Shagya vierkantsmodel??????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 01:01

Samsam schreef:
Nu had ik toch begrepen dat de theorie van anna onder andere inhield dat kwpnners veel te lang in de rug waren en dat een korte rug veel sterker en beter is! Dit natuurlijk te verkrijgen door het superbloed (sha) te gebruiken. Natuurlijk ben ik wat gaan surfen en kwam wat fotoos tegen. M.i. zijn dit toch ook rechthoekmodellen of niet? Of heb ik nu weer de uitzondering te pakken?

Vergelijk de volgende paarden qua bouw eens met elkaar. Het gaat hier echter niet om het Shagyabloed. Ze hebben geen van allen hetzelfde uiterlijk. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is prestatie. Hoe bereik je dat nu?
Door bloedlijnen met elkaar te combineren. Het ene paard zal meer behoefte hebben aan volbloed en het ander aan bijvoorbeeld Arabisch bloed of warmbloed. Het gaat om de combinaties en niet om een rassoort.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 02:48

ceasario"]
[quote="Samsam"][quote="ceasario"]
Ik ook niet.
Zeker als er niet bij staat waar ze vandaan komen of wie ze zijn.)
[/quote]

Van zijn naam, baas of afstamming wordt zijn skelet toch niet anders!!
[/quote]
gewoon "normaal"

http://members.lycos.nl/hippics03/vuplo ... .jpg[/img]
[/quote]

IK ben een beetje in de war van deze fotos...ik zie niet aan t gras welke foto echt is en welke niet,alleen bij de eerste foto zie je de uiteinden van de teugels dubbel..
Maar wat heeft t nu voor een nut om die foto te gaan bewerken,ik vat t niet.

[quote="Bucephalus schreef:
Vergelijk de volgende paarden qua bouw eens met elkaar. Het gaat hier echter niet om het Shagyabloed. Ze hebben geen van allen hetzelfde uiterlijk. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is prestatie. Hoe bereik je dat nu?
Door bloedlijnen met elkaar te combineren. Het ene paard zal meer behoefte hebben aan volbloed en het ander aan bijvoorbeeld Arabisch bloed of warmbloed. Het gaat om de combinaties en niet om een rassoort

Hier kan ik t me wel in vinden. Maar ik denk dat sam sam bedoeld dat de stelling; shagya bloed is de beste' niet (zomaar) opgaat,en de vraag is waarom dat wel zo zou zijn. En wat vooral beter in de bouw is, in vergelijking met andere rassen.
Dit is eigenlijk al allemaal uitgebreid besproken en uitgekauwd,we beginnen weer van voor af aan heb ik t idee.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:47

Himyar schreef:
IK ben een beetje in de war van deze fotos...ik zie niet aan t gras welke foto echt is en welke niet,alleen bij de eerste foto zie je de uiteinden van de teugels dubbel..
Maar wat heeft t nu voor een nut om die foto te gaan bewerken,ik vat t niet. ....
Maar ik denk dat sam sam bedoeld dat de stelling; shagya bloed is de beste' niet (zomaar) opgaat,en de vraag is waarom dat wel zo zou zijn. En wat vooral beter in de bouw is, in vergelijking met andere rassen.
Dit is eigenlijk al allemaal uitgebreid besproken en uitgekauwd,we beginnen weer van voor af aan heb ik t idee.

Ik ga met Himyar mee. Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat de foto's die tot nu toe gepubliceerd zijn van Shagya's geselecteerd zijn op modellen die niet stroken met de 'goede' Shagya's die Anna in haar clinic heeft laten zien als voorbeeld om het rijpaard mee te veredelen. Zoals met alle rassen is er kaf tussen het koren en het is niet moeilijk om modellen te vinden van een ras die er niet uit zien..
De volgende foto's van Shagya's zijn types die meer in het rijpaardmodel staan. Waarom zouden deze types niet of minder geschikt zijn om een rijpaard mee te veredelen?

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 13:42

Bucephalus schreef:
[
Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat de foto's die tot nu toe gepubliceerd zijn van Shagya's geselecteerd zijn op modellen die niet stroken met de 'goede' Shagya's die Anna in haar clinic heeft laten zien als voorbeeld om het rijpaard mee te veredelen. Zoals met alle rassen is er kaf tussen het koren en het is niet moeilijk om modellen te vinden van een ras die er niet uit zien]

De schimmel is europees reserve kampioen 2002 en door de jury's betiteld als proto-type van een Sha-arabier, Afbeelding

