Zwarte merrie genetisch bont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:09

Ze kan een recessief gen hebben voor bont. Met een juiste hengst kan je een bont veulen krijgen.
Stel, merrie en hengst zijn beide zwart, en hebben beide een recessief gen voor bont. Je krijgt dan Zb*Zb (Z=zwart dominant, b=bont recessief). Je krijgt dan 25% ZZ (homozygoot zwart), 50% Zb (heterozygoot dominant zwart) en 25% bb (homozygoot recessief bont).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:30

StableDoor schreef:
Ze kan een recessief gen hebben voor bont. Met een juiste hengst kan je een bont veulen krijgen.
Stel, merrie en hengst zijn beide zwart, en hebben beide een recessief gen voor bont. Je krijgt dan Zb*Zb (Z=zwart dominant, b=bont recessief). Je krijgt dan 25% ZZ (homozygoot zwart), 50% Zb (heterozygoot dominant zwart) en 25% bb (homozygoot recessief bont).

Bont is nooit recessief ... Het zijn dominante genen. En in 99,99% van de gevallen als het aanwezig is dan toont het.
Alleen bij Tobiano hebt je een dusdanig minimale vorm, genomed 'slipped tobiano', waarbij er zeer weinig wit aanwezig is, bijvoorbeeld een kolletje of een witte hoefrand. Genetisch zijn deze toch tobiano.

Anoniem

Re: Zwarte merrie genetisch bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:35

Dat komt, de hengst heeft al eens bij een zwarte merrie een veulen gegeven, zwart met 1 witte voorvoet, die opvallend veel bont fokt, maar ze is niet getest. Vandaar dat ik ook twijfel. Je hoort het wel vaker dus bij shetten
Hij is gewoon zwartbont Jan

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:15

Ik had dit jaar een zilverappelbont veulen (zwart dus als basis) met wel 2 witte voeten achter, testte Tt wat ook te verwachten was uit een TT merrie.
En een zilverappelbruin bont veulen (bruin + zilver) met 1 wit been tot onder de sprong en een sokje en 2 witte vlekjes ter grote van 20 eurocent en een wit plukje in de manen en die testte homozygoot tobiano :+

Ik heb ze wel vaker bont met heel weinig wit, vandaar dat ik ze dan dna test voor het geval ik ze wil verkopen.