Geboortedatum niet dezelfde ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:12

Sommige brandmerken kunnen je pas zien als het paard geschoren is, dus het kan best dat je het niet kan zien.
Je praat over een nummer bij het brandmerk ... dus hij is niet KWPN/BWP maar Duits of Pools of zoiets?

gini1521

Re: Geboortedatum niet dezelfde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 12:21

Duits, Oldenburger.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:25

Dan kan je ook (meestal) via de brandmerk zijn leeftijd terug vinden.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 12:27

Ah goed om te weten !

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:51

Het is onzin dat het paard op naam vd eigenaar moet staan. Het is niet eens een eigendomsbewijs in die zin zoals een auto.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:19

Het gaat hier over een paard dat in Belgie staat en hier is de wetgeving aangaande paardenidentificatie veel meer gereglementeerd en strenger dan in Nederland. Het Wet voorschrijft dat alle paarden of paardachtigen verplicht zijn om gechipt te zijn, in bezit te zijn van een paspoort en ge-encodeerd te zijn in het Nationale Databank (bewijs hiervan is het Mutatie Formulier). Dus niet alleen de naam vd eigenaar is bekend en moet geregistreerd zijn maar ook de verblijf plaats van het paard moet geregistreerd zijn.

Maar je hebt volkomen gelijk in dat een paspoort is niet een eigendomsbewijs.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:01

Ik krijg steeds meer het idee dat België strenge is in alles wb dieren houden. Katten en honden mag je ook niet zomaar hebben, dan krijg je toch dat hk nummer en inspectie? Iig waar ik bij een cattery ben geweest zeiden ze dat.

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 23:58

Misschien als je fokt, want ik heb 3 honden en 2 katten en nog nooit inspectie of iets dergelijks gehad.
Laatst bijgewerkt door gini1521 op 09-08-13 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 23:59

*
Laatst bijgewerkt door gini1521 op 09-08-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:01

dmv de editknop kun je je bericht nog aanpassen ;)

gini1521

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 00:02

Haha ok dankje ^^

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:05

Zonnetje81 schreef:
Ik krijg steeds meer het idee dat België strenge is in alles wb dieren houden. Katten en honden mag je ook niet zomaar hebben, dan krijg je toch dat hk nummer en inspectie? Iig waar ik bij een cattery ben geweest zeiden ze dat.

Inderdaad alleen als je een nest fokt zij het commercieel of prive. Op zich het fokken hoeft geen hk nummer maar als je ze van de hand wilt doen wel. Zeer goede regel want het werkt weldegelijk puppy farms tegen. Het is ook verboden om via het internet of media honden en katten te koop te adverteren zonder hk.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:06

Paard moet hier in Belgie idd op naam van de eigenaar staan die het paard verkoopt.
Moet ook een mutatieformulier bij het paspoort steken waarop duidelijk de eigenaar staat (degene die het paard verkoopt).
Als de naam niet in het paspoort vermeld staat, maakt dat niet zoveel uit. Diegene die op het mutatieformulier aangegeven staat als eigenaar, is ook wettelijk de eigenaar.
Ik hoop dat je het mutatieformulier ter plaatse ingevuld hebt, hoekje afgescheurd en aan de vorige eigenaar gegeven ?
Zo vlug mogelijk terug sturen om te laten aanpassen (als je hem gaat houden) want anders kan je een boete krijgen, moet binnen 30 dagen gebeuren.
http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... 3&Itemid=3

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:44

Ewona schreef:
Paard moet hier in Belgie idd op naam van de eigenaar staan die het paard verkoopt.
Moet ook een mutatieformulier bij het paspoort steken waarop duidelijk de eigenaar staat (degene die het paard verkoopt).
Als de naam niet in het paspoort vermeld staat, maakt dat niet zoveel uit. Diegene die op het mutatieformulier aangegeven staat als eigenaar, is ook wettelijk de eigenaar.
Ik hoop dat je het mutatieformulier ter plaatse ingevuld hebt, hoekje afgescheurd en aan de vorige eigenaar gegeven ?
Zo vlug mogelijk terug sturen om te laten aanpassen (als je hem gaat houden) want anders kan je een boete krijgen, moet binnen 30 dagen gebeuren.
http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... 3&Itemid=3

Niet helemaal waar: Diegene die op het mutatieformulier aangegeven staat is diegene die bij het Databank staat vermeld als eigenaar en dit hoeft niet noodzakelijk de wettelijk eigenaar te zijn op een bepaald moment.
Gerechtelijk en wettelijk is de eigenaar die persoon die kan bewijs dat hij het dier heeft onderhouden ... dus die persoon die de rekeningen heeft betaald.

Bij jouw redenering zou in heeeeel veeeel voorvallen de fokker nog altijd 'eigenaar' zijn van verschillende paarden die helaas nooit overgeschreven zijn. Ik weet wel wat moet maar helaas gebeurt het nog altijd niet. :n

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:52

Vrijdag nog getelefoneerd met de confederatie van het paard en het is me zo uitgelegd aan de telefoon.
Het is dus niet mijn redenering.
Er kan een eigenaar en een houder aangegeven worden op de papieren.
Als de mensen de papieren niet in orde brengen is daar natuurlijk nooit iets aan te doen.
Moesten eens weet hebben van hoeveel paarden/pony's nog niet in orde zijn, zullen nog wel veel "oude" stamboekpapieren her en der in de lade liggen. Niet gechipt, geen paspoort enz...

Maar goed, de vraagsteller kan het gewoon zelf even navragen via de site van Vlacopaard en dan kunnen ze haar zeker de juiste info geven. Ik doe het nu voor de veiligheid net zoals ze me gemeld hebben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:04

Maar het gaat hier over een Stamboek paard dus moet hij toch via het Stamboek gaan.
Het is de Stamboek die de papieren kan aanmaken en dat de Paspoort kan veranderen met melding van afstamming.
In deze situatie heeft het helemaal geen zin om het Confederatie aan te spreken want die wijzen je toch door naar de Stamboek.

Het is wel van belang dat eenmaal de Stamboek papieren/paspoort in order zijn dat ook de informatie in het Databank wordt aangepast.

Maar helaas, en desondanks wat de confederatie beweert, gerechtelijk is die persoon die het paard onderhoud en dat kan bewijs de 'eigenaar' van het dier. Een stukje papier is niet bewijs van eigendom en zeker niet het mutatie formulier. Dit laatste is alleen bewijs dat het paard ge-encodeerd staat in het Databank.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:19

Erg jammer dan dat ze verkeerde informatie doorgeven of zelf niet op de hoogte zijn.
Papieren zijn hier al weg en de DA doet de rest, dus zal wel in orde komen.
Ik maak me er verder ook geen zorgen om, want ze gaan hier toch niet van het erf af.
Hier is hun eindstation :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:28

Oh ze zijn op de hoogte van de wetgeving, twijfel daar niet aan....
Maar hun interesseert alleen paarden identificatie en daar bestaat een procedure voor. Paarden registratie is een heel andere zaak, en daar ga je eerste langs een Stamboek.