Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:25

Waarom laat je dan geen prestatie predikaat bijschrijven in het hannoveraanse stamboek?
Sport bij een ander stamboek (bijv NRPS) wordt door het KWPN ook niet erkend en ook gewoon geweigerd om erbij te zetten op het veulen papier ook al is duidelijk dat het niet om een kwpn paard gaat.
Idem als je spring prestatie op een dressuurmerrie wil zetten, moet ze eerst omgeregistreerd worden.
Zelfs bij fokkers met een postadres doen ze moeilijk (ze weigeren om mijn woonplaats correct in te vullen omdat ik een postadres gebruik :') )
Ze zijn nogal navelstaarderig wat dat betreft, kun je daar niet mee omgaan, snap ik niet wat je daar überhaupt eigenlijk wil bij het KWPN. Er zijn genoeg andere.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:41

De nakomelingen hebben een KWPN papier. Hannover erkend die nakomelingen niet en kan dan ook geen prestatiepredikaat geven.

Een nakomeling van mijn merrie heeft KWPN en BWP papieren. Bij het KWPN zou ze prestatie zijn. Bij het BWP niet, omdat die eisen anders zijn. Nakomelingen zijn alleen BWP geregistreerd (grappige is dat die allen KWPN erkend of ggk zijn). Maar prestatiepredikaat zit er dan toch echt niet in bij het KWPN, want dat stamboek heeft die gegevens niet.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:27

Lante schreef:
En paardenman; misschien kun je misschien voortaan je mening ventileren op een manier dat je een teleurgestelde fokster die al haar zuurverdiende geld in de paarden stopt niet uitmaakt voor piepend kind dat haar zin niet krijgt? Volgens mij val ik in mijn schrijven ook niemand persoonlijk aan en naar mijn idee heb ik best wel een punt.

Je eerste zin is anders al een aardige binnenkomer, regels zijn er om nageleefd te worden, waarom zouden die dan niet voor jou gelden?
Ik zeg; pak een pen en schrijf zelf 'Prest.' op de papieren bij. }:0

Sammie

Re: Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:46

Uit je opmerking maak ik op dat je het allemaal maar gezeur vindt. Zeker aan je laatste opmerking zal ts zeer weinig hebben. Het voegt iig weinig toe. Dus dan kun je twee dingen doen. Op een normale manier uitleggen waarom jij het een gevalletje helaas pindakaas vindt of rechts bovenin op het kruisje drukken. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:09

Jouw punt is duidelijk Paardenman.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:03

Volgens mij staat in het reglement duidelijk dat merries die ingeschreven staan bij een KWPN erkend stamboek, voor stamboekopname aan diverse extra criteria moeten voldoen.

Dus vind dit allemaal een beetje klinken als een klein kind dat z'n zin niet krijgen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 18:10

Het gaat erom wat de meerwaarde van die regel is.
Leg mij eens uit WAAROM dat zo belangrijk is in dit geval. Waarom voor deze waardevol gebleken fokmerries met KWPN nakomelingen geen ander beleid?

Dat ik net een klein kind ben die haar zin niet krijgt weet ik nu wel. :z (Je moest eens weten wat ik allemaal in mijn paarden stop aan geld en tijd, leuk als je dan een regel ter discussie stelt waar je tegen aan loopt, dat je dan zulke reacties krijgt, bedankt hoor!! Dát is pas volwassen reageren...)

Reageer even met inhoud en argumenten waarom jij vindt dat deze regel goed is zoals hij is en waarom merries met KWPN nageslacht die goed presteren toch een IBOP oid moeten lopen. DAAR heb ik wat aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:44

Lante schreef:
Leg mij eens uit WAAROM dat zo belangrijk is in dit geval. Waarom voor deze waardevol gebleken fokmerries met KWPN nakomelingen geen ander beleid?

Dat ik net een klein kind ben die haar zin niet krijgt weet ik nu wel. :z (Je moest eens weten wat ik allemaal in mijn paarden stop aan geld en tijd, leuk als je dan een regel ter discussie stelt waar je tegen aan loopt, dat je dan zulke reacties krijgt, bedankt hoor!! Dát is pas volwassen reageren...)

