bonte dekhensten met dressuurpotentieel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:32

Is jouw merrie zelf bont dan? Anders zou ik gewoon een goede dressuurhengst kiezen als je al kans hebt op bont.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:42

Peterina schreef:
Gebeurt niet alleen met bonte paarden helaas! Ook palomino's worden op kleur gediscrimeerd in de ring.

Hoe vaak dat ik niet over de laatste 15 jaar heb gehoord: 'jammer dat het een gele is, anders was ie hoger geëindigd', 'cowboy paardjes horen hier niet thuis', enz van dat onnozel commentaar.

Dat vind ik ook onnozel commentaar. Hoe dan ook trouwens, ook als het een minder paard betreft dan de bruine die hoger eindigd. Dat soort opmerkingen zijn ronduit onbeschoft.

TS: goede vraag van C2012: is je eigen merrie ook bont? Ik zou kijken naar homozygoot bonte hengsten. Dan ben je zeker van de kleur. Anders heb je straks alsnog een bruine.

Wat mij overigens het meest verstandige lijkt is het aankopen van een geschikt bont paard. Dan weet je zeker dat zowel de kleur als de kwaliteit aanwezig zijn :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:42

Paard van TS is bont.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:54

dekt neron nog? of is die al overleden?
neron was volgens mij niet homozygoot, maar die gangen <3 (hij sprong ook zeer goed)
wij hadden 3 nakomelingen van hem op de manege (de nieuwe heuvel) staan, twee bont, 1 vreemdje.
als neron nog leeft en nog dekt, of dat er nog sperma van hem is te vinden, zou dat op de nieuwe heuvel te vinden zijn.

neron:
http://img110.imageshack.us/img110/1892/080420060103ho.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:43

Neron is al gestorven (dacht ik?).
En dan weet ik niet of TS erop staat te wachten om een warmbloed merrie te dekken met een pony hengst (hoe mooi dan ook) die shetlandbloed draagt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:45

Peterina schreef:
Neron is al gestorven (dacht ik?).
En dan weet ik niet of TS erop staat te wachten om een warmbloed merrie te dekken met een pony hengst (hoe mooi dan ook) die shetlandbloed draagt.

En een paar jaar ook al...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:25

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:17

Peterina schreef:
Gebeurt niet alleen met bonte paarden helaas! Ook palomino's worden op kleur gediscrimeerd in de ring.

Hoe vaak dat ik niet over de laatste 15 jaar heb gehoord: 'jammer dat het een gele is, anders was ie hoger geëindigd', 'cowboy paardjes horen hier niet thuis', enz van dat onnozel commentaar.

Sluit me verder bij pletje123 aan.
Wat betreft de wat lagere klasse, t/m M is het resultaat soms wat wisselt en niet altijd geheel terecht. Hoe hoger je komt, hoe beter voor elkaar en professioneler ook de correctheid plaats vind. Kan me niet voorstellen dat als de onze bruin zou zijn, de punten ook hoger zouden zijn.

Love for you lijkt me een zeer goed bewegende hengst. Lees dat hij inmiddels is aangereden ben benieuwd. Hengst is 6 jaar en wil men natuurlijk wat, zou ik ook niet langer wachten. Ben erg benieuwd, veulens van de video van hem lijken zeer goed.

peggy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:26

Bedankt allen voor de goede informatie. Ik weet al een stuk meer.
De merrie die ik wil laten dekken is een bruinbonte van 12 jaar. Ik heb haar sinds een jaar en heb haar eigenlijk gekocht als 8-tal paard. En ik had er graag eens een bont veulentje uit gefokt nu het nog kan. En waarom bont; ik ben helemaal gek op die kleur, ofwel vos met heel veel wit. Het is ook voor eigen gebruik zodus het gaat nooit niet weg.

Rivaldo

Re: bonte dekhensten met dressuurpotentieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:04

Love for You!

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:08

LiiNd_Y schreef:
Apollo loopt Z dressuur ;)

Verder denk ik dat er wel meer hengsten zijn met dressuur potentie, maar veel worden niet uitgebracht.

edit: PoehPoeh wordt volgens mij ook vrij hoog uitgebracht (minimaal z)

Sorry... :+ maar Z is de basis, dus echt een bewijs van dressuuraanleg is dat niet. Elk gezond paard met een handige ruiter kan makkelijk Z lopen.
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:31

c_alsemgeest schreef:
LiiNd_Y schreef:
Apollo loopt Z dressuur ;)

Verder denk ik dat er wel meer hengsten zijn met dressuur potentie, maar veel worden niet uitgebracht.

edit: PoehPoeh wordt volgens mij ook vrij hoog uitgebracht (minimaal z)

Sorry... :+ maar Z is de basis, dus echt een bewijs van dressuuraanleg is dat niet. Elk gezond paard met een handige ruiter kan makkelijk Z lopen.

Dat klopt, dat is de basis. Onze Apollo doorliep in 1,5 jaar de L, M en Z1 dressuur, De Amazone had nog niet eerder Z2 gereden. Behaalde mooie resultaten oa. kringkampioen vechtdal in de M1. Ook in de Z1 overwinningen. Bijzonder is het allemaal niet, maar slecht ook zeer zeker niet. Leeftijd van het paard moet je ook mee nemen, Ieder gezond en correct paard kan Z1 halen, daarna word het wel steeds moeilijker. Voor ons is het gewoon hobby, en we hebben ook absoluut geen prof op onze paarden ;) , dat kan nog komen natuurlijk, maar dan wel als ze eerst ZZ-L of ZZ-Z gaan lopen en nog binnen de 10 jaar zijn.