Fokken van endurance paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:53

Op het EK in Ierland heb ik niet 1 Akhal Teke gezien. Nou heb ik niet alle deelnemers gezien en ik had geen lijst, dus er kan natuurlijk wel wat mee gelopen hebben. Aangezien ze toch een wat aparte kleur hebben, zou zo eentje toch al snel opvallen denk ik.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:01

Die scheut ponyblood, daar zie ik wel wat in. Bepaalde ponyrassen hebben een hardheid van gestel (zeker in dit klimaat) waar niet veel warmbloeden aan kunnen tippen. In Engeland is er geloof ik een EV x Welsh Cob die het goed doet...
ATs zie ik niet zo veel in, in ieder geval niet voor mezelf. Naar mijn idee zijn die hier gewoon niet 'thuis' in ons klimaat, meer nog als arabieren...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:01

Tja, ik ga toch voor de volbloed arabier, en dan een beetje het sporttype.
Sterke, droge benen, een perfect karakter (doorzetters!), snel, en met een goede opvoeding zijn het heel rustige paarden, ookal denken veel mensen van niet. Ik vind juist het Engels volbloed een stuk moeilijker / drukker.

Vorig jaar stond er echt een super-endurance-arabische hengst ter dekking voor zijn laatste jaar (was al wat oudere hengst), dat was echt een super endurancehengst, en daar zou ik wel een endurance veulen van willen...
Ook de hengst Nils is een leuke endurancehengst.
Zeker niet alle arabieren zijn geschikt voor de endurance.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 19:59

Nils is hengst-af, maar wel een leuke ja. Als ik het goed begrepen heb is er diepvries sperma van beschikbaar. Nils was overigens ren-arabier voordat hij aan zijn endurance carriere begon.
Welke hengst bedoel je? Jashin?
Voor een echte goede moet je er eentje met Persik bloed hebben. Ben er nu even mee bezig van alles er over na te lezen. Kom er nog op terug.
Niet alle arabieren zijn misschien geschikt voor de endurance, maar ook niet alle engelse volbloeden (om maar eens een voorbeeld te noemen) zijn geschikt voor de renbaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:29

Voor de niet-kenners: Jashin ox was van Yvonne van der Velde, hij liep nog 160 km-wedstrijden toen hij de 20 al gepasseerd was. Hij is afgelopen april overleden, 25 is hij geworden (als ik het goed heb onthouden). Yvonne heeft over zijn afscheid een aangrijpend stuk over geschreven voor de Her&DER. Inmiddels lopen er in NL twee nakomelingen van Jashin in de endurance: eentje is dit jaar naar het EK voor junioren geweest en de ander hoopt volgend jaar in klasse 3 en eventueel 4 uit te komen (is nog een jonkie). De een komt uit een draversmerrie, de ander uit een merrie met o.a. dravers- en KWPN-bloed. Beide merries hebben ook op hoog niveau in de endurance gelopen, zou leuk zijn als hun nakomelingen het talent van hun ouders hebben meegekregen!

Ik wist niet dat Nils geen hengst meer was. Mooi dier hoor! Zijn zoon Rashyl vind ik helemaal een prachtig paard, mooi vol en gespierd.

En idd, niet alle Arabieren zijn geschikt voor endurance, en ook niet alle Engels Volbloeds zijn geschikt voor de renbaan. Maar van die rassen (of kruisingen met dat bloed) zul je er wel meer aantreffen in de endurance dan van andere rassen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 01:09

Engelse volbloeden zie je eigenlijk nagenoeg niet bij de endurance. Wel in kruisingen maar geen volle 100 % volbloed. Ik ben eigenwijs dus ik ga gewoon zien hoe ver ik er mee kom. Een echte topper zal ze waarschijnlijk nooit worden.
En Lazer is natuurlijk helemaal op en top endurance gefokt paard (met een op en top endurance gefokte amazone Lachen ) Die doet het al heel goed.
Maar moet zich nog bewijzen op de echte lange afstanden. Tijd zat. Die is nog zo jong.
En Nils , dat hoorde ik in Holten. Kreeg steeds problemen met de hartslag omdat hij te druk was met allerlei merries. Vandaar.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:02

Ja, Jashin bedoelde ik! Is ie overleden? Wat jammer, dat wist ik nog niet...

En Nils is hengstaf? Goh... ook jammer! Vorig jaar heb ik hem nog gezien als prachtige hengst. Zijn zoon Rashyl is inderdaad ook mooi, maar Nils vond ik toch wel echt een mooie hengst.