[TI] deken, geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:39

vuurneon schreef:
Mindim schreef:
Ja joh? Oh, dat doe ik maar niet. Maar wat vinden jullie dan bezweet? Vochtig of kletsnat.

Ook kletsnat :)

Is niets mis mee; ik zorg ervoor dat de ademhaling normaal is. Het is de buitenkant van de vacht die de vocht afvoert en afkoelt, de huid zelf blijft warm. Geen last van stijve spieren of een ziek paard hier :)

Ik gebruik zelf geen dekens omdat paard juist af en toe stond te zweten onder de deken. Ik kon overdag niet inschatten dat het bv op een middag wel wat warmer werd.

Nou ga ik even blont spelen hoor, maar als ze zweten komt dat toch vanaf de huid? Dus dan is het toch tot op de huid nat?
Hij stond vandaag onder zijn eczeemdeken in die hitte, ik er heen, want ik dacht dat het te warm zou zijn, maar hij was kurkdroog :roll: , normaliter zweet hij ook niet zo snel, maar met rijden heel erg. En ik rijdt maar een half uur en voornamelijk draf, galop doe ik niet zo veel. Nu is hij nu ook nog niet op zijn actiefst, als het kouder wordt, wordt hij frisser en nog meer zweten.
Ik kan het vanzelf even aankijken, maar als het echt te wordt, kan ik dan halverwege het winterseizoen nog met dekens komen en eventueel delen scheren?
In eerste instantie was het de bedoeling hem dan eerder onder een deken te zetten, zodat zijn vacht niet te veel wordt, dan hoef ik ook niet te scheren.

vuurneon

Re: deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:42

Het gaat juist van de huid af :) het wordt afgevoerd; de huid blijft dus warm. Bij mensen is dat dus het idee van onder een warme douche staan: huid blijft warm.

Zelfde idee als met die speciale sportkleding; vocht wordt van de huid afgevoerd naar buiten. Huid koelt niet af daardoor, terwijl het vocht aan de buitenkant van het shirt verdampt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:43

Oke, maar wat als ze nat zijn tot op de huid, dat maakt dan dus niet uit??

Ik heb ook van die speciale sportkleding en dit voert idd prima af, soms is de stof wel nat trouwens. Maar als ik binnen ben, heeft mijn huid daar geen last van. Maar als ik in dat hemd naar buiten ga, dan voelt dat toch anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:44

Hier 24/7 op weide en geen deken maar ben wel aan het denken om een zweetdeken te kopen omdat hij vanaf deze winter op stal staat. denk dat je best gewoon geen deken doet, ben zelf vrij anti-deken alleen vliegen en zweet deken komen erin hier. een stal of winter deken ga je bij mij NOOIT vinden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:45

Het probleem zat m bij Chubby niet in het goed uitstappen - zweetdeken - ondervacht droog - lekker bloot op stal, maar in het werk. Ze kreeg het veel te warm tijdens het rijden en werd daar sloom en narrig van. Toen ben ik dus gaan scheren en met dekens in de weer gegaan.

Inmiddels staat ze al jaren 24/7 buiten in een kudde en amper nog in het werk. No way dat ik een deken op doe! De zondagse wollige buitenritten in de wintermaanden zijn geen probleem vergeleken met het dressuurwerk wat we eerder deden en waarvoor ze dus geschoren werd.

