Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Viennanova schreef:Over nendyrava: qua afst valt me op, dat de moederlijn ingeteeld is op l'invasion en de vaderlijn op remus. Beide misschien daarom fokvast in type, en in staat kwaliteit door te geven?
Zou dat altijd zo zijn Albert, dat de moederlijn zich doorgeeft? Of moet je al niet willen fokken met een niet-uniform fokkende moederlijn?
Albert schreef:Nou, een merrie die uniform goed vererft is echt een zeldzaamheid. Lisa van ons is er zo een, van Orbaldo II tot Zethar, allemaal zeer herkenbaar als viveraatjes, met het bijpassende karakter. Niet voor iedereen geschikt.
Iedere merrie geeft de helft van zichzelf door aan haar veulens plus het stukje karakter door opvoeding.
De fokker heeft in eerste instantie een voorkeur voor een hengst, maar de combinatie moet wel passend zijn.
Dat uitvogelen kost gewoon een aantal veulens.
Hoe meer bekend is van de stam hoe sneller de fokker een goed passende combinatie kan vinden.
Bij F1 merries is dat m.i. lastiger uitvinden, dan bij een doorgefokte Gelderse stam als die van Lisa.
Viennanova schreef:Maar is die nendyrava dan niet het voorbeeld van hoe het moet? F1 met fokzuivere hengst. Maar..waarom klikt het dan zo met negro? Wat voegt die toe, of beter gezegd, breekt hij niet af? Is het de Gelderse basis van beiden, of zit dit meer in het type? Gelijke types?
Viennanova schreef:Negro en ll vind ik niet direct hengsten die veel op elkaar lijken.
Is terugfokken een voorwaarde voor een succesvolle aanparing?
Pletje123 schreef:Daarom zijn wij toen voor Negro gegaan. Vers bloed binnen de Gelderse fokkerij en toch ook terug koppelen naar een prachtig Gelders lijntje. De combinatie Negro x Zamyra heeft echt gebracht wat wij hadden verwacht.
Albert schreef:Leuk om even te vermelden:Iedere merrie geeft de helft van zichzelf door aan haar veulens plus het stukje karakter door opvoeding.

Viennanova schreef:Even terug naar de kwpn dressuurpaarden. Als terugfokken nodig is, maken we ons dan nu niet onnodig zorgen over het vrij blijven van ferro, jazz, flemmingh, gribaldi van nieuwe gekeurde hengsten? Is dat ook niet wat de hengstenkeuringscomm denkt, als je kijkt naar de kampioen in feb?
Albert schreef:Het mitochondrisch materiaal analyseren van fokvaste merries zou toch al een begin zijn. Fokken kan natuurlijk nooit worden teruggebracht tot een mathematische aangelegenheid, daar ben ik niet bang voor.Het vastleggen van het DNA profiel kan op homozygoot zijn, maar dan zou ik wel eerst een merriestam willen zien met een zeer groot aantal ribosomen, die uiteindelijk het prestatievermogen bepalen.
Dan wordt het wel erg duur en minder leuk denk ik.