Reageer even met inhoud en argumenten waarom jij vindt dat deze regel goed is zoals hij is en waarom merries met KWPN nageslacht die goed presteren toch een IBOP oid moeten lopen. DAAR heb ik wat aan.

Het KWPN wil de kwaliteit en de waarde van haar predikaten waarborgen. Als ze uitzonderingen op regels gaan maken, gaan mensen twijfelen aan de waarde van predikaten bij het KWPN. "Bij het KWPN krijg je ze ook bij aankoop van een sponsorjack" (in plaats van het pakje boter)

Als je dit voor ogen had bij de aankoop van je merrie, had je die ook op 16-jarige leeftijd nog kunnen laten opnemen. Of met 17 jaar... Salinero liep vorig jaar met 18 jaar op de OS, een goede, gezonde 17-jarige moet prima een basisverrichting kunnen tonen. En als dit niet mogelijk is, vraag je dispensatie aan.

Ik zie niet in waarom de reacties die je krijgt niet volwassen zijn. Je wordt er slechts op gewezen dat dit een regel is bij het KWPN, die je had kunnen lezen voordat je hieraan begon. En dan had je kunnen bellen met de vraag: "Goh, ik heb een 25-jarige Hannoveraanse merrie die in aanmerking komt voor het prestatiepredikaat, maar moet een aantal verrichtingen doen voor stamboekopname, waaronder een verrichting onder het zadel. Zijn er ook andere mogelijkheden? Want ik wil dit mijn paard niet meer aan doen."

Leuk dat je een waardevolle merrie hebt hoor, die in aanmerking zou kunnen komen voor het prestatiepredikaat.
Feit blijft dat je een Hannoveraanse merrie hebt, deze geen sportpredikaat of vergelijkbaar aanbieden (toch?).
Nu wil jij je Hannoveraanse merrie bij het KWPN laten inschrijven omdat je kennelijk waarde hecht aan dat predikaat.

Hoe waardevol is een predikaat als een stamboek er slordig (ofwel buiten de lijntjes kleurend) mee om gaat???

Edit: En vraag jezelf eens af... Wordt je merrie er minder van dat het predikaat niet wordt toegekend? Worden de nakomelingen er minder op? Want bij een eventuele aanwijzing voor verrichting, bezichtiging van een hengst, wordt deze geschiedenis volgens mij gewoon opgehaald.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:11

Janine1990 schreef:
Lante schreef:

Het KWPN wil de kwaliteit en de waarde van haar predikaten waarborgen. Als ze uitzonderingen op regels gaan maken, gaan mensen twijfelen aan de waarde van predikaten bij het KWPN. "Bij het KWPN krijg je ze ook bij aankoop van een sponsorjack" (in plaats van het pakje boter)

Ben ik niet met je eens, deze merrie heeft gewoon de punten voor prestatie. Daar kan niemand omheen, dat is een feit.

Janine1990 schreef:
Als je dit voor ogen had bij de aankoop van je merrie, had je die ook op 16-jarige leeftijd nog kunnen laten opnemen. Of met 17 jaar... Salinero liep vorig jaar met 18 jaar op de OS, een goede, gezonde 17-jarige moet prima een basisverrichting kunnen tonen. En als dit niet mogelijk is, vraag je dispensatie aan.

Dispensatie, dat kon toen wel volgens jou en nu niet meer?
Ze is pas op 17 jarige leeftijd in de sport gegaan tussen de veulens door, en is L2 dressuur startgerechtigd geworden, daarna wilde het niet meer, omdat ze wat ruimte had in de gewrichtsbanden e.d. en is ze alleen nog voor de fokkerij en bosritjes gebruikt. We hadden toen ook nog niet bedacht dat haar nakomelingen zo goed zouden worden dat ze ooit prestatie zou kunnen worden, soms zou het wel handig zijn; helderziendheid op dit soort gebieden. Noodzaak om haar op te laten nemen bij het KWPN was er niet, omdat de nakomelingen toch wel gewoon een VB papier kregen en geen reg. A.

