Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:49

Rivaldo schreef:
Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?

Ben benieuwd.

Ik denk dat de nakomelingen dan deze hengsten inderdaad meer sportpaarden zijn dan keuringspaarden.
En dat de meeste pas tot hun recht komen in de hogere dressuurklasse,waar er meer gevraagd wordt van een paard fysiek en mentaal.
Maar wat betreft nafok,aan hoe zo'n hengst zelf is gefokt kun je wel een beetje kijken of hij meerwaarde heeft in de fokkerij..Lingh bijv. fokt naar de moeder..tja dan kun je beter Flemmingh zelf gebruiken. {al fokt die trouwens ook niet uniform}
Er blijft toch altijd een verschil tussen keuring en sportpaarden..[/quote]

Maar moeten we dan niet ons keuringsidee aanpassen?[/quote]

In mijn ogen wel ja..weg met dat lange voorbeen en groot bewegers.
Een goed dressuupaard moet achter klein kunnen worden en de hoeken goed kunnen sluiten om te dragen.
Dat zie je nu vaak mis gaan bij paarden waarbij rug,achterhand en stand/lengte van het achterbeen niet klopt waardoor ze nooit zo goed kunnen verzamelen en niet verder komen dan de lichte tour.
En sommige van die paarden zijn dan ster/keur...omdat ze een mooi lang en expressief voorbeen hebben en heel goed ruim kunnen draven..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:26

Rianneke schreef:
ceasario schreef:
Verder zal de fokkerij zelf beslissen of ze hem gebruiken of niet..

En daar heb je een hele leuke zin...
Uiteindelijk zal de nafok laten zien of het de juiste keuze was om hem goed te keuren... Alhoewel er natuurlijk ook wel degelijk verschil zit in het merriemateriaal wat er gedekt word :7

Wat dat betreft denk ik dat toen totilas ter dekking werd aangeboden en dat merries "beoordeeld" werden een hele slimme zet is geweest. Met goed merrie-materiaal is de kans natuurlijk veel groter dat er leuke dieren uit voort komen... Maar de vraag is ook hoe houd een hengst zich op een merrie met wat minder kwaliteit? Kan ie dan flink verbeteren?

Totilas heeft niet alleen maar "goede" merrie's gedekt al willen ze je dat wel laten geloven. Hij heeft ook gewoon stamboekmerrie's gehad.

newt

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:28

@ hier boven.
Volgens de criteria mochten die niet gedekt worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:28

Laatst bijgewerkt door ceasario op 13-11-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:48

Ja?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:52

janderegelaa schreef:
Ja?

Beoordeeld?

Beetje snel aan de grond..middenstuk wat kort ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:56

Die is van Bernadette Brune.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:01

ceasario ik snap je toevoeging van totilas nakomeling niet?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:01

janderegelaa schreef:
Die is van Bernadette Brune.

Dan wordt ie vanzelf Grand Prix.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:02

newt schreef:
ceasario ik snap je toevoeging van totilas nakomeling niet?

We hadden het als topic over Grand Prix en nafok.

Rivaldo schreef:
Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?

Ben benieuwd.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:09

Ja dat begrijp ik ook wel, maar wat heeft jou inbreng van totilas nakomeling hiermee te maken.
Wat is je doel van de inbreng. Die snap ik niet :Y)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:14

Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 13-11-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:17

ceasario schreef:
janderegelaa schreef:
[
Totilas heeft niet alleen maar "goede" merrie's gedekt al willen ze je dat wel laten geloven. Hij heeft ook gewoon stamboekmerrie's gehad.

[ Afbeelding ]

http://www.youtube.com/watch?v=sQ1qXjnB1TQ

zie details..Hij is niet te koop.

http://oldenburger-pferde.net/de/auktio ... FydD0yMTIx

Dat had ik al een tijd terug geplaatst dat hij niet te koop is.

s01, waarom kan je geen GP paard verwachten uit een simpele merrielijn?......... Ken er zat uit nietszeggende lijntjes.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:18

Rivaldo schreef:

Ben benieuwd.

