de ideale manier van afspenen is het veulen overdag apart van de moeder en 'snachts bij elkaar dan speen je geleidelijk af zonder veel stres bij het veulen en zere uier bij de moeder ze droogt dan geleidelijk op ik snap ook niet waarom een veulen van 5 a 6 maanden afgespeend moet worden dit kan ook heel goed geleidelijk het voordeel is hier ook van dat het veulen over een langere periode afweerstoffen binnenkrijgtZe kan dan gewoon bij huis blijven bij haar familie lekker relext.
Soraya10
Geplaatst: 24-09-13 13:23
Lekker thuis houden. Waarom opfok als je de plek en de paarden heb op het veulen thuis te houden.
Ik heb voor mijn veulen in die tijd (is ondertussen deze zomer 2 geworden) bewust gekozen om haar niet naar de opfok te brengen. waarom?: 1) ik wist vanaf het moment dat mijn merrie gedekt werd al dat ik het veulen zou houden, ik wou dus graag een band opbouwen en hoe kan dat nou beter als dat je haar wanneer je maar wilt in de hand kan hebben (bij veel opfokken mag je ze namelijk nieteens uit de groep halen). 2) het is lekker dichtbij dus ik zie haar elke dag (die van mij staat gewoon bij mijn andere merrie op stal, maar dan wel in een veulen/shetten groep. met 3 jaar gaan ze bij ons de kudde in) 3) ze is nu 2 en ik heb er nou al heel veel voordeel van dat ik deze keuze heb gemaakt. ik kan alles met haar. ik had nooit verwacht dat een 2 jarige zo braaf kon zijn!
kortom: ik heb er absoluut geen spijt van dat ik haar niet naar de opfok heb gedaan en ik zou het nooit meer anders doen! Dus ik zou jou ook aanraden om dit ook te doen. wel zou ik er 1/2 veulentjes bij zetten. er zullen vast mensen zijn die daar interesse in hebben!
enjoy86
Geplaatst: 29-04-14 16:33
zie dat hier al een tijdje neit gereageerd is, maar misschien wel leuk er weer wat leven in te blazen. Ik verwacht dit jaar een veulen en denk ook dat ik het veulen thuis ga houden. Moeder van veulen gaat na afspenen terug naar eigenaar (merrie is van een vriendin) Dan blijven bij mij een pony van 29 een ruin van 17 en een friesje van 2 (nog een veulen was het leukste geweest, maar 4 paarden is toch echt genoeg)