Wat zeggen jullie?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wat zeggen jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:06

Het kwpn krijgt van het knhs de sport standen door.
Misschien dat ze in het buitenland heeft gelopen, dat houden ze niet bij.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 10:09

@ fokfanaat, waar heb jij dat gevonden van die keuring en kwpn enz? Heb ne miss de link(jes) voor mij? Ben zelf ook best benieuwd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:18

Op de kwpn site kun je inloggen als je lid bent.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:17

Als ze Z is kan je het sportpredikaat meteen aanvragen. Voor Gelders geregistreerde merries is dat M+5.
Je zou dan nog eens naar Hengelo kunnen gaan om te proberen voor het ster of zelfs keurpredikaat te gaan.
10 jaar geleden zagen ze dit type niet graag bij de Gelderse maar het kan op het ogenblik niet modern genoeg geloof ik dus je kan het proberen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 11:25

ik ben niet lid van het kwpn...kan je anders een screenprint naar mij sturen oid?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:21

Je moet wel wat fantasie hebben om een Don Primaire x Amor x Pericles xx x Apollo een Gelders paard te vinden.

Per saldo stamt iedere hedendaags inheems Nederlands warmbloedpaard af van ofwel Groningers ofwel Geldersen. Maar deze merrie zou nog veel meer Oldenburgs (Don Primaire) of Holsteiner (Amor) of Engels Volbloed (Pericles) zijn. Oftewel: niet ieder paard waar ergens achterin een Gelderse of Groninger in de afstamming zit, is een Gelderse of Groninger. Net zo min als dit paard een Engels volbloed is. Dit is niets meer of minder dan een KWPN rijpaard gefokte merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:15

Dees schreef:
Je moet wel wat fantasie hebben om een Don Primaire x Amor x Pericles xx x Apollo een Gelders paard te vinden.

Per saldo stamt iedere hedendaags inheems Nederlands warmbloedpaard af van ofwel Groningers ofwel Geldersen. Maar deze merrie zou nog veel meer Oldenburgs (Don Primaire) of Holsteiner (Amor) of Engels Volbloed (Pericles) zijn. Oftewel: niet ieder paard waar ergens achterin een Gelderse of Groninger in de afstamming zit, is een Gelderse of Groninger. Net zo min als dit paard een Engels volbloed is. Dit is niets meer of minder dan een KWPN rijpaard gefokte merrie.

Dees een paard post hierboven kun je zien dat dit paard op de stamboekopname richting Gelders Paard geweest is.
Dat maakt dit paard nu een Gelderse.

Dat ze het qua afstamming (en zelfs type)niet is wel heel duidelijk maar in het geheel niet belangrijk. Op het papier staat nu GP(neem ik aan)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:59

Wat ik zeg? Dekken die merrie met een Gelderse hengst :)
Die moederlijn is goud waard bij de Geldersen, Karin was een zeer befaamde merrie en er komen zeeeeeer veel sportpaarden uit deze stam, zowel springen als dressuur.
Amor was dan wel een Holsteiner maar die komt ook veelvuldig voor bij de Gelderse paarden en niet zonder succes. Donnerhall bloed is dan wel Duits maar wel braaf en veelzijdig, dus dat staat niet mijlenver bij het fokdoel van de Geldersen vandaan. Je merrie zelf lijkt me aardig luxe om als Gelderse merrie door het leven te kunnen gaan, al zou je het gerust nogmaals kunnen proberen.

Edit: dit is Karin, haar overgrootmoeder, niet in keuringsconditie, maar wel een prachtig Gelders paard: Afbeelding

De beroemde hengst Koss komt ook uit die stam. Misschien wel interessant om op terug te fokken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:05

Krijg net ingefluisterd dat deze merrie RP geregistreerd staat. Had ik anders begrepen uit het bericht van Fokfanaat. Heb het verkeerd geïnterpreteerd.
Maar goed,...heb de laatste jaren wel andere "bijzondere" afstammingen gezien bij de Gelderse....dus het had zoooomaaar gekund :+ :Y)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:48

op kwpn.nl staat dat ze op 24-6-04 gekeurd is

vandaar dat ik uitging dat ze stb is geworden in de gelderse richting

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:50

fokfanaat schreef:
op kwpn.nl staat dat ze op 24-6-04 gekeurd is

vandaar dat ik uitging dat ze stb is geworden in de gelderse richting

Ja klopt. Maar bovenaan de pagina staat: dressuurpaard.
De Gelderse jury heeft ook de bevoegdheid om een paard op de Gelderse keuring in de rijpaardrichting te keuren. Vandaar dat ik dacht dat ze daar in de dressuurrichting opgenomen zou zijn.
Maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Misschien doet het internet systeem wel automatisch de fokrichting van de vader.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:58

ow dat wist ik niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:09

Gebeurt ook bijna nooit. Maar in het verleden is er wel een keer een merrie ster verklaard in de rijpaardrichting, en toen op de rijpaarden CK ook nog leuk meegedaan. Kan wel dus. Van mij mogen ze het vaker doen :D