Wie is er naar de afstammelingenkeuring gweest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Re: Wie is er naar de afstammelingenkeuring gweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:09

Daar vergis je je in. De meeste fokkers zijn niet zo dom als jij denkt en laten zich goed informeren. Het was ook hartstikke druk afgelopen zaterdag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:13

Ik doel op de huis, tuin en keuken (voor 1 keertje/ opvolger/ kreupele merrie enz. enz.) fokker. Die zie je haast niet op dat soort dagen. Iemand die vaker fokt (met dezelfde merrie of met meerdere merries) die zie je daar wel eerder. Het eerste soort zal er ook wel komen, maar niet veel hebben verstand van waar ze precies op moeten letten. Dan kan zo'n advies dus 'gevaarlijk' zijn. Gevaarlijk is een groot woord, maar afijn. Men moet er dus niet te blind op varen.

Hoe dan ook.. met geselecteerde veulens (zelfde aantallen ongeachte dek hoeveelheid) krijg je hoe dan ook een vertekend beeld.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:17

Weet toevallig iemand welke fotografen er nog meer foto's hebben gemaakt afgelopen zaterdag?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:23

Heee, zolang half merriehoudend NL blind achter Charmeur aanloopt, net zoals men voorheen achter Gribaldi aanliep, zolang ben ik er niet van overtuigt dat de meeste fokkers nadenken over hun genetisch materiaal.
Niet dat Charmeur een verkeerde hengst is en niet dat Gribaldi een verkeerde hengst was... maar zo'n hengst kiezen puur uit modegril overwegingen is altijd een zwaktebod. En zo zijn er toch inmiddels heel veel Charmeur's en Gribaldi's geboren.

Over hartstikke druk zaterdag: ik vond het juist enorm tegenvallen. Een van dé fokdagen in het jaar, schitterend mooi weer, gratis en dan ook nog op zaterdag... en dan nog vrije plaatsen op de enige tribune en langs het hek....
Ik had veel meer mensen verwacht. Ik vond het juist helemaal niet druk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:24

En hoeveel goede Gribaldi's zijn er nou in verhouding tot zijn dekaantallen? Want daar is ook heel wat slechte merriekwaliteit op gegaan. Blijft jammer dat zoveel mensen achter de massa aanhobbelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:07

Dat vind ik van Krack C dus nog 10 keer erger. En die hengst is geen eens keur en komt er ook niet voor in aanmerking. Gribaldi is tenminste pref en heeft diverse nakomelingen die wel gepresteerd hebben.

Als 't verkoopt dan verkoopt het. :P Op lange termijn is het iig geen goede visie, tenzij de hengst dus daadwerkelijk wat weet toe te voegen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:16

Ik kom anders in de Subtop veel Krack C's tegen, en 10 goedgekeurde zonen lijkt mij ook niet zo verkeerd; Gribaldi heeft er 'pas' 4

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:36

Ik was er ook met mijn veulen. Leuke foto's Yvonne, ga ik er zeker een van bestellen!
Iemand enig idee welke fotografen er nog meer waren?

Denk dat de dag nog niet bomvol was, omdat dit ook de eerste keer was dat het zo werd gehouden.
Na deze toch wel succesvolle dag zal het vast volgend jaar drukker bezocht worden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:24

yvonnepuntnl schreef:
Ik kom anders in de Subtop veel Krack C's tegen, en 10 goedgekeurde zonen lijkt mij ook niet zo verkeerd; Gribaldi heeft er 'pas' 4

Dus met 10 stuks zou je hem eerder keur/pref verwachten dan Gribaldi, toch? Nu heb ik de graadmeter van het aantal ggk zonen niet echt hoog zitten. Past imo wel het modegrill gedeelte.. Neem Valezquez nu.. Aan de leeftijd kan het ook niet liggen. Krack is een jaar ouder. Eerlijkheidshalve dien ik wel op te merken dat je de laatste tijd wel meer Krack C's in de hogere (sub)sport zie komen dan pak 'm beet 3 jaar terug. Misschien krijgt hij de laatste jaren betere (en minder aantal) merries toegediend, waardoor zijn nakomelingen kwalitatief beter zijn geworden. Hij is dan ook of van alles en nog wat gezet, maar ja dat is Gribaldi ook in een bepaald tijdsstek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:27

