Shetlanders, als 'minder' behandeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:50

Er zijn shetlanders die wel degelijk 'normaal' opgeleid worden. Denk dan aan die ene shetter die z loopt, en ken er nog meer die fijn lopen.

othelloster

Re: Shetlanders, als 'minder' behandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:56

Die zijn er zeker, maar de sommige shetlanders zijn de kinderpony's voor de kleine kinderen worden de kinderen te groot dan mag de shet weer weg, en komt er weer een nieuwe grotere pony,
daar erger ik me best wel aan,
de shetten zijn de ondeugden, een pony/paard is meestal braver dan een shet!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:04

Ja, maar, dat gebeurd ook met C of D pony's die op den duur te klein zijn en weggaan omdat kindlief overgaat naar paard ;) Dat is gewoon hoe het werkt. Verkoop van dieren zal er altijd zijn, om wat voor reden dan ook.. En maar goed ook, anders kon je nergens paarden krijgen!

Als ik later kinderen heb en die wil op paardrijden koop ik ook een pony op maat en dus waarschijnlijk shetlander om mee te beginnen.. Maar als ze of hij groter word, moet er ook een grotere pony en uiteindelijk paard komen. Dan word de vorige zeker wel verkocht. Kan ze onmogelijk allemaal houden.

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:16

Ook ik heb "grasmaaiers". Maar wat ik nergens lees is dat een shetlander de helft van zijn eigen gewicht kan dragen!!! 4x zijn eigen gewicht kan trekken (op een rechte weg) en 2 x zijn eigen gewicht kan trekken heuvel op.
Ik heb ook een "echt" paard van 1.68m (volbloed x fries) maar ik zie haar nog geen 350 kilo dragen of 2800 kilo trekken....
Kortom de shetlander is een écht paard, wat met respect behandeld moet worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:25

Ik heb 4van die grasmaaiers. Hardere werkers vind je nergens, mijn haffie was regelmatig te lui om te werken, dat hebben de shetten nooit. In de omgeving krijg ik gelukkig voornamelijk leuke reactie als ik met mijn shetten onderweg ben. Ze lopen enkel en tweespan voor de wagen, worden gereden door onze pleegdochter en lopen mee aan de hand tijdens wandelingen. Ik zou niet meer anders willen, hier komt dus ook geen grotere als onze dame er niet meer op past, nee inmiddels krijgt ze menles van mij en wil ze over een tijdje enkelspan gaan mennen, nu rijdt ze naast de kar mee en dan wil ze met een eigen aanspanning mennen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:28

rachellevis schreef:
Ook ik heb "grasmaaiers". Maar wat ik nergens lees is dat een shetlander de helft van zijn eigen gewicht kan dragen!!! 4x zijn eigen gewicht kan trekken (op een rechte weg) en 2 x zijn eigen gewicht kan trekken heuvel op.
Ik heb ook een "echt" paard van 1.68m (volbloed x fries) maar ik zie haar nog geen 350 kilo dragen of 2800 kilo trekken....
Kortom de shetlander is een écht paard, wat met respect behandeld moet worden.

En dit klopt dus niet...

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:30

Komt me bekend voor ! Bij mij op stal namelijk .. (gelukkig verhuist me verzorgpony :P )
Maar alle paarden daar hebben een normaal kluisje , en de shetten doen maar met twee keukenkastjes en een klein helft van een ander kastje .. Zonder slot .. En als je een grotere kluis wou moest/moet je 15,- in de maand erbij betalen zodat ze een nieuwe erbij gingen maken..
Ze staan ook nog eens op een weiland waar amper gras is , het is een beetje verfomfaait ..
En je shetje op een ander stukje zetten was geen optie .. :n
En de shetjes hebben ook nog een soort paddock stukje met prut en een schuilhok , maar omdat een/twee shetjes door de sloot gingen naar een ander weiland van de buren (hoger gras) mogen ze nu niet in de paddock , en als het regent heb je zeik natte pony's ..
Een stal erbij kost gelijk 200,- meer en daar heb je niets aan ..

