(Trekpaard) korte of lange staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:40

De mijne heeft een lange staart. Hoort zo en ik vind het ook mooier

marjotje82

Re: (Trekpaard) korte of lange staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:08

@amaris; ja das t mooie in belgie in de bosbouw etc hebben ze ook gewoon een staart.
En hele hoop van die mannen die met hun trekpaard aan sleep wedstrijden meedoen hebben een staart, daar heb ik op vorige pagina mog een foto van geplaatst.

Daarnaast Komt ook nog bij kijken dat je op diverse plaatsen niet meer deel mag nemen aan menwedstrijden wanneer je paard gecoupeerd is en na 2005 geboren is.
Je mag zowiezo niet meer bij de knhs starten met een gecoupeerd dier na 2005 geboren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:18

Lange staart, zonder enige twijfel. Vind het geen gezicht om zo tegen de prive delen van een paard aan te moeten kijken en vooral vind ik het ook erg zielig voor ze, ze kunnen de vliegen niet wegslaan en zelfs op die prive delen zitten dan vliegen, moet ontzettend naar zijn voor ze.

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 08:18

marjotje82 schreef:
Voor de liefhebbers....ikwashier.be....super mooie foto's maakt de beste van van trekpaarden op diverse evenementen

Op de fotos van ik was hier sta ik er ook regelmatig op! Knappe fotos dat zeker!

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 08:23

Tigra_ schreef:
Korte staart vind ik geen zicht. En ook niet eerlijk tegenover het dier. Ik zou het dus nooit laten doen en ik zou als ik ooit een trekpaard zou kopen ook absoluut een kopen die wel een staart heeft.

De meeste oudere trekpaarden zijn gecoupeerd kan het paard dr aan doen?!
In belgie word er vaak zelf nog gevraagd achter een korte staart...
En voor sommige dingen word het aangeraden ( ploeg op je been doet geen deugd!!!)
Groetjes!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:42

marjotje82 schreef:
De korte staarten gaan er in Nederland ook steeds meer uit.
De langstaarten nemen in grote getalen toe

Die indruk heb ik nou helemaal niet... :n Nou zit ik niet in het trekpaardenwereldje. Maar zag eerder dit jaar hier in de buurt toch ook we een vrij grote groep jaarlingen zonder staart. En zie elk jaar wel weer nieuwe jonge dieren, zónder staart. En vraag me dan dus af hoe dit mogelijk is, aangezien het al zo lang verboden is. Is er geen wet die zegt dat je niet eens meer een dier zonder staart mag hebben (tenzij geboren voordat het verboden was)?

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 12:54

Klijntje schreef:
marjotje82 schreef:
De korte staarten gaan er in Nederland ook steeds meer uit.
De langstaarten nemen in grote getalen toe

Die indruk heb ik nou helemaal niet... :n Nou zit ik niet in het trekpaardenwereldje. Maar zag eerder dit jaar hier in de buurt toch ook we een vrij grote groep jaarlingen zonder staart. En zie elk jaar wel weer nieuwe jonge dieren, zónder staart. En vraag me dan dus af hoe dit mogelijk is, aangezien het al zo lang verboden is. Is er geen wet die zegt dat je niet eens meer een dier zonder staart mag hebben (tenzij geboren voordat het verboden was)?

Er zijn genoeg dierenartsen die dit illigaal doen en dan papieren geven om "medische redenen"...

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:02

De onze heeft een hele mooie dikke staart. Krijg ook altijd complimenten van mensen dat ze 'n mooie volle staart heeft. In oktober zijn we ook gewoon op de keuring in Didam. Zijn er nog meer mensen die gaan?!!! Heb waarschijnlijk hulp nodig omdat ik dan zelf net bevallen ben...

Onze dame heeft dus een mooie staart maar ze kan hem niet zo hoog optillen als andere paarden ook moet ik in de zomer goed in de gaten houden of het niet gaat smetten omdat het z'n zwaar ding is. Straks voor de wagen zullen we het dus ook altijd goed moeten invlechten en inpakken om wondjes etc te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:09

Eddy_Rocks schreef:
Op de trekpaardenkeuring zag ik een vorig jaar geen enkel paard met een staart. Belachelijk is het...

Belachelijk, paarden zonder staart zouden het keuringsterrein gewoon niet op mogen. En al helemaal niet goedgekeurd voor het stamboek. Dan is de aantrekkingskracht om te couperen misschien ook een stuk minder.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:13

Mindim schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Op de trekpaardenkeuring zag ik een vorig jaar geen enkel paard met een staart. Belachelijk is het...