Janine1990 schreef:
Ik zie niet in waarom de reacties die je krijgt niet volwassen zijn. Je wordt er slechts op gewezen dat dit een regel is bij het KWPN, die je had kunnen lezen voordat je hieraan begon. En dan had je kunnen bellen met de vraag: "Goh, ik heb een 25-jarige Hannoveraanse merrie die in aanmerking komt voor het prestatiepredikaat, maar moet een aantal verrichtingen doen voor stamboekopname, waaronder een verrichting onder het zadel. Zijn er ook andere mogelijkheden? Want ik wil dit mijn paard niet meer aan doen."

En jij denkt dat ik dat niet zo gezegd heb? Er zijn geen andere mogelijkheden.

Janine1990 schreef:
Leuk dat je een waardevolle merrie hebt hoor, die in aanmerking zou kunnen komen voor het prestatiepredikaat.
Feit blijft dat je een Hannoveraanse merrie hebt, deze geen sportpredikaat of vergelijkbaar aanbieden (toch?).
Nu wil jij je Hannoveraanse merrie bij het KWPN laten inschrijven omdat je kennelijk waarde hecht aan dat predikaat.

Hoe waardevol is een predikaat als een stamboek er slordig (ofwel buiten de lijntjes kleurend) mee om gaat???

Nogmaals; het gaat alleen om stamboekopname, het predikaat heeft ze de punten gewoon voor. Dat is geen discussie.Ze hoeft niks voor het predikaat te doen, stamboekopname is het probleem, daar plakken ze allerlei eisen aan vast i.v.m. uitsluiten erfelijke aandoeningen, maar dat slaat nergens op, omdat de nakomelingen wel gewoon opgenomen worden zonder al die onderzoeken.

Janine1990 schreef:
Edit: En vraag jezelf eens af... Wordt je merrie er minder van dat het predikaat niet wordt toegekend? Worden de nakomelingen er minder op? Want bij een eventuele aanwijzing voor verrichting, bezichtiging van een hengst, wordt deze geschiedenis volgens mij gewoon opgehaald.

Merrie wordt er niet minder van, dat is waar. Het was alleen mooi geweest om op het KWPN papier an haar nakomelingen terug te zien, was voor het KWPN zelf vooral ook mooi geweest, het is goeie reclame dat je paarden met het sportpredikaat fokt uit een prestatie merrie in combinatie met KWPN ggk hengsten. Dan lijkt het er namelijk op dat je systeem werkt. :D

Edit: Bedankt voor je uitgebreide reactie; hier kunnen we over discussiëren op een normale manier. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:31

Lante schreef:
Janine1990 schreef:

Ben ik niet met je eens, deze merrie heeft gewoon de punten voor prestatie. Daar kan niemand omheen, dat is een feit.

En de merrie is niet in het KWPN stamboek opgenomen, dat is net zo goed een feit.

Lante schreef:
Dispensatie, dat kon toen wel volgens jou en nu niet meer?
Ze is pas op 17 jarige leeftijd in de sport gegaan tussen de veulens door, en is L2 dressuur startgerechtigd geworden, daarna wilde het niet meer, omdat ze wat ruimte had in de gewrichtsbanden e.d. en is ze alleen nog voor de fokkerij en bosritjes gebruikt. We hadden toen ook nog niet bedacht dat haar nakomelingen zo goed zouden worden dat ze ooit prestatie zou kunnen worden, soms zou het wel handig zijn; helderziendheid op dit soort gebieden. Noodzaak om haar op te laten nemen bij het KWPN was er niet, omdat de nakomelingen toch wel gewoon een VB papier kregen en geen reg. A.

Ik weet niet of dat toen kon, ik weet niet of dat nu kan. Maar ik kan me voorstellen dat een paard met een blessure dispensatie krijgt voor een dergelijke proef. En ach, de vaste gegevens. Als de vader GP heeft gelopen of de merrie zelf Sport is, dan was dat ook voldoende.

