Hengstveulen aan huis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:47

Toydoll schreef:
Gewoon bij je merrie in en kijken hoe het gaat. Misschien gaat dat nog paar maanden prima en dan voedt zij (en andere pony) hem meteen mooi op.
Als ie echt vervelend wordt kan je hem castreren, of eerst nog even met die andere pony samen zetten tot ie sterk genoeg is om te castreren. Lijkt me geen probleem.

Mijn hengstje heeft ook tot 11 maanden bij mijn merrie (niet de moeder ofzo) gestaan. Omdat ik die voorlopig hengst wil houden is hij met zijn maatje nu samen verhuist, maar het ging nog prima hoor bij mijn merrie. Zij heeft hem super goed opgevoed. Hengsten opfok zou ik zelf nooit voor kiezen, ze zetten altijd alleen maar hengsten van dezelfde leeftijd bij elkaar, daar leren ze dus nooit manieren. Voor juiste opvoeding moeten ze in groepen staan met verschillende leeftijden (en geslacht....)

Buiten dat je er geen idee van hebt hoe groot en overheersend een rijpaardhengst op 1 1/2 jarige leeftijd al kan zijn, zou ik ook graag van je willen horen wat dat veulen dan van oudere jonge dieren gaat leren, buiten klappen krijgen. Leert hij braaf bij de hoefsmid zijn, halster om en af doen en aan de hand meelopen etc etc allemaal zaken die hij voor zijn toekomst nodig heeft.
In de eigen leeftijdsgroep en van tijd tot tijd in handen is de beste voorbereiding voor het doel waarvoor ze gefokt zijn, mits je van plan bent om hem zijn hele leven in een kudde te laten staan in de wildernis, dan heeft hij wellicht wat aan het leerproces met oudere paarden, dan moet hij leren zijn eten te zoeken, maar ik neem aan dat jij ze wel voert.

Eilatan

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:09

Het is inderdaad zo dat ik toch graag wil dat ik een pony krijg die inderdaad zijn hele leven met allerlei andere paarden samen kan staan. En ja, daar heeft hij dus opvoeding van nodig van een volwassen paard, en niet alleen maar speeltijd met leeftijdsgenoten.
En ja, bij opvoeding onderling hoort afentoe die corrigerende tik.

Ook leren ze van volwassen paarden inderdaad braaf zijn bij de hoefsmid, verkeersmak etc :)

Ieder zijn mening hoor, maar ik zou nooit anders doen dan ik nu gedaan heb.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Paarden die in een leeftijdsgroep opgegroeid zijn kunnen prima met andere paarden samen, het voordeel is dat ze uitgenodigd worden om veel te bewegen,onontbeerlijk voor de ontwikkeling. Ouderen hebben daar niet zoveel behoefte aan. De zogenaamde opvoeding van die ouderen bestaat meestal alleen maar uit laat me met rust.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:21

Dat hoef echt helemaal niet zo te zijn hoor. Imo is een gemengde kudde veel beter dan alleen maar jonkies. Het is net waar je waarde aan hecht en je ervaring. Ik vind het ook erg belangrijk dat mijn paard opgevoed door oudere dieren. Mijn paard leert van oudere dieren op sommigen vlakken idd meer van jonkies, wandelen langs de weg met mijn jaarling doe ik liever met een wat ouder dier dan met nog een jaarlinger. Nu vinden sommigen mensen dat ik al niet met m'n jaarlinger hoor te wandelen maar voor mij is dat wel een belangrijk punt.
Als ik jou was TS, zou ik gewoon voor een merrie gaan, dat maakt alles veel makkelijker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

Ben ik het niet helemaal mee eens sarabande, merries wel ja, die spelen praktisch nooit, maar de ruinen zijn hier echt de hele dag aan t spelen met elkaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:24

Esmeej333 schreef:
Dat hoef echt helemaal niet zo te zijn hoor. Imo is een gemengde kudde veel beter dan alleen maar jonkies. Het is net waar je waarde aan hecht en je ervaring. Ik vind het ook erg belangrijk dat mijn paard opgevoed door oudere dieren. Mijn paard leert van oudere dieren op sommigen vlakken idd meer van jonkies, wandelen langs de weg met mijn jaarling doe ik liever met een wat ouder dier dan met nog een jaarlinger. Nu vinden sommigen mensen dat ik al niet met m'n jaarlinger hoor te wandelen maar voor mij is dat wel een belangrijk punt.
Als ik jou was TS, zou ik gewoon voor een merrie gaan, dat maakt alles veel makkelijker.

