Commissie voor de hengstenkeuring 1 of 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:31

_Rick schreef:
We moeten kijken bij de keuringsmensen of ze er daadwerkelijk wel verstand van hebben.
De meeste goede ruiters hebben 0,0 verstand van wat een goed paard is en wat niet.

Ik denk niet dat de goede ruiters met de goede paarden aankomen omdat ze er 0,0 verstand van hebben.
Weet ook wel zeker dat bijvoorbeeld een Dion van Groessen of een Tineke Bartels wel degelijk verstand hebben van goede gebruikspaarden, en zich ook wel enigszins verdiepen in de afstamming van zo'n goed paard.
Die zullen er op een HK ZEKER wel de betere dieren uit kunnen pikken... beter dan jij en ik bij elkaar (bijvoorlbeeld).

Alhoewel ik op de CK vorig jaar wel voorspelde dat de Jazz zou winnen en niet de Kennedy die iedereen beter vond...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:35

Het valt gelukkig wel iedereen op dat de geselecteerde 'Dressuurpaarden' een spectaculaire draf hebben! Maar verder niks.
Er had iemand op de vergadering een goede opmerking, het kwpn zal niet verdwijnen ongeacht wat voor fouten ze maken, want er zijn altijd fokkers die hun eigen lijn volgen.
En daar plukt het KWPN later de vruchten weer van.

Maar in principe is het on eerlijk als je al zo moet fokken, je hoort met elkaar achter een bepaald beleid te staan.
En niet dat je 3 soorten fokkers krijgt, daar schiet als stamboek ook weinig mee op.
Het beleid van bovenaf moet eens een keer overeenkomen met wat de fokkers willen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:38

adriana schreef:
Het beleid van bovenaf moet eens een keer overeenkomen met wat de fokkers willen.

Dat zou een totalitair regiem inhouden. Waarbij de grootste schreeuwers en vergaderboeren uit zouden maken wat er gefokt wordt.
Gelukkig is het KWPN juist groot geworden door de inventiviteit van de individuele fokker die zich weinig aantrekt van modes en heersende meningen van het moment.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:40

adriana schreef:
En niet dat je 3 soorten fokkers krijgt, daar schiet als stamboek ook weinig mee op.

RP
GP
TP

Daar heb je ze al... was vroeger ook ondenkbaar.

Nu wordt het:

RP (DP/SP)
GP (RP/TP)
TP (oud/nieuw type)

Vernieuwing is de toekomst... je kunt je als stamboek niet permitteren om in extreme mate constervatief te zijn als je (warmbloed)sportpaarden fokt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:41

Waarom? Nu beslist een groepje van bovenaf alles voor alle fokkers!
KWPN stoot zich alleen maar meer af voor de eigen fokkers, dat lijkt me zeer zeker geen goed beleid!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:43

sarabande schreef:
1. Aan de ene kant is er een groep fokkers die gewoon ondanks verdeling fokt wat ze zelf passend vinden bij hun merriestam die ze kennen.
2. Aan de andere kant zijn er mensen die een merrie dekken met datgene dat die aardige hengstenhouder aanraadt.
3. Daartussen zit een groep die denkt dat een modehengst pakken een slimme commerciële daad is, of die het dekbedrag een overwegende factor vinden.
Uit deze hele groep zijn waarschijnlijk juist de mensen die dat nodig hebben te sturen door een beleid van bovenaf.
De rest volgt de eigen weg, of wordt door daartoe de recessie gedwongen.
Om te stellen dat de fokkers voorschrijven wat de ruiters moeten gebruiken lijkt me niet erg reëel gedacht.
De fokkers fokt wat de markt vraagt en in hoeverre hij/zij daar zijn/haar eigen stempel op drukt hangt af van kennis en mogelijkheden.

Leuke vereniging Lachen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:46

sarabande schreef:
Dat zou een totalitair regiem inhouden. Waarbij de grootste schreeuwers en vergaderboeren uit zouden maken wat er gefokt wordt.

In mijn ervaring komt er van veel geschreeuw weinig wol. De echt goede fokkers, degenen die weten waar ze mee bezig zijn, geloven in zichzelf en hebben al die bralaperij niet nodig.
Die houden zich meestal stil, en lachen in hun vuistje als blijkt dat hun paarden het toch wel heel erg goed doen later...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:49

sarabande schreef:
De fokkers fokt wat de markt vraagt en in hoeverre hij/zij daar zijn/haar eigen stempel op drukt hangt af van kennis en mogelijkheden.