Dekt Velazquez eigenlijk nog? Waar is die eigenlijk gebleven? Afgevoerd naar het buitenland?
Vond hem qua bouw overigens nog helemaal zo slecht niet, alleen de gangen vielen imo tegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:31

Dacht dat die in Nederland in de subsport liep? Hij is nog ggk, maar of ie 'actief' in de dekdienst zit?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:59

Stukje uit de Peerdenkrant:
Citaat:
In Liempde waren ook rubrieken voor junioren en young riders uitgeschreven. Ook hier was de deelname niet groot. Junior Laura Quint reed in 2011 haar eerste B-proef ooit. Nu, twee jaar later rijdt de jonge amazone uit Heerde succesvol bij de junioren. Ze doet dat met de bij het KWPN goedgekeurde schimmelhengst Velazquez (v. Krack C), waarmee ze bijna 65% scoorde en daarmee de landenproef won.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:50

Heeft er toevallig iemand de Desperado's gefilmd?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:15

Zag dat de rapporten op de KWPN site staan. van Desperado en Everdale:
Everdale
Everdale toonde een uniforme collectie goed ontwikkelde, opwaarts gebouwde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan met een goed bespierde bovenlijn. Het fundament is correct en straalt kwaliteit uit. De stap is krachtig en ruim voldoende van ruimte. De draf is krachtig en goed van ruimte met een opwaartse houding. De galop is krachtig en heeft een goede ruimte en veel souplesse.
Aantal geregistreerde nakomelingen 2013: 99 merrieveulens
118 hengstveulens
Aantal aan huis gescoorde veulens 2013: 22 veulens
Aantal aanwezige veulens: 9 veulens

Dekadvies
Everdale kan werklust, bewegingstechniek en kracht in de beweging toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.

Desperado
Desperado toonde een uniforme collectie goed ontwikkelde veulens die goed in het dressuurpaardenmodel staan. De schoft is goed ontwikkeld en loopt lang door. De croupe is goed van lengte en goed bespierd. De stap is tactmatig en goed van ruimte. De draf is tactmatig, lichtvoetig, heeft een goede houding en een goede ruimte. De galop is goed van ruimte. In beweging zouden de veulens soms wat meer tot dragen mogen komen.
Aantal geregistreerde nakomelingen 2013: 87 merrieveulens
86 hengstveulens
Aantal aan huis gescoorde veulens 2013: 24 veulens
Aantal aanwezige veulens: 9 veulens

Dekadvies
Desperado kan rijdbaarheid, instelling en houding verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij. De merries dienen bij voorkeur te beschikken over een modern dressuurmodel met uitstraling en houding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:35

Dat zijn 2 mooie rapporten. Jammer alleen dat ze allebei Ferro voeren. Dat beperkt toch ook alweer de mogelijkheden.
Ben bang dat we onszelf vast gefokt hebben over 15 jaar. Dan hebben we een hoog inteeltpercentage. Maar dat is weer een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:46

Dat valt wel mee. Het is geen gesloten fokkerij dus er komt wel weer eens een buitenlandse hengst.
Bovendien, in 15 jaar kan je al 4 generaties verder zijn

Ik had de griep, had het wel in de planning, jammer. Ik vind het geweldig dat het nu centraal is.

Over prikken tov selecteren, er wordt een rapport gemaakt over wat de hengst lijkt door te geven, dus wat opvallende kenmerken van de veulens zijn. Heel wat anders dan een veulenkeuring dus de kwaliteit van de veulens is van ondergeschikt belang, als fokker kijk je hopelijk naar welke hengst de punten vererft die je bij je merrie wil verbeteren/verankeren en niet naar welke hengst toevallig (mama doet ook mee) het [naam] veulen heeft
Met andere woorden, ik vind het niet zo relevant of er nu 10 uit 100 lopen of 10 uit 20 dekkingen en het stamboek denk ik ook niet om die reden. Een afstammelingenrapport is niet bedoeld om een hengst te promoten. Wat mensen langs de kant er zelf bij bedenken is geen beleid van het stamboek

