Friezen - Nerveuze en ongeduldige paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Friezen - Nerveuze en ongeduldige paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:00

ik heb er hier 1 staan,die echt geen moeite wil doen om zich druk te maken :D :D

daar wordt ie moe van nl,die is echt braver dan braaf :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:21

Ik heb 2 friezen onder mijn hoede, maar ik vind ze af en toe heel nerveus en druk.
Niet extreem maar net zoals een willekeurig ander paard zou doen.

Vooral als de eigenaar in de buurt komt, wordt de jonge ruin onrustig en begint ie met zn been tegen de deur te schoppen:') want zij is natuurlijk de meid die m eten geeft. Zou ik ook nerveus van worden.

En gister ging ik even de tuinslang verleggen maar wilde de merrie niet alleen aan de stal laten staan, dus nam ik haar mee.. maar ze gedroeg zich echt als n veulen dat voor het eerst buiten komt.. T was op n plek waar ze normaal nooit komen, vrij donker.. dus was nogal spannend. Ik heb tot nu toe nog niet veel gemerkt van het 'koele' gedrag van een fries haha. Ja alleen op plekken waar ze het kennen en rustig kunnen staan. Overigens zijn ze beide totaal niet bang voor tractors ofvrachtwagens, of grote machines etc.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:28

bedankt voor de reacties!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:53

Mijn 'fries' kan ik maar net zo heet maken als ik zelf wil eigenlijk.
Als ik met dr wil werken, dan geeft ze zich 1000%. Is ze een dag vrij, is ze super mak en kan ik zo zonder zadel een rondje buiten rijden. Ze heeft wel een heel eigen karakter.
Dus ik denk ook dat het scheelt per paard. :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:55

de 2 friezen bij ons op stal zijn zoooo realxed (zijn wel ep)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:05

Je kun "Friezen" in het algemeen denk ik niet echt over 1 kam scheren...bloedlijnen, omgang met, gebruiksdoel... het heeft allemaal zo z'n invloed.

Ben vaak bezig met de Arabo-Friezen van de stalhouderij/fokkerij even verderop in het dorp, daar zijn er sommigen mega-braaf en rustig, terwijl de volgende weer alle kanten op wil knallen als er een boomblaadje ritselt (allen daar geboren en door dezelfde mensen gehanteerd).

Het is zo individueel.

Mijn eigen Tinker x Fries kruising van 9 jaar die ik al mijn hele leven heb, is allesbehalve een Mister Cool, die heeft volgens mij permanent peper in z'n r..., terwijl je oppervlakkig gezien van zo'n kruising iets anders zou verwachten.

Het is ook wel een beetje zo, dat de huidige Friezen doorgaans wat bloederiger reageren dan de ouderwetse types van vroeger (ik had die dus vroeger ook, toch wel doodkalm en bedaard, zelfs met een jonge leeftijd van een jaar of 4 kon je daar gewoon in je eentje mee door en langs stadsverkeer).

Zodra er wat meer sportbloed bij in komt (gefokt wordt) verandert het denk ik wel wat naar wat meer drukte en reactiviteit op de omgeving.

Denk echter niet dat dit specifiek voor De Fries geldt, zo veel rassen worden meer en meer "modern" en "sport"gefokt (ook Haflingers bijv.). En ja, dan heb je toch net dat het paard wat heter wil reageren dan de types van voorheen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:47

RoyceMack schreef:
Ik heb 2 friezen onder mijn hoede, maar ik vind ze af en toe heel nerveus en druk.

Vooral als de eigenaar in de buurt komt, wordt de jonge ruin onrustig en begint ie met zn been tegen de deur te schoppen:') want zij is natuurlijk de meid die m eten geeft. Zou ik ook nerveus van worden.

Maar dat is toch geen nervositeit? dat versta ik eerder onder voernijd.

Wat ik zelf een fijne eigenschap aan de meeste friezen vindt is dat als ze schrikken,dat ze dan niet opzij springen oid..dat maakt ze zeer geschikt voor de minder handige ruiters/amazones. {oke uitzonderingen daar gelaten natuurlijk} En degene die ik ken zijn ook allemaal zeer mensgericht wat ik ook een prettige eigenschap vindt.

Foktechnisch zal idd ook meespelen of ze meer voor de sport gefokt zijn ofniet..

Myrthee_
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:51

Ik rij een fries en die is hartstikke rustig. Heel koel in haar hoofd, heb er nooit problemen mee.
Dit is geen sportfries die ik rij.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:53

De Friezen waar ik het over heb zijn eigenlijk allemaal sportFriezen. Wellicht dat dat ermee te maken heeft?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:38

Elisa2 schreef:
RoyceMack schreef:

Maar dat is toch geen nervositeit? dat versta ik eerder onder voernijd.

