komt uiteindelijk allemaal aan de beurt om naar huis gestuurd te worden..
Voor de goed keuring of er na..nl. de fokkersvraag beslist..

Begin er niet aan want de meeste houden er uiteindelijk een financiële kater aan over.
Juryleden voetballen met jouw beurs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:59

Dat klopt zeker.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:19

Waarom neem je niet gewoon contact op met het BWP en vraag daar tekst en uitleg. Over de kosten de keuring, waar je paard aan moet voldoen en of er speciale eisen worden gesteld aan de klinische en rontgenologische keuring. Als ik het goed onthouden hebben mag tussen de keuring (kliniek) en de hengstenkeuring niet meer dan 6 weken zitten.
Sperma onderzoek is pas aan de orde als je hengst goedgekeurd word (tenminste zo was het een aantal jaar geleden bij het kwpn)

En zoals Urielle al aangaf het beste is om je hengst door een professionele hengstenhouder te laten voorbrengen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:51

melvinrandy schreef:

Hier ook weer zo iets " Regels zijn er om van af te wijken".

Fokken op karakter.

Citaat:
Goedgekeurde KWPN-hengsten dienen twee jaar deel te nemen aan de hengstencompetitie. De hengst Charmeur (Florencio x Jazz) heeft nog niet voldaan aan deze verplichting: hij moet nog een jaar deelnemen. Dit seizoen lukt dat niet. Charmeur is door de eigenaar namelijk afgemeld omdat hij een trainingsachterstand heeft opgelopen veroorzaakt door zijn dominante, wat brutale hengstengedrag. Dit uitte zich ook tijdens het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden in Verden, en werd mogelijk veroorzaakt door het drukke seizoen waarin sport en fokkerij is gecombineerd.

Charmeur heeft dit voorjaar tijdens het intensieve WK-selectietraject zich veelvuldig zonder problemen laten zien. Hetzelfde geldt voor zijn deelname eerder aan de Pavo Cup, die hij in 2011 en 2012 op zijn naam schreef. Daarom heeft de hengstenkeuringscommissie besloten de hengst een jaar uitstel te geven. De eigenaar heeft toegezegd dat Charmeur volgend jaar zijn verplichting wel inlost.

loveremerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:18

om te beginnen moet je hem RX en klinisch volledig laten goedkeuren voor je verder kan
maar mijn mening hierover is
dat keuringen allemaal vriendjespolitiek is en zeker in de springpaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:25

Jouw paard is helemaal gekeurd en goed bevonden, dat is mooi voor je. Kun je met een gerust hart lekker beginnen aan een sportieve carriere. En wat betreft je keuringsaspiraties, wees wijs en laat ze varen. Ballen eraf halen en alletwee gaan genieten heb je veel meer aan. Als jij je paard als drieënhalf jarige bij een handelaar vandaan hebt is het voor 90 % geen keuringsmateriaal. Waarmee ik dus niet zeg dat je geen geweldig paard hebt gekocht maar een ggk hengst en een leuk rijpaard zit nogal wat tussen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:20

@ bigone zeg maar gerust 100%

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:04

Ceriadwen schreef:
@ bigone zeg maar gerust 100%

Bijna Kerst, wilde eens een beetje lief zijn en niet zo hard overkomen, dromen moet je langzaam uit ontwaken anders worden het nachtmerries }>

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:46

caresje schreef:
(ben precies weer dom geweest om deze vraag op bokt te stellen iedereen gaat hier meteen vooroordelen geven daar kan ik niet zo goed tegen)
Nee, integendeel. Je krijgt nu mooi reacties die gewoon voortkomen uit ervaring en weten waar de klepel hangt.

Een 4 jarige aanbieden geeft het 4-jarige paard al een enorme achterstand. Zo’n paard moet nl. al aan heel veel meer voldoen dan een driejarige. Voor de precieze eisen zul je bij het stamboek moeten zijn.

Als dit paard dekhengstmateriaal was geweest, was hij dat traject allang in gegaan.

