fjord in wintertijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: fjord in wintertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:18

Nu pas met dekens beginnen? Dan ben je echt veel te laat, als het al lukt om de vacht tegen te houden bij een fjord. Zo'n deken is nu veel te warm inderdaad.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:22

Nies_ schreef:
Nu pas met dekens beginnen? Dan ben je echt veel te laat, als het al lukt om de vacht tegen te houden bij een fjord. Zo'n deken is nu veel te warm inderdaad.

Dus eigenlijk kan ik niks meer aan doen?
ze zit nog niet maximaal in der vacht maar ook niet echt als de zomer

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:28

Je kunt nog wel een deken opleggen maar waarschijnlijk zit het vachtje er al een beetje?
Ligt namelijk niet alleen aan de deken maar aan het licht.
Nu een 0 grams opleggen en dan gewoon meegaan met de grams hoe kouder het wordt.

Ik scheer mijn fjord trouwens helemaal niet. Krijgt ook geen deken. Hij heeft een goede conditie en ik stap gewoon wat vaker tussendoor. Mocht hij toch zweten dan lekker lang uitstappen en even een zweetdeken op stal terwijl ik de spullen opruim.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:32

Ik heb 19 oktober nog een oefencross en wil graag doortrainen, wss wel op een lager pitje.
Ik dacht om haar hals alleen te scheren, maar dan kunnen ze dus zonder deken blijven staan.
Ze heeft vorig jaar een regendeken en bij vriezen een 200 grams ik wil dit anders gaan doen want ze was echt heel teddy. Daarom dacht ik om misschien ook helemaal te scheren.
Hoe gaat het dan met dekens? als je paard helemaal scheert en 24/7 buiten staat

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:15

Die van mij staat al een paar weken onder een fleece gevoerd regendeken. Afhankelijk van het weer, want nu heeft hij hem alleen in de nachten op.
En zelfs onder zijn deken heeft hij nog genoeg haar zitten.
Dus een vacht tegen houden is wel lastig bij een fjord!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:53

BrammetJee schreef:
Ik heb 19 oktober nog een oefencross en wil graag doortrainen, wss wel op een lager pitje.
Ik dacht om haar hals alleen te scheren, maar dan kunnen ze dus zonder deken blijven staan.
Ze heeft vorig jaar een regendeken en bij vriezen een 200 grams ik wil dit anders gaan doen want ze was echt heel teddy. Daarom dacht ik om misschien ook helemaal te scheren.
Hoe gaat het dan met dekens? als je paard helemaal scheert en 24/7 buiten staat

Ik werk met onderdekens. Ik heb nu bij mijn kwpner die nog onschoren is een 0 grams opliggen, wordt het kouder dan een onderdeken erbij.
In de winter krijgt hij een winterdeken meen 400 grams en daarna bijvullen met onderdekens als het echt - 10 of meer gaat worden. Ik heb trouwens wel altijd dekens met een halve of hele hals. Ben wel van mening dat als je iets weghaalt van de vacht dat je dan moet bedekken met een deken.
En als je wilt scheren, doe dan de benen en het hoofd niet.

Mijn fjord kijgt ook altijd een dikke vacht. Kan mijn hand erin leggen en dan zie je die niet meer :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:56

Ik twijfel om te scheren ja nee en dan helemaal of alleen hals.
Ls ik helemaal doe wat voor dekens moet ze op en moeten ze perse met hals?
Groetjes

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:40

Ik heb wel met hals, kan ook halve hals omdat ik vind dat wat je weg haalt vd vacht, je terug moet geven in dekens. Scheer je nu dan kun je een 100-200 grams opleggen, is beetje afhankelijk van t weer hoor.
Als het zoals gister 22 graden is kun je de deken aflaten overdag.
In de winter een goede winterdeken van 300-400 grams en zodra het echt gaat vriezen kun je er weer een onderdeken bij doen van 100-200 gram
Ik heb in totaal dus 3 dekens. Waarvan 1 onderdeken, een 0-grams regendeken en een winterdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:42

Onze fjord is geschoren en staat nu met een waterdichte deken. Als het echt koud wordt krijgt hij zijn winterdekentje :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:23

Die van mij staat vanaf half september onder een fleecegevoerde regendeken. Voor mij is het voor het grootste gedeelte gemak van de ruiter, omdat hij anders echt ontploft qua vacht en niet meer fatsoenlijk te rijden is. Een andere reden waarom ik hem onder een deken heb gezet, is omdat hij vorig jaar helemaal onder de modderklonten zat. Die kreeg ik er niet uit en deden hem flink pijn met poetsen. Heb ze in mei maar eraf geweekt en getrokken, maar die modderklonten waren echt sneu.

xkimdejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:09

Mijne staat al vanaf begin september met deken , alleen als het echt warm was zonder

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:13

Enya is gisteren grschoren heb haar nu onder een fleecedeken en 100 grams deken ze staat 24/7 buiten
Heb een hals deken een ongevoerde regedeken kan ik daar onder de 100 gram doen?
Of is sws hals te warm