daar wordt ie moe van nl,die is echt braver dan braaf
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

RoyceMack schreef:Ik heb 2 friezen onder mijn hoede, maar ik vind ze af en toe heel nerveus en druk.
Niet extreem maar net zoals een willekeurig ander paard zou doen.
Vooral als de eigenaar in de buurt komt, wordt de jonge ruin onrustig en begint ie met zn been tegen de deur te schoppen:') want zij is natuurlijk de meid die m eten geeft. Zou ik ook nerveus van worden.
Elisa2 schreef:RoyceMack schreef:Ik heb 2 friezen onder mijn hoede, maar ik vind ze af en toe heel nerveus en druk.
Niet extreem maar net zoals een willekeurig ander paard zou doen.
Vooral als de eigenaar in de buurt komt, wordt de jonge ruin onrustig en begint ie met zn been tegen de deur te schoppen:') want zij is natuurlijk de meid die m eten geeft. Zou ik ook nerveus van worden.
Maar dat is toch geen nervositeit? dat versta ik eerder onder voernijd.
Wat ik zelf een fijne eigenschap aan de meeste friezen vindt is dat als ze schrikken,dat ze dan niet opzij springen oid..dat maakt ze zeer geschikt voor de minder handige ruiters/amazones. {oke uitzonderingen daar gelaten natuurlijk} En degene die ik ken zijn ook allemaal zeer mensgericht wat ik ook een prettige eigenschap vindt.
Foktechnisch zal idd ook meespelen of ze meer voor de sport gefokt zijn ofniet..
RoyceMack schreef:Vooral als de eigenaar in de buurt komt, wordt de jonge ruin onrustig en begint ie met zn been tegen de deur te schoppen:') want zij is natuurlijk de meid die m eten geeft. Zou ik ook nerveus van worden.
Ook zie ik bij best wat Friezenamazones van die kleine dingetjes dat ze zich aanpassen aan het paard ipv andersom omdat het paard anders lastig gedrag gaat vertonen.
Het is een ouderwets type, erg barrok ook. Totaal niet schrikkerig en echt de goedheid zelf. Zo'n paard krijg ik nooit weer, dat weet ik zeker. Voor mij is hij het ideaal omdat ik recreatief rijd en graag een rustig betrouwbaar paard wil. Ik denk zelf dat de wat moderner gebouwde Friezen idd wat pittiger zijn in karakter. Urielle schreef:Wat mij bijv. wel weer opvalt is dat als er met een wedstrijd een ander paard langs de ring staat 'omdat het deelnemende paard anders gaat spoken' het echt altijd een Fries isOok zie ik bij best wat Friezenamazones van die kleine dingetjes dat ze zich aanpassen aan het paard ipv andersom omdat het paard anders lastig gedrag gaat vertonen.
Is dat omdat Friezen lastiger zijn in dat soort dingen, is dat omdat Friezen vanwege het vermeende koele karakter veel gekozen worden door beginnende ruiters, is het binnen het Friezenwereldje meer geaccepteerd om het paard de regie te geven of hoe kijken jullie daar tegenaan?

Was die meneer zeer dankbaar. want vandaag vond ze autos dus al minder interessant!)
). Dat is gewoon een stukje fokkerij. fresley schreef:Ik heb een tijdje met een nakomeling van Tsjerk gereden. Die vond van alles eng en spannend, regelmatig was hij een varkentje. Ik kon met hem ook niet zomaar naar vreemd terrein, dat ging wel.. Buitenrijden ging ook wel maar dan moeten er altijd andere paarden bij zijn. Zo niet? Dan was er echt flinke paniek.
Maar zo heb ik er ook 1 gereden en wat daar de vader van was weet ik niet meer. Maar wegrennen of schrikken kende hij echt totaal niet, dat koste teveel moeite.
Geen 1 paard is het zelfde, wij mensen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Dat is maar goed ook, anders was de wereld maar saai.