Ook zal je altijd blijven merken dat de paarden voorrang hebben ..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:31

Femek2902 schreef:
Tja, eigenlijk klopt dat toch ook gewoon?
Shetlanders zijn veel goedkoper in aanschaf en onderhoud, het valt bijna niet te vergelijken met elkaar.. Ik heb uitgerekend hoeveel een eigen paard/pony mij zou kosten per maand, en een shet zou me nog geen 100 euro kosten per maand en een 'gewoon' paard zo rond de 400 euro.

Daarnaast shetlanders hoeven ook geen heel dieet te hebben (en dan bedoel ik aan vitamines en krachtvoer enzo) en ik kan me voorstellen dat je geen zadel van 1500 op een pony van +- 500 gaat leggen. Zeker niet als je het dier niet hebt gekocht om mee te rijden, maar gewoon als weidemaatje.

Hier klopt dus niets van..
Voor mijn shetlander kruising ben ik even duur uit als dat ik een groot rijpaard zou hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:25

Volgens mij zijn shetters toch wel degelijk goedkoper in onderhoud. Niet veel shetten hebben ijzers bijvoorbeeld, ze eten ook veel minder en met wat geluk komen ze toe met hooi en een goede wei mbt de voeding. Tenzij er natuurlijk intensief mee gewerkt wordt (mennen, eventueel rijden?). Ze ziijn ook gewoon makkelijker, een koppig paard van 1m60 of groter kan je net iets moeilijker tegen houden dan een koppige shet van 1m :) En dan krijg ik wss weer dingen naar mijn hoofd als ' een shet is erg sterk en kan ook hard tegenwerken!' maar een shet kan je bij wijze van spreken vooruit/achteruit duwen met wat spierkracht. Dat gaat nou eenmaal niet bij paarden ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:09

Een paard hoeft ook niet perse ijzers, kan ook 24/7 buiten en leven op hooi en gras. Het is het als bij een shet, dat het er volledig aan ligt wat je er mee doet.
Een shet zet je gewoon wat sneller en makkelijker als grasmaaier neer, daardoor lijkt een shet goedkoper.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:31

dravergekkie schreef:
Gewoon terug zeggen ze blaft alleen niet :+

:D Maar ze maken wel herrie, klein als ze zijn...

Volgens mij zien mensen de shet een beetje als 'varkentje' onder de paarden/pony's (niks tegen varkens hoor)
Bij mijn verzorgpony's in het weiland werd echt van alles neergegooid, tuin- en groente afval, maaltijdresten en op het laatst zelfs halve McDonalds menu's. Nou bestaan er pony's die alles wat ze krijgen gewoon opeten O:) , of het nou eetbaar is of niet.
Tel daarbij op dat veel mensen de pony's dus wat lekkers brengen, (in de zin van "eendjes voeren") en dan krijg je dus een pony die om onverklaarbare reden steeds dikker wordt. En ja, als je er dan eindelijk achter komt ben je -:(- maar heb je wel een hoefbevangen pony...

Wat je trouwens wél kunt zeggen over shetjes is dat ze absoluut humor hebben.
Een apart soort humor, dat wel, maar wat mij betreft gaat er niks boven shetlanderhumor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:49

Een Shet is een onderschat type pony.
Gaat al gauw door voor "te klein om op te rijden". En als er al op gereden word is het een paar jaar, dan zijn de kindjes er uit gegroeid. Vaak moet de Shet dan weg.

Een Shet als "grasmaaier" is niet zo'n best idee: het eindigt al te vaak in een hoefbevangen pony.
Een Shet als maatje voor je grote paard is niks mis mee, als je daar geen voedingsproblemen mee krijgt: op een volle wei waar beiden lopen, is het al gauw te veel voor een Shet (hoefbevangenheid).

Een Shet kost in onderhoud helemaal niet veel minder dan een "echt" paard: er moet gewoon tijdig een bekapper /hoefsmid komen, er moeten gewoon op juiste tijd wormenkuren verstrekt worden, er moet gewoon een tandarts bijkomen (want veel Shetten hebben een niet goed scharend "papegaaiengebit" = wanneer de boventanden over de onderste tanden heen vallen). Er moet een mineralen/zout liksteen.
Ook moet er gewoon betaald worden voor de jaarlijkse inentingen.

