Welke hengsten "fokken" mogelijke beenproblemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:31

Een vriendin werkt bij een paardenkliniek en vertelde me dat heartbreaker maar weinig kinderen goed op de fotoos heeft.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:32

Sprintje schreef:
Over Zuidhorn: ik ken daar een aantal ruinen van. Nooit een kreupele gezien, weet niet hoe ze op de foto zijn. Wel een héél erg lief karakter in de omgang Lovers , soms wat drakerige buien met rijden, maar zeker goed te rijden en te bewerken!

Weet niet of dat representatief is voor alle Zuidhorns.

Ik ken maar 1 Zuidhorn, met een enorm draadbeen en een ex-peesklap.
Hij is idd erg lief in de omgang, maar met rijden is hij vaak sterk en bazig.
Wat wel opvalt is zijn geweldige galoppade!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:39

CGJ12 schreef:
en Cantus................ja da's een Holsteiner, daar worden 3-tjes gewoon goedgekeurd.
maar ja...........holstein was toch een SUPER-stamboek?

Nog niet zo lang geleden weren in NL hengsten met een 3 ook gewoon goedgekuerd. Zie daar eerlijk gezegd nog niet zo'n heel groot probleem in. Vooral nederlanders doen zo spastisch over een 3 op het straalbeen in de meeste andere landen kom je er aardig mee weg.
Daarbij schijnt de erfelijkheid van het straalbeen zeer gering te zijn. Ik heb zelf met veel afstammelingen van Eusebio gewerkt en we hebben er maar één meegemaakt die een 3 op het straalbeen had terwijl de hengst zelf als 3 jarige ook al twee 3-tjes had. (als 12 jarige nogsteeds).
Ik denk dat er eerst meer onderzoek moet worden gedaan naar erfelijkheid want volgens mij is het grootste gedeelte van een gezond paard afhankelijk van de opfok.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:45

Inderdaad is de rol van erfelijkheid nog niet exact in kaart gebracht en moet daar nog een boel onderzocht worden. Ik denk persoonlijk wel dat hardheid ergens wel erfelijk is, dus de gevoeiligheid om beenproblemen te ontwikkelen bij een verkeerde opfok of trauma. Het lijkt erop dat dat bij bepaalde hondenrassen in ieder geval wel het geval is.

Maar de vader is denk ik uiteindelijk niet volledig bepalend, slechts een factor die thuis hoort in de rij: moeder, trauma, beweging tijdens de opfok, voeding, pech etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:45

Helemaal mee eens Katja.
ook ik kende paarden die idd als 3 jarige, 3tjes hadden, maar nu 10 jaar later, nog nooit daar kreupel op zijn geweest.
Dus wat houd zo'n 3tje dan in?

Ik ken er ook die wel goed uit de foto's kwamen, maar ondertussen al in de salami zitten wegens been gebreken.
er moet imo eens wat anders uitgevonden worden om te zeggen wat de risico's zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:47

CGJ12 schreef:
Van de Bommel.
Geen SWS-hengst.

Maar om je merrie ook echt drachtig te krijgen mag je de Lieve Heer wel een verzoekje doen (no offence) Haha!

Ja, bij van Bommel. Daar kwam ook één van de Havidoffs vandaan die ik ken. Maar een kennis had haar merrie in één keer drachtig van deze hengst en die merrie was daarvoor niet zo heel makkelijk drachtig te krijgen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:51

runningkawa schreef:
Helemaal mee eens Katja.
ook ik kende paarden die idd als 3 jarige, 3tjes hadden, maar nu 10 jaar later, nog nooit daar kreupel op zijn geweest.
Dus wat houd zo'n 3tje dan in?

Ik ken er ook die wel goed uit de foto's kwamen, maar ondertussen al in de salami zitten wegens been gebreken.
er moet imo eens wat anders uitgevonden worden om te zeggen wat de risico's zijn.

Een foto hoeft inderdaad niet veel te zeggen. Een foto geeft pas echt informatie als een paard ook daadwerkelijk kreupel is.

Maar op zich vind ik wel dat je in de selectie voor de dekdienst streng mag selecteren op de foto's, want het geeft natuurlijk wel een indicatie.
Maar misschien moet je dan ook wel je je merrie even streng bekijken als de hengst. Dan probeer je al twee factoren te controleren. De opfok heb jezelf in de hand. Dan blijft de factor pech nog over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:53

Citaat:
Maar op zich vind ik wel dat je in de selectie voor de dekdienst streng mag selecteren op de foto's, want het geeft natuurlijk wel een indicatie.
Maar misschien moet je dan ook wel je je merrie even streng bekijken als de hengst. Dan probeer je al twee factoren te controleren

Als ze weten dat erfeleijkheid een grote rol speelt zeker wel.
Maar dat is dus alleen te bepalen als de merries ook op de foto gaan.
En dat gebeurd helaas niet.
Alles word op de hengst geschoven en dat vind ik toch vrij raar.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:59

Idd een paard heeft ook een moeder, die imo ook een heel belangrijke rol speelt bij het paard. Zoniet belangrijker..

