Prijsbepaling veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:14

Tja, mijn veulen heeft aan dekgeld al € 1600 gekost. En het is een leuk veulen, gezond, fit en 1e premie op de keuring en helemaal compleet :P Omdat het een hengst is kan hij helaas niet blijven en gaat hij dus naar een veiling.

Mocht hij daar niet verkocht worden dan zet ik hem lekker in de opfok en zie ik over een paar jaar wel weer. Maar ik heb al meerdere 'bieders' gehad, en die vinden dat je voor een € 500 tot 800 best zo'n veulen kunt kopen. Uit een goede stam, met papieren enz. Volle broer/zus lopen al hoog in de sport, vader is een GGK dekhengst... Nou echt niet dus, dan gaat hij gewoon lekker de opfok in.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:16

Precies Liss.

Vind dat lijstje van Chey eerlijk gezegt als koper niet zo interessant maar snap zeker wel hoe je aan de kosten komt. En snap ook heel goed dat je uit de kosten wil komen.

Het is imo een kwestie van vraag en aanbod. En het aanbod gemiddelde paarden (die toch het meest worden gefokt) is nu eenmaal veel hoger dan de vraag. Ik zou als ik zou fokken eerst eens kijken hoe en aan welke doelgroep ik het veulen zou verkopen. Fok jij voor de sport een zeer interessant veulen kan je er veel voor vragen maar fok jij een veulen zonder interessante lijn en meer voor de fun tja dan kan je weleens niet uit de kosten komen. De dierenarts enz blijft hetzelfde qua kosten of je nu een goed of slecht veulen hebt. Alleen qua dekgeld kan je natuurlijk zelf invloed hebben. Daarnaast is een veulen niet alleen voor de fokker een gok maar ook zeker voor de verkoper. Hoeveel veulens halen de 3 jaar niet eens in volle gezondheid. Paardensport blijft een gok maar koop je een 3 jarige ben je iig de ontwikkelingsfase door en de gekkigheid in de opfok e.d.

Ik heb mijn ruin vorig jaar verkocht (totaal andere prijsklasse overigens dan kwpn) voor een veel lager bedrag dan ik hem heb gekocht 5 jaar daar voor. Terwijl hij qua scholing en ontwikkeling veel meer waard zou moeten zijn. Maar ik had hem in economisch veel betere tijd gekocht dan dat het nu is. Dus of je besluit het paard te houden of een deel van je verlies te nemen. Of in dit geval niet te fokken

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:20

Cheytjuh schreef:
Dees schreef:
Het dekgeld van 650 euro is anno 2013 erg laag te noemen.
Anno 2013 is 900-1.000 euro de norm. Iig wel voor KWPN rijpaarden niet-Gelders.

(je kunt je afvragen hoe en waarom een dergelijk hoog dekgeld normaal is geworden, maar dat is een heel andere discussie)

Fokken mag dan wel een keuze zijn die je maakt, maar uiteindelijk hoeft het in mijn ogen niet zo te zijn dat je wel even dankbaar mag zijn dat iemand jou fokproduct voor een laag prijsje wil overnemen of je er 'vanaf wilt helpen'. :n Helemaal niet als jij op een professionele manier met liefde en hart voor de zaak een correct veulen op de markt brengt. Fokt er niemand meer, dan is de paardensport/paardenbusiness snel afgelopen.

Ik vind het een belediging naar een fokker toe wanneer je aankomt : Ja, ik wil je wel even voor €500 euro van je 'maar' veulen afhelpen. Dan blijft het mooi in eigen bezit hoor, kwaliteit zou gewoon gewaardeerd moeten worden. Uiteindelijk ben je als amazone/ruiter/recreatief paardrijder afhankelijk van de fokkers, en je rekent er ook op dat zij fijne dieren voor welke richting dan ook 'creeeren' / 'waarborgen'
+

Dat is ook weer een ander verhaal. En 500 euro is ook een belediging. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan. En tuurlijk moet je in zekere zin blijven fokken.

Maar je kan niet verwachten dat een koper de hoofdprijs blijft betalen als er zoveel aanbod is.

En doel ook een beetje op de hobby fokker die het een keertje leuk vind een veulentje te fokken.

