Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:25

ponyparadijs schreef:
Is het het eerste veulen van de moeder?
Hoe zit het met de mat van de grootouders?

Welk bloed zit er achter moeder?
En wie is de vader?

Ja zover ik weet eerste veulen, en vader fokte redelijk groot. In ieder geval paardenmaat.

Van mamma weet ik niks behalve dat ze van ameland komt.

ponyparadijs

Re: Twenter te klein.. Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:28

De ouders van de moeder zijn onbekend?
Daar zou natuurlijk al een deel van je probleem kunnen
Niemand kan je garanties geven dat ze de 1,60 gaat halen.
Moet zeggen dat 1,60 ook niet alles zegt.
Mijn merrie toont 1,65 maar is ´slechts´ 1,59m
Als je het geduld hebt zou ik wachten.

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:29

Sette schreef:
Ja is een lastig dilemma. Niemand kan het precies voorspellen hoeveel ze nog gaat groeien, het blijft een gok. Ik ken idd beide kanten, van niet veel meer gegroeid tot nog echt de hoogte in. Afstamming zegt niet altijd alles. Veel sterkte met je beslissing. En anders de andere merrie verkopen?

Die heeft ergens een tik opgelopen. Ik kan met haar lezen en schrijven maar ze heeft al meningeen verzorger de stuipen op het lijf gejaagd. Met haar ben ik bang dat ze als onhandelbaar word gezien en word afgemaakt. En voor mij is ze niet onhandelbaar. Ik rijd op haar zowel bak als buitenritten.

En met het veulen weet ik juist omdat het zo'n lieverd is zonder gebreken denk ik dat niemand haar onhandelbaar zal vinden.
Laatst bijgewerkt door LaNoah op 10-11-13 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:30

ponyparadijs schreef:
De ouders van de moeder zijn onbekend?
Daar zou natuurlijk al een deel van je probleem kunnen
Niemand kan je garanties geven dat ze de 1,60 gaat halen.
Moet zeggen dat 1,60 ook niet alles zegt.
Mijn merrie toont 1,65 maar is ´slechts´ 1,59m
Als je het geduld hebt zou ik wachten.

Met 159 zou ik ook al een gat in de lucht springen. En ja helaas weet ik niks van de ouders van mijn volwassen merrie. :-(

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:31

mirm schreef:
Mijn paard was met twee en half ook maar net over de 1.50. Nu is ze vijf en 1.64. Ik zou dus wachten.

Dit geeft me wel wat hoop

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:34

Mayasfrenk schreef:
Ik zou nog even wachten maar wel al wat licht gaan werken. Ik werk zelf met paarden en ook veel jonge dieren. Mijn ervaring is dat zodra je begint met ze te werken ( niet overdrijven maar 4x per week 20 minuutjes is helemaal geen probleem) ze ineens heel erg gaan veranderen/groeien/uitzwaren. Dus ik zou dat eerst proberen. plus een jong paard dat al wat kent ( met jong bedoel ik 3 of ouder) verkoop je aanzienlijk makkelijker als wanneer er nog helemaal niks mee gedaan is.

Mag ik vragen wat je ziet onder werken met de jonge dieren?

Ik loop veel met haar buiten, gewoon door het dorp heen. Af en toe een beetje soort van longeren zonder longeertouw of zweep.

Wat doe jij zoal?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:38

Hier ook een merrie die toen ze ruim 4 was nog bijna 10cm groeide, maar dat was juist toen ze een maand stilstond vanwege een blessure. Ik ben bang dat er wat dat betreft weinig van te zeggen is, je hebt altijd uitzonderingen op de regel. Ik duim voor je dat jouw merrie binnenkort nog flink gaat groeien!

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:41

Yessy schreef:
Hier ook een merrie die toen ze ruim 4 was nog bijna 10cm groeide, maar dat was juist toen ze een maand stilstond vanwege een blessure. Ik ben bang dat er wat dat betreft weinig van te zeggen is, je hebt altijd uitzonderingen op de regel. Ik duim voor je dat jouw merrie binnenkort nog flink gaat groeien!

Dankjewel dat is lief van je :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:45

Hoeveel is ze afgelopen zomer gegroeit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:46

Ik zou haar onder het zadel brengen en nog een jaartje geven om af te wachten of ze nog groeit. Ook als je dan beslist dat ze te klein is dan is ze in elk geval veel gemakkelijker om te verkopen. Helemaal in de huidige markt raak je een goed bereden paard veel makkelijker kwijt dan een onbeleerde. En het kost jou alleen maar tijd en verder niks extra (tenminste als je zelf beleerd).

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:49

Mijn pony is toen we hem kochten heel veel gegroeid dus ik zou nog even afwachten
Kuzz

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:49

troi schreef:
Ik zou haar onder het zadel brengen en nog een jaartje geven om af te wachten of ze nog groeit. Ook als je dan beslist dat ze te klein is dan is ze in elk geval veel gemakkelijker om te verkopen. Helemaal in de huidige markt raak je een goed bereden paard veel makkelijker kwijt dan een onbeleerde. En het kost jou alleen maar tijd en verder niks extra (tenminste als je zelf beleerd).

