Toydoll schreef:Gewoon bij je merrie in en kijken hoe het gaat. Misschien gaat dat nog paar maanden prima en dan voedt zij (en andere pony) hem meteen mooi op.
Als ie echt vervelend wordt kan je hem castreren, of eerst nog even met die andere pony samen zetten tot ie sterk genoeg is om te castreren. Lijkt me geen probleem.
Mijn hengstje heeft ook tot 11 maanden bij mijn merrie (niet de moeder ofzo) gestaan. Omdat ik die voorlopig hengst wil houden is hij met zijn maatje nu samen verhuist, maar het ging nog prima hoor bij mijn merrie. Zij heeft hem super goed opgevoed. Hengsten opfok zou ik zelf nooit voor kiezen, ze zetten altijd alleen maar hengsten van dezelfde leeftijd bij elkaar, daar leren ze dus nooit manieren. Voor juiste opvoeding moeten ze in groepen staan met verschillende leeftijden (en geslacht....)
Buiten dat je er geen idee van hebt hoe groot en overheersend een rijpaardhengst op 1 1/2 jarige leeftijd al kan zijn, zou ik ook graag van je willen horen wat dat veulen dan van oudere jonge dieren gaat leren, buiten klappen krijgen. Leert hij braaf bij de hoefsmid zijn, halster om en af doen en aan de hand meelopen etc etc allemaal zaken die hij voor zijn toekomst nodig heeft.
In de eigen leeftijdsgroep en van tijd tot tijd in handen is de beste voorbereiding voor het doel waarvoor ze gefokt zijn, mits je van plan bent om hem zijn hele leven in een kudde te laten staan in de wildernis, dan heeft hij wellicht wat aan het leerproces met oudere paarden, dan moet hij leren zijn eten te zoeken, maar ik neem aan dat jij ze wel voert.