Apache x Havidoff merrie dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:41

Fokker543321 schreef:
Toch blijft de merrie, in mijn ogen, iets week voor het mooie alhoewel dat voor het paard niet een probleem is, maar wel een verbeter punt in de nafok.

En daar gaat het om.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:44

Fokker543321 schreef:
Dat klopt. De merrie is inderdaad nog 2 op de foto en daarom valt het wat dat betreft iets te nuanceren. Toch blijft de merrie, in mijn ogen, iets week voor het mooie alhoewel dat voor het paard niet een probleem is, maar wel een verbeter punt in de nafok.

Ja ik zal moeten kijken naar een hengst die iets meer volume, lengte en maat geeft. Anders vrees ik inderdaad voor een kleintje.

Tja en welke hengst geeft maat, lengte, iets meer volume, fijn karakter en een goede galop? En dan ook nog op Apache passen?

Don schufro of zijn zoon Don Romantic.

[F-AM] Hoe fokt Don Schufro?!

Elisa2

Re: Apache x Havidoff merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:46

Met Donnerhall bloed krijg je inderdaad een paard met maat,lengte en een fijn karakter...qua gangen goed maar niet spectaculair.

Ik zou als ik jou was eens bij de nafok van Bon Bravour gaan kijken op de eerste bezichtiging. Heb het idee dat die wel aardig aan je wensen voldoet.De weke rug heb ik al meer gezien bij Apache nakomelingen,lijkt mij ook een aandachtspunt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:27

ceasario schreef:
Lante schreef:
ik zou wel kiezen voor een hengst met wat massa en bot, anders heb je wel kans op zo'n popje, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

De breedte en diepte van de sprong is toch goed..Wil je naar een Belgische trekpaardhengst?

En jij wilt een paard op benen als tandenstokers..? :P
Er zit nog wel wat tussen een trekpaard en een volbloed hoor... :z

En ik meende ergens te lezen dat de merrie 2,5 jr was?
Of ging dat over die Apache x Houston..?
Die rug in combinatie met voor en achterhand zijn niet heel mooi inderdaad, maar TS is zich daar volgens mij goed van bewust. Een hengst uitzoeken die goeie bovenlijn geeft en bij voorkeur een mooi rijk front. Hoeven we verder geen discussie over dacht ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:30

Elisa2 schreef:
Met Donnerhall bloed krijg je inderdaad een paard met maat,lengte en een fijn karakter...qua gangen goed maar niet spectaculair.

Spectaculaire gangen moeten ze in het werk ontwikkelen, tot die tijd heb je genoeg aan functioneel gebouwd paard wat functioneel en correct beweegt met een goed bewerkbaar achterbeen dat onder kan treden. Donnerhall nakomelingen doen het super in de sport met name ook op het hoogste niveau kom je ze tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:26

Weet ik,maar aangezien TS hamert op extra bewegingen moest ik dat toch even noemen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:16

Een paard/veulen kan nog zo mooi bewegen als er niet de passende ruiter op komt heb je er niks aan. Je moet het er uit zien te rijden en er niet alleen maar in fokken. Je kan het wel iets er in krijgen met fokken maar echt niet alles.

Als een paard goed in mekaar zit kwa bouw loopt hij waarschijnlijk ook wel beter.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:21

mooie merrie.

Moet wel een beetje lachen om je lijstje. Als er iets is wat 90% van de hengsten op je lijstje net niet hebben is het expressief beengebruik :=

Maar dat zou toch genoeg bij Apache weg moeten komen niet?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:22

Feel Good is zo gek nog niet. Hele goede moeder ervoor en die bracht al een ggk hengst met UB40 dus Apache sluit qua bloed mooi aan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:22

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:33

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:34

Goed dat het eens van 2 kanten beken wordt..

De video is verleden tijd.
Gisteren was het weer een nieuwe dag.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:44

Gisteren was ook verleden tijd, toch?
Even goed als een filmpje van een maand geleden waar hij een pak hoger scoort...

En de Kür van straks is de toekomst... spijtig genoeg moeten we uitgaan van het verleden, en dan ook al eens wat verder kijken dan gisteren ;)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:27

Fokker543321 schreef:
... Het gaat over een Apache x Havidoff met een zeer goede draf en goed achterbeen gebruik. Lief paard maar wel veel bloed en daardoor sensibel. Het is wel echt een merrie-merrie. De merrie mag wat meer maat hebben en een sterkere ruglijn (is voor het mooi ietsje week). Haar moeder fokt verschillende paarden, alleen heb ik echter twijfels bij de galop. Dus voornamelijk mag de galop verbeterd worden. Zijn voornamelijk paarden die veel bloed hebben, en een sterk beengebruik, al wil ik dit graag behouden in een volgend paard.
In het kort wat de merrie in mijn ogen moet hebben:

- hengst die maat geeft
- verbeteren van de galop
- sterke bovenlijn
- mag wat koeler bloed op, al vind ik een bloederig paard niet heel vervelend mits karakter goed is

Ik ben echt op zoek naar een hengst die bekend staat op zijn nakomelingen met expressief beengebruik en specialiteiten waarnaar ik op zoek ben.