Dus hoezo kaf?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:48

Het is de eerste keer dat ik van jou deze foto zie, of ik moet iets hebben gemist. Wie heeft dit paard betiteld als kaf? Ik niet. Dus wat insinueer je nu eigenlijk? Verder gaat het over types en daar zijn nogal wat verschillen in. Dat geldt voor warmbloedpaarden, volbloeden, haflingers etc. De schimmel hierboven kan best de ene prijs na de andere in de wacht hebben gesleept. Daar heb ik geen moeite mee. Het is alleen niet het type waarmee ik zou fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 13:58

Bucephalus schreef:
Het is de eerste keer dat ik van jou deze foto zie, of ik moet iets hebben gemist. Wie heeft dit paard betiteld als kaf? Ik niet. Dus wat insinueer je nu eigenlijk? Verder gaat het over types en daar zijn nogal wat verschillen in. Dat geldt voor warmbloedpaarden, volbloeden, haflingers etc. De schimmel hierboven kan best de ene prijs na de andere in de wacht hebben gesleept. Daar heb ik geen moeite mee. Het is alleen niet het type waarmee ik zou fokken.

Pardon, over deze foto ging dit topic (zie pag 1) en als jij het dan over de hier geplaatste foto's van sha's hebt, neem ik toch gevoeglijk aan dat je daarmee ook deze bedoeld!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:43

samsam schreef:
Pardon, over deze foto ging dit topic (zie pag 1) en als jij het dan over de hier geplaatste foto's van sha's hebt, neem ik toch gevoeglijk aan dat je daarmee ook deze bedoeld!

Sorry Samsam, ik heb teveel gekeken naar de foto van de bruine en niet naar de foto van de schimmel.
Bloos!
Je hebt gelijk dat die er al eerder op stond. Ik refereerde echter aan de foto's die op alle topics (m.b.t. evenwicht en skelet) zijn geplaatst van Shagya's en niet zozeer op deze. Dat had ik er wel even bij mogen zeggen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:10

Shagya inzetten is niks nieuws voor berpaalde fokgebieden. Hannover heeft er laatst nog 1 gekeurd en om extra veel Shagya te zien moet je bij trakehner zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:30

Zannekin schreef:
Shagya inzetten is niks nieuws voor berpaalde fokgebieden. Hannover heeft er laatst nog 1 gekeurd en om extra veel Shagya te zien moet je bij trakehner zijn.

Helaas worden de goede (SamSam) Shagya's veel te weinig ingezet bij de Trakehners en verliezen ze veel terrein op het internationale niveau.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 18:31

Zannekin schreef:

Nee maar een grote portie Sha zien als de enige mogelijkheid tot een goed sportpaard is natuurlijk wel wat nieuws! Verward

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:37

Anna42"]
[quote="Zannekin schreef:

Helaas worden de goede (SamSam) Shagya's veel te weinig ingezet bij de Trakehners en verliezen ze veel terrein op het internationale niveau.
[/quote]

Best before midnight komt me bekend voor?
Is natuurlijk jouw interpretatie, als ze dan ingezet worden zijn het de verkeerde. Is Bajar een verkeerde? Vinden we wel wat terug bij trak.
En trakehners doen het internationaal helemaal niet slecht. Moet je de Siegers van de keuringen maar in het oog houden . Kijk je regelmatig in de dressuur ranking van het WBFSH. Anthony op 7 heeft een trak vader en Esprit op 10 is een zuivere trak. Zie jij daar Holsteiners tussen staan?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:02

Zannekin"]
[quote="Anna42"][quote="Zannekin schreef:

[/quote]

Best before midnight komt me bekend voor?
Is natuurlijk jouw interpretatie, als ze dan ingezet worden zijn het de verkeerde. Is Bajar een verkeerde? Vinden we wel wat terug bij trak.
En trakehners doen het internationaal helemaal niet slecht. Moet je de Siegers van de keuringen maar in het oog houden . Kijk je regelmatig in de dressuur ranking van het WBFSH. Anthony op 7 heeft een trak vader en Esprit op 10 is een zuivere trak. Zie jij daar Holsteiners tussen staan?
[/quote]

Best before Midnight lijkt helaas teveel op zijn vader xx model
en Anthony wel eens echt goed bekeken in de dressuur?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:07

Anthony was vorig jaar de kop van de ranking. Als dat niet naar jouw smaak is. Esprit, Solero?
Wat ik in het vorige topic zei: beter een theorie bouwen rond diegenen die in de top zitten, dan deze onderaan door een theorie omhoog proberen duwen. Ik zou bv graag elke maand de top 10 besproken zien, zowel springen als dressuur. Kan men meer van opsteken, dan van dit herhalen de hele tijd.

Toevoeging: 5 hengsten met Bajar bloed gekeurd voor trak:
Bazar ShA
Benedict AA
Puschkin ShA
Best before midnight