is er nog een hengst met een bijz kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:29

set_elkol schreef:
Ja Snow is homozygoot silver black dus volgens mij heb je dan 100% kans op een silver black :j

Alleen als de haflinger geen agouti draagt.
Reële kans = 100% silver bruin of, als je geluk hebt dat de haf heterozygoot is voor agouti = 50% silver zwart of 50% silver bruin

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:28

stroobosje schreef:
Ik vind dus zilverappelzwart erg mooi, maar silverbuckskin, wildkleur of valk vind ik ook erg ,mooi. Ik heb ook al gekeken op de site van kinskystables en die valkhengsten vind ik ook erg mooi, maar ik kan ze niet aanklinken, dus kan ik niet meer informatie krijgen. Ik houd niet van cremello of perlino. Ik weet niet hoe het met papieren werkt als je een kruising fokt. En ik denk dat het veulen niet voor de verkoop zal zijn maar gewoon voor eigen recreatief gebruik. Rijden en mennen. Als de hengst helemaal gezond is en een lief karakter hoeft hij wat mij betreft niet goedgekeurd te zijn. De hengst mag best wat groter zijn maar ik denk dat 1.60 wel de grens is want ik wil niet dat mijn merrie er kapot aan gaat. Ik hoop nu genoeg informatie te hebben gegeven, anders hoor ik het wel, ben benieuwd naar jullie reacties

Ik heb een silver buckskin tinker hengst voor volgend jaar!
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 202&type=3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:32

Peterina schreef:
set_elkol schreef:
Ja Snow is homozygoot silver black dus volgens mij heb je dan 100% kans op een silver black :j

Reële kans = 100% silver bruin of, als je geluk hebt dat de haf heterozygoot is voor agouti = 50% silver zwart of 50% silver bruin

If gewoon een vos als de hengst vos draagt...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:53

LadyMadonna schreef:
set_elkol schreef:

If gewoon een vos als de hengst vos draagt...

Hengst, zoals hierboven vermeld, homozygoot zwart en zilver zijn .... dus geen kans op vos.

LadyMadonna

Re: is er nog een hengst met een bijz kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:04

Oh sorry, dacht alleen voor zilver.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:09

moor schreef:
stroobosje schreef:
Ik vind dus zilverappelzwart erg mooi, maar silverbuckskin, wildkleur of valk vind ik ook erg ,mooi. Ik heb ook al gekeken op de site van kinskystables en die valkhengsten vind ik ook erg mooi, maar ik kan ze niet aanklinken, dus kan ik niet meer informatie krijgen. Ik houd niet van cremello of perlino. Ik weet niet hoe het met papieren werkt als je een kruising fokt. En ik denk dat het veulen niet voor de verkoop zal zijn maar gewoon voor eigen recreatief gebruik. Rijden en mennen. Als de hengst helemaal gezond is en een lief karakter hoeft hij wat mij betreft niet goedgekeurd te zijn. De hengst mag best wat groter zijn maar ik denk dat 1.60 wel de grens is want ik wil niet dat mijn merrie er kapot aan gaat. Ik hoop nu genoeg informatie te hebben gegeven, anders hoor ik het wel, ben benieuwd naar jullie reacties

Ik heb een silver buckskin tinker hengst voor volgend jaar!
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 202&type=3

Een hele gave hengst, maar jammer dat een tinker grof gebouwd is. Ik vind hem wel echt supermooi van kleur, dus ik houd ook hem in gedachten. Ik lees alle reacties hoor maar soms heb ik niet de tijd om overal op te reageren, maar ik ben blij dat er zoveel mensen meedenken want ik ben al een heel stuk wijzer geworden.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:11

Peterina schreef:
set_elkol schreef:

Ik weet niet of mijn merrie agouti draagt, we willen haar nog laten testen, weet iemand hoelang dat duurt?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:20

Zelf ben ik helemaal fan van de hengst van YWC Sublime Sponté. De vader van de paardjes van Cynthia en wij hebben er ook een haflinger x Sublime van in de wij staan (van mijn bijrijdster) en ik moet zeggen dat tot nu toe all veulens en kruisingen van die hengst mij nog niet teleur stellen :D.
Mooie kleuren, maar vooral mooie bouw, gangen en een heel leuk karakter! :)

Ik denk dat Gráni een uitzondering is. Er zijn wel een aantal zilverappel paarden uit die hengst gekomen (en ook van zijn zoon) maar ze zijn niet allemaal zo donker en wit, veel zijn "peper en zout".

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:26

Er is nog een haflinger x Rocky op bokt in silverappel zwart, die heeft ook weel een zilverappel nakomeling. Jaimy heet hij. Misschien wil de eigenaresse daarvan nog wel weer fokken, dan heb je wel 3/4 haflinger.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3531

Ik wist niet dat haflingers ook agouti dragen :+ vandaar dat ik zei 100% op silver black met Snow excuses.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:05

set_elkol schreef:
Er is nog een haflinger x Rocky op bokt in silverappel zwart, die heeft ook weel een zilverappel nakomeling. Jaimy heet hij. Misschien wil de eigenaresse daarvan nog wel weer fokken, dan heb je wel 3/4 haflinger.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3531

Ik wist niet dat haflingers ook agouti dragen :+ vandaar dat ik zei 100% op silver black met Snow excuses.

Jaimy is de half broer van Gráni en die is geruind ;). Zelfde pappa andere haflinger moeder.
Of die een dekkende nakomeling heeft weet ik niet. Er is wel een jong hengstje maar die zal denk ik nog te jong zijn. En dat hengstje die nakomeling van Jaimy is hebben dezelfde vader (dus inteelt) en of je dat wilt?

Haflingers kunnen agouti dragen, heb zelfs horen zeggen dat de meeste agouti hebben :) (Marny, moeder van Gráni draagt het wss ook)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:08

ok weer wat geleerd :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:53

Volgens mij heb je sws niet 100% kans op silver, omdat je haflinger homozygoot vos is. Er is dus altijd kans op vos. (en silver toont niet op vos, het veulen kan het dus dan wel dragen, maar je ziet er niks van)

Als je de kleurenkans wil berekenen, kan je ook hier klikken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:54

Eilien: maar als je een homozygoot zwarte hengst hebt, wordt het vos dus overruled

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:57

ahzo, okee :D