Dus je haalt ze uit de kudde om ermee te wandelen en dat is het nut van een gemengde leeftijdsgroep :?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:27

sarabande schreef:
Paarden die in een leeftijdsgroep opgegroeid zijn kunnen prima met andere paarden samen, het voordeel is dat ze uitgenodigd worden om veel te bewegen,onontbeerlijk voor de ontwikkeling. Ouderen hebben daar niet zoveel behoefte aan. De zogenaamde opvoeding van die ouderen bestaat meestal alleen maar uit laat me met rust.

Gemengde kudde is een oudere merrie over het algemeen de leider. Dat mis je sowieso met alleen maar hengsten veulens. Sowieso is 1 veulen dan de leider terwijl die dat op die leeftijd helemaal niet hoort te zijn, die krijgen vaak ook de meeste (dominatie) problemen.

Gemengde kudde heeft sowieso ook speel maatjes, wat inderdaad ook heel belangrijk is.

Zoals ik al zij, gemengde kudde met verschillende leeftijden en geslachten, zou het beste zijn; maar met hengsten inderdaad een moeilijkheidsgraad.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:38

sarabande schreef:
Esmeej333 schreef:

Dus je haalt ze uit de kudde om ermee te wandelen en dat is het nut van een gemengde leeftijdsgroep :?

Nee er zijn zoveel meer dingen die jonkies beter leren van ouderen dan van jonkies. Ik vind de gemengde kudde gewoon beter qua opvoeding.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:41

Esmeej333 schreef:
Nee er zijn zoveel meer dingen die jonkies beter leren van ouderen dan van jonkies. Ik vind de gemengde kudde gewoon beter qua opvoeding.

Nou vertellen jullie dan maar eens wat die hengstveulens, want daar gaat het hier over, leren van ouderen, wat ze niet in een leeftijdsgroep leren en wat ze later in het werk met de mens nodig hebben
Want mijn ervaring is dat dit meestal alleen maar gaat over de kosten, een opfok bedrijf is nu eenmaal duurder dan in een kudde gooien

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:47

Alleen als je ze aan huis hebt. Mijn paard staat in een gemende kudde op pension, dus de opfok was veel goedkoper geweest. Mijn paard komt sowieso niet in een opfok. Ik wil mijn paard uit de kudde kunnen halen en met hem aan de gang kunnen eens in de zoveel tijd (en dan bedoel ik niks wat niet kan op zijn leeftijd, echt geen longeren ofzo) o.a om te wandelen ja. Dit kan en mag in de opfok vaak niet.
Dat jij het daar niet mee eens bent mag, maar in mijn ervaring zijn de paarden in gemengde kudde beter opgevoed en meer gewend dan paarden die zo uit de opfok komen rollen.
Opfok is echt niet de enige goeie optie om je jonkie op te laten groeien, zolang je aan bepaalde behoeftes voldoet, veel beweging, vriendjes en een gepast voerbeleid.

Julia1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:50

Ik ben aan het rondkijken voor een merrie veulen en overweeg ook om haar bij een pensionstalling in een gemende kudde neer te zetten ipv in een opfok.
Ook ik kom tot de conclusie dat die optie vaak duurder is dan de opfok dus aan huis/in pension zetten, heeft echt niet alleen met kostenbesparing te maken.
Het feit dat ik zou kiezen voor een gemende kudde bij een pensionstallig is dat ik inderdaad ook gedurende de opfok fase af en toe met de kleine aan de slag kan in de zin van wandelen, hoefjes laten geven etc. Dat kan in een opfok vaak niet en dan bouw je als nog geen band op met je jonkie, dat kan dan pas veel later

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Hier 2 hengstveulens gewoon thuis.Lopen bijelkaar in een grote box en gaan ook met z`n 2en naar buiten.
Weide seizoen komen er nog 2 ruinen bij.
Opfok moet ik niet aan denken,hier worden ze zo nu en dan geborsteld,voetjes optillen en kun je de hoeven mooi bijhouden.
In een opfok heb je daar de gelegenheid niet toe.
Vind het prachtig om te zien hoe ze hun ontwikkelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:58

Julia1980 schreef:
Ik ben aan het rondkijken voor een merrie veulen en overweeg ook om haar bij een pensionstalling in een gemende kudde neer te zetten ipv in een opfok.
Ook ik kom tot de conclusie dat die optie vaak duurder is dan de opfok dus aan huis/in pension zetten, heeft echt niet alleen met kostenbesparing te maken.
Het feit dat ik zou kiezen voor een gemende kudde bij een pensionstallig is dat ik inderdaad ook gedurende de opfok fase af en toe met de kleine aan de slag kan in de zin van wandelen, hoefjes laten geven etc. Dat kan in een opfok vaak niet en dan bouw je als nog geen band op met je jonkie, dat kan dan pas veel later

Je moet nog helemaal niet aan de slag met zo'n jonkie. Die moet je rustig laten staan.