Beleren wou ik, juist om het goed te doen. Uitbesteden. Ik wou haar zelf niet verpesten met mijn eigen onkunde.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:50

Mijn merrie was als 3 jarige ook maar een iel paardje. Maar zodra ze aan het werk gaan zie je ze enorm veranderen en groeien vaak daarna ook nog door in de hoogte! Paard groeit tot een jaar of 6-7 nog door.

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:51

ponyparadijs schreef:
Hoeveel is ze afgelopen zomer gegroeit?

Dat heb ik helaas niet echt kunnen bijhouden. Ik heb toen chemo gehad dus naar mijn paarden was toen even uit den boze.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:54

Ok, ja dan wordt het, als je puur naar de financiën kijkt, wel anders natuurlijk. Veel zul je namelijk niet krijgen voor een paard gefokte e-pony zonder stamboom ook al is ze beleerd. Wel is het zo dat er meer mensen geïnteresseerd zullen zijn in een beleerde dus dat je haar vermoedelijk makkelijker zult kunnen verkopen. Naast het tijd voordeel kun je dan ook nog 'kiezen' welke koper voor jou het beste lijkt voor dit dier. Lijkt me toch wel prettig ook al zul je er meer geld op verliezen..

Heb je trouwens haar benen al gemeten? Is er toch zo'n truc waarbij je de verhoudingen van een aantal botlengtes vergelijkt om te kunnen inschatten hoeveel ze nog zal groeien??

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 12:00

troi schreef:
Ok, ja dan wordt het, als je puur naar de financiën kijkt, wel anders natuurlijk. Veel zul je namelijk niet krijgen voor een paard gefokte e-pony zonder stamboom ook al is ze beleerd. Wel is het zo dat er meer mensen geïnteresseerd zullen zijn in een beleerde dus dat je haar vermoedelijk makkelijker zult kunnen verkopen. Naast het tijd voordeel kun je dan ook nog 'kiezen' welke koper voor jou het beste lijkt voor dit dier. Lijkt me toch wel prettig ook al zul je er meer geld op verliezen..

Heb je trouwens haar benen al gemeten? Is er toch zo'n truc waarbij je de verhoudingen van een aantal botlengtes vergelijkt om te kunnen inschatten hoeveel ze nog zal groeien??

Als ze een goed tehuis krijgt zou ik haar voor niks weg doen. Juist omdat het mijn kleine meisje is.

Maar ik had wel gelezen over het touwtjes trucje maar daar kwam ik niet echt uit. En wat jij nu voorstelt daar heb ik nog niks over gelezen nee.

Dus alsjeblieft vertel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:01

Heb er menig gekend en gehad die na hun tweede jaar nog enorm gegroeid zijn. De enige uitzondering is mijn eigen hengst geweest, inmiddels ruin. Die is tot nu nog maar 4 cm gegroeid. Mijn merrie 8-9 cm. Op hun 3 en een half krijgen ze vaak nog een groeispurt. Als het je echt aan het hart gaat, zou ik zeker niet verkopen, maar nog 3 jaar wachten tot ze echt uitgegroeid raakt en meer de breedte ingegaan is. Dan heeft zij de kans om echt goed tot haar recht te komen en jij de kans om een braaf gereden paardje te verkopen, mocht het toch niet lukken..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 10-11-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:03

Mijn paardje (koudbloed) is nu 3,5 en +/- 1.48 meter, haar moeder was 1.55 en vader 1.60, zal ze de grootte van de moeder nog bereiken?

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 12:04

DianneM schreef:
Heb er menig gekend en gehad die na hun tweede jaar nog enorm gegroeid zijn. De enige uitzondering is mijn eigen hengst geweest, inmiddels ruin. Die is tot nu nog maar 4 cm gegroeid. Mijn merrie 8-9 cm. Op hun 3 en een half krijgen ze vaak nog een groeispurt. Als het je echt aan het hart gaat, zou ik zeker niet verkopen, maar nog 3 jaar wachten tot ze echt uitgegroeid raakt en meer de breedte ingegaan is.

Daar heb je ook weer een punt mee. Ik ben alleen dan bang dat ik nog gehechter aan haar raak dan dat ik al ben. En als ze tegen die tijd de lengte nog niet heeft ik helemaal teleurgesteld zal zijn.

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 12:06

Maar is het nu beter om haar bijvoorbeeld met 3 en half zadelmak te maken en weer in het land te laten. En een jaar later het weer op te pakken dus doorrijden, of helemaal niks met haar doen. Wat is hierin dus wijsheid.

