Constateren dat een tijdperk is afgesloten....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:18

CGJ12 schreef:
Trouwens, de hele paardenbranche wordt nogal eens te romantisch voorgesteld.

OK dan! Helemaal mee eens!

Er zit ook nog eens een groot verschil tussen mensen die voor de hobby paarden houden en voor hun brood.

Die kunnen gewoon zich niet alles permiteren.
Het gros vraagt naar modern, enkele kleine fokkers willen nog steeds het klassieke. Een hengstenhouder moet nu eenmaal vaak kiezen voor waar de markt ligt, om zijn stal in stand te kunnen houden.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:48

Bovendien 9 vd 10 van de fokproducten van de ouderen hengsten komen nooit ver op dehengstenkeuring... en waarom? oud bloed.
Stamboek wil vernieuwing...

Tis heel triest maar realiteit....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:03

Thunderbol (Nando x Acle Satan Supreme) van L. Kwarten

Deze werd afgelopen jaar toegelaten in Ermelo maar toch mocht hij al snel naar huis. Het missen van de juiste kwaliteit was een van de redenen. Reden van toelaten was om het oudere bloed.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:31

Oud bloed zie ik als heel iets anders Prisca. Oud bloed is zonder invoer van hackney en andere vreemde rassen. Nando voert via Bayard ook nog hackney.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:56

Idd, hij voert meer dan 50% dat noem ik geen oud bloed

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:11

Als Fortissimo voor het gelderse stamboek zoveel waarde heeft waarom zijn er dan zo weinig hengsten van goedgekeurd?. De enige zoon die hij had werd op wacht gezet. Jullie balen dat de de lijnen zonder hackneybloed verdwijnen hadden jullie daar niet eerder aan moeten beginnen?.

Sorry maar ik begrijp niet helemaal waarom zoveel drukte om het verdwijnen van het niet hackneybloed niemand dekte meer ermee dus waarom aanhouden voor de fokkerij. De vraag is nu eenmaal anders geworden en ook het type paard. Zo zijn ook de telefoon van 10 jaar geleden anders dan nu. Wil je het aanhouden zul je zelf moeten fokken en ik denk dat dat nu te laat is. Denk niet dat je dan bij de hengstenhouder moet klagen maar bij de fokker die de hengst zonder hackney laat staan. Denk dat dat een teken aan de wand is.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:55

De producten van de oude bloedlijnen werden er langzamerhand uitgewerkt en door de invloed van andere rassen haal je wel een zuiver ras om zeep. Ik noem een paard met een groot aantal % hackney geen tuigpaard meer.

Prisca Fortissimo was geen Gelderse maar een tuigpaard. En waarom maken wij er zoveel drukte om. Deze paarden zijn wel de voorvaders van de KWPN-ers van nu? Als die oude waardevolle lijnen er nog zijn kun je er nog gebruik van maken en erop terugvallen als blijkt dat het verkeerd gaat met de fokkerij.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:31

Afbeelding

Foto : Gelderlanderhorse.nl

Jammer dat een hengst die na vele jaren trouw dienst het zo moet bekopen. Mijn vader heeft laatst nog voor hem gebeld of hij te koop was.Hij moest met de kerst maar terug bellen. Boos!
Voor het station zal hijn wel uitgefokt zijn en zal voor de meeste fokkers ook wel niet meer aan de eisen voldoen die men heeft gecreerd. Het origernele raspaard dat het eerst was is totaal naar de wensen gezet van de gebruikers terwijl er geneog fokkers waren die graag klassiek wilden fokken.Maar helaas je moet je producten ook afzetten kunnen.Helaas gaat het hier dan ook weer mis.De fokkerij gaat niet meer om het ras maar om het geld .

Prisca je komt een beetje bot over zo.Als je het over oud bloed hebt dan heb je het daarover .Je vergelijkt geen appels met peren Tong uitsteken

Wat betreft zijn fokken is het jammer dat hij er niet meer is voor de echte liefhebber. En ja Prisca dat zijn zoon op wacht is gezet geeft ook al genoeg te zeggen dat men het oude bloed niet meer wil vreten. Verdrietig

Maar laat maar de genen die nu het hardste tegen schreeuwen schreeuwen over een paar jaar moord en brand dat de klassieker is uitgestorven en weer tot leven moet worden gebracht Bloos!

Afbeelding

Foto : Gelderlanderhorse

Harald halfbroer van Fortissimo

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 19:26

Prisca schreef:
Thunderbol (Nando x Acle Satan Supreme) van L. Kwarten

Deze werd afgelopen jaar toegelaten in Ermelo maar toch mocht hij al snel naar huis. Het missen van de juiste kwaliteit was een van de redenen. Reden van toelaten was om het oudere bloed.

Heb je Nando ooit in levende lijve gezien?
Heb je Acle Satan Surpeme ooit gezien?
Zo'n kruising is geen fokken maar vermeerderen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:27

Ik wil absoluut niet bot overkomen. Ik zie alleen de andere kant.

Citaat:
Prisca Fortissimo was geen Gelderse maar een tuigpaard. En waarom maken wij er zoveel drukte om. Deze paarden zijn wel de voorvaders van de KWPN-ers van nu? Als die oude waardevolle lijnen er nog zijn kun je er nog gebruik van maken en erop terugvallen als blijkt dat het verkeerd gaat met de fokkerij.