Ik heb mijn twenter hengst (nu ruin) in oktober opgehaald uit de opfok (stal Veldhuizen in Nigtevecht,..aanrader) en ik heb nog nooit zo'n braaf ding gehad. Hij ging probleemloos samen met een andere net gecastreerde hengst...dus godzijdank ook normaal in d opfok had gestaan.

De hoefsmid, dierenarts en de stalhouder zeiden meteen over dit dier dat deze zeer goed opgevoed is.

Veulens moeten als veulen goed opgevoed zijn....en daarna moet je die diertjes met rust laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:59

loriene schreef:
Hier 2 hengstveulens gewoon thuis.Lopen bijelkaar in een grote box en gaan ook met z`n 2en naar buiten.
Weide seizoen komen er nog 2 ruinen bij.
Opfok moet ik niet aan denken,hier worden ze zo nu en dan geborsteld,voetjes optillen en kun je de hoeven mooi bijhouden.
In een opfok heb je daar de gelegenheid niet toe.
Vind het prachtig om te zien hoe ze hun ontwikkelen.

Ja maar je zegt het al....2 hengstveulens...dat kan ook prima. Die hebben elkaar.

Maar een veulentje in een groep met oudere dat vind ik persoonlijk echt dierenkwelling.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:02

Loriene dat is voor de particulier ook de beste oplossing. Ik had ook 2 hengstveulens die tot voor 2 maanden terug de hele dag aan het spelen en stoeien waren. Tot ik begreep dat ze me boven het hoofd gingen groeien en ik ze zou moeten castreren. Het is niet zo leuk als een van de 2, inmiddels ruim 1.63 uit speelsheid op zijn achterbenen achter je aan komt. Maar ik vond het eigenlijk van een van hen erg zonde, gelukkig kon ik hem als hengst naar Amerika verkopen. De ander is gecastreerd en ipv zijn drachtige moeder met hem op te schepen, een goedkope en voor de hand liggende oplossing, en hem te verdoemen tot geslenter door de bak, heb ik een Welsh Cob hengst van 2 1/2 jaar geleend en die 2 spelen nu ook de hele dag.

Julia1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:03

Ben het niet helemaal met je eens dat je ze een paar jaar alleen maar in de opfok moet laten staan.
Ik beweer niet dat je er elke dag mee aan de slag moet, maar eens in de zoveel tijd nog even contact met mensen vind ik juist een pre. En een veulen zonder leeftijdsgenoten in een gemende kudde zetten zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar als er wat leeftijdsgenootjes bij zitten dan vind ik dat prima. Alleen tussen leefijdsgenoten zetten zie ik ook niet zitten omdat juist de opvoeding van oudere dieren ook erg welkom is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:19

sarabande schreef:
Loriene dat is voor de particulier ook de beste oplossing. Ik had ook 2 hengstveulens die tot voor 2 maanden terug de hele dag aan het spelen en stoeien waren. Tot ik begreep dat ze me boven het hoofd gingen groeien en ik ze zou moeten castreren. Het is niet zo leuk als een van de 2, inmiddels ruim 1.63 uit speelsheid op zijn achterbenen achter je aan komt. Maar ik vond het eigenlijk van een van hen erg zonde, gelukkig kon ik hem als hengst naar Amerika verkopen. De ander is gecastreerd en ipv zijn drachtige moeder met hem op te schepen, een goedkope en voor de hand liggende oplossing, en hem te verdoemen tot geslenter door de bak, heb ik een Welsh Cob hengst van 2 1/2 jaar geleend en die 2 spelen nu ook de hele dag.

Hier gaan ze van de box naar de bak allebei aan halster en touw.
Meelopen ,netjes omdraaien en dan pas los.
Jong geleerd is oud gedaan zeg ik altijd maar.
Vind het belangrijk dat ze op jonge leeftijd leren om te luisteren.Verder mogen ze spelen en klieren wat ze willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:19

Julia1980 schreef:
Ben het niet helemaal met je eens dat je ze een paar jaar alleen maar in de opfok moet laten staan.
Ik beweer niet dat je er elke dag mee aan de slag moet, maar eens in de zoveel tijd nog even contact met mensen vind ik juist een pre. En een veulen zonder leeftijdsgenoten in een gemende kudde zetten zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar als er wat leeftijdsgenootjes bij zitten dan vind ik dat prima. Alleen tussen leefijdsgenoten zetten zie ik ook niet zitten omdat juist de opvoeding van oudere dieren ook erg welkom is.