Voor echt goede fokproducten zal er altijd markt zijn.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:25

Oké, een duidelijke lijst, Cheytjuh.
Het dekgeld is idd in veel gevallen hoger, maar de merriebrok als extra uitgave lijkt me weer wat hoog. Er vanuitgaand dat je je merrie normaal ook brok bijvoert. Wanneer dit niet zo is, dan is dat inderdaad ook weer een extra uitgave.
Ik vind trouwens niet, hoor, dat €1500 teveel is voor een (goed) veulen, maar bedragen boven de €5000 vind ik dat zeker wel.
En ik verbaas me dus over de verschillen, bij een vergelijkbare bloedlijn/afstamming.
En natuurlijk hoop ik op een topper voor niet al teveel geld :), maar met een leuk paard geschikt voor de sport ben ik ook al helemaal tevreden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:32

Akires schreef:
Het dekgeld is idd in veel gevallen hoger, maar de merriebrok als extra uitgave lijkt me weer wat hoog. Er vanuitgaand dat je je merrie normaal ook brok bijvoert.

Daar kun je je lelijk in vergissen. Normaliter krijgt mijn merrie 1 tot 1,5 kilo basisbrok. Met veulen heeft ze 6 kilo merriebrok nodig om enigszins op gewicht te blijven. Daar krijgt ze uiteraard ook onbeperkt ruwvoer bij. Nu is deze merrie een beetje een extreem geval, maar 4 kilo zitten ze meestal wel aan met veulen.

Ik merk wel dat de vraag naar veulens wat minder begint te worden. Mijn veulen was verkocht, maar we hebben haar teruggetrokken uit de verkoop omdat de kopers hun afspraken niet na konden komen. Nu heb ik nog niet 1 telefoontje of mailtje gehad. Voor de ander ook pas 1, maar daar vraag ik ook een stuk meer voor.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:46

Anoeska27 schreef:
Akires schreef:
Het dekgeld is idd in veel gevallen hoger, maar de merriebrok als extra uitgave lijkt me weer wat hoog. Er vanuitgaand dat je je merrie normaal ook brok bijvoert.

Daar kun je je lelijk in vergissen. Normaliter krijgt mijn merrie 1 tot 1,5 kilo basisbrok. Met veulen heeft ze 6 kilo merriebrok nodig om enigszins op gewicht te blijven. Daar krijgt ze uiteraard ook onbeperkt ruwvoer bij. Nu is deze merrie een beetje een extreem geval, maar 4 kilo zitten ze meestal wel aan met veulen.

Ik merk wel dat de vraag naar veulens wat minder begint te worden. Mijn veulen was verkocht, maar we hebben haar teruggetrokken uit de verkoop omdat de kopers hun afspraken niet na konden komen. Nu heb ik nog niet 1 telefoontje of mailtje gehad. Voor de ander ook pas 1, maar daar vraag ik ook een stuk meer voor.

Ik hoor inderdaad om mij heen dat 4 kilo over het algemeen gehanteerd word om op gewicht te blijven, soms 5 tot 6 :j

Merrie krijg hier volop in het werk, zonder veulen 1 tot 1,5 kilo sportbrok van Pavo. Zak sportbrok Pavo 25 kg kost ons €8,50... Is maandelijks (1,5 x 30 = 45 kilo) --> 2 x €8,50 = €17
Dat over 7 maanden is €119, toch wel even een verschil met €400+ denk ik :)

Ja fokken is een eigen keuze, maar je gaat toch ook niet bij de pizzeria naar binnen van : ''Ja, voor €1 wil ik je wel even van die pizza afhelpen, er zijn zoveel pizzeria's in deze stad, je komt er vast voor €5 niet vanaf 8)7
Niet te vergelijken met de aankoop van een veulen, maar om maar wel even een beeld te geven van een andere verzadigde markt, waar men net zo goed die kostprijs geacht wordt te betalen ook al is het de keuze van de pizzeria eigenaar om weer een pizzeria erbij te beginnen in die al verzadigde pizzeriastad.

@ Akires : Je zou eens een kijkje bij de modernere gefokte Gelderse veulens kunnen kijken. Over het algemeen erg fijne sportpaarden en voor minder geld als de 'gewone' KWPN'ers. Ria hekkert heeft er momenteel wat mooie te koop staan :j

Salsa

Re: Prijsbepaling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:48

Haha een veulen met een pizza vergelijken is idd niet echt relavant ;)
Voor 5 euro wil ik best risico lopen op een pizza dat hij niet lekker is.

Maar goed als we toch de vergelijking gebruiken denk aan de prijzenoorlog in de supermarkten, aanbiedingen voor stuntprijzen en pizzaria's die failliet gaan ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:58

De kostprijs van een veulen is nu bekend...
Maar wat kost een jaarling dan? Kwa kostprijs is die minstens 800 euro duurder dan een veulen. Maar gek genoeg zijn paarden dan op hun allergoedkoopst bij het verwisselen van eigenaar.