Wat ik zelf een fijne eigenschap aan de meeste friezen vindt is dat als ze schrikken,dat ze dan niet opzij springen oid..dat maakt ze zeer geschikt voor de minder handige ruiters/amazones. {oke uitzonderingen daar gelaten natuurlijk} En degene die ik ken zijn ook allemaal zeer mensgericht wat ik ook een prettige eigenschap vindt.

Foktechnisch zal idd ook meespelen of ze meer voor de sport gefokt zijn ofniet..

dat noem ik wel nervositeit.

Ik vind friezen niet chiller dan andere paarden. ligt denk ik ook aan de ervaring en leeftijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:49

RoyceMack schreef:

Dat is volgens mij meer ongeduld en aandacht vragen dan nerveus ;)

Wij hebben op stal 5 friezen staan en ze zijn allemaal verschillend. Van angsthaad en onzeker type tot onverschrokken maar overdreven voorwaarts en alles wat er tussen zit. Mijn ervaring is daar in over het algemeen zijn ze wel iets cooler in gedrag dan een warmbloed met een flinke scheut volbloed en minder fijngevoelig dan een arabier of een draver.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:39

Hier een heel aantal friezen op stal. ( 10 stuks momenteel ) en er is er maar 1 echt verschrikkelijk nerveus.
Ook wel een aantal echte Hittepetitjes er tussen zitten dat zijn inderdaad de meer sport gerichte paarden maar de meeste zijn toch echte wel cool in het doen en laten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:58

RPA -> BKR.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:04

Wat mij bijv. wel weer opvalt is dat als er met een wedstrijd een ander paard langs de ring staat 'omdat het deelnemende paard anders gaat spoken' het echt altijd een Fries is :+ Ook zie ik bij best wat Friezenamazones van die kleine dingetjes dat ze zich aanpassen aan het paard ipv andersom omdat het paard anders lastig gedrag gaat vertonen.
Is dat omdat Friezen lastiger zijn in dat soort dingen, is dat omdat Friezen vanwege het vermeende koele karakter veel gekozen worden door beginnende ruiters, is het binnen het Friezenwereldje meer geaccepteerd om het paard de regie te geven of hoe kijken jullie daar tegenaan?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:24

Ik heb een Fries die zo cool is dat hij bijna in slaap valt bij de hoefsmid en dierenarts :-) Het is een ouderwets type, erg barrok ook. Totaal niet schrikkerig en echt de goedheid zelf. Zo'n paard krijg ik nooit weer, dat weet ik zeker. Voor mij is hij het ideaal omdat ik recreatief rijd en graag een rustig betrouwbaar paard wil. Ik denk zelf dat de wat moderner gebouwde Friezen idd wat pittiger zijn in karakter.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:20

Urielle schreef:
Wat mij bijv. wel weer opvalt is dat als er met een wedstrijd een ander paard langs de ring staat 'omdat het deelnemende paard anders gaat spoken' het echt altijd een Fries is :+ Ook zie ik bij best wat Friezenamazones van die kleine dingetjes dat ze zich aanpassen aan het paard ipv andersom omdat het paard anders lastig gedrag gaat vertonen.
Is dat omdat Friezen lastiger zijn in dat soort dingen, is dat omdat Friezen vanwege het vermeende koele karakter veel gekozen worden door beginnende ruiters, is het binnen het Friezenwereldje meer geaccepteerd om het paard de regie te geven of hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik heb zelf deze dingetjes nog geen één keer meegemaakt eigenlijk... :P
Dus weet niet wat het is.
Al vind het ik aanpassen aan je paard niet totaal verkeerd, respect moet toch van 2 kanten komen

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:55

Die van mij is eigenlijk heel braaf. Maar ze is jong, nog niet veel in handen geweest én is heel zenuwachtig op de poetsplaats. Onder het zadel is ze heel koel in het hoofd, wel heel voorwaarts maar schrikt niet snel. Aan de hand ook niet, ze is juist heel nieuwsgierig. Ze wil alles zien en er aan ruiken. Als ze dat niet mag wordt ze zenuwachtig, maar als ik haar de kans geef, dan ruikt ze er even aan en is alles goed (gister was er een hele lieve automobilist die zijn auto ter beschikking stelde, zodat ze er even aan mocht ruiken hihi. Dat was de eerste x in haar leven dat ze over straat liep :) Was die meneer zeer dankbaar. want vandaag vond ze autos dus al minder interessant!)

