Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar zo werkt het niet altijd, ze zetten het systeem aan zodat ze in de zomer warmte kunnen loslaten en in de winter warmte kunnen isoleren en vasthouden. Het komt er dus niet alleen op neer dat ze zichzelf niet meer warm kunnen houden, want mocht het zo zijn dat ze het onbehagelijk vinden onder een te dikke deken kunnen ze zichzelf dus ook niet coolen, als wij het warm hebben doen we even de rits open ofzo maar een paard staat ingepakt omdat wij vaak onze eigen beleving kwa temp op het paard projecteren, zo een nadeel dat mensen lich verschijnselen soms verkeerd interpreteren, nog meer balen dat ze niet kunnen praten, zodat ze aan kunnen geven wat comfortabel is !! Zichzelf niet meer warm kunnen houden, goed voorbeeld zijn de frisse paarden met het rijden, ze proberen zich dan door bewegen op te warmen, veelal paarden die geschoren zijn of onder een dikke deken vandaan komen. Zo ook na het werk direct een fleece/wollen deken erop of direct onder het solarium, het blijkt uit onderzoek zo slecht te zijn, laat je paard eerst zijn warmte er uit lopen dmv uitstappen (cooling down) zonder het gelijk plat te gooien of warmte met warmte te bestrijden
Laten we wel wezen, dekens kosten een hoop geld, kosten nog moeite wordt gespaard voor onze dieren dus het komt allemaal uit een goed hart niet om ze bewust te pesten alleen het blijft zo koffie-dik kijken tussen goed/functioneel en comfortabel voor het dier zelf Kelly_Taco schreef:Wow Lianne dat is echt wel heel erg veel hoor
500!!!
Daar staat de mijne onder als het -15 is.
Dor staat nu onder 250gr zoiets.
Is een anky 300gr maar al vaak gewassen.
plus dat het stalklimaat ook een bepalende factor is, evenals het buitenlopen. en ik weet uiteraard niet hoe jij je paard stalt maar onze lopen veel buiten en staan in een zeer goed geventileerde stal. ze komen absoluut niet "heet" onder de dekens vandaan maar gewoon normaal op temperatuur. ik doe het al jaren zo en velen met mij!
lianne125 schreef:Kelly_Taco schreef:Wow Lianne dat is echt wel heel erg veel hoor
500!!!
Daar staat de mijne onder als het -15 is.
Dor staat nu onder 250gr zoiets.
Is een anky 300gr maar al vaak gewassen.
niet ieder paard is hetzelfde heplus dat het stalklimaat ook een bepalende factor is, evenals het buitenlopen. en ik weet uiteraard niet hoe jij je paard stalt maar onze lopen veel buiten en staan in een zeer goed geventileerde stal. ze komen absoluut niet "heet" onder de dekens vandaan maar gewoon normaal op temperatuur. ik doe het al jaren zo en velen met mij!