Mijn merrie is 1.80m. groot, die voer ik gedurende de zoogperiode van een veulen makkelijk 6-8kg merriebrok per dag (soms zelfs meer, die twee weken om de 3-maands leeftijd van het veulen). Kost een vermogen, kan ik je vertellen... elke 2-3 dagen een nieuwe zak aanbreken :=

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:04

En toch is het de marktwerking. Vraag en aanbod.

Als de markt overspoeld zou worden met goede, volwassen, bereden paarden; en deze MINDER (of hetzelfde) kosten als veulens van dezelfde kwaliteit, ja, dan worden die veulens niet meer verkocht voor die hoge prijzen.

Het zal best dat een fokker wel bepaalde kosten eruit wilt hebben, wat dan niet meer zal lukken, maar dat kan je de koper niet kwalijk nemen.

Dan zal je moeten gaan kijken naar kosten besparing. Is dekgeld van 900-1000 dan nog wel reeel? Eigenlijk heeft de secundaire klant dat er helemaal niet voor over....... Lijkt nu dan tenminste het geval te zijn :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:17

Volgens mij wordt er ook niet meer zoveel gedekt als voorgaande jaren, uit simpele merries haal je het er niet meer uit :o

Maar ik snap de prijsverschillen wel, je hebt onder de veulens de Fiat en je hebt de Ferrari :D beide zelfde fabrikant toch een heel ander kwaliteitsverschil!

Wil je een beetje veulen met de wowfactor dan moet je tellen > 5000, de mijne heb ik destijd ook voor een fiks bedrag gekocht,
maar moeder had al 3 pavocupfinalisten op een rij geleverd en Preferent Prestatie op de 1e 4 nakomelingen,
de moederlijn zelf bracht 4 generaties lang succesvolle sportpaarden zowel nationaal/internationaal....en dat kost nu eenmaal geld :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:29

Ik zou niet fokken als ik per se moest verkopen in deze tijd. Mijn veulens zijn te koop voor een goeie prijs en anders blijven ze mooi. Ook als enter en twenter zijn ze te koop hoor, maar voor het geld dat ze imo waard zijn en niet voor minder (tenzij er een grote gunfactor is door vriendschap oid).

Ik heb niks met die mensen die menen dat elk veulen te duur is; koop dan lekker die beleerde drie jarige zou ik zeggen! Ik heb echt geen boodschap aan die non argumenten.

Een goed gefokt en gezond veulen met papieren bij een fokker vandaan die geïnvesteerd heeft in de fokmerrie, de merrielijn en het veulen die nog niks verkeerds mee gemaakt heeft is in mijn ogen goud waard en ze zijn alleen te koop voor mensen die er de waarde van in kunnen zien en mijn werk als fokker kunnen waarderen.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:06

En Lante, dan heb jij het ook over bedragen van meer dan €5000,-?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:12

Bij mij mogen hengstveulens best redelijk geprijst de deur uit, maar niet onder kostprijs want dan fok ik ze zelf wel op. Veulens uit mijn fokmerrie brengen de kosten van hun opfok tzt wel weer op. Iets wat overigens niet voor alle merries geldt.

Maar mocht mijn fokmerrie nu eindelijk eens haar eerste merrieveulen brengen (besteld voor april 2014! ;) ), zal ik haar idd verder gust laten. Ik vind fokken leuk, maar zolang het verkopen van veulens zo ondankbaar is geworden, geloof ik het ook wel. Ik heb helemaal geen zin om veulens onder kostprijs te verkopen maar heb ook geen zin om een paardenverzameling aan te leggen. Ik fok nu alleen nog maar omdat ik zo graag een merrieveulen uit deze merrie wil hebben.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:14

Dees je hebt helemaal gelijk. Als mijn veulen niet al verkocht was geweest dan was mijn merrie ook niet opnieuw gedekt. Helaas blijf ik nu zoals het ernaar uitziet alsnog met het veulen zitten. Maar onder de kostprijs weg, dat gaat gewoon echt niet gebeuren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:16