Je zag toen de noodzaak niet, prima. Maar dit zijn dus de consequenties.

Lante schreef:
En jij denkt dat ik dat niet zo gezegd heb? Er zijn geen andere mogelijkheden.

Zie wat ik hierboven heb gereageerd...

Lante schreef:
Nogmaals; het gaat alleen om stamboekopname, het predikaat heeft ze de punten gewoon voor. Dat is geen discussie.Ze hoeft niks voor het predikaat te doen, stamboekopname is het probleem, daar plakken ze allerlei eisen aan vast i.v.m. uitsluiten erfelijke aandoeningen, maar dat slaat nergens op, omdat de nakomelingen wel gewoon opgenomen worden zonder al die onderzoeken.

Ik weet dat de stamboekopname het probleem is.
Dat de nakomelingen worden opgenomen zonder probleem, is omdat het Hannoveraanse stamboek erkend is. Dat is toch het idee van stamboeken erkennen? Dat ze bij de merries wel een onderzoek instellen, tsjah... Dat is wel een beetje een bijzondere gedachte, waarmee je twee kanten op kan. Blijkbaar heeft het KWPN voor jou nadelig gekozen. Dat is dan poedersuiker, maar je had het wel vooraf kunnen weten, waardoor je misschien iets minder teleurgesteld was.

Lante schreef:
Merrie wordt er niet minder van, dat is waar. Het was alleen mooi geweest om op het KWPN papier an haar nakomelingen terug te zien, was voor het KWPN zelf vooral ook mooi geweest, het is goeie reclame dat je paarden met het sportpredikaat fokt uit een prestatie merrie in combinatie met KWPN ggk hengsten. Dan lijkt het er namelijk op dat je systeem werkt. :D

Ik snap dat je dat predikaat graag bij je merrie wilt om die reden, en wilt toevoegen aan het KWPN.
Blijkbaar vind je het predikaat erg waardevol (in mijn ogen is het ook zeker waardevol), om de waarde van het predikaat te behouden is het belangrijk dat er zorgvuldig met de regels rondom het predikaat wordt omgesprongen.

En weet je, stel dat je een brief aan de Paardenkrant inzend, en stel dat het KWPN hierdoor, door jouw motivatie die je hierboven beschrijft, een wijziging aanbrengt in de regels. Dan kan je je merrie alsnog dat predikaat toe laten kennen en blijft de waarde van het predikaat meer gewaarborgd dan wanneer er stiekeme uitzonderingen worden gemaakt en er praatjes de wereld in komen, het predikaat als extraatje bij een bomberjack wordt gezien. Dat moet het KWPN niet willen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:48

Lante schreef:

Daar heb je het juiste punt te pakken, de nakomelingen worden opgenomen, omdat hun vaders al aan deze punten hebben voldaan.
Als de moeders ook steeds uit KWPN hengsten komen, krijg je steeds meer "garantie" (tussen haakjes, want garantie heb je nooit) dat deze aandoeningen niet aanwezig zijn en de sportaanleg wel aanwezig is.

Vandaar dat ze van jouw merrie die anders gefokt is, ook dezelfde gegevens qua gezondheid en sportaanleg willen zien.
Want wie zegt dat de nakomelingen hun aanleg niet puur van hun KWPN vaders hebben meegekregen.. ;)

(ik bedoel het goed hoor :) probeer alleen de andere kant van het verhaal uit te leggen)

Bekijk het zo, natuurlijk zou het predikaat mooi zijn, maar je kunt geinteresseerden ook gewoon de resultaten van de nakomelingen laten zien. Daar doet niemand iets aan af :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:04

Krijgen de veulens ook gewoon papier bij een niet kwpn gekeurde hengst, die bij een kwpn erkend stamboek is ingeschreven?
Want als dat wel gebeurd, dan is het punt van Lante sterker dan dat van degene hierboven. Hoewel ik beide begrijp.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 08:30

