Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dat is gewoon hoe het werkt. Verkoop van dieren zal er altijd zijn, om wat voor reden dan ook.. En maar goed ook, anders kon je nergens paarden krijgen! rachellevis schreef:Ook ik heb "grasmaaiers". Maar wat ik nergens lees is dat een shetlander de helft van zijn eigen gewicht kan dragen!!! 4x zijn eigen gewicht kan trekken (op een rechte weg) en 2 x zijn eigen gewicht kan trekken heuvel op.
Ik heb ook een "echt" paard van 1.68m (volbloed x fries) maar ik zie haar nog geen 350 kilo dragen of 2800 kilo trekken....
Kortom de shetlander is een écht paard, wat met respect behandeld moet worden.
)
Femek2902 schreef:Tja, eigenlijk klopt dat toch ook gewoon?
Shetlanders zijn veel goedkoper in aanschaf en onderhoud, het valt bijna niet te vergelijken met elkaar.. Ik heb uitgerekend hoeveel een eigen paard/pony mij zou kosten per maand, en een shet zou me nog geen 100 euro kosten per maand en een 'gewoon' paard zo rond de 400 euro.
Daarnaast shetlanders hoeven ook geen heel dieet te hebben (en dan bedoel ik aan vitamines en krachtvoer enzo) en ik kan me voorstellen dat je geen zadel van 1500 op een pony van +- 500 gaat leggen. Zeker niet als je het dier niet hebt gekocht om mee te rijden, maar gewoon als weidemaatje.
En dan krijg ik wss weer dingen naar mijn hoofd als ' een shet is erg sterk en kan ook hard tegenwerken!' maar een shet kan je bij wijze van spreken vooruit/achteruit duwen met wat spierkracht. Dat gaat nou eenmaal niet bij paarden
dravergekkie schreef:Gewoon terug zeggen ze blaft alleen niet
Maar ze maken wel herrie, klein als ze zijn...
, of het nou eetbaar is of niet.
maar heb je wel een hoefbevangen pony...
.
. 
minajtje schreef:Hoihoi,
Ik heb vaak het idee dat veel shetlanders als 'minder' behandeld worden als paarden/rij pony's..
Zo van, "ach het is toch maar een shetje.. Die kan er ook nog wel voor de leuk bij."
Rij pony's/paarden staan vaak op een heel dieet, maar shetlanders? Die zijn toch altijd te dik.
Valt mij ook op dat shetlanders vaak een slecht/niet passend zadel hebben, terwijl er voor de paarden zadels van 1500 euro gemaakt worden. Of wat ik ook regelmatig tegen kom, een geit (of iets anders) als 'vriendje' voor de shet, want nog een paard is te duur..
Ben ik nu de enige bij wie dit opvalt? overdrijf ik?
Ik wil nu natuurlijk niet alle shetlander (eigenaren) over één kam scheren, maar het is gewoon iets dat me vaak opvalt. Vaker dan bij paarden/grotere pony's.
Imke1998 schreef:Soof24 schreef:Shetlanders worden vaak als minder gezien omdat mensen denken dat je er niets mee kan, ook wel door mijn vader oliebol genoemd.. Maar ik vind dat je heel veel met een shetlander kan, ik geef lesjes op een shetlander met kleine kindjes, die kunnen dr op staan achterste voren zitten enzo. Ook kan je een leuk karretje achter een shetlander doen of ze functioneren als gezelschapspaardje. Hoe bedoel je nutteloos?;)
Niets leuker dan een shet die vrijheidsdressuur doet, of een shet die springt. Ik denk dat shetlanders veel meer kunnen dan dat sommige mensen denken.
LisanneElena schreef:bij ons op stal is de eigenaar lief tegen de shetjes, maar omdat ik en mijn vriendin met verzorgshetje gewoon in de bak waren (als eerst) en er komt een mens aan met een paard, moeten wij de bak uit. Ik ben het met je eens, ik vind het ook nergens op slaan. Wij en onze shet worden helemaal buitengesloten
Bo_Cassey schreef:Ik kreeg wel eens de vraag of er voor shetlanders niet speciaal lage staldeurtjes kunnen worden gemaakt, want dat is toch zo zielig een 'grote-paarden-deur'.
Dus ik: uhm, als je hem in verhouding maakt springen ze eroverheen!