Mijn laatste veulen was van een Gelderse hengst, dus die zat daar wat onder.
Ik laat in de toekomst mijn jonge merrie ook dekken, maar dan gaat het veulen er zeker weten overheen qua prijs. Merrie is ook eigen fok en komt uit een prestatiemerrie en doet het zelf ook super in de sport (hoop dat ze dan het sportpredikaat heeft dres. en mogelijk zelfs ook springen, ze springt nu al L/M) en er komt tegen die tijd ook een duurdere hengst op, dus dat gaat een eventuele koper zeker geld kosten.
Daarbij hoeven mijn veulens niet per se weg. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:18

Dees schreef:
Maar mocht mijn fokmerrie nu eindelijk eens haar eerste merrieveulen brengen (besteld voor april 2014! ;) ), zal ik haar idd verder gust laten. Ik vind fokken leuk, maar zolang het verkopen van veulens zo ondankbaar is geworden, geloof ik het ook wel. Ik heb helemaal geen zin om veulens onder kostprijs te verkopen maar heb ook geen zin om een paardenverzameling aan te leggen. Ik fok nu alleen nog maar omdat ik zo graag een merrieveulen uit deze merrie wil hebben.

Heb ik nu ook indd. Ik heb het hengstveulen van Alexandro P aangehouden (machtig dier trouwens, ben erg blij met hem), dus heb nadien nog niet weer gefokt. Mijn jonge merrie brengen we eerst uit in de sport. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:27

Grappig eigenlijk...
Als er maar genoeg fokkers ophouden met het fokken van veulens... dan is over een paar jaar tijd een veulen van 5.000 euro een koopje als gevolg van schaarste :D Zullen we eens zien hoe de klagende kopers van nu dan piepen :P

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:40

Dees schreef:
Grappig eigenlijk...
Als er maar genoeg fokkers ophouden met het fokken van veulens... dan is over een paar jaar tijd een veulen van 5.000 euro een koopje als gevolg van schaarste :D Zullen we eens zien hoe de klagende kopers van nu dan piepen :P

Ik zou de hengstenhouders dan ook wel eens willen horen piepen... ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:44

Let maar op; zover komt het nog wel, en het gaat de kwaliteit van de KWPN paarden enorm vooruit helpen. Fokken met slechte paarden is niet meer te doen en waarom zou je ook; er zijn genoeg goeie paarden om mee te fokken. Daarnaast is fokken als het zo door gaat economisch ook niet meer voor iedereen weg gelegd denk ik.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:51

Waarom er een prijsverschil is tussen dieren van een soortgelijke afstammeling is simpel. De een is beter gelukt dan de ander.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:09

8-)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:11

Schijnbaar zijn er genoeg mensen die dat niet zien en een veulen als ieder ander veulen zien :P

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:28

En dan gaan ze op veilingen alsnog voor topbedragen weg. Er was er bij de veiling op Prinsjesdag eentje bij waar ik nog geen stuiver voor zou hebben gegeven. Durf echt te zeggen dat mijn beide veulens beter zijn. En die ging me toch voor geld weg...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:32

Anoeska27 schreef:
En dan gaan ze op veilingen alsnog voor topbedragen weg. Er was er bij de veiling op Prinsjesdag eentje bij waar ik nog geen stuiver voor zou hebben gegeven. Durf echt te zeggen dat mijn beide veulens beter zijn. En die ging me toch voor geld weg...

Vergis je er niet in dat veel veulens terug gekocht worden door de eigenaar zelf voor fictieve bedragen,
en soms ook wordt er ook hoog geboden om een KWPN hengst te promoten, geen betere reclame als een absurd bedrag voor een veulen van een bepaalde hengst ;)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:44

Ik vind de prijzen voor veulens helemaal niet hoog. Eerder laag. Als we aan prijzen oorlogen gaan doen zoals gezegd bij de AH komt dat zeker niet ten goede aan de fokkerij en ik heb geen goede 3 jarige kwpn paard kunnen kopen beneden de 3000 euro. Steeds meer fokkers houden er ook mee op omdat de kosten niet dekkend zijn. Hoeven ze er niet eens aan te verdienen. Bovendien vind ik ook met een 3 jarige loop je ook behoorlijk risico omdat je niet weet wat deze heeft meegemaakt of juist niet heeft meegemaakt.
Als je van veulen af aan koopt is er ook minder kans dat iemand het al heeft verpest en kan je ze opvoeden naar je eigen inzicht. Natuurlijk heb je er bij die duur verkocht wordt, maar ik heb nu niet bepaald het idee dat fokkers rijk worden van hun veulens. Het overdreven dekgeld is een ander verhaal, maar of dat terug te draaien is denk ik niet.