Rivaldo schreef:Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?
Ben benieuwd.
Ik denk dat de nakomelingen dan deze hengsten inderdaad meer sportpaarden zijn dan keuringspaarden.
En dat de meeste pas tot hun recht komen in de hogere dressuurklasse,waar er meer gevraagd wordt van een paard fysiek en mentaal.
Maar wat betreft nafok,aan hoe zo'n hengst zelf is gefokt kun je wel een beetje kijken of hij meerwaarde heeft in de fokkerij..Lingh bijv. fokt naar de moeder..tja dan kun je beter Flemmingh zelf gebruiken. {al fokt die trouwens ook niet uniform}
Er blijft toch altijd een verschil tussen keuring en sportpaarden..[/quote]
Maar moeten we dan niet ons keuringsidee aanpassen?[/quote]
In mijn ogen wel ja..weg met dat lange voorbeen en groot bewegers.
Een goed dressuupaard moet achter klein kunnen worden en de hoeken goed kunnen sluiten om te dragen.
Dat zie je nu vaak mis gaan bij paarden waarbij rug,achterhand en stand/lengte van het achterbeen niet klopt waardoor ze nooit zo goed kunnen verzamelen en niet verder komen dan de lichte tour.
En sommige van die paarden zijn dan ster/keur...omdat ze een mooi lang en expressief voorbeen hebben en heel goed ruim kunnen draven..