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:14

Ik denk dat je er toch wel wat naast zit, [***].
De hengst waarvan er 10 uit 100 lopen zal altijd positiever in de beeldvorming vallen dan de hengst waarvan 10 uit 20 lopen.
Dat geld trouwens ook voor de thuisinspecties. Omdat er bij 10 uit 100 statistisch gezien een grotere kans is op 'bovengemiddeld'. Waar op die showdag (want dat is het en niets anders!) de hengsten met een hoog dekaantal dus heel nadrukkelijk in het voordeel zijn. Daarom is die 'beste van de dag' ook een échte onzinverkiezing. Maar laat dat soort uitslagen nu wel breed in de Ids worden uitgemeten :=

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:30

ART_UMA schreef:
De video staat online (ze zijn 'm aan het converteren):
https://vimeo.com/73077966

In de volgorde:
- Dark Pleasure
- El Capone
- Etoile
- Everdale
- Eye Catcher

Dank je wel, ik kon helaas alleen de eerste 2 groepen zien en ben hier heel blij mee.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:39

Dees schreef:
Ik denk dat je er toch wel wat naast zit, [***].
De hengst waarvan er 10 uit 100 lopen zal altijd positiever in de beeldvorming vallen dan de hengst waarvan 10 uit 20 lopen.
Dat geld trouwens ook voor de thuisinspecties. Omdat er bij 10 uit 100 statistisch gezien een grotere kans is op 'bovengemiddeld'. Waar op die showdag (want dat is het en niets anders!) de hengsten met een hoog dekaantal dus heel nadrukkelijk in het voordeel zijn. Daarom is die 'beste van de dag' ook een échte onzinverkiezing. Maar laat dat soort uitslagen nu wel breed in de Ids worden uitgemeten :=

Er wordt dus wel degelijk bij het KWPN hengsten van bepaalde hengstenstations gepromoot...
Beetje naïef om dit te ontkennen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:30

Nou, het kan voor de fokker ook een positief element hebben (anders dan een mooie gratis showdag)...
Hengsthouders van jonge hengsten hebben nu een nog groter belang bij hoge dekaantallen - wellicht dat daardoor de toch wel erg hoge dekgelden van onbewezen hengsten (fors) zal zakken?
Daar kan je als fokker mazzel mee hebben. Het is iig het onderhandelen waard!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:01

Cayenne schreef:
Dekt Velazquez eigenlijk nog? Waar is die eigenlijk gebleven? Afgevoerd naar het buitenland?
Vond hem qua bouw overigens nog helemaal zo slecht niet, alleen de gangen vielen imo tegen.

Die start komend weekend op de Hippiade in de Z2.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:27

Sammie schreef:
Dat vind ik van Krack C dus nog 10 keer erger. En die hengst is geen eens keur en komt er ook niet voor in aanmerking. Gribaldi is tenminste pref en heeft diverse nakomelingen die wel gepresteerd hebben.

Als 't verkoopt dan verkoopt het. :P Op lange termijn is het iig geen goede visie, tenzij de hengst dus daadwerkelijk wat weet toe te voegen.

Je vindt het een negatieve eigenschap van een hengst dat zijn kinderen goed verkopen :? . Ach ja dat komt natuurlijk omdat ze zo slecht zijn net zo als het duurste veulen op de Prinsjesdag veiling uit een Krack moeder

Maar goed ik vind het geen negatieve eigenschap en zwaai mijn 1 1/2 jarige Krack met veel plezier uit nu hij naar Florida USA gaat en zijn volle broer gaat naar een vriendin die hem op gaat fokken. Ik had liever iemand die erbij in kwam dan hem verkopen want dat vind ik dus echt een belofte, de toekomst moet dat natuurlijk uitmaken.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:14

Vind het veel geleuter van het KWPN met hun tegengestelde adviezen. Af en toe weten ze het zelf niet meer geloof ik. Je kunt nog beter een doorgewinterde fokker vragen als je het mij vraagt. Die kent de stammen immers heel goed en alle paarden die uit zo'n stam komen. En hebben daarbij heel wat advies weg te geven / over te brengen aan anderen.

Want als ik lees dat het KWPN aanparingsadvies geeft in 5 seconden zonder de merrie goed te bekijken dan denk ik dat ik maar een andere hobby ga zoeken :P

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:20

Sammie schreef:

Ik denk dat je ook dat mis hebt, wacht vrijdagavond 7 februari maar af

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:37

sarabande schreef:
Sammie schreef:

Ik denk dat je ook dat mis hebt, wacht vrijdagavond 7 februari maar af

Dat denk ik ook :j en dik verdiend dan!