Heb er verder geen verstand van, maar ben wel benieuwd wat je bedoelt met dikgedrukte opmerking.
Ken namelijk een aantal nakomelingen van die hengsten ;).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:26

Nynke1 schreef:
[

Kan niet alles bijhouden.. ;(

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:27

ceasario schreef:
Nynke1 schreef:
[

Kan niet alles bijhouden.. ;(

Geeft niks, je bent een man.... :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:30

Nynke1 schreef:
[

Is dat je bijdrage hier ??

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:32

ceasario schreef:
Nynke1 schreef:
[

Is dat je bijdrage hier ??

Nee hoor, ik lees trouw mee en ik zal af en toe eens wat posten als ik denk dat het nuttige info is......;) En ik wacht graag op het antwoord van s01, als jij dat goed vindt tenminste?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:48

Uitzonderingen zijn er altijd... maar hoe vererven die dan? En daar gaat het hier uiteindelijk om.

Zo kan je met een outcross een schitterend product krijgen maar gaan de nakomelingen ervan heel wat minder zijn... pure genetica.

In elk geval in de fokkerij niet interessant want je lijntje stopt bij je product...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:08

Ik geloof meer in een hengst die op jonge leeftijd middels het reguliere traject aanleg heeft laten zien en dat op latere die belofte ook inlost.(VWb sportpaarden fokkerij)

Anky of Edward krijg je er namelijk bij de dekking niet bij.

Waar ik naar zou kijken als ik spring of dressuurpaarden zou fokken of er veel sport in het stammetje zit.
Veel prestatie in de moederlijn graag.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:11

Rianneke schreef:
ceasario schreef:
Verder zal de fokkerij zelf beslissen of ze hem gebruiken of niet..

En daar heb je een hele leuke zin...
Uiteindelijk zal de nafok laten zien of het de juiste keuze was om hem goed te keuren... Alhoewel er natuurlijk ook wel degelijk verschil zit in het merriemateriaal wat er gedekt word :7

Wat dat betreft denk ik dat toen totilas ter dekking werd aangeboden en dat merries "beoordeeld" werden een hele slimme zet is geweest. Met goed merrie-materiaal is de kans natuurlijk veel groter dat er leuke dieren uit voort komen... Maar de vraag is ook hoe houd een hengst zich op een merrie met wat minder kwaliteit? Kan ie dan flink verbeteren?

Heb je een paar van de merrie's bekeken? _O-

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:15

janderegelaa schreef:
newt schreef:
@ hier boven.
Volgens de criteria mochten die niet gedekt worden.

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/691651 en deze heeft zelfs al 2 Totilas nakomelingen.

En in het buitenland heeft hij echt van alles gedekt.

Ja dat klopt. Ik was alleen over de NL criteria aan he tnadenken. Sins Schockemöhle is er natuurlijk het één en ander verranderd en heb ik Totilas los gelaten uit mijn blikveld.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:16

44Myrthe44 schreef:
Rivaldo schreef:

Ben benieuwd.

Heb er verder geen verstand van, maar ben wel benieuwd wat je bedoelt met dikgedrukte opmerking.
Ken namelijk een aantal nakomelingen van die hengsten ;).

Ik ken er ook wel een paar ;)
Ik volg de fokkerij behoorlijk nauw maar ik kan zo 1,2,3 geen Lingh of Maestro noemen die op een keuring op kop heeft gestaan of die een PAVO-selectie/Subli-selectie oid gewonnen heeft.
Maestro en Lingh heb ik dus als voorbeeld genomen omdat ze beide ggk zijn omdat ze Grand Prix liepen maar toch niet aan de eerste verwachtingen voldaan hebben door keuringen- of jonge paarden wedstrijden gewonnen hebben.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:16

@Newt
Voor Schockemohle werden er al tuigers en alles wat enigszins 4 benen had gedekt ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:30

s0173957 schreef:
Uitzonderingen zijn er altijd... maar hoe vererven die dan? En daar gaat het hier uiteindelijk om.

Zo kan je met een outcross een schitterend product krijgen maar gaan de nakomelingen ervan heel wat minder zijn... pure genetica.

In elk geval in de fokkerij niet interessant want je lijntje stopt bij je product...

Ik dacht dat je het over nakomelingen had van een oninteressante hengst/moederlijn die uiteindelijk GP of ggk werden. Excuus dan.