En dit blijkt ook steeds weer in de praktijk.
Gebruikers beslissen hoe het product eruit moet komen te zien. ZIJ moeten het tenslotte gebruiken.
Maar wat creativiteit van de producent (met verstand van zaken) wordt op prijs gesteld.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:05

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:

En dit blijkt ook steeds weer in de praktijk.
Gebruikers beslissen hoe het product eruit moet komen te zien. ZIJ moeten het tenslotte gebruiken.
Maar wat creativiteit van de producent (met verstand van zaken) wordt op prijs gesteld.
[/quote]

Gebruikers beslissen .....dan is de paardenfokkerij kennelijk de enige producentengroep waar dit proces plaatsvindt. Ooit van een autofabrikant gehoord waar de gebruikers bepalen hoe het produkt eruit komt te zien? Nee, toch. Het stamboek bepaalt het product via haar keuringsbeleid. Wat daar hoog staat, is voor de meeste fokkers en gebruikers het criterium. Dat gegeven bepaald de trend en wordt vervolgens de mode.
Bij de omvorming naar het rijpaard werden de "klassiek" aandoende paarden rueckzichtslos achteraan gezet. Pion is daar een goed voorbeeld van. Dat bepaalden de gebruikers niet maar het stamboek.
Hoeveel goed fokmateriaal is er op die manier verloren gegaan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:34

Anna42 schreef:
. Ooit van een autofabrikant gehoord waar de gebruikers bepalen hoe het produkt eruit komt te zien?

Ooit gehoord van consumenten enquetes

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:48

ceasario schreef:
Het bleek dat onze denkwijze niet uit elkaar lag.

Kijk, dat wilde ik nou net gaan zeggen. Een paar weken geleden heb ik ook met iemand van het KWPN gesproken en toen kwam ik ook met de gedachte; eigenlijk willen we allemaal hetzelfde...
Verder denk ik dat er best mensen tussen de ruiters zitten die een goed paard (ja, ook foktechnisch) gezien er uit kunnen halen, maar iedereen heeft andere prioriteiten.
1 of 2 keuringscommissies? Een maar dan uitgebreider lijkt mij wel interessant.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 03-12-03 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:49

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
. Ooit van een autofabrikant gehoord waar de gebruikers bepalen hoe het produkt eruit komt te zien?

[/quote]

Ja. En die zijn meestal achteraf. Maar een consumenten enquete is bij mijn weten nog nooit toegepast door een stamboek zoals het KWPN bijvoorbeeld. Daar wordt de ledenfokkers niet eens gevraagd wat die ervan denken, laat staan de consument.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:00

Anna42 schreef:
Ja. En die zijn meestal achteraf. Maar een consumenten enquete is bij mijn weten nog nooit toegepast door een stamboek zoals het KWPN bijvoorbeeld. Daar wordt de ledenfokkers niet eens gevraagd wat die ervan denken, laat staan de consument.

Je draait de boel om. Consumenten enquêtes worden voortdurend gedaan om erachter te komen hoe het product aan de wensen moet worden aangepast. Fokkers worden niet alleen gevraagd wat zij ervan vinden, er wordt hen ook niets opgelegd. Vervolgens bepalen de gebruikers de markt en daar houden de fokkers zeker rekening mee. Maar als ze dat teveel zouden doen worden ze door jou weer uitgescholden als mode fokkers.
Realiteit is dat er altijd een wisselwerking is.
Dus als er veel vraag zou zijn naar het paard dat jij hier al tig pagina's propagandeert, zou je ze fokken in plaats er clinics over geven en bladzijdes vol over schrijven

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:51

Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="Anna42 schreef:

[/quote]

[/quote]

Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde fokker niet wel degelijk enig marktonderzoek doet. Want wat heb je nu aan een onverkoopbaar product.

Ik kan mij zelfs zo voorstellen dat het gros der fokkers toch is aangewezen op het fokken voor de basissport. Die topper zit daar misschien ook wel tussen, maar dat levert neem ik aan geen steady inkomstenbron op....