En iid RK, ik heb ook een Flemmingh in de opfok staan, maar je zou em haast verkopen door alle verhalen hier op bokt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:00

Missouri"]
[quote="Sprintje schreef:
Over Zuidhorn: ik ken daar een aantal ruinen van. Nooit een kreupele gezien, weet niet hoe ze op de foto zijn. Wel een héél erg lief karakter in de omgang Lovers , soms wat drakerige buien met rijden, maar zeker goed te rijden en te bewerken!

Weet niet of dat representatief is voor alle Zuidhorns.

Ik ken maar 1 Zuidhorn, met een enorm draadbeen en een ex-peesklap.
Hij is idd erg lief in de omgang, maar met rijden is hij vaak sterk en bazig.
Wat wel opvalt is zijn geweldige galoppade!!
[/quote]
wij hebben een Zuidhorn merrie (Raimaer in mijn profiel), echt een geweldig paard. Fijn te rijden (idd wel sterk), zeer trots (= idd ook wat bazig maar wel eeerlijk en heeft daardoor twee keer overleefd toen de DA's al hadden opgegeven), heel erg lief in de omgang, en super galopperen en springen (maar dat kon haar moeder ook). Foto's zijn er van haar nooit gemaakt (zelf gefokt) maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:00

Ik sprak net nog iemand die een merrie heeft gekocht met 4-en!!!!!!! op het straalbeen.
Hadden ze overlegd met één of andere professor in Utrecht die er niet zo'n probleem in zag vanwege de geringe erfelijkheid.
Ik dnek dat er wel sprake is van een bepaalde erfelijkheid maar dat die misschien niet helemaal terug te koppelen is op de foto's van de hengst opmdat die ook weer afhankelijk zijn van externe factoren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:01

youngster schreef:
Idd een paard heeft ook een moeder, die imo ook een heel belangrijke rol speelt bij het paard. Zoniet belangrijker..

En iid RK, ik heb ook een Flemmingh in de opfok staan, maar je zou em haast verkopen door alle verhalen hier op bokt..

en onze Pablo is een Flemmingh. Hij had wel een rugprobleem (gevallen) en losse wanden maar op zijn benen nergens last van.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:04

Ja dan heb je ook een reden, maar hetgene wat hier gezegt wordt. ocd enz enz..wat Rk al zegt, je zou haast huiverig worden om je paard ooit te laten keuren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:06

En wat dan zo raar is dat men dan wel de 'slechte' verhalen over slechte beenkwaliteit van de nakomelingen van een bepaalde hengst altijd goed weten te onthouden. Je moet je niet vergissen dat van de hengsten die jullie noemen enorm veel mee gedekt is. Dus, statistisch gezien, heb je dan een grote kans op nakomelingen met beengebreken. Echter, dit zegt nog niets over de erfelijke doorbelasting van de hengst. Je kan wel door blijven gaan met opnoemen van hengsten die een zogenaamde slechte naam hebben m.b.t. het beenwerk, zolang er geen statische onderbouwing wordt gepubliceerd heb je er niets aan. Slechte verhalen gaan altijd sneller dan de goede. En zoals ik al eerder heb gezegd, vaders leveren waarschijnlijk een klein deel (zolang het beengebrek door erfelijkheid in aanleg kan worden doorgegeven), de moeders, opfok, ongevallen en noem maar meer op zijn van totaal veel groter belang.

Bel anders de KWPN of het stamboek waarbij je wilt zijn en vraag hun om hun ervaringen en eventuel getallen van hengsten die bepaalde beengebreken 'kunnen' doorgeven (tis en blijft een kansspel, fokken).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:10

Zouden ze daar een onderzoek naar gedaan hebben dan??

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 17:37

Dees schreef:
Nou ja, je mag op zijn minst de conclusie trekken dat de match tussen de hengst Rohdiamant en die merrie niet gunstig is.

Waarmee helemaal niet uitgesloten is dat Rohdiamant bij andere merries wel hele goede en gezonde dieren kan geven.

Merrie zelf is wel gezond. En ze kan ook bewegen en heeft een geweldig karakter!

