Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sprintje schreef:Over Zuidhorn: ik ken daar een aantal ruinen van. Nooit een kreupele gezien, weet niet hoe ze op de foto zijn. Wel een héél erg lief karakter in de omgang, soms wat drakerige buien met rijden, maar zeker goed te rijden en te bewerken!
Weet niet of dat representatief is voor alle Zuidhorns.
CGJ12 schreef:en Cantus................ja da's een Holsteiner, daar worden 3-tjes gewoon goedgekeurd.
maar ja...........holstein was toch een SUPER-stamboek?
CGJ12 schreef:Van de Bommel.
Geen SWS-hengst.
Maar om je merrie ook echt drachtig te krijgen mag je de Lieve Heer wel een verzoekje doen (no offence)
runningkawa schreef:Helemaal mee eens Katja.
ook ik kende paarden die idd als 3 jarige, 3tjes hadden, maar nu 10 jaar later, nog nooit daar kreupel op zijn geweest.
Dus wat houd zo'n 3tje dan in?
Ik ken er ook die wel goed uit de foto's kwamen, maar ondertussen al in de salami zitten wegens been gebreken.
er moet imo eens wat anders uitgevonden worden om te zeggen wat de risico's zijn.
Citaat:Maar op zich vind ik wel dat je in de selectie voor de dekdienst streng mag selecteren op de foto's, want het geeft natuurlijk wel een indicatie.
Maar misschien moet je dan ook wel je je merrie even streng bekijken als de hengst. Dan probeer je al twee factoren te controleren
Missouri"]
[quote="Sprintje schreef:Over Zuidhorn: ik ken daar een aantal ruinen van. Nooit een kreupele gezien, weet niet hoe ze op de foto zijn. Wel een héél erg lief karakter in de omgang, soms wat drakerige buien met rijden, maar zeker goed te rijden en te bewerken!
Weet niet of dat representatief is voor alle Zuidhorns.
youngster schreef:Idd een paard heeft ook een moeder, die imo ook een heel belangrijke rol speelt bij het paard. Zoniet belangrijker..
En iid RK, ik heb ook een Flemmingh in de opfok staan, maar je zou em haast verkopen door alle verhalen hier op bokt..
Dees schreef:Nou ja, je mag op zijn minst de conclusie trekken dat de match tussen de hengst Rohdiamant en die merrie niet gunstig is.
Waarmee helemaal niet uitgesloten is dat Rohdiamant bij andere merries wel hele goede en gezonde dieren kan geven.
Katja schreef:
Nog niet zo lang geleden weren in NL hengsten met een 3 ook gewoon goedgekuerd. Zie daar eerlijk gezegd nog niet zo'n heel groot probleem in. Vooral nederlanders doen zo spastisch over een 3 op het straalbeen in de meeste andere landen kom je er aardig mee weg.
Daarbij schijnt de erfelijkheid van het straalbeen zeer gering te zijn. Ik heb zelf met veel afstammelingen van Eusebio gewerkt en we hebben er maar één meegemaakt die een 3 op het straalbeen had terwijl de hengst zelf als 3 jarige ook al twee 3-tjes had. (als 12 jarige nogsteeds).
Ik denk dat er eerst meer onderzoek moet worden gedaan naar erfelijkheid want volgens mij is het grootste gedeelte van een gezond paard afhankelijk van de opfok.
LuvdaTossa schreef:Alleen op het 'straatje' kreupelt ze ligt.
Zo is haar zoon ook en die is weer terug gekomen en staat wederom te koop...