karakter van de fries ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Re: karakter van de fries ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:21

Wij hebben verschillende types friezen op stal. Waar het ene paard het liefst alles in de 6de versnelling doet vindt de ander het ook prima als het allemaal in de 1e versnelling gaat of zelfs nog een tandje langzamer. Ieder paard is verschillend en reageert anders op situaties en op de mensen. Gewoon eens bij een paar paarden gaan kijken of ze voldoen aan wat jij zoekt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:27

Op stal staan 2 friezen de een is een meer ouderwetse fries. En haar zoon is meer nieuwerwets gefokt.
Zoon is onstuimiger dan moeders. Die vind eigenlijk alles goed, maar schijnt onder het zadel nogal fris en fruitig te zijn en de eigenaresse zegt dat ze nogal n karaktertje heeft. dus ben benieuwd.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:57

Hier ook een Fries 'nieuwe stijl'. Gekocht als 4 jarige van de eerste eigenaar. Paard had een solide basis meegekregen al.
Nu na 5 jaar kan ik zeggen dat ze actief, leergierig, sociaal en meegaand is. Maar ook dat ze zo haar kuren heeft, éénkennig is en weleens denkt dat ze een hond van 600 kg is.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:09

Ik zou me niet eens op een ras vastpinnen. Ik vind de klik belangrijker dan het ras. Ik zou gewoon marktplaats in de gaten houden, paarden die je aanspreken gaan bezichtigen (veel bekijken!) en kijken waarmee je de beste klik hebt.
[/quote]

Helemaal eens met bovenstaande. Het is grappige is, dat ik eigenlijk nooit interesse in het Friese ras heb gehad. Ik vond ze mooi om te zien, maar zou er zelf nooit 1 kopen. Drie keer raden wat ik nu heb.... Een Fries!
Het is zijn karakter en uitstraling wat me aantrok en de klik.. die had ik vrij snel met hem.
Het is een koele kikker, maar geen saaie trage kikker. Hij is goed voorwaarts, alert, nieuwsgierig, soms ietwat snel afgeleid maar dit is misschien ook wel de leeftijd, enthousiast en vrolijk. Hij heeft ook echt wel zijn buien, schrikken, bokken, etc maar niet met gemene bedoelingen.[/quote]

Zelfs dat had ik niet, dat mijn aandacht trok naar het ras. Ik was eigenlijk zelfs niet eens actief op zoek naar een paard. Bij mij is het meer puur toeval geweest, iemand gaf aan dat hij te koop stond en vroeg "kom eens kijken". Zo gezegd, zo gedaan... Toen heel even op hem gezeten en een rondje gelopen en eigenlijk meteen verkocht. Had in het begin moeite met de manier van lopen (was KWPN gewend), maar dat went snel.
Nu heb ik ook geen ouderwets type Fries, hij is wat ranker enzo.

dat is leuk! ik heb er ook nooit wat mee... alleen de laatste tijd begint mijn aandacht er wel naar toe te trekken. heel apart! ik denk niet dat ik niet nee meer zal zeggen tegen een fries. leuk he hoe de dingen dan kunnen gaan. :') :j ik zei ook altijd nee ik hoef nooit een fries of elk robuust paard... mijn gevoel zegt soms dat ik juist met iets anders kom dan een normaal rijpaard.[/quote]

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:40

Er zijn altijd uitzonderingen op een regel. Mijn Fries was heel gemakkelijk in de omgang, een kind kon haar meenemen aan een touwtje en je kon er onderdoor kruipen als je wou. Daarentegen was ze panisch voor grootverkeer... en als ze bang was, dan was ze ook echt bang en op zo'n manier dat het gevaarlijk was. Ze was redelijk lomp toen ik haar net had, maar dat is flink verbeterd. Ik zou ze omschrijven als 'gemakkelijk in de omgang en lekker pittig om te rijden".

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:47

Mijne is een nerveuze en hete madame. :D
Wel een gouden karakter!
Ze zou nooit dingen doen om mij er af te werpen. Wanneer ze eens springt of bokt en ik verlies mijn evenwicht stopt ze zelf!.