Ze liep op haar zevende naar de Z en heeft er nu ook 7 winstpunten in. Alleen op het 'straatje' kreupelt ze ligt.

Zo is haar zoon ook en die is weer terug gekomen en staat wederom te koop...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:47

Zit er in de moeder toch iets niet helemaal lekker lijkt mij. Op het straatje (of harde) horen ze niet te kreupelen. Op die leeftijd naar de Z zegt mij vrij weinig. Ik heb ook ooit en merrie gezien die had bijna het sportpredikaat, maar ze liep alleen goed op een zachte bodem, ik kwam kijken naar het veulen, en sja die liep ook alleen goed op een zachte bodem, die heb ik dus ook laten staan..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 17:54

Maar we weten dat ze op de harde ondergrond (vooral op de 10m volte na de buigproef) kreupelt. Ze heeft de 3tjes en daarna ook nog een trap gehad van haar halfzus. Maar na een periode rust is dat geheel genezen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:57

ik denk dan idd dat de combi met de hengst niet optimaal is geweest, maar om nou de hengst volledig ervoor op te laten draaien vind ik erg zwaar.. Een paard heeft een vader EN een moeder...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 18:04

Ach die zielige Thunder toch Haha!

Nee maar moeders moeder kan ook verkeerd zijn. En ik geef zeker niet de schuld aan Rohdiamant. Alleen je wilt als fokker een zo gezond mogelijk paard fokken (tenminste wij wel) en daar moet je als de merrie voor ocd o.i.d. gevoelig is (in combinatie toen met Dukaat en Havel niet) een hengst hebben die het eigenlijk weinig of niet vererfd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:10

Katja schreef:

Nog niet zo lang geleden weren in NL hengsten met een 3 ook gewoon goedgekuerd. Zie daar eerlijk gezegd nog niet zo'n heel groot probleem in. Vooral nederlanders doen zo spastisch over een 3 op het straalbeen in de meeste andere landen kom je er aardig mee weg.
Daarbij schijnt de erfelijkheid van het straalbeen zeer gering te zijn. Ik heb zelf met veel afstammelingen van Eusebio gewerkt en we hebben er maar één meegemaakt die een 3 op het straalbeen had terwijl de hengst zelf als 3 jarige ook al twee 3-tjes had. (als 12 jarige nogsteeds).
Ik denk dat er eerst meer onderzoek moet worden gedaan naar erfelijkheid want volgens mij is het grootste gedeelte van een gezond paard afhankelijk van de opfok.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Hoe vaak zie je of dat een paard werkelijk kreupel is op 3tjes? Volgens mij maar heel zelden, in Duitsland worden voor sommige stamboeken de paarden niet rontgenologisch getest voor de dekdienst, en toch staan dat soort stamboeken bovenaan als het om topsportpaarden gaat. Dus in hoeverre is het zo dat een paard er last van heeft.

Inderdaar opfok, en de manier van trainen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:14

LuvdaTossa schreef:
Alleen op het 'straatje' kreupelt ze ligt.

Zo is haar zoon ook en die is weer terug gekomen en staat wederom te koop...

Een paard die op het straatje licht kreupelt is dus niet gezond.
Een gezond paard loopt zowel op een zachte als harde bodem zuiver.
Als ik het goed begrijp is het met de zoon hetzelfde verhaal? Als dat zo is zou ik niet meer met zo'n merrie fokken. Er zijn al genoeg kreupele paarden op deze wereld.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 18:17

Hahaha ik zat al te bedenken welke ligt/licht ik moest gebruiken.....

We zullen deze merrie ook verder niet voor de sport gebruiken. Ze zal waarschijnlijk verkocht worden oid. We gaan nu verder met onze elite merrie van Havel. Maar dat is een kleintje en ze fokt klein.... dus iets moeilijker om een hengst bij te zoeken die goed maat fokt en geen been problemen heeft oid, of iig minder kans op beenproblemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:21

Ik blijf bij mijn standpunt dat opfok het belangrijkste is. Er zijn natuurlijk wel hengsten die gezonder fokken dan anderen maar ik ken alleen springhengsten die dat doen, wat niet wil zeggen dat er geen dressuurhengsten zijn die heel gezond fokken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 18:25

Onze opfok is alleen maar buiten! En als veulens kunnen ze dan in een inloopstalletje. Maar ze zijn als enter/twenter te groot voor de deur Haha! Dan komen ze zo lang mogelijk buiten tot het echt niet meer kan. En als het kraakt van het vriezen, het sneeuwt, het land is een grote blubsbende dan komen ze thuis op stal en worden dan buiten gelaten in de bak.

En als in de winter het gras op is wordt er bijgevoerd met eersteklas kuil!