Bij het KWPN heeft een driejarige ggk dekhengst je minsten 10.000 tot 20.000 euro gekost. Kosten variëren vanwege het zelf voorbereiden e.d.. Als je dat ook nog uitbesteed, komt dat er ook nog eens bij. Gaat je hengst er tijdens het verrichtingsonderzoek er uit dan kost het je iets minder, maar nog steeds ruim 10.000.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:59

het is voor mij de bediloeling niet dat het een dekhengst word ofzo (nooit geweest).
maar ik dacht dat je toch net als bij merrie's toch predikaten kom halen?
en zijn ballen gaan er echt niet af hoor die blijven lekker waar ze hangen geen van ons heeft daar last van dus ik zie geen reden voor ze eraf te laten halen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:14

Dan kun je beter naar de gewone keuring gaan. Ik weet niet hoe dat werkt bij het BWP, maar bij KWPN kunnen ruinen ook ster worden op de stb. keuring.

wacht maar tot het voorjaar... dan heb je spijt van die ballen. Dan heb je een gefrustreerd paard rondlopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:34

Persoonlijk zou ik het bwp bellen voor een uitgebreid gesprekje. Mailen kan natuurlijk ook... Hun kunnen al jou vragen beantwoorden en ik weet niet of er bijv. ook een foktechnische commissie is bij het bwp? Maar anders kun je natuurlijk vragen of zijn bloedlijn als interessant gezien word en hem evt alsnog op de HK voorstellen.

Heel veel plezier met je nieuwe paard *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:43

caresje schreef:
het is voor mij de bediloeling niet dat het een dekhengst word ofzo (nooit geweest).
en zijn ballen gaan er echt niet af hoor die blijven lekker waar ze hangen geen van ons heeft daar last van dus ik zie geen reden voor ze eraf te laten halen.

Hoe word hij dan gehuisvest , staat hij bij andere paarden in de wei?? Als je hem apart houd heeft hij er wel last van en als jij er tzt mee op jumping wilt en er komen hengstige merries in je buurt dan spreek ik je nog wel weer. Vergeet niet dat een hengst veel ervaring vergt, zowel in omgang als met rijden, heb jij daar al veel ervaring mee. Zie dit aub niet als kritiek maar als iemand die hengsten prachtig vind maar dan alleen wanneer ze van nut zijn, dus niet omdat het zo leuk en stoer is om een hengst te rijden en ook niet voor die soms dikke nek, die kun je er ook aanrijden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:02

Ik snap sowieso niet waarom iemand een hengst, hengst houd als die niet goedgekeurd is voor de dekdienst. Vind dat zo een onzin

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:04

caresje schreef:

Bij merries kan dat, bij veel stamboeken ook bij ruinen maar bij hengsten volgens mij altijd alleen maar goedgekeurd of niet goedgekeurd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:28

Bij BWP hebben ze geen 'keuring' voor ruinen of hengsten, geen predicaten enz. Als ze niet goed genoeg zijn om als gekeurde dekhengst door het leven te dan worden de meeste mannelijke rijdieren gecastreerd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:03

bigone schreef:
caresje schreef:

Hoe word hij dan gehuisvest , staat hij bij andere paarden in de wei?? Als je hem apart houd heeft hij er wel last van en als jij er tzt mee op jumping wilt en er komen hengstige merries in je buurt dan spreek ik je nog wel weer. Vergeet niet dat een hengst veel ervaring vergt, zowel in omgang als met rijden, heb jij daar al veel ervaring mee. Zie dit aub niet als kritiek maar als iemand die hengsten prachtig vind maar dan alleen wanneer ze van nut zijn, dus niet omdat het zo leuk en stoer is om een hengst te rijden en ook niet voor die soms dikke nek, die kun je er ook aanrijden.

Even de mama. Hij wordt gehuisvest bij andere paarden (ruinen) en we kijken hoe hij zich verder ontwikkeld en beslissen daarmee of hij hengst blijft of dat hij geruind wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:15

Verstandig antwoord mama. Maar voor het gemak van je dochter is het niet zo verkeerd om hem te ruinen, vooral als ze er regelmatig mee op jumping wil gaan. Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn maar hier moet je eerst een bepaald niveau behaald hebben en minimaal 12 zijn om een hengst te mogen starten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:28

In België moet je minimaal L zijn maar ze was al L2 met haar pony dus dat is geen probleem.

Als hij echt vervelend wordt op jumping of op school bij de merrie's kunnen we alsnog beslissen om hem te ruinen maar nu heeft hij totaal geen hengstengedrag.

We zien hem ook liever wat meer als hengst ontwikkelen en als we hem nu zouden ruinen heb je kans dat hij nog een stuk de hoogte in gaat. Aangezien hij al erg groot is zitten we daar niet op te wachten ;)