In het voorjaar wil ik haar onderlijn nog wel eens scheren, dus onderzijde hals tot en met boeg plus de flanken. Dat is wanneer het weer echt beter wordt en ze zich een riviertje zweet terwijl ze niets doet. Dan krijgt ze overigens ook geen deken op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:46

banketstaaf schreef:
Hier 24/7 op weide en geen deken maar ben wel aan het denken om een zweetdeken te kopen omdat hij vanaf deze winter op stal staat. denk dat je best gewoon geen deken doet, ben zelf vrij anti-deken alleen vliegen en zweet deken komen erin hier. een stal of winter deken ga je bij mij NOOIT vinden

Nou, ik ben niet anti deken. We zitten er hier nogal aan vast, het ligt maar net aan het paard.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:47

De wintervacht wordt overigens aangemaakt oiv licht en niet door de temperatuur. Als de dagen korten, wordt de ruiperiode ingezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:49

Chubby schreef:
Het probleem zat m bij Chubby niet in het goed uitstappen - zweetdeken - ondervacht droog - lekker bloot op stal, maar in het werk. Ze kreeg het veel te warm tijdens het rijden en werd daar sloom en narrig van. Toen ben ik dus gaan scheren en met dekens in de weer gegaan.

Inmiddels staat ze al jaren 24/7 buiten in een kudde en amper nog in het werk. No way dat ik een deken op doe! De zondagse wollige buitenritten in de wintermaanden zijn geen probleem vergeleken met het dressuurwerk wat we eerder deden en waarvoor ze dus geschoren werd.

In het voorjaar wil ik haar onderlijn nog wel eens scheren, dus onderzijde hals tot en met boeg plus de flanken. Dat is wanneer het weer echt beter wordt en ze zich een riviertje zweet terwijl ze niets doet. Dan krijgt ze overigens ook geen deken op hoor.

Och jee, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Flint zweet al na 10 minuten. Ik rijd vrij veel overgangen en dat is hard werken. Als ik klaar ben, dan drupt het zweet langs de benen en hij legt plasjes zweet op de grond. Mijn dek haal ik onder het zadel vandaan, want die is doorweekt, singel kan ik wringen. Hij heeft het dus idd al warm tijdens het werk, dat kan dus ook nog veel erger worden als hij met wintervacht moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:49

Chubby schreef:
De wintervacht wordt overigens aangemaakt oiv licht en niet door de temperatuur. Als de dagen korten, wordt de ruiperiode ingezet.

Het begint idd nu al. Ik wist dat dat door het verkorten van de dagen kwam idd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:50

Mindim schreef:
Oke, maar wat als ze nat zijn tot op de huid, dat maakt dan dus niet uit??

Ik heb ook van die speciale sportkleding en dit voert idd prima af, soms is de stof wel nat trouwens. Maar als ik binnen ben, heeft mijn huid daar geen last van. Maar als ik in dat hemd naar buiten ga, dan voelt dat toch anders.

Klopt, maakt niets uit.

Tja, als ze nou eens sportkleding gaan maken van functionerende paardenvacht hebben wij er vast ook geen last van buiten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:52

Haha, ik bedoel dat je zo'n shirt vaak gebruikt tijdens het sporten, maar zodra je klaar bent trek je iets er over aan, omdat het bij stilstand niet meer werkt, het wordt immers alsnog nat. En als je dan aan de elementen bloot staat....
We zullen het eens aanzien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:07

Mijn Flynn druipt ook na het rijden maar staat een half uur later zo goed als droog in de wei. Nou ligt onze wei ook op 10 min stappen van stal, een cooling down na de cooling down als het ware. Flynn zweet veel maar kan daardoor juist z'n warmte kwijt. Ook z'n moeder die zwaar in training stond was 's winters nooit sloom. Integendeel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:13

Berdien schreef:
Mijn Flynn druipt ook na het rijden maar staat een half uur later zo goed als droog in de wei. Nou ligt onze wei ook op 10 min stappen van stal, een cooling down na de cooling down als het ware. Flynn zweet veel maar kan daardoor juist z'n warmte kwijt. Ook z'n moeder die zwaar in training stond was 's winters nooit sloom. Integendeel :=

Flint droogt helaas niet zo snel. Ik stap meestal nu rond de tien minuten uit. Dan is hij qua temp wel goed, maar qua droogte idd niet.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:05

Ja , hier gaan de dekens erop

vorig jaar niet gedaan , maar dit jaar echt wel ...
de vacht wordt hier echt te dik om nog maar een half uurtje te kunnen stappen , laat staan iets met ze doen !