Ik heb alleen KWPN goedgekeurde hengsten gebruikt, maar volgens mij is het tegenwoordig zo dat als je hengsten van een KWPN erkend stamboek gebruikt, je ook een gewoon VB papier krijgt. Daarom krijgen de veulens van mijn merrie ook een gewoon VB papier. De eerste 2 veulens hebben nog reg. A (maar die heb ik niet gefokt), maar die regel is destijds veranderd.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:28

Nee veulens met een KWPN erkende vader, maar niet KWPN goedgekeurd krijgen een reg. A en geen VB. Helaas.. Want toevallig hebben we er 1 op stal lopen die nu 2,5 jaar is en ik daar volgend jaar mee naar de keuring wil. Maar om die ster te krijgen moet ze ook een Ibob of aanlegtest lopen en is een stamboekkeuring niet voldoende.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:33

Is de vader dan wel individueel erkend?

Een hengst van een erkend stambooek zou bij een kwpn merrie reg. a op moeten leveren. Een erkende hengst levert vb papier op.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:37

De merrie waar ik het over heb heeft als vader een KWPN erkende hengst die ergens anders is goedgekeurd, maar niet bij het kwpn. Maar komt wel uit een kwpn moeder. Maar heeft gewoon een reg A.

En op 3 jarige leeftijd kan ze bij het kwpn een volpapier krijgen, maar daar moet ze wel wat voor doen, en is een stamboekopname niet genoeg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:40

Welke hengst is dat dan?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:54

De hengst Brugall VDL.

Heb het net opgezocht, voor paarden die een reg A hebben, die kunnen naar de stamboekopname, maar die worden niet opgenomen voordat ze aan de eisen voldoen van het kwpn. Dat betekend een cornage onderzoek, rontgenonderzoek en aanlegtest of sportpresentatie. Hetzelfde wat Lanta dus eigenlijk nodig heeft voor haar oudere merrie.
Als ze dat allemaal doorstaan hebben worden ze opgenomen en bij voldoende punten ook ster.

Maar een aanlegtest valt daar Ibob ook onder? Wel handig om alles alvast te weten voor volgend jaar :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:09

Ja, maar ibop is naar leeftijd. Dus 3-4 jaar B, 4 jaar L, alles boven 5 Z niveau. Daarnaast ook nog EPTM, maar dat is duurder. Soms wel handiger voor een jong paard (als ze voldoende volwassen zijn.)

Ik waag echter te betwijfelen of Brugall VDl zelf is erkend. Die is van 2006 en meestal worden hengsten toch op hun (internationale) prestaties erkend. Hij is eigenlijk te jong. Op de site van VDL staat het ook niet expliciet. Wel dat hij is ggk bij het NRPS en SbS. (en dat zijn erkende stamboeken die zorgen voor het reg. a. papier). Hij voldoet aan het Rontgen onderzoek bij het KWPN. Dat zou dan voor jouw merrie komen te vervallen.

De nakomelingen moeten nl. voldoen aan de eisen van het KWPN waaraan de vader zelf niet aan voldoet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-09-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:16

Had bericht van het KWPN dat ze e.a toch nog een keer gaan bekijken. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:49

+:)+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:28

Mooi!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:56

Mooi zo Lante. Ben benieuwd.

Sammie: meende dat ik dat toen hoorde of ergens gelezen had. Maargoed het ging mij erom dat je met een niet goed gekeurde kwpn hengst als vader dier een reg. A krijgt en dat je dan ook niet zomaar word opgenomen.
Over die eisen klopt. Ach 1 ding scheelt de staleigenaar laat ze allemaal rontgen keuren op 2,5/3 jaar ivm sport.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:20

Met een niet ggk hengst krijg je reg. B, en die paarden kunnen niet opgenomen worden. Als je fokt met een reg. B merrie en een ggk hengst, dan krijg je reg. A. nakomelingen. :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:44

Klopt. Of die aan de eisen van hrt kwpn voldoet en bij een stamboek die wel erkend word door het kwpn.

Het is soms wat allemaal met die dieren en de predicaten haha