Tja toch zullen die voorvaders ooit een keer verdwijnen en als ze niet meer waardevol zijn voor de fokkerij heb je er niets meer aan. Voor jullie is die waardevol maar voor de huidige fokkers niet dat blijkt helaas. Jullie hadden er zelf de afgelopen jaren nog mee kunnen fokken als jullie het type willen behouden. Ik zou zelf dit type niet fokken. Dit is niet gebeurt dus moet je nu ook niet klagen. Ben zelf geen fokker als ik het geld en de ruimte had zou ik zeker een gok wagen. Ik sta op een stal waar ik de andere kant hoor en zie.

Ik heb een aantal nando's gezien spraak me niet aan. Ook deze hengst spraak me niet echt aan (stond bij mij op stal) al had ik het de eigenaar wel gegunt. Aankomende hengstenkeurig zullen we zien wat hij gaat brengen.

Tuurlijk zullen we over een paar jaar weer gaan klagen dat het klassieke tuigpaard weg is ik denk ook wel dat de meeste fokkers daar wel bewust van zijn. Dan zal dat heus op een of andere manier wel weer terug komen als zal het wel even duren. De tijd zal het leren. Maar als ik op de concoursen kijk showt het luxere type toch mooier dan het klassieke.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:50

Prisca schreef:
Maar als ik op de concoursen kijk showt het luxere type toch mooier dan het klassieke.

Ik mag toch hopen dat paarden nog steeds gefokt worden op het gebruik, niet alleen op of ze mooi kunnen showen...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 11:53

Het gebruik is toch om ermee te showen...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:06

Nee het tuigpaard liep oorspronkelijk voor de wagen als men naar de kerk ging en als men voor het plezier ermee ging rijden. En Prisca hoe wil je over enkele jaren terug naar het oude type als er geen klassieke dieren meer zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:09

Yootha schreef:
Nee het tuigpaard liep oorspronkelijk voor de wagen als men naar de kerk ging en als men voor het plezier ermee ging rijden. En Prisca hoe wil je over enkele jaren terug naar het oude type als er geen klassieke dieren meer zijn?

Nee dat was het basispaard
Het tuigpaard wordt en werd daaruit gefokt om te showen voor de concourswagen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:40

Juist... want wie gaat er nog naar de kerk met paard en wagen? Paarden zijn uit het straatbeeld verdwenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:42

Wie gaat er nog naar de kerk???

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:48

En... wie rijdt er nog met paard en wagen uit noodzaak? Niemand... het paard is nu alleen nog maar een luxe-artikel. En dat zie ik ook niet snel meer veranderen (ja zeg, ik verkoop mijn nieuwe Seat Ibiza en span Silly voor de kar, kom ik ook waar ik moet zijn!!)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:55

Het gaat hier bij deze fokkers niet om het geld. Deze mensen zijn liefhebbers van het ras die langzaam hun ras zien uitsterven. En wat zie je nog vaak genoeg voor de koets hier lopen. Ja tuigers ja en dan nog zonder invloed van hackney.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:58

Yootha schreef:
Het gaat hier bij deze fokkers niet om het geld. Deze mensen zijn liefhebbers van het ras die langzaam hun ras zien uitsterven. En wat zie je nog vaak genoeg voor de koets hier lopen. Ja tuigers ja en dan nog zonder invloed van hackney.

Dat geloof ik best... maar als ze naar de bakker moeten, gaan ze wel even met de auto als het regent...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:22

Ja maar wat heeft dit hiermee te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:29

Yootha schreef:
Ja maar wat heeft dit hiermee te maken.

Dat heeft te maken met jouw opmerking dat het tuigpaard werd gefokt om mee naar de kerk te gaan.

Zowel het paard waar men mee naar de kerk ging als het naar de kerk gaan zijn zaken uit een voorbij tijdperk (on topic)
Maar misschien moet je nu iets fokken om mee naar de Moskee te gaan???

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:31

Helaas verliezen die liefhebbers het meestal van de mensen met het grote geld (zie maar het verhaal over die Gelderse tuigpaardhengst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:32

sarabande schreef:

Dat hoeft niet, daar hebben we al genoeg Arabieren voor.

Ergens vind ik het wel jammer dat er straks geen tuigpaarden meer zijn zonder dat buitenlandse bloed erin.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:32

sarabande schreef:

Berbers... ook een uitstervend ras... Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:57

Yootha schreef:

Mhh er zijn genoeg fokkers die het om het ras/type doen maar ook om de prestaties dat betekend dat je altijd met geld te maken hebt. Tja of ik het nu uitsterven nou is wel heel zwaar gezegt. Het typ is veranderd in de loop d'r jaren ik denk als ik naar het rijpaard kijk is er ook een hoop veranderd. Verandering betekend niet altijd verbetering. Maar ik denk zoals ik merk op de concoursen dat de mensen deze verandering leuk en mooi vinden en daar gaat het om.

Yootha ik denk als je eens gaat kijken op concoursen dat er heus nog wel genoeg rondloopt alleen merk je dat het minder show geeft. Tuigpaarden zijn er niet meer om het gebruik maar om de show dus daar gaan ze op fokken.