Ja maar in een goede opfok komen die dieren iedere dag in handen. Paarden worden even op wondjes gecontroleerd. Even voelen of er niet een met koorts staat zonder dat je het weet.
Kijken of je op maat moet bijvoeren. Is er wat met de tanden aan de hand.

Wat niet hoeft is een keer in de week er mee wandelen.

En wat zou de meerwaarde voor mijn twenter zijn geweest? Hij is super sociaal goed handelbaar, laat zich poetsen en de voeten op tillen.

Laats een dekentje op gedaan, even een een singeltje om. Allemaal geen probleem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:20

In een goede opfok komen ze regelmatig in handen, daar worden ze ook individueel bekeken en zo nodig verzorgd.
Noot op mijn rechtopstaande hengst, dat had niets met karakter te maken,maar hij was gewoon al vroeg erg matco het was een manier van spelen. Ik deed ze zo een halster om en liep zonder morren met ze de trailer op (van en naar de wei even naar huis halen voor de hoefsmid of enting) s winters staan ze s nachts op stal en gaat het halster iedere dag op en af, genoeg opvoeding dus, hoefjes optillen laat ik aan de hoefsmid over

Precies Loriene

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:20

loriene schreef:
sarabande schreef:

Hier gaan ze van de box naar de bak allebei aan halster en touw.
Meelopen ,netjes omdraaien en dan pas los.
Jong geleerd is oud gedaan zeg ik altijd maar.
Vind het belangrijk dat ze op jonge leeftijd leren om te luisteren.Verder mogen ze spelen en klieren wat ze willen.

Meelopen leren ze als veulen van de fokker.

Julia1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:22

Ben het met je eens dat het in een goede opfok zo hoort te gebeuren. Helaas lees en hoor je tegenwoordig steeds vaker dat het in de praktijk niet altijd zo gebeurd bij de diverse opfok stallen.
Vaak zijn ze wat verder weg en kun je niet altijd zelf controleren.

Vandaar dat denk ik mensen ook besluiten om ze aan huis te houden in kleine kudde met leeftijdsgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:25

Mijn hengstveulen heeft tot 8 maanden bij mijn merrie gelopen (niet de moeder) en loopt nu met een leuk speels ruintje, 24/7 buiten, 1 keer per dag naar binnen voor hun voer.
Dus dagelijks in de hand en die 2 zijn echt leuk samen om te zien, spelen zich een ongeluk en er wordt wel degelijk opgevoed. Ze staan met een draadje er tussen, tussen de rest van de kudde.

Het voordeel: Hij komt sowieso 2 keer per dag in de hand, hij wordt opgevoed en kan spelen tot ie een ons weegt :D

Opfok durf ik ook niet aan, zeker omdat ze daar toch beperkter buiten kunnen vaak.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:25

NatasjavE......Het ene hengstveulen wel,de andere komt bij een fokker op leeftijd vandaan.
Deze moest het meelopen aan het halster nog leren.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:29

Julia1980 schreef:
Ben het met je eens dat het in een goede opfok zo hoort te gebeuren. Helaas lees en hoor je tegenwoordig steeds vaker dat het in de praktijk niet altijd zo gebeurd bij de diverse opfok stallen.
Vaak zijn ze wat verder weg en kun je niet altijd zelf controleren.

Vandaar dat denk ik mensen ook besluiten om ze aan huis te houden in kleine kudde met leeftijdsgenoten.

Dat is een kwestie van goed rond kijken voor goede opfok. Mijn veulen heeft tot 8 mnd thuis gelopen en toen ze afgespeend was met de moeder en 2 oudere ruinen, ben heel blij dat ik ze de opfok in gedaan heb want ik kreeg haar keurig opgevoed terug! En idd kwam ze daar ook regelmatig in handen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:13

NatasjavE je spreekt jezelf wel flink tegen, volgens jou moet een dier jong kunnen zijn en aan de andere kant haal je je 2 jarige wel weer uit de opfok en je doet er al van alles mee 'laat hem dan jong zijn tot ruim 3 jaar'

En dat een veulen leert mee lopen van de fokker is ook niet altijd waar.

Maar goed ieder zijn mening en vaak gebaseerd op eigen ervaring.

Wat voor jou goed voelt ts gewoon doen en zeker na het ongeluk van je vorige paardje snap ik dat je het liever zelf in de hand heb.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, mijn jaarling hengst is verdronken in de opfok om deze reden heb ik mijn jonge paarden ook liever thuis in een gemengde kudde.