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:33

Mindim schreef:
Ja joh? Oh, dat doe ik maar niet. Maar wat vinden jullie dan bezweet? Vochtig of kletsnat.

Kletsnat, dat het eraf drupt. Geen zorgen als je je Tinker naar jou idee kletsnat terug zet. Droog worden duurt wel even, maar mits je goed uitstapt (koud zweet en op adem) dan is het goed!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:12

scheren en dekens, liefst 400 gr.
kan ik lekker door trainen voor de dressuur in de winter.
wil in januari starten dus dan vind ik het ook netter staan.
plus dat ik in een overdekte rijhal rij, dus nog warmer voor zo' n beertje.
.oet wel zeggen dat mijn ponybeest nu nog totaal geen last van een wintervacht heeft.
maar mocht het nodig zijn dan scheer ik haar zelfs 2x.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:50

Hier gaat dit jaar ook voor het eerst de deken er op, Freddy is vorig jaar al geschoren plus deken en dat beviel goed, ook hier werd hij traag door de warmte van zijn dikke vacht.
Omdat het zo goed beviel krijgt Fjury dit jaar ook een deken op, ben echt benieuwd of het mij bevalt omdat ik normaal gesproken ook geen deken mens ben :D

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:03

Mijn fjord (vacht vergelijkbaar met een tinker) komt gewoon niet meer vooruit met haar dikke vacht, ze heeft het dan veels te warm. Wat bij haar al heel goed helpt is de hals eruit scheren. Een denken hoeft ze dan niet perse op. Ik heb 1 jaar ook haar buik en achterbenen nog een stuk geschoren, dit al vroeg in het jaar gedaan en die winter heeft ze ook zonder deken gelopen.

Het jaar erna heb ik ze helemaal geschoren, dit vond ze heerlijk! Mijn andere fjord loopt met dikke vacht gewoon door die geeft er niks om. Het verschilt dus ook heel erg per paard. Maar als je niet aan een deken wilt, zou ik eerst eens de hals scheren proberen, kan al veel verlichting bieden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:01

Ik ga het eerst eens zo proberen, het is de eerste winter die ik met hem al rijdend door ga brengen. Misschien valt het allemaal wel mee en anders kan een deken altijd nog.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:36

Hier geen deken voor mijn merrie. Zij komt zodra het 's avonds vroeg donker is door de weeks stil te staan en alleen in het weekend kunnen we dan rijden. Daar ga ik haar niet voor scheren.

Caily
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:45

Hier ook een Tinker met deken. Niet eens zozeer vanwege het rijden. Bij de vorige eigenaren stond ze altijd ten minste 's nachts binnen met deken, vorig jaar heb ik haar gekocht en zonder deken 24/7 buiten laten lopen, rond de kerst had ik het idee dat ze het niet trok en heeft ze een (300 gr) deken gekregen. Nu is ze drachtig, staat weliswaar 24/7 buiten onder betere omstandigheden, maar toch geen risico nemen en lekker weer een dekentje op dit jaar. Volgend jaar wel weer verder experimenteren.

Nu heb ik het idee dat ze vooral last heeft wanneer haar vacht (langdurig) nat is, dus dan zou een regendeken voldoende zijn. Echter beweren sommige mensen dat door de ongevoerde deken ze hun vacht niet meer uit kunnen zetten en het dus dan koud krijgen? Dat ik genoodzaakt ben een deken met voering te kopen? Wat is de ervaring hier onder de andere Tinkereigenaren? Ken namelijk zelf meerdere succesverhalen van enkel regendekens, maar wil het wel graag goed doen, dus als het nodig is krijgt ze gewoon een onderdeken erbij.