Het zijn wel ontzettend werklustige paarden en slimme dieren. Ook heel eerlijk, als je hun vertrouwen hebt doen ze gewoonweg alles voor jou. Ik & mijn vriend zeggen vaak. Als de warmbloeden de ingesteldheid en het gouden karakter hadden van een fries. (zoals de springsport, eventing,... ) zouden we enorm goede paarden hebben.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:51

Een fries is koel qua karakter. Alleen kan heus wel pit in zitten. Kijk goed na de ouders. Tsjerk is dus Een hengst met extra veel pit. Zelf zou ik er nooit voor kiezen omdat ze zo om kunnen slaan. Dus ga googlelen naar de dekhengsten en hun karakter!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:11

Goed om rekening te houden met het vaderdier en wat die vererft, maar de moeder speelt een veel grotere rol. Behalve het genenpakketje, geeft ze ook nog eens opvoeding mee en dat is veel bepalender voor de rest van het karakter van het veulen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:21

Verschilt per fries!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:58

Bettinaw schreef:
Partyflappel schreef:
Wij hebben ook van die lollige friezen, in de omgang heel braaf maar met rijden toch vrij pittig, 2 die altijd ergens 'bang' van zijn, eentje die gewoon ontzettend vlug is.. We hebben ook eentje van 1.71 te koop staan! Heel braaf, maar wel een lolbroek tijdens het rijden.. schrikkerig afentoe. Niet gemeen..

foto?

http://www.paardentekoop.net/advertenti ... rrie!.html

Moet nog een stuk meer spier op bij de kont en rug, maar ze is al enorm verbeterd de laatste weken..

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:03

Friezen vind ik geweldige beesten, betrouwbaar, en leergierig. (de 3 die ik mee heb gemaakt tenminste)
Sommige zijn heel sloom maar ze zijn meestal ook heel aanhankelijk!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:47

PrizTwir schreef:
Een fries is koel qua karakter. Alleen kan heus wel pit in zitten. Kijk goed na de ouders. Tsjerk is dus Een hengst met extra veel pit. Zelf zou ik er nooit voor kiezen omdat ze zo om kunnen slaan. Dus ga googlelen naar de dekhengsten en hun karakter!

Inderdaad!

Ooit een Tjerk gereden! jeetje wat was dat een hatelijk dier! Uit miserie hebben we ze gewoon verkocht.
Ik heb een Tsjalke, gouden karakter _/-\o_

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:42

De mijne is er 1 van Botte en Erik.
Kan je wel een 10 voor knuffelen geven, gek op kinderen. Was toen de liefste en braafste 3 jarige die ik ooit had gezien. Toen wel sloom ja, met wandelen aan de hand nog steeds. Onder t zadel moet ik ondertussen meer de rem gebruiken dan het gaspedaal

Bettinaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 10:29

weet iemand ook een stoeterij? / fokker ?

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:36

Bettinaw schreef:
weet iemand ook een stoeterij? / fokker ?

Toonen. Mijn meid komt hier vandaan <3

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:57

Friese paarden hoeven

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:22

Friesiansforexport.com
Daar komt mijn Fries vandaan, zit in sibrandabuorren.
Goudeerlijk, machtig en heel werklustig zo omschrijf ik mijn fries.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:17

Jibbel schreef:
Mijn friezen zijn allebei zeker geen dooie dienders, maar ook niet te vergelijken met hoog in het bloed staande paarden.

Ik vind ze iig qua karakter erg prettig in de omgang en ook goed werkwillig, geen slome trapzakken ofzo. Ook zijn ze goed heet te maken in het werk en behoorlijk sensibel, maar dingen zoals steigeren etc. die je weleens ziet bij hoog in het bloed staande paarden, dat is er hier (gelukkig) niet bij.

De pest is wel een beetje dat áls ze doorslaan, het wel behoorlijk lomp en onbehouwen gaat en het dan een soort zwart voor hun ogen wordt..

Goeie omschrijving :j Tenminste, voor mijn eigen Fries gaat dit op en voor nog een aantal andere Friezen die ik ken.

Ik heb een Gjalt, zijn niet heel veel nakomelingen van maar wat ik ervan weet zijn het fijne paarden in de omgang, net als de mijne :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:48

Elk paard heeft zo zijn/haar karakter en ik vind het nooit echt rasgebonden. Mijn Friesche merrie is erg eenkennig maar ook niet verwonderlijk ze staat aan huis dus ziet weinig andere mensen maar of het Fries eigen is kan ik daardoor niet echt zeggen. Mijn Oldenburger merrie is in omgang koeler dan mijn Fries en wordt op een andere manier "heet" onder het zadel dan mijn Fries.

Zo heeft elk paard wat ;) Dus ik zou gewoon kijken of een paard bij je past en niet het ras an sich.