En eerlijk gezegd, het zal de gemiddelde basissporter absolute worst hoe het lendenmechanisme van het paard nu eigenlijk in elkaar zit. Die willen gewoon een fijn all round paard dat een beetje lollig kan lopen en met een aardig karakter. De een wil een beetje nadruk op dressuur en de ander juist op springen of endurance. En verder kijken mensen naar een modelletje en een kleurtje dat aanspreekt.... Het is net of je een auto uitzoekt in dat opzicht

Auto's die overigens voorafgaand aan de realisatie van een prototype van een zeer uitgebreid marktonderzoek worden voorzien, juist omdat de investering zo groot is...

Dat marktonderzoek hoef je ook niet op te zetten... als fokker sta je toch met je benen in de sport, spreek je toch met potentiele kopers/ruiters, kijk je toch af en toe rond op wedstrijden van B - Z -niveau? Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:03

Anya schreef:

Dat marktonderzoek hoef je ook niet op te zetten... als fokker sta je toch met je benen in de sport, spreek je toch met potentiele kopers/ruiters, kijk je toch af en toe rond op wedstrijden van B - Z -niveau? Toch?

Was dat maar waar............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:05

Overigens Anya..........de gemiddelde ruiter wil een goed bewegend gezond mooi paard. Een paard met een goed bewegingsmechanisme hoort daar bij. Het nivo word steeds hoger in de wedstrijdsport, dus ook voor de amateurs, die willen graag ook meedraaien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:05

Pipo"]
[quote="Anya schreef:

Was dat maar waar............
[/quote]

Ik kom ze wel tegen hoor... fokkers op wedstrijden. Met regelmaat. Zowel bij de dressuurwedstrijden als ook in de westernsport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:06

Anya schreef:

Ja de moderne fokker wel hoor. De meeste hebben een band met de sport omdat hun eigen producten er lopen. Vroeger was dat gescheiden sport en fokkerij, maar dat geldt alleen nog voor sommige oudere fokkers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:11

Pipo schreef:
Overigens Anya..........de gemiddelde ruiter wil een goed bewegend gezond mooi paard. Een paard met een goed bewegingsmechanisme hoort daar bij. Het nivo word steeds hoger in de wedstrijdsport, dus ook voor de amateurs, die willen graag ook meedraaien.

Das misschien wel waar, maar daarbij gaan ze toch echt af op hun eigen gevoel. Hooguit nemen ze een 'kenner' mee bij de aanschaf van een aardig paard. Dat wil zeggen een betere ruiter dan zij zelf zijn of een instructeur o.i.d. En dan wordt vooral gekeken naar het totaalplaatje. Ik kan me echt geen gemiddelde koper in de basissport voorstellen die met een liniaal in de hand aan het werk gaat om te kijken of het juiste lendemechanisme (whatever that may be) er wel in zit, of of het paard wel of niet zuiver draaft op een diagonaal of zo. Je kijkt of het paard lekker loopt (bij voorkeur in alle gangen) en of het uitstraling heeft.

En als ik op een willekeurige stal rondkijk (en ik heb er toch best een aantal gezien) dan zie ik van de pakweg 40 paarden er 10 die behoren tot het absolute recreatie-niveau. Dan nog zo'n 25 die samen met hun ruiters heel gelukkig door de B, de L en de M schuiven. Tenslotte zie ik standaard zo'n 2 a 3 die eigenlijk de stal niet meer uitkomen (vriendje is belangrijker) en tenslotte staat op iedere stal die eenzame topper die Z of ZZ rijdt.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 02:03

Ik sluit me aan bij de eerder gemaakt opmerkingen dat fokkers maar mondjesmaat naar wedstrijden komen. Ik zie meestal dezelfde personen op wedstrijden. Ik schat dat slechts +/- 15% weleens een landelijke wedstrijd bezoekt.

Sommige organisatie bellen de fokkers op als produkten van hun b.v. in 4, 5 of 6 jarige competie meelopen. Ik vindt dit een goed iniatief en zou breeder gebruikt kunnen worden in het digitale tijdperk waarin we leven.

Het levert zoveel meerwaarde op als je de instromers in de sport volgt dat je gefundeerder partnerkeuzes kunt maken voor je eigen merriemateriaal.