De andere Tinker loopt trouwens ook 24/7 buiten, zonder deken. Vorig jaar zat hij ook niet idioot langharig in zijn vacht dus was het prima te doen. Inderdaad als je ze op adem stapt en het zweet koud aanvoelt kan het geen kwaad ze weer naar buiten te doen (immers, je stapt toch ook buiten?), mocht dit nou eens niet het geval zijn kan hij ook op stal verder opdrogen dat de eigenaar hem daarna weer naar buiten gooit.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:49

Ik zit er ook nu dit jaar over te denken om een regendeken aan te schaffen voor m'n 5 jarige haflinger.
Vorig jaar is ze verkouden geweest en heeft ze aan de medicijnen gestaan.
Nu moet ik wel zeggen dat ze op de vorige stal dus, 24/7 buiten stond en dus ook helemaal geen stal oid had. En nu zijn we verhuist naar een andere stal, en heeft ze dus wel lekker een stalletje. Dus ik denk dat ik het eerst even aaankijk op hoe ze het nu doet.. Want aan de ene kant denk ik van, ze heeft al 4 jaar zonder deken gestaan..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:03

Caily schreef:
Nu heb ik het idee dat ze vooral last heeft wanneer haar vacht (langdurig) nat is, dus dan zou een regendeken voldoende zijn. Echter beweren sommige mensen dat door de ongevoerde deken ze hun vacht niet meer uit kunnen zetten en het dus dan koud krijgen? Dat ik genoodzaakt ben een deken met voering te kopen? Wat is de ervaring hier onder de andere Tinkereigenaren?

Ik heb jaren alleen een ongevoerde regendeken opgelegd (bucas smartex met alleen een fleecevoering). Nooit een kouwelijk paard gehad en hij stond ook 24/7 buiten (met loopstal).

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:25

Haf, inmiddels 18 staat af en toe onder een eczeemdeken maar verder nooit geen deken op. Voorheen 24 uur buiten, sinds 4 jaar 's avonds op stal, stap hem na het werk gewoon op adem en zet hem dan terug op de wei of op stal (afhankelijk van het tijdstip waarop ik rij). Als het zweet koud aanvoelt is het oké, ook een paard wordt niet verkouden van kou maar van een virus.
Ook mijn tinker gaat niet onder een deken, zo en zo hoeft ie nog niet zo hard te werken dat ie zich helemaal in het zweet werkt. Vind het zelf gewoon niks dat gedoe met dekens, scheren, regendeken, warme deken enz.
Zelf heb ik ook nooit gemerkt dat mijn Haf minder actief wordt door zijn vacht vandaar dat het hier niet speelt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:28

Deze winter wil ik ook de paarden terug onder de dekens, niet hele dikke (pakweg een 100grams) en dat puur voor eigen gemak. Ik ben zeer bewust wat een deken doet en hoe een paardenvacht werkt, maar het is heel vervelend als je even een ritje wilt maken en je zeker 2uur bezig bent met borstelen voor je overigens kan rijden. Vaak is de modder ook nat, mijn merrie heeft altijd aangekoekte urine/modder/mest aan haar flanken en dat kan je niet afwassen in de winter natuurlijk. We hebben haar al eens onder een deken gezet, 2 jaar terug en ik vond dat zo hàndig! Vorig jaar zonder gedaan, viel beetje tegen, ik mistte men deken. (Dat deken is overigens al overleden, hier komen echt geen HH regendekens meer, beschermdriehoekje was er zo af en toen is alles gaan scheuren :n ) Welke dekens raden jullie aan? We hebben er 2 nodig en willen niet te veel geld er aan uitgeven.. Ik dacht dit jaar eens 2 van Nika te bestellen, dan kan het toch wat minder kwaad moesten ze overlijden dan bv een dure Bucas. Ik denk niet dat onze ruin ooit een deken heeft gehad, dus dat zal wel weer wat 'spannend' voor hem zijn.

Paarden staan hier overigens ook 24/7 buiten met schuilstal. Hopelijk deze zomer in een paddock met zand en onbeperkt hooi.