Over het algemeen is ze dus niet zo'n heethoofd, eigenlijk is ze gewoon onervaren en ja.. die poetsplaats.. dat blijft nog even spannend en oefenen!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:59

Die van mij maakt zich alleen druk om bix, hooi, gras en appels! :D
Friezen staan bekend om hun makkelijke rustige karakter.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:01

Ik heb een 2 jarige BP.
Ik zal je vertellen dat ik nog nooit zo'n fijn paard in de hand heb gehad.

Toen ik haar kocht was ze vooral bang, omdat ze helemaal niks kende.
Niet vaststaan, poetsen niet, aan de benen zitten niet, hoefsmid was een ramp en noem het maar..

Nu zijn we 7 maanden verder, ik heb er echt een gouden paard aan.
Ze is VOLLEDIG verkeersmak, kijkt nergens van op of om.
Blijft rustig op de poetsplaats staan, met wassen ook ect ect.
Als we grondwerk doen, volledige concentratie en geen druk gedoe.

Nu heb ik haar natuurlijk nog niet onder het zadel, maar ze is zo koel in het hoofd, dat ik verwacht dat ze onder het zadel ook een braaf paard zal zijn.

Ik ben nu ook opzoek naar een tweede, en dat word ook weer een frisian!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:05

Had twee jaar terug een driejarige fries onder het zadel, die werd klaargemaakt bij een bekende friezenklaarmaakfiguur (weet de naam niet meer), waren toen op de keuring waar een meisje die daar werkte aan ons toevertrouwde dat het karakter van friezen de afgelopen vier jaar (sinds zij daar begon met werken) ontiegelijk veranderd vond, ze werden steeds heter inderdaad (en dat was niet gebaseerd op 10 paarden per jaar :P ). Dat is gewoon een stukje fokkerij.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die extreem heet zijn en extreem rustig. Maar over het algemeen gaf zij aan bovenstaande te ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:12

Ik heb een tijdje met een nakomeling van Tsjerk gereden. Die vond van alles eng en spannend, regelmatig was hij een varkentje. Ik kon met hem ook niet zomaar naar vreemd terrein, dat ging wel.. Buitenrijden ging ook wel maar dan moeten er altijd andere paarden bij zijn. Zo niet? Dan was er echt flinke paniek.

Maar zo heb ik er ook 1 gereden en wat daar de vader van was weet ik niet meer. Maar wegrennen of schrikken kende hij echt totaal niet, dat koste teveel moeite.

Geen 1 paard is het zelfde, wij mensen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Dat is maar goed ook, anders was de wereld maar saai.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:23

fresley schreef:
Ik heb een tijdje met een nakomeling van Tsjerk gereden. Die vond van alles eng en spannend, regelmatig was hij een varkentje. Ik kon met hem ook niet zomaar naar vreemd terrein, dat ging wel.. Buitenrijden ging ook wel maar dan moeten er altijd andere paarden bij zijn. Zo niet? Dan was er echt flinke paniek.

Maar zo heb ik er ook 1 gereden en wat daar de vader van was weet ik niet meer. Maar wegrennen of schrikken kende hij echt totaal niet, dat koste teveel moeite.

Geen 1 paard is het zelfde, wij mensen zijn ook niet allemaal hetzelfde. Dat is maar goed ook, anders was de wereld maar saai.

Maar paarden worden wel gefokt, mensen niet, op bepaalde kenmerken, waaronder karakter.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:18

Ik rijd een tijdje een fries nu, en merk dat het vooral een extreem werkwillig paard is met een geweldig mooi karakter.
Als er niet genoeg mee gedaan wordt, wordt ze heel zenuwachtig. Wat me vooral opvalt (en ik heb em laten vertellen dat dat fries eigen is) is dat àls ze zenuwachtig wordt, ze ook direct heel erg neurotisch is en niet even schrikken en dan weer terug. Echt een beetje paniekerig, erg over de top.
Ik was een kwpn'er gewend van het oude type en echt extreem bomproof en merkte dat als hij iets eng vond zijn reactie voorspelbaarder was dan bij deze fries.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:16

Dat was bij die van mij ook Secricible...als ze bang was, dan was ze ook echt gevaarlijk bang (groot verkeer). Maar zo in de dagelijkse omgang...superbraaf en relaxed. Zou d'r zonder problemen onderdoor kruipen.

fokpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:39

je hebt er hete tussen zitten maar ook hele cooler, dit ligt vaak aan de combinatie die gebruikt word bij het fokken, het fokken waar niet goed opgelet word.

Wij hebben hier een doaitsen merrie staan, die moet je niet laten dekken met een hengst van de afkomst Tjerk. dit zijn 2 vuurvreters bij elkaar..

Die hebben wij laten dekken door brandus de rust zichzelfer..
Daar moet meer opgelet worden.

De fries word ook iets heter gefokt omdat ze dan wat meer energie hebben zodat ze hoger en langer in de sport kunnen lopen.