Belachelijk, paarden zonder staart zouden het keuringsterrein gewoon niet op mogen. En al helemaal niet goedgekeurd voor het stamboek. Dan is de aantrekkingskracht om te couperen misschien ook een stuk minder.

Okee, maar als een dierenarts een medische verklaring afgeeft en de staart wordt gecoupeerd met de juiste papieren moet het stamboek het paard toelaten. Dus het ligt niet alleen aan het stamboek!!! Ga eens een keer bij de powerhorse competitie kijken. Heel veel paarden met staart. Er veranderd echt wel wat. Het zal altijd een discussie punt blijven maar z'n verhaal heeft echt meer kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:17

Susie1992 schreef:
Okee, maar als een dierenarts een medische verklaring afgeeft en de staart wordt gecoupeerd met de juiste papieren moet het stamboek het paard toelaten. Dus het ligt niet alleen aan het stamboek!!! Ga eens een keer bij de powerhorse competitie kijken. Heel veel paarden met staart. Er veranderd echt wel wat. Het zal altijd een discussie punt blijven maar z'n verhaal heeft echt meer kanten.

Ik heb daadwerkelijk nog nooit een paard gezien die met een medische reden zijn staart er af heeft. Dus hij lijkt mij dusdanig ongeloofwaardig dat dit altijd bij Belgen zou gebeuren en dan ook nog een veld vol.
Laat men maar een medische reden met bewijs in vullen. Laat de da er dan maar een bijlage bij doen, met de precieze medische aandoening vergezeld van ander bewijsmateriaal. Medische redenen is natuurlijk zo ingevuld, ik vind dat echt laksigheid van alle betrokkenen.
Wat voor meer kanten heeft het om te amputeren dan? Ik zie dat niet hoor

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:39

Ik was onlangs op een keuring, oa van trekpaarden . Bij allemaal was de staart gecoupeerd, van jong tot oud...

Zowel dierenartsen, stamboek als eigenaars werken hieraan mee. Ik las wel dat de orde van dierenartsen ( in België ) van plan is van hiertegen op te treden, ik ben benieuwd wat ervan terecht zal komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:46

Alle dierenartsen berispen die hier nog aan mee werken, leg een vlecht in de staart en bind hem dubbel als ze een kar of ploeg moet trekken. Ik vind het pure mishandeling en wat mij betreft zetten ze er zware straffen op, ook op mensen die met veulens de grens overgaan en het daar laten doen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:58

Io_lover schreef:
Er zijn genoeg dierenartsen die dit illigaal doen en dan papieren geven om "medische redenen"...

Pff daar kan ik nou echt niet bij. Dierenartsen zouden toch vóór het welzijn van een dier moeten zijn. Snap niet dat ze hier aan meewerken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:20

Io_lover schreef:
Tigra_ schreef:
Korte staart vind ik geen zicht. En ook niet eerlijk tegenover het dier. Ik zou het dus nooit laten doen en ik zou als ik ooit een trekpaard zou kopen ook absoluut een kopen die wel een staart heeft.

De meeste oudere trekpaarden zijn gecoupeerd kan het paard dr aan doen?!
In belgie word er vaak zelf nog gevraagd achter een korte staart...
En voor sommige dingen word het aangeraden ( ploeg op je been doet geen deugd!!!)
Groetjes!

De paarden kunnen er niets aan doen maar eigenaar/fokker wel(net wie het gedaan heeft).
En ik zie het nut er niet van in. Al zo vaak gezegd kan je ook de staart vlechten en opvouwen maar dat is te veel werk natuurlijk. Zoveel wordt er niet meer gewerkt met ploegen en even vlechten en opvouwen kost je nauwelijks moeite. En nee ik zou zo'n paard niet kopen omdat ik daar niet aan wil meewerken. Op keuringen zouden ze eigenlijk ook gewoon paarden met een korte staart moeten kunnen uitsluiten of in ieder geval geen kampioen laten worden. Het is alles bij elkaar dat er voor zorgt dat het nog steeds gebeurt zo ook bij bepaalde honden rassen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:17

bigone schreef:
Alle dierenartsen berispen die hier nog aan mee werken, leg een vlecht in de staart en bind hem dubbel als ze een kar of ploeg moet trekken. Ik vind het pure mishandeling en wat mij betreft zetten ze er zware straffen op, ook op mensen die met veulens de grens overgaan en het daar laten doen.

Helemaal met je eens Bigone!