Paar voorbeelden die wat betreft bloedlijn zouden passen:
Gribaldi
Bon bravour
Lord Leatherdale
Furst romancier
Donnerhall
Dreamcatcher
fidertanz
santano
san remo
damon hill
Romanov
de niro
zucchero...

Niet gelijk een antwoord, maar meer een lotgenoot :D , misschien geeft het nog alternatieven.

Voor mijn merrie ben ik me ook aan het oriënteren en kijk met bijna dezelfde "eisen" naar hengsten. En toeval of niet het hengstenlijstje heeft veel overeenkomsten. Mijn zoektocht begon bij bewezen hengsten met als het kan zelf GP klassering, welke vooraan staan in werk willigheid en dan de afweging beweging, maat en bovenlijn.

Denk werk willigheid, denk duitse hengsten was mijn idee. maar dat gaf ook gelijk een probleem. Van de meeste duitse hengsten kan ik qua nakomelingen te weinig informatie vinden, dus als iemand meer weet :+ ??. Ik probeer bij de hengsten ook de moederlijn in de gate te houden en heb de volgende nog op m'n lijstje:
- de moederlijn van poetin - Quaterback / samba hit en als je echt van lijnenteelt houd: QUADRONEUR, SAMBA'S DIAMOND, QUATERSTERN
- Zatchmo - moeder is zus Don Schufro, en verder een beste moederlijn
- hengsten uit de dodona stam.

Don Schufro, de niro hebben blijkbaar veel bloed nodig, maar lijken nog al te strooien in maat, bewegingsvorm spreekt me vaak net niet aan. Eigenlijk zoek ik wat dat betreft naar een hengst waar het bloed niet te dichtbij zit. Bij het KWPN zijn een aantal hengsten waar donnerhall (vaak de niro) in zit (een een boel welke voor mij afvallen zoals son de niro, zucchero, zjengis khan):
- Voice (de niro x rohdiamand x doruto) staat nog op m'n lijstje vanwege de moederlijn en lijnenteelt op amor en doruto.
- Bretton Woods (Johnson x de niro x romancier) volgens mij wel erg populair en wegens verkoop naar het buitenland geen afstammelingenkeuring, dus eigenlijk geen idee hoe hij het wat dat betreft doet (en duur voor zo'n jonge hengst)

Wat voor donnerhall geldt, is denk ik ook wel van toepassing op de rubinstein hengsten, ik heb hier niet echt een blikvanger.

Lord Leatherdale spreekt me erg aan via z'n nakomelingen met negro. Helaas :D heb ik geen negro maar een metall merrie en qua type zijn de negro's vaak zwaarder, kortbeniger en langer. Ik heb dus een beetje de zorg dat er een te fijn achtig paard uit komt. LL staat nog wel op de lijst, maar ik kijk ook naar z'n zonen everdale en fairytale.

Als ik dan naar jouw merrie kijk en je lijstje, denk ik dat lord Leatherdale misschien wel te fijn wordt, maar geeft bijna zeker een betere galop, souplesse en werk willigheid. Everdale of fairytale is misschien een optie, maar nog niet echt een bewezen hengst.
Ik kan niet ontkennen dat Gribaldi de vader is van een absolute kampioen, maar kan nou niet gelijk zeggen dat werk willigheid en gangen nou echt beter worden.
Rubuinstein / donnerhall nakomelingen weet ik te weinig af, Voice heeft het allebei (rohdiamant en de niro).

edit: wat vindt je van United? Heeft bij mijn merrie verbeterend gewerkt een absoluut lief paard, leuke beweging en veel souplesse, bovenlijn niet verslechterd, helaas voor mij te klein gebleven, maar volgens z'n index een + vererver op maat dus ik neem aan dat ik pech had.

edit 2: zie voor everdale: KWPN afstammelingenkeuring 24-8-2013
- Dark Pleasure (Ufo x Jazz x Ferro)
- El Capone (UB40 x OO7 x Saluut)
- Etoile (Don Schufro x Rubinstein x Purioso)
- Everdale (Lord Leatherdale x Negro x El Corona)
- Eye Catcher (Vivaldi x TCN Partout x Dublin)

http://vimeo.com/73077966