Mijn planning was haar zo lang mogelijk kind te houden en lekker te laten genieten totdat ik zelf dacht nu ben je er klaar voor. En niet omdat ze nou eenmaal 3 jaar was het te laten inrijden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:18

Ik zou haar persoonlijk volgend jaar nog lekker laten groeien.. In 2015 gaan oppakken. Heb mijn eigen pony's ook pas met 4,5-5 jaar laten beleren. Voor die tijd kenden ze wel zadel en hoofdstel, maar geen ruiter. Op de grond met 4 jaar met de lange teugel begonnen. Mijn hengst was met 3 jaar nog lang niet klaar ervoor, die heb ik daarna ook gewoon nog een jaar later weer opgepakt. Mijn merrie was bijna 5 toen ik daar op ging zitten. Mijn ruin 4,5. Ik was toendertijd ook niet een van de lichtste namelijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:42

Ja lastig, zeker gezien je niets van de merrie weet, (van de hengst wel?) was het natuurlijk een enorme gok om te fokken. Dit is je eigen keus geweest en is niet geheel doordacht geweest als je perse een wedstrijdpaard eruit wilde hebben.

Mijn ervaring is ook dat als je er met 3 mee gaat werken, ze ineens een groeispurt kunnen krijgen.
Nu vind ik 4 keer per week te veel, maar begin eens met eens per week , of hooguit twee keer.
Een paard zal het niet worden, en wordt het een paard dan wordt het een kleine, en moet ze wel heel groot bewegen wil ze de hoogte kunnen compenseren.

Als goed tehuis belangrijker is, zoek dan nu al een plekje en ga zelf naar een volwassen paard kijken waarvan de potentie al bekend is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:47

Ga er dadeljj gewoon lekker mee rijden.
Verkopen kan altijd nog. Je bent toch ook niet gelijk Z, eerst gewoon fijn beginnen, dan merk je vanzelf of ze groot genoeg is of toont. Stoor je eraan dat ze kleiner is dan kont de stap tot verkopen als vanzelf.
Voor een gereden paard is het veel makkelijk een paasende baas te vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:52

kiki1976 schreef:
Ik herken je probleem.
Ik kocht een jong pony waarvan d'r ouders 1.43 en 1.48 waren. Zou je daar tussen
in zitten was dat groot genoeg voor mij.
Helaas bleef zij op 1.27 steken op 3.5 jarige leeftijd. Ik kreeg toen ook het advies om af te wachten, want wie weet zou ze toch nog een spurt krijgen.
Maar om eerlijk te zijn geloofde ik daar niet meer in.
En ik heb haar verkocht.
Ondertussen is ze 5 en nog steeds nog geen 1.30

oe wat herkenbaar. Hier hetzelfde voor mij Dpony (genaamd KIKI.... :') )
ook een volle brede moeder van 140 en fijne grote vader van 148 en zijzelf ook klein EN fijn gebleven en toont nog eens kleiner door haar bouw. iedereen adviseerde me om haar aan te houden, nog steeds overigens. Omdat ik er mee kan lezen en schrijven en wij een onwijze klik hebben. Echter is ze na 8 maand werk, niet zo vol geworden dat het plaatje mooi is.

We zouden nooit wedstrijden kunnen rijden. Nooit intensief aan de slag. Terwijl ze dit wel erg graag wil.

Nu zit ik met een pony die ik niet verkocht heb, maar waar ik inmiddels wel onwijs aan gehecht ben. Zij is HET voor mij. Achteraf gezien had ik haar beter meteen kunnen verkopen. Had ik nooit geweten wat voor een topwijffie het zou worden.

Ik snap het verhaal achter ts wel. Er is wel hoop, maar de kans is groot dat het niet wat wordt. En dan zit je inderdaad met je eigen gevoel terwijl ze al die tijd een ontzettend leuk baasje had kunnen hebben!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 10-11-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LaNoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 12:52

CM_ schreef:
Ja lastig, zeker gezien je niets van de merrie weet, (van de hengst wel?) was het natuurlijk een enorme gok om te fokken. Dit is je eigen keus geweest en is niet geheel doordacht geweest als je perse een wedstrijdpaard eruit wilde hebben.

Mijn ervaring is ook dat als je er met 3 mee gaat werken, ze ineens een groeispurt kunnen krijgen.
Nu vind ik 4 keer per week te veel, maar begin eens met eens per week , of hooguit twee keer.
Een paard zal het niet worden, en wordt het een paard dan wordt het een kleine, en moet ze wel heel groot bewegen wil ze de hoogte kunnen compenseren.

Als goed tehuis belangrijker is, zoek dan nu al een plekje en ga zelf naar een volwassen paard kijken waarvan de potentie al bekend is.

Ik heb de merrie gekocht die drachtig was. Maar toen het veulen werd geboren was ik verliefd op haar. Ik had niet de intentie het veulen te houden. Maja na zoveel jaar raak je eraan gehecht.