Het voer kost minder, de ontwormingen kun je met 1 spuit voor 2 Shetten af, maar verder heb je precies hetzelfde werk er aan. Ik heb 2 Shetten buiten mijn twee paarden, die schijten trouwens ook een mega-hoeveelheid, daar sta ik ondanks hun stro/hooi mengdieet nog verbaasd van, dat je dus ook moet opruimen en afvoeren... Heb je een stal/schuilstal moet er toch keer schoon stro in, neem ik aan.

Zeker kunnen Shetten met soberder en minder voer toe, maar de algehele gezondheidsverzorging is niet veel anders dan bij een PAARD.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:52

ja ik herken het ,
toen ik voor mijn verzorgshetter een nieuw dekje wilde
kopen zei de andere verzorger.
''geld uit geven voor die SHET ! dat nou ik nóóit doen ,
voor de Haflingers oké , daar koop ik ook veel voor , maar voor
een shet !? ''

ik heb de opmerking maar genegeerd _O-

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:58

Agg ik werd ooit aangesproken op het feit dat mijn shetlander beenbescherming droeg ; want waar is dat nou voor nodig bij een shet..

Hetzelfde als waarbij het voor die kwpn-er dient mischien... >;)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:02

Mijn shets zijn echte sportshets. Worden meer verwend als de grotere paarden op stal.

Wel passende zadels en tuig. Tuig zelfs stukken duurder als dan wat de pony's hebben gekost, Zelde geldt voor tweewieler en maratonwagen.

Echt super verwende sport pony's en geen grasmaaiers. Goed wordt er op voeding gelet, bespiering. Entingen, ontworming, hoefsmid, Oesteopaad indien nodig.

Denk dat ze me bijna even veel kosten als toen ik nog een groot paard had. :D

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:28

Bij ons op stal rijdt een meisje van 22 jaar op haar grote Shet op een door de zadelmaker gecontroleerd zadel.
Na dat ponyplet gedoe wordt ze nu als mishandelaar aangekeken.
Klopt,ze is volwassen en lang maar weegt nog geen 50 kilo,kan goed rijden en is goed voor haar Shet.
Pony zelf is 1,14 m hoog,niet te dik.
Nu voelt ze zich min of meer gedwongen om met de kar te rijden of op haar Haflinger te rijden terwijl Shet en baasje juist zo kunnen nieten van een buitenrit samen.

Wij hebben zelf 5 Shetten.
Twee hele oude,een heeft bijna geen tanden meer en de ander heeft slechte kiezen.
Ze zitten nog vol levenslust en worden met senioren pulp en muesli gevoerd.
Ze lopen in een paddock en mogen af en toe wat gras eten.
Soms schaam ik mijzelf als ik mensen krijg die naar de Tinkerhengst voor dekkingen komen kijken.
De Shetjes zijn namelijk mager en harig.
Word dan boos als ze zeggen dat ik die dingen beter af kan laten maken omdat ze er niet meer uitzien.
Wanneer ik dan vertel wat ze in hun leven meegemaakt hebben en hoeveel kinderen ze hebben leren rijden.
Hoe ze kinderen met problemen een warm gevoel hebben gegeven en hoeveel ze voor een half dorp hebben kunnen betekenen,houden ze vol schaamte hun mond weer.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:40

Komt me heeeeel erg bekend voor!
Ik sta op een pension stal waar 4shetlanders staan. Van die vier is die van mij eigenlijk de enige waar echt wat mee gedaan wordt.

Ik weet nog heel goed dat ik hem voor het eerst daar aan de longe had. Ik werd aan gekeken of ik een koe aan het logeren was :+.
Ze vonden het allemaal heel appart haha. Toen ik deze winter begon met sleeën en hem daarna voor de sulky beleerde trokken de meeste wel bij. Alleen twee blijven het maar niet snappen dat je met een shet ook wat kan doen. Die noemen het ook alleen maar grasmaaiers.
Een zei me laatst nog: nu kun je eindelijk wat met je grasmaaier doen.

Achja ik weet wel beter :D.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:44

Eerlijk gezegd is die van ons ook een hele tijd grasmaaier (met graasmasker) en gezeldschaps pony geweest.
We kregen hem wel als jaarling al, hij heeft tot zijn 3,5e ongeveer niks gedaan behalve een beetje poetsen en aan het touwtje leren lopen.

Nu is hij 5 jaar en ik fiets elke dag een uur met hem, ik doe vd met hem, en hij vindt het geweldig! :D
Misschien wil ik hem ook nog een keer voor de kar beleren, maar ik weet niet of ik daar wel genoeg tijd voor heb met 4 pony's ..

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:23

Ze vinden shetjes ook meer voor de kleinere kindjes om mee te oefenen ,
Maar ik zou later een shetje wel leuk vinden voor de kar of VD ..
Ik heb liever een shet voor gronwerk dan een paard waar mee ik kan rijden !
Rijden kan ik ook als ik wil een keertje op de manege toch ?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:31

minajtje schreef:
Hoihoi,

Ik heb vaak het idee dat veel shetlanders als 'minder' behandeld worden als paarden/rij pony's..
Zo van, "ach het is toch maar een shetje.. Die kan er ook nog wel voor de leuk bij."
Rij pony's/paarden staan vaak op een heel dieet, maar shetlanders? Die zijn toch altijd te dik.
Valt mij ook op dat shetlanders vaak een slecht/niet passend zadel hebben, terwijl er voor de paarden zadels van 1500 euro gemaakt worden. Of wat ik ook regelmatig tegen kom, een geit (of iets anders) als 'vriendje' voor de shet, want nog een paard is te duur..

Ben ik nu de enige bij wie dit opvalt? overdrijf ik?

Ik wil nu natuurlijk niet alle shetlander (eigenaren) over één kam scheren, maar het is gewoon iets dat me vaak opvalt. Vaker dan bij paarden/grotere pony's.

Dat valt mij dus ook al een tijdje op!
Mijn vriendin zei laatst terwijl ik zijn ribben amper kon voelen: waarom zet je hem op een dieet HET IS TOCH EEN SHETLANDER die horen dik te zijn!

Ik vind dat soort dingen echt niet kunnen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:35

Het nadeel is dat shetlanders ongelofelijk goedkoop zijn. Iedereen kan een shetje kopen (voor de kids) of ze er nu verstand van hebben of niet. Plus ze zijn vaak te klein om op te rijden, dus ze zijn of voor kinderen leuk of worden als gezelschapspaard gebruikt. Gelukkig zien steeds meer mensen in dat het een leuk en veelzijdig ras is en dat je er ook heel leuk mee kunt mennen etc.

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:37

Ik zorg ervoor dat mijn shet passend tuig heeft. Maar het klopt dat shetlanders als minder worden behandeld, er zijn er zoveel van en ze zijn allemaal 'hetzelfde'.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:42

Imke1998 schreef:
Soof24 schreef:
Shetlanders worden vaak als minder gezien omdat mensen denken dat je er niets mee kan, ook wel door mijn vader oliebol genoemd.. Maar ik vind dat je heel veel met een shetlander kan, ik geef lesjes op een shetlander met kleine kindjes, die kunnen dr op staan achterste voren zitten enzo. Ook kan je een leuk karretje achter een shetlander doen of ze functioneren als gezelschapspaardje. Hoe bedoel je nutteloos?;)

Niets leuker dan een shet die vrijheidsdressuur doet, of een shet die springt. Ik denk dat shetlanders veel meer kunnen dan dat sommige mensen denken.

Ik kreeg wel eens de vraag of er voor shetlanders niet speciaal lage staldeurtjes kunnen worden gemaakt, want dat is toch zo zielig een 'grote-paarden-deur'.
Dus ik: uhm, als je hem in verhouding maakt springen ze eroverheen!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:46

LisanneElena schreef:
bij ons op stal is de eigenaar lief tegen de shetjes, maar omdat ik en mijn vriendin met verzorgshetje gewoon in de bak waren (als eerst) en er komt een mens aan met een paard, moeten wij de bak uit. Ik ben het met je eens, ik vind het ook nergens op slaan. Wij en onze shet worden helemaal buitengesloten :(

wat een onzin. Schandalig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:48

Bo_Cassey schreef:
Ik kreeg wel eens de vraag of er voor shetlanders niet speciaal lage staldeurtjes kunnen worden gemaakt, want dat is toch zo zielig een 'grote-paarden-deur'.
Dus ik: uhm, als je hem in verhouding maakt springen ze eroverheen!

Een gewoon paard springt toch ook niet over een deur die in verhouding